Кешо, шта фали суперкондензаторима? Ми не знамо шта ћемо да радимо са Батеријама...
Što bi rekli neki forumaši, ti kupuj od svojih para elektrobuse, a mi ćemo od naših trole. Ponavljaš da si za trole, a toliko insistiraš na tim elektrobusima, da kad neko čita, stiče zaključak da za trole pišeš onako reda radi da si za njih.
Primera radi, ja ne gajim odbojnost prema elektrobusima, ali gajim odbojnost prema zameni trolejbusa elektrobusima i zameni zahtevnijih autobuskih linija elektrobusima. Kakav god da je elektrobus, nikada ne bi mogao da prođe na linijama poput 17, 18, 23, 25P, 65, 72, 74, 78, 95...
To šta se razvija u svetu nema veze sa Srbijom. Mi niti proizvodimo, niti ćemo proizvoditi elektrobuse. Čak i da se to čudo proizvodi kod nas, vrlo verovatno će da završi kao priča sa tramvajima. Imamo fabriku u Kragujevcu iz koje se izvozi u inostranstvo, dok sa druge strane zaposleni u GSP - u idu u isto to inostranstvo da mole da im se udeli koji tramvaj. Toliko o našem prilagođavanju.A vidim i do sad su nas pitali čime bi mi voleli da se vozimo, pa otud imamo ovaj šareniš na ulicama Nigde ja nisam napisao da želim da menjam trole za e-buseve, al s druge strane, BKM bih zamenio i e-busevima samo da im vidim leđa. Gore mnogo od njih ne može, kako god to neko protumačio. Ja nisam nikakav lobista elektro mobilnosti, već pišem ono što jeste, i kako stvari stoje u automobilskoj industriji. Neće Srbija sigurno diktirati trendove, niti će nas ko šta pitati. Nisam uopšte oduševljen do sada najvećom tranzicijom u automobilskoj industriji, al to se više ne može zaustaviti. Šta je tu je, i tome se moramo prilagoditi.
Kako ja da tebe shvatim ozbiljno kada prvo kažeš da nisi zadovoljan u kom smeru ide autoindustrija, a onda kritikuješ ljude koji kažu da nisu 100% za elektrobuse, jer ga tobože ne razumeju, i porediš ih sa ljudima koji su se plašili svega i svačega novog. Eto recimo da danas uzmemo i kupimo ta elektrovozila i oni nam budu 100% voznog parka što se tiče autobusa. Kroz 10 - 15 godina kada taj sistem bude zastareo zbog nestašice litijuma i drugih elemenata koji su potreni za baterije, šta ćemo onda?Pre 25 godina Toyota izbaci čudo tehnike, svima dobro poznati Prijus. Tada se ko zna koliko ljudi tome smejalo, pa jel ima i jedan proizvođač da nema bar jedan pravi hibrid u ponudi danas. Nema, bar ne ozbiljnijih, a kod nekih određeni modeli imaju samo hibridni pogon. Neko je nekad imao odbojnost i prema struji, prema benzinu u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, pa onda prema dizelu, koji dolazi kasnije, itd. Tako se i ovo dočekuje na nož, iako se o tome ne zna mnogo. A moralo bi dosta da se uđe u materiju, da bi se shvatilo o čemu pišem. Stvoreni su nikad veći koncerni, deli se sve i svašta da bi se opstalo u najvećoj tranziciji automobilske industrije. Zabrane uveliko najavljene, pa svi kopaju i rukama i nogama da što pre unaprede ono što već imaju duže vreme u proizvodnji. Bacaju milijarde, i prave igračke Sredstva za investiranje u proizvodnju, hteli ne hteli, moraju da usmeravaju na razvoj elektro pogona. Konvencionalni motori idu u drugi plan, s tim što se radi na sintetičim gorivima, plus na motorima, koji će sagorevati vodonik umesto benzina i dizela. Toyota je na nekih 60% razvoja, što znači da ima nade i za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, al to ne važi za masovni urbani transport, gde struja ima najveću šansu za vrlo efikasnu primenu. Niču proizvođači manjih kamiona i dostavnih vozila sa pogonom na struju, kao pečurke posle kiše. Kinezi već godinama unazad izbacuju na ulice stotine hiljada električnih autobusa, pa vidim zbog toga peške idu po gradovima Evropa ovaj put mora da juri njih, a nije to baš dobro, jer je jedan vek utucan u razvoj motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Već sad se plasiraju i kamioni tegljači sa čisto električnim pogonom. Domet oko 500 kilometara (Volvo, Mercedes, MAN). Znači, i te kako mogu biti upotrebljivi na linijski planiranim rutama. Čak i u ovoj našoj zemlji nikao popriličan broj punjača. Do pre par godina, bilo bi rizično do Subotice električnim kolima, danas se može i do Hamburga, ako treba. Ne lupam napamet, pišem činjenice. Nekad se električni busevi kupovali eksperimentalno po par komada, danas se uzimaju na stotine. Na sve to mi ćemo da blejimo i da čekamo da dizel ponovo postane aktuelan. Nema veze što nestaje u automobilima neverovatnom brzinom poslednjih nekoliko godina, pa čak i kod SUV-a srednje klase. Ja to ne zagovaram, opet, kažem kako jeste. Zeleni su prevagnuli. Dal i koliko imaju pravo, pa teško je reći, al danas više skoro da nema proizvođača bilo kod tipa vozila, a da nema čistog električara u ponudi. Ima ih i po oglasima, pričam o polovnjacima naravno. Zato pišem da treba da se upoznajemo sa tom tehnologijom, jer ona je već sad u takvom povoju gde povratka više nema, a da proizvođači ne odu masovno u bankrot. Teraju ih vlade, uredbe, i na kraju tržište. Zabijanjem glave u pesak ništa postići nećemo. Uzgred budi rečeno, u Americi Van Hool pre nekoliko godina izbaci čak i električni turistički autobus. Znači, planiraju se i duže rute pod tim pogonom. Imalo se na mnogo mesta videti i slike Scania-jinih kamiona sa sve pantografom na vrhu kabine, kako se kreće putem kačeći se direktno na mrežu iznad. Poenta, espreimentiše sa svim mogućim opcijama, a to dosta i košta. No, zadovoljavajući rezultati i mogu doći samo iz opsežne primene u praksi. Posmatranje i praćenje konačno uklanja nedostatke, dok se na kraju ne dobije proizvod koji će bez problema poslužiti nameni.
Baš sam danas hteo da napišem nešto na tu temu.Baterije i jesu poenta. Da se skinu motke i da se stave baterije baterije ...elektro(litijumski) lobi gura prste gde god moze.
Ja kao ljubitelj automobila nisam. Ne sviđa mi se sve što se dešava. Previše ekrana, asistenata itd. Ja volim da vozim, al to sam ja. Dolaze mlađi, možda zvuči glupo, al tako to ide. Tehnologija privlači kupce, pisao već o tome. Mogućnost personalizacije takođe. Čak i jeftiniji automobili mogu dobiti razne dodatke u opremi, ne bi li imali nešto što će se baš određenom kupcu dopasti.
Ne moramo praviti e-buseve ovde, a sa tramvajima tu nema poređenja. Daleko od toga da sam za konverziju celog voznog parka, niti je to moguće. Valjda sam bar toliko jasan. Stalno ponavljam postepeno, na par linija zarad sticanja iskustva, dok jednog momenta ne budemo zaista i morali da pređemo na njih. Nigde, takođe, nisam tvrdio da će sva vozila uskoro biti samo električna. To kažem prvenstveno za prevoz robe i putnika u urbanim sredinama. U tom pravcu ide industrija. I da hoće sve preko noći da prebace na struju, to prosto nije moguće. Automobila će biti još izvesno vreme sa svim mogućim pogonima, ne samo zbog infrastrukture, već i zbog resursa, al gradskih autobusa verovatno neće. Rekoh i zašto. Mora se pažljivo pročitati ono što pišem. Izostaju premijere dizel autobusa, neki naslednike više dobiti neće. Opet, da ne bude zabune, važi za one namenje prevozu putnika u gradu. Prilično jednostavna stvar. Svako ima pravo da misli kako mu volja. Niti koga kritikujem, niti namećem ne znam šta. Pišem, smatram argumentovano, i isto tako se nadam argumentovanim odgovorima. E-busevi su igračke, definitivno nije argument, već lični stav, paušalna ocena kako god. Da smo se ne znam kako susretali sa njima, pa u redu. Pominje se cena, a kad kažem da čak i ona nije više prepreka u poređenju sa konkurencijom sličnog alternativnog pogona, opet ne dobijem kontra argument. Za kraj da ponovim još jednom, pa ću valjda konačno biti shvaćen, da je poenta cele ove priče neophodnost da se upoznamo sa aktuelnim tehnologijama. Nešto što se u budućnosti očigledno neće moći izbeći, ne treba izbegavati, pa posle se češati i gledati šta i kako. Ako to čini velika većina evropskih gradova, ne vidim razlog da se mi posebno izdvajamo. Moskva koju i sam toliko iskritikovah, ima flotu od preko 1000 električnih autobusa, pa opet im opstaje javni prevoz. Nisam za to, preterano naglo i brzopleto, al kad kod njih to funkcioniše kako tako, u činjenica surovijim klimatskim uslovima, znači da nije nikakav poseban bauk. Sve se može. Nije više 2015 godina, već 2023 i mnogo toga se u međuvremenu izdešavalo u automobilskoj industriji.
Stala prva ili ev. još neka iza prekidača na mreži (naišla na segment mreže bez struje).Stalo šest trola u Lole Ribara. Ne znam šta se desilo, izgledalo je kao da je prva crkla, ali ne znam zašto se nije otkačila da pusti ostale. U jednom trenutku su sve samo krenule kao da se ništa nije desilo.
Da li ovo znači da umesto autobusa treba u jednom trenutku da imamo 100% elektrobuse?E-busevi treba da menjaju postepeno dizel autobuse, o tome pričam sve vreme. Ili toliko pominjani autonomni trolejbusi na kraju krajeva. Klasični prosto ne mogu svuda, i jesu jako ograničeni, tj nisu fleksibilni. Pucanje mreže, čak i kratkoročan nestanak struje, nemogućnost da se baš svuda postavi mreža itd. Sav taj proces može da traje i 15 godina. U međuvremenu biće tu možda i vodonika, ili neke druge alternative, al dizela u toj vrsti autobusa 90% nestaje i pre 2030. Bender ima pravo za lobi. Toga je uvek bilo i biće, al jednom kad se tako masivna industrija zaokrene, nema tu više povratka na staro. Za trojelbuse nije ni bilo reči dal će ih biti u proizvodnji, i do kada. To većinom zavisi samo od tržišta. Evropa ih neće zabranjivati tamo nekim uredbama sigurno. Nema razloga za to. Prevoznicima je uglavnom lakše da postavljaju infrastrukturu za električne autobuse, nego li trolejbuse, tako da je jasno šta će se više prodavati.