Šta je novo?

Trolejbusi

Naravno važan je i kvalitet same konstrukcije. Mislio sam više generalno npr Solaris Trollino neće trajati znatno duže od Urbina.
 
@don1120
Саобраћају зглобови на 28 искључиво због укључења/искључења и краћења трасе на 40, а иста ситуација се одвија преко 41. Сва возила која тог дана раде на 40, пре укључења и после искључења раде на 28/41, у зависности на ком терминусу се налазе.

Већ сигурно око 10 година, 28 нема редовнан зглоб, не могу да се сетим за раније. 41 је имала 9 редовних зглобова(Тролзе 2159,2163, Бкм 2165,2167,2168,2169,2172,2174,2176), а 40 два зглоба која су радила само у време шпица(Бкм 2166,2175). Тако је било током прошле деценије, све до привременог укидања 41. Део возила је прешао на 40, а и када је поново уведена 41, остали су да раде на 40. Све до скоро сам ишао туда свакодневно, где се укрштају све три поменуте линије, а тролу ка Бањици користио ка кући.
 
Nemojte se čuditi što trolejbusi trule. Prvo, ne popravljaju se sitna oštećenja karoserije, a to su vremenom vrata koroziji. Zatim, ne popravlja se vešanje, i slobodni hodovi i udari na rešetki izazivaju oštećenja, stvaraju pukotine, voda i so ulaze... I nada sve, vozila se slabo peru. Ne bi bolja vozila mnogo drugačije izgledala posle 11 godina života i rada u "Dorćolu". Održavanje u tom pogonu moralo bi iz temelja da se promeni i uozbilji
 
Održavanje nije savršeno svakako, al bez obzira na pomenuto, kroz godine se vidi šta je kvalitetno, a šta ne. Pa ni Ikarbusi ne trule nešto od 2013 na ovamo. Nije Dorćol ništa posebno gori od Karaburme na primer. Solarisi se posle devet godina dobro drže, BKM se nije držao ni posle četiri, a kamoli devet. To sa vešanjem se puno puta pominjalo. Kod njih je prosto takvo. Nije od starta projektovano kako treba, a nije samo do amortizera sigurno. Jednostavno, previše su se tresli i lupali kao novi, a sad u nailasku ponekad deluju kao da plešu od silnih oscilacija tamo vamo. Zvekne i Solaris u rupu, pa ništa, ide dalje, a pritom je napravio veću buku nego što se stvarno zatresao. Danas bio malo u M&M-ovoj 58-ici, "ozloglašeni" Ikarbus M serije. Nije vrućina neka, pa što je bilo jako prijatno manje više, al i posle jedno šest godina u saobraćaju, za svaki BKM je stena po pitanju čvrstoće. Niti ljulja, niti posebno lupa. Nije na nivou Solarisa, al nije ni kanta.

Dorćol zaslužuje kritike za održavanje, al isto tako ni uslovi rada nisu sjajni. Pritom je decenijama pogon belosvetskog otpada od vozila, za razliku od svih drugih koji su povremeno dobijali i ponešto dobro, nekad i odlično. Znam da izgleda da malo preterujem, al zaista, počev od onih srednjepodnih BKM-ova, pa do ovih zadnjih, ne zna se ko treba da dobije titulu veće kante. Zna se ustvari. Takozvani bonitosi su kante nad kantama. Kad bi barem jednom stvarno dobili dobra vozila, pa da se onda njihov rad može direktno uporediti sa ostalim pogonima. Vozila se generalno peru svakodnevno. Možda dole ne baš tako detaljno. Kako kad verovatno, jer to opet zavisi i od opreme i od uslova. No, ništa manje niti više u poređenju sa drugim pogonima.
 
Perucse svakodnevno. Tačno, ali kako. Poprskaju vodom. Lepo kažeš da se odozdo ne peru. I tu je veliki problem.
U održavanju je takođe velika razlika: na autobusu će zameniti i balanse i dotegnuti šta lupa ili ima luft. To je politika nasleđena još iz doba ziu. Ziu su imali odozdo sve isto kao ikarusi/raba, pa nije bilo isto. Zadnje osovine su šetale po dvadesetak cm. Na svakom trolejbusu curelo je ulje iz glavčina, a autobusima na tek ponekom. Diferencijali isti, na trolejbusima se čuju, na autobusima ne.
Dorćol zamemaruje sve ono što nije važno. Samo neka može da krene, a ako stane, stane.
Serija ziu iz 1989.imala je tastere za vrata - pojedinačne i zajednički. Ubrzo, nedostajalo je pola. A autobus, svakog vremena, ma koliki krš bio, imao ih je uvek sve.
Kad god sam imao vremena čačkao sam kontrolke vrata. Retko su na kom radile. A razlog - ili nema sijalice, ili su poskidani konektori. Nije tu bio toliko problem kvaliteta, koliko održavanja
 
Pamtim ja na šta su Ziu trole nekada ličile. Bilo je tu i rupa u vratima, i čitavih delova oplate je nedostajalo na nekim primercima. Nije da se baš nikako ove sadašnje BKM trole ne održavaju. Da je dobro nije, al nisu ni autobusi po pogonima ne znam kako povlašćeni, pogotovu u Zemunu, a i Karaburma nije baš sjajna. Nigde se ne peru puno bolje, sem kad idu na teško pranje zarad odmašćivanja posle servisa. Činjenica je da trolejbuski pogon Dorćol oduvek osuđen da se bavi trećerazrednim vozilima, dok su svi ostali pogoni radili i sa dosta kvalitetnim vozilima. Lako je Japanca održavati, pa i Conecta. Solaris malo komplikovaniji zbog trapova, i uopšte nekih dodatnih delova vezanih za e norme itd., al ovi BKM-ovi i 2011 nisu bili bez većih problema. Karaburma je rano satrla BIK-ove, pre nego li i N seriju. Nije sigurno zbog pogona na metan, već što su to vozila sa hiljadu i jednim problemom. Malo su šta dobro imali da kažu za njih u održavanju. Neko je ovde pisao, moguće i Dart, da BKM-ove trole ni u Moskvi nisu bile u bog zna kakvom stanju uoči povlačenja. Održavanje ni od N serije nije uspelo da napravi dobra vozila, pa neće ni od ovih nesrećnih BKM trola. I te i takve Zijače, kakve god da su bile, potraje se kud i kamo duže od ovih sad, iako su lošije održavane što i sam najbolje znaš. Ovi zglobne Trolce su bleda senka nekadašnjih Ziu 9 trolejbusa.

Ne mogu se kupovati nekvalitetna vozila, odnosno, ne može se platiti malo i očekivati mnogo, pa onda sve po održavanju. Sam potez kupovine 83 vozila odjednom je bio katastrofalan. Pljuvali su toliko seriju iz 2004, bonitose još više, i opet Grad nametne BKM kao rešenje. GSP se apsolutno ništa ne pita. Tako su nam se godinama uvaljivali razni testni primerci Ikarbusa i FAP-a. Da, ja prvi branim neke serije Ikarbusa, al isto tako bi trebalo neko da nadoknadi sate i sate izgubljenog vremena oko nesrećnih 100 autobusa N serije. Al dobro, to se bar pravilo ovde, pa da se preko nekih stvari i pređe, mada i to ne znači da treba puštati sve i svašta na ulice Beograda. Al kad se već uvozi, neka se uveze nešto kršteno, pa neka košta koliko god. I ovako se pare daju u milionima za sve i svašta. Ima se kad se nabavljaju kamioni za gradsku čistoću, to mora da bude baš Econic, a dobiše i dosta DAF-ova, plus su tu i kvalitetne nadgradnje. Čak se i za JKP zelenilo ne kupuju gluposti. Zato GSP prima sve bez prava glasa, i uvek je za sve kriv.
 
I #2073 i #2081 isto istrulela karoserija oko točkova. #2073 se čak vidi stripor ispod lima, toliko je prodrlo i toliko je vela rupa da se jasno vidi tekstura stiropora.
 
Kojim tempom se remontuju, ima uskoro da se vidi kroz njih šta god bilo u suprotnom smeru ulice, al ispod prozora, a o novim bolje i ne pričati. Ok, pukao je tender, pa koliko treba meseci da se raspiše novi. Strahovito je sve sporo kod nas, i u fazonu biće, i lako ćemo.
 
Има тога и у турским кршевима, за које су Маз, Лиаз и Бкм стара школа!
 
Poslednja izmena:
Nisu turci sjajni svakako, al poslednjih desetak godina imaju dosta pomaka na svim nivoima, a za razliku od ruskih i beloruskih pulena, koji evoluiraju brzinom puževog hoda otprilike. Sad pogotovu od njih malo šta dobro može da se očekuje. Možda je i bilo nekog većeg napretka, al nikako vidljivog kod vozila koja su do nas stizala do ovog trenutka. Turci se probijaju i na neka nimalo naivna evropska tržišta. Čak i dizajnu posvećuju mnogo više pažnje nego ranije. O veličini i ponudi njihove prateće industrije tek ne treba trošiti reči. Realno, što se tiče autobusa prevashodno, Rusija nema šta da traži na istoj crti sa Turskom.
 
Nisu turci sjajni svakako, al poslednjih desetak godina imaju dosta pomaka na svim nivoima, a za razliku od ruskih i beloruskih pulena, koji evoluiraju brzinom puževog hoda otprilike. Sad pogotovu od njih malo šta dobro može da se očekuje. Možda je i bilo nekog većeg napretka, al nikako vidljivog kod vozila koja su do nas stizala do ovog trenutka. Turci se probijaju i na neka nimalo naivna evropska tržišta. Čak i dizajnu posvećuju mnogo više pažnje nego ranije. O veličini i ponudi njihove prateće industrije tek ne treba trošiti reči. Realno, što se tiče autobusa prevashodno, Rusija nema šta da traži na istoj crti sa Turskom.
Da da da " puleni " kako da ne. Videces te Turske kante posle par godina. Inace nikad mi nece biti jasno, sto nasi kad kupuju od Rusa uvek uzimaju klot varijante.. Pri kupovini treba gledati sta Mosgortrans uzima i resen problem.
20220417_002110.jpg
20220728_194919.jpg
20220728_194845.jpg
20220728_194839.jpg
 
Evo npr sa slike, mosgortrans kupuje evro-5 autobuse (Beograd prestao pre X godina), da njima zameni trolejbuse. :)
e70 sa slike je do pre nekoliko godina bio trolejbus 63. Baš "lep" primer, taman za ovu temu.
 
Evo npr sa slike, mosgortrans kupuje evro-5 autobuse (Beograd prestao pre X godina), da njima zameni trolejbuse. :)
e70 sa slike je do pre nekoliko godina bio trolejbus 63. Baš "lep" primer, taman za ovu temu.
Okacio sam zbog dizajna vise. Menjaju postepeno na e-autobuse, sto Nefaz sto Liaz ( ako je vec na eko.norme doslo ) pa Msc je prva u evropi po broju eko transporta.
 
Imali smo mi turske "kante" još pre petnaest i više godina. Mada ih ovde retko ko pamti kao kante. Te Cobre su bile poprilično utegnute i posle više stotina hiljada kilometara. Da, nisu bile nešto moderne, niti sad atraktivne, al su ostavljale dosta prijatan utisak posle svake vožnje, a za razliku od Liaz-a i MAZ-a. Prosto, kako smo i pre pričali, teško da ti ovde ikoga možeš ubediti u kvalitet ruskih autobusa, i trolejbusa na kraju krajeva. Osećamo taj kvalitet na svojoj koži već decenijama. Da, možda su to bolje rađena vozila za Mosgortrans, al šta mi imamo od toga. Moskva je ravna, već rečeno, verovatno i dalje dosta kvalitetnih ulica, tako da lako pretpostavljam da Beograd svojim uslovima daleko više satire autobuse u odnosu na Moskvu.

Dal su klot ili ne, nema veze sa tim što im propišaju prozori brzo, što lupaju, greju pozadi itd. Turci imaju bar Otokar, Isuzu (nisu jedini među solidnima), pa i Cobru koja je mogla biti i bolja sa ovim poslednje isporučenim vozilima, al dobro, opet je ispred svakog MAZ-a i Liaz-a u Beogradu. Čak ni BMC nije toliko loš što se tiče završne obrade, ergonomije, i uopšte ne tresu se previše u vožnji, al imaju izgleda neke druge probleme, potencijalno opasne. Isti su pratili i Liaze.

Turska, jednostavno, pravi možda i najviše pratećih komponenti svih vrsta za autobuse, ako se uporedi sa zemljama Evrope. Sami od nule mogu da opreme autobuse svime, sem motorima, menjačima i osovinama, i to da ih opreme dosta korektno. Imaju i dobre proizvođače vrata i pratećih sistema, svih mogućih stolica i turističkih fotelja, i da ne nabrajam dalje. Plus, kod njih se rade autobusi jednog MAN-a i Mercedesa, a to i te kako znači za lokalne proizvođače. Guraju ipak neki standard, ima zbog čega da se obučavaju radnici, plus opremaju se i oni nemalim brojem delova iz domaće ponude. Turski Ford, što se kamiona tiče, ne pokazuje se uopšte tako loše. Nema tu nikakve pristrasnosti, već se mora baratiti činjenicama uz što veću dozu objektivnosti. Rusija će tek sad imati problema da održi iole prihvatljiv nivo kvaliteta u proizvodnji bilo kojih tipova vozila. Nije da im ja to želim, al prosto stanje na terenu je takvo. No, da ne zalazimo sad u politiku.
 
Наравно да услови равне Москве коај зими иде до -35 и којој је кичма транспорта метро и брдовити Београд коме је лети и +45мало а кичма превоза су управо ти ретки препуњени аутобуси немогућа за поређење.
Клот се узима зато што је јефтиније, извољевало се само домаћем произвођачу који се у међувремену угасио.

Тролејбуси у Москви се мењају са електробусима КАМАЗ домаће производње (на батерије), крајње ретко са овим дизелима и то док се не серифицира хармоника елетробус (по свму судећи требало би до краја године да се то деси).

Шта фали аутобусима евро 5 нисам баш најбоље разумео?
 
Ovo što se šalje na ulice barem što se trolejbusa tiče je za zatvor...sistemako ubijanje još jednog vida javnog prevoza posle tramvaja koji su SMRT planiranjem već ubili.
 
Kada se danas kaže ''turski krševi'' misli se prvenstveno na BMC i ponekad na Akia. Zato što je upravo sa ovim prvim bilo najviše problema i incidenata. Takođe, taj izraz ''turski krševi'' je odraz emocija kod nekih od nas, zato što neki od nas ne mogu da se načude da zemlja koja je u dvorištu Evrope, domovine autoindustrije, kupuje 236812 različitih modela od NN proizvođača iz... iz... određenih delova sveta.

Naravno da svako ko iole prati ovakve teme zna i da se u Turskoj nalaze fabrike Mercedesa i MANa. Ali svakako se ne misli na proizvode iztih fabrika da su krševi, nego ove domaće NN marke iz Turske.

Što se Kobri tiče, jesu se starije Kobre pokazale pouzdano i dugovečno, ali da se ne zaboravi činjenica da su one bile visokopodne, i da su imale manuelne menjače. Jasno je da takvi autobusi nemaju šta da traže u današnjim gradovima.

I treba penaliti i takve, i sve ostale kljakave proizvođače. Ako se samo ćuti i trpi, nikad se ništa neće promeniti. A kada se nakon nekoliko akcidenata s nekom markom, skrene dovoljno pažnje na njene probleme, pa možda nešto i dopre do glava Grada i prevoznika, pa se okanu više tih buvljačkih kupovina NN marki iz NN zemalja. U Beogradu u JGP i prigradskom prevozu beše učestvuje oko 1000 autobusa. Hiljadu autobusa, a 30 modela bogte. Služimo kao poligon za sve i svašta, i posle se čudimo i što se dešavaju nesreće, i što fali delova, i što ništa ne stiže da se održava... Standardizacija, šta je to...

Naravno, sve ovo važi, kako za NN proizvođače iz Turske, tako i za raznorazne proizvođače iz Belorusije, Rusije i Kine. Samo kažem da nisu ni ove turske sklepotine mnogo bolje.
Jedino Otokar drži neki kriterijum, koliko sam imao prilike da primetim, i on bi mogao da se nazove izuzetkom. Ali to opet nije razlog da se već šaren vozni park čini još šarenijim.
 
@Bender Rodriguez

Slažem se u većini, al ne bih rekao da su pojedini turski proizvođači bezimeni. Za neke od njih se odavno zna, a kao što pisah i pre, ima ih pomalo i u jednoj Nemačkoj.

Prve Cobre jesu bile sa visokim podom i ručnim menjačem, al ne zaboravi da u Beogradu u vreme kad su dolazile kao nove, niskopodnih autobusa je bilo tek u tragovima (nešto malo MAN-ova NL i Mercedesa 0405N2). Kao novi u većem broju niskopodni autobusi dolaze tek 2008 godine. Japanci nisu baš bili moderni te 2003, a pod imenom Lion's Classic rađeni su do 2006 ili čak i 2008 godine. No, za naše uslove su bili kao stvoreni. Nije problem što su prve Cobre bile visoke, nego što je u većim količinama uzet i njen, takođe, neniskopodan naslednik. Na kraju krajeva, tragedija da su i jedne 2015 uzimana vozila sličnog formata. Mislim na 103-jke naravno. Prve Cobre su bile dosta solidna pojava kad su došle, ništa posebno inferiorne u odnosu na većinu ostalih autobusa u saobraćaju tada. Japanci sa Conectima su se naravno izdvajali.

Što se tiče standardizacije, mislim da je teško ostvariva u gradovima veličine Beograda. Mislim šta se tačno podrazumeva pod standardizacijom? Sama marka? I da su sad kupljeni novi Solarisi na dizel, skoro da ništa zajedničko ne bi imali sa ovima iz 2013. Kad su Solarisi i naručeni, odudarali su od svega što je kupovano pre njih. Velika serija autobusa sa mnogo toga po prvi put viđenim u GSP-u. Da se išlo na nešto što bi nam bilo poznatije koliko toliko, trebali su onda uzeti Lion's City NG363 sa VOITH automatskim menjačima. Prosto, ide se preko javnih nabavki, i teško da bi se moglo uzimati uvek od istog proizvođača, a da se drži tih nekih pravilnika i procedura vezano za tendere. Lično mislim da to nije problem, kad imamo više marki i tipova. U Evropi je mnogo gradova sa vrlo šarenolikim voznim parkovima, i javni prevoz nimalo ne pati zbog toga. Samo to važi u situacijama kad se odaberu vozila visokog nivoa ukupnog kvaliteta. Nažalost, kod nas se baš kupovalo sve i svašta, što privatnici za svoj ćef, što Grad za GSP. Bitno je da se ne uzima sad po desetak vozila, a sve da bude potpuno drugačije. Po 100 do 200 vozila tako od različitih serija, marki i tipova, po meni nije nikakav problem.
 
Standardizacija podrazumeva za početak da se uvek kupuju provereni proizvodi istog proizvođača. A ne da se kupi malo Solaris, malo Ikarbus, malo BMC, malo Higer.

Ne verujem u to da današnji Solarisi ne bi imali ništa zajedničko sa ovima iz 2012. Uostalom, ja ne pričam samo o kupovini najnovijih Solarisa danas, u 2022. Pričam o tome da je i 2016. trebalo kupiti Solarise. I opet posle. I tako čak i ako ima ogromnih razlika u modelu iz 2012. i 2022, opet su isti mehaničari, isti snabdevači delovima, ista logistika i isti principi rada i dizajna. Dakle postojao bi i održao bi se kontinuitet u nekim aspektima. I svakako je bolje tako nego ovaj radi sa Solarisom, onaj radi sa Ikarbusom, treći radi sa BMC četvrti sa Higerom.

Standardizacije postoje sa razlogom, inače da nemaju smisao, ne bi se koristile širom sveta. Jedino je loše ako je ceo vozni park identičan, pa kad se utvrdi falinka na jednom vozilu, to znači obustava rada za sve. Ali zato ja nikad i nisam govorio da Solaris treba da bude jedina marka u GSP, ali da bude osnova, da bude kičma i nosilac. Da bude ono što je nekad bio Ikarbus pre nego što se srozao. Dakle, imaš vozni park sa tri marke vozila. I držiš se njih. A ne čas ovaj, čas onaj, malo ovo, malo ono...

Ali ne... Gremlin iz šahta ne podnosi Solaris, a i mislio je da će ''kupujmo domaće (krševe)'' floskulom i idenjem na kvanitet umesto na kvalitet uspeti da osvoji glasače. A jedino je osvojio još veće probleme i krize u preduzeću.


Što se tiče javnih nabavki i tendera, to su šarene laže i gluposti smišljene da se odglumi kako su u Srbji nabavke transparentne i kako pobeđuje najbolji i najkorektniji. I kao i svaka ideja ukrivo zasađena u Srbistanu, to je donelo više problema nego koristi. Pa tako kad treba preduzeće da kupi 10 sijalica, mora da raspisuje tender, ne mož' da ode do radnje i kupi koje želi. Karikiram malo ali nije daleko od istine. Ništa nije fundamentalno rešeno i dobijeno tim uvođenjem obaveznih tendera i nadmetanja, samo se jedna vrsta ugradnje zamenila drugima. Nema više nameštenih dogovora ispod žita sa Ikarbusom, nego ima nameštenih ''''transparentnih'''' tendera u kojima firma iz porodične kuće podno Prokopa sa dvoje zaposlenih osvoji tender za kupovinu NN autobusa iz NN zemlje. Znači nije šija nego vrat. Mani ga mito. Zavaramo se svi kolektivno da je nešto bog zna kako promenjeno i drugačije, a i dalje je sve isto. I dalje se kupuju krševi, i dalje se ništa ne održava, i dalje se mnogi ugrađuju, i dalje se namešta pobednik, i dalje je javni prevoz u rasulu.
 
Priča sa obaveznim tenderima i formalnostima za javne nabavke je kao kada mali ciga ili bilo koji klinac a ode do kioska i hoće ' kupi alkohol ali mu prodavačica ne da, jer neće da dobije kaznu kao trgovac. I onda ovaj sačeka prvog odraslog, da mu pare i zamoli ga da on, kao punoletan, kupi alkohol umesto njega. I ovaj kupi i prosledi mu alkohol i to je to.

Znači ništa se nije promenilo. Samo što je uvedena formalnost koju političmari koriste da kažu kako su bog zna šta učinili za dobrobit zajednice, a u realnosti se AMA BAŠ NIŠTA nije promenilo. E ista ta priča važi i za te tendere i ''''transparentnost'''' u radu državnih službi.

I najbolje ideje, kada se ukrivo zasade u Nacionalnom Parku Srbija, naravno da će izrasti u probleme i rugobe. Tako sam i ja za uvođenje Komunalne policije mislio da će da donese bog zna kakve promene u gradovima, pa ispade još gore, jer su mnoge nadležnosti ostale nedorečene.

Iskreno, bolje da nikad nisu ni uvodili te papazjanije sa obaveznim tenderima i nadmetanjima za svaku nabavku. Samo su otežali život svima. Što se mene tiče, neka uzmu kajmak koliki god hoće, ali neka kupe kršteni Solaris umesto otpada iz Ćing Ćonga.
 
Poslednja izmena:
Za tendere se ja slažem sa tobom. Smatram ih i ja velikom kočnicom, jer se raspisuju apsolutno za sve, pa onda rokovi, pa žalbe itd. Ja samo ističem da javna preduzeća moraju postupati po Zakonu o javnim nabavkama, i pridržavati se nekih procedura i pravilnika. Iskreno, ne znam kako bi se to regulisalo tako da se prosto uvek uzme najbolje od ponuđenih opcija. Opet, mora neko doneti odluku, izvršiti nabavku uz obrazloženje zašto baš to itd. Mislim, kako god okreneš, malverzacije su moguće u svakom obimu i svim oblicima. A tenderi se nameštaju svuda. Nije tu Srbija neki poseban izuzetak. Zato i padaju svako malo, pa sve iz početka.

Ne mora se uzimati Solaris stalno, niti se uopšte vezivati za jednog proizvođača. Bitno je samo uzimati nešto provereno u praksi. Da se gledalo šta se prethodno najbolje pokazalo, GSP ništa sem MAN-a i Mercedesa ne bi video. Da, u odnosu na Japanace, Solarisi su imali osetno više dečijih bolesti i nedostataka, o kojima sam pisao ko zna kad, a praćenih pomalo bezobrazno skupim delovima. Nisu to baš slična vozila konstrukcijski, al opet. I sigurno da su razlike velike između Urbina IV, i ovih naših. Paneli karoserije nisu isti, razni plastični delovi takođe, a u slučaju oštećenja. Enterijer je bitno drugačiji. DAF MX11 malo šta ima zajedničko sa PR serijom. Osovine mogu biti od istog proizvođača, al za desetak godina menjaju se serije, što važi i za menjače. Slično kao i kod kola. Menjaju se položaji komponenti često, primenju drugačija rešenja sa sve, isto tako, ne baš istovetnim delovima. Napreduju, postaju bolji, nekad i lošiji nažalost. E sad, što se standardizacije tiče, mogli su se pogoni orijentisati na neke pojedinačne marke, čisto zbog lakše komunikacije sa dilerima i predstavnicima proizvođača. Karaburma Solaris, recimo, Novi Beograd MAN, Kosmaj Mercedes, na to mislim, al ne znam zaista dal je to uopšte moguće i pod kojim uslovima. Moralo bi mnogo šta da se preformuliše i promeni na relaciji Grad - GSP, plus sve prethodno rečeno o javnim nabavkama.
 
83 100% постаје зглобна. А прича се, не мора бити тачно, да ће на 40 радити 8 соло возила.
 
Vrh