Šta je novo?

Tramvaji

Nastavljamo sa istorijom beogradskog tramvaja.
Period između dva svetska rata je svakako najdinamičniji, obzirom da se tu izgradilo najviše, ali i ukidalo pruga. Tako 1.I.1919. imamo sledeće stanje:
Linija br.1: Kalemegdan-Terazije-Slavija-Savinac u dužini od 3,1 kilometar sa duplim kolosekom od Narodnog pozorišta do Slavije; ostalo je bio jednostruki kolosek.
Linija br.2: Električna centrala-Kalemegdan-Pristanište-Slavija u dužini od 4,5 kilometara sa jednostrukim kolosekom.
Linija br.3: Knežev spomenik-Terazije-,,London”-Gospodarska mehana-Topčider sa jednostrukim kolosekom. Dužina kraka od ,,Londona” do Topčidera iznosila je 5 kilometara.
Linija br.4: Knežev spomenik-Gospodarska mehana; dopunska linija na liniji br.3.
Linija br.5: Terazije-Novo groblje sa jednostrukim kolosekom u dužini od 2,5 kilometara.
Linija br.6: Terazije-Đeram; koristila prugu br.5 do Grobljanske, zaseban krak od Grobljanske do Đerma iznosio 800 metara jednostrukog koloseka.
Linija br.7: ,,Kolarac”-Trkalište (pijaca) sa jednostrukim kolosekom u dužini od 1,3 kilometara.
Linija br.8: Električna centrala-Trkalište (kafana ,,Žagubica”) sa jednostavnim kolosekom u dužini od 2 kilometara.
Ukupna dužina mreže linija iznosila je 19,2 kilometara, od čega je 80% mreže je imalo jednostruki kolosek. Dužina koloseka u depoima iznosila je oko 1,5 kilometara.
Na ovih osam tramvajskih linija preostalo je svega 26 motornih kola i 12 prikolica u dotrajalom stanju.
Napomena: brojčano označavanje linija je nastalo nakon I sv. rata. Pre toga su pruge uglavnom znane među građanima kao „Savska”, „Topčiderska”, „Grobljanska” itd.
richly.jpg

Krajem oktobra 1922. godine ukinut je krak pruge na liniji br.7 u Ilije Garašanina ulici. Umesto njega je izgrađen novi krak duplog koloseka od 230 metara u Ulici majora Ilića vezujući se za prugu kroz Ratarsku ulicu. Ovako je linija br. 7 produžena do Novog groblja, a sa druge strane je produžena do Kalemegdana.
dbk4y9.jpg

1923. godine na liniji br.1 izgrađen novi kolosek u Ulici Svetog Save i Katanićevoj ulici u dužini od 725 metara. Na ovaj način je ubrzan saobraćaj prema Čuburi, jer se, zapravo, radilo o novoj ukrsnici.
Napomena: na karti sam ucrtao okretnicu „Knežev spomenik”. Naime, tramvaji su radili krug oko bloka zgrada ulicama Kolarčevom, Obilićevim vencem, Knez Mihajlovom i natrag na Terazije. Nisam uspeo da nađem kada je taj krug bio izgrađen. Možda je bio izgrađen pre I sv. rata, 1912. ili čak kada je linija 1 dobila dupli kolosek od Narodnog pozorišta do Slavije, dakle 1904. Za sad je ovo još uvek za mene misterija. Ako neko zna tačan podatak, molio bih ga da iznese. Ovo okretište je izmešteno 1924. kada je izgrađeno novo oko kneževog spomenika.
206lo21.jpg

U septembru 1924. godine postavljen je drugi kolosek na liniji za Topčider. Ukinut je krak prema topčiderskoj crkvi, a linija je produžena dalje prema Železničkoj stanici ,,Topčider”. Dužina rekonstruisanog kraka od ,,Londona” do novog okretiša iznosila je oko 6,5 kilometara. Tada je izgrađeno i okretište oko spomenika Kneza Mihajla.
k9syh2.jpg

15. aprila 1925. godine otvorena je deveta linija Pozorište-Klanica u dužini od 2,26 kilometara. Pruga je imala jedan kolosek sa tri ukrsnice; prva je bila kod Cetinjske ulice, druga kod Botaničke bašte, a treća kod Klanice. Početna stanica je bila kod Narodnog pozorišta, tačnije na onoj strani trotoara blizu spomenika Branislavu Nušiću, a završavala je kod Kalnice, u blizini Železničke stanice ,,Dunav”.
wj9w.jpg

Početkom decembra 1925. godine ,,DTO” ukida liniju br. 5 Terazije-Novo groblje, a linija br. 6, produžena je s jedne strane od Terazija do Kneževog spomenika, a s druge strane je produžena od Đerma za 900 metara, uz izgradnju duplog koloseka kroz čitavu Ulicu Kralja Aleksandra.
m77xbp.jpg

17. januara 1926. godine otvorena je i deseta tramvajska linija Slavija-Voždovac. Ideja za njenu izgradnju potiče iz proleća 1912. godine kada je delegacija stanovnika kraja oko ,,Autokomande” posetila tadašnjeg gradonačelnika Ljubomira Davidovića s molbom da se do njihovog naselja izgradi tramvajska pruga. Njena gradnja je započeta septembra 1924. godine, a deonica do ,,Autokomande”završena je u decembru 1924. godine. Istog meseca opštinski Odbor je doneo odluku da se linija produži za 1 kilometar do voždovačke crkve. Produžetak je bio završen januara 1925. godine. Tada je došlo do odugovlačenja sa postavljanjem direka i vazdušnog voda. Izgleda da je nedostatak bio u nedovoljnoj količini struje za novo povećanje tramvajskog saobraćaja. Linija je bila duga 3 kilometara, odnosno 3,3 kilometara sa ukrsnicama. Bilo je tri ukrsnica: kod Medicinskog Fakulteta, kod kasarne ,,Neboračkog Bataljona” i 100 metara ispred kafane ,,Mala Moskva” kada se ide u pravcu Voždovca.
 
deka75":3dkj5gyf je napisao(la):
odvratna je ta najava stajalista a jos gore audio uputstvo za otvaranje vrata.caf samo blebece,obavezna upotreba slusalica audio plejera,da vas taj vid zagadjenja ne bi dokosurio
Stvarno čemu zvučno upustvo za otvaranje vrata uopšte - posebno onaj dio - dugme pritisnite tek kada se upali zeleno svjetlo... Mada - ok - ako je potrebno da se ljudi malo nauče da pritiskaju dugme (mada su se već naučili u švajcarcima) neka bude privremeno - ali neka uskoro skidaju tu glupost...

A to da dugmići ne pamte - takođe mi je glupost... I ne mogu da vjerujem da tehnologija u 21. vijeku nešto ne dozvoljava - kad se danas sve ionako radi preko visoke tehnologije gdje je sve maltene softverski...
 
a sad cujemo da ce i validatori da najavljuju stanice ! kakva ce tek tada biti kakafonija u CAF-u.
 
Stijak":1gfevhtl je napisao(la):
Da li naše Katice remontovane 2004. imaju regenerativne kočnice (koje vraćaju struju u mrežu kada koči)? Pitam - jer često čitam kako ovi novi tramvaji imaju - i kako je to novost u Beogradu.

Često kada se vozim u remontovanoj katici i kada sam skroz napred - gledam kontrolnu tablu vozača na kojoj se nalazi digitalni pokazatelj brzine, voltmetar i ampermetar, kao i voltmetar baterije. Voltaža mreže je negdje oko 650 V, pada naravno pri opterećenju za 10-20V. Amperaža kod ubrzanja ide i preko 100A, kad stoji - onda je nešto tipa 2-3 ampera. Ali - primjetio sam da pri kočenju da se taj dio sa amperažom invertuje (tj. pozadina i brojke zamjene boje) i da amperaža značajno skače - pa ne znam kako to da protumačim osim amperažom koja se vraća u sistem.

Pa kako se to slaže onda sa onom tvrdnjom da su novi španski tramvaji prvi sa regenerativnim kočenjem u Beogradu???

Novije i modernizovane Katice, nove trole i Kafovi imaju rekupertivno kočenje. Novine svašta pišu a i na forumima svašta piše što nije tačno,jer ljudi najviše vole rekla-kazala sistem informisanja.
Rekuperativni sistem kočenja u Beogradu funkcioniše tako da se struja proizvedena pri kočenju može iskoristiti ako u istoj sekciji za napajanje istovremeno postoji tramvaj koji je u režimu vuče. Na primer jedan ide niz Resavsku i koči, a tu struju koristi drugi koji ide uz Resavsku. U takvom slučaju je ušteda struje najveća. Zato su podele na sekcije približno iste i objedinjene za oba pravca. Ako u trenutku kočenja nema tramvaja koji bi struju potrošio u istoj sekciji, struja se automatski sprovodi kroz otpornike na krovu i pretvara u toplotu. Kod starih tramvaja postoji samo ovo sa otpornicima. Dakle stepen uštede zavisi od trenutne situacije u svakoj sekciji napajanja.
Ampermetar prikazuje i struju proizvedenu pri kočenju, ali se samo na osnovu toga ne može znati da li je struja otišla u mrežu ili kroz otpornike.
 
b_tuta":180w58oj je napisao(la):
Ma to moze da se isključi na validatorima :)

moze da se iskljuci i najava stanica u cafu sa svim onim objektima i presedanjima u blizini i da se regulise dugme za otvaranje vrata ko na svajcarcu ,al NECE
 
Dugme ne moze da se regulise kao na svajcarcu,po hiljaditi put ponavljam.
 
vucko":2dmfeoon je napisao(la):
Dugme ne moze da se regulise kao na svajcarcu,po hiljaditi put ponavljam.

izvinite,mislio sam da se samo salite,a sada ste me,vucko,uverili da je dugme sa memorijom vanzemaljska napredna tehnologija kojom jos nisu ovladali gsp majstori i spanci. sry jos jednom,ni rec vise od mene o ovoj temi.
 
Nema nikakvu memoriju svajcarac vec ima relej.Dok spanci imaju noviju elektroniku koja se ne zasniva na relejima kao sto je imaju i tramvaji novijih generacija zbog bezbedonosnih mera,recimo takvu imaju i crotramovi koje toliko pominjemo.

Problem kod releja je sto kada se pokvari vrata ostanu konstantno otvorena sto je primetio i sam inzenjer spanac koji je ovde zbog CAF-ova.
 
Nije bezbedno da vrata koja se otvaraju ka spolja imaju memoriju. Vrlo lako neko može da ispadne
 
Ma nema bre to cudo najavu nego su postavljeni zvucnici u tramaju kao i u autobusima. Danas sam se vozio u 47 isao do resnika imaju ocigledno sva vozila licno rađene zvucnike za najavu stanica
 
Jos nisam upoznao nekog ko se slaze sa tim najavama, svi pricaju kako su neverovatno iritantne :notok:
 
u autobusu ka resniku u Conectu se ok culo a ka gradu Ikarbusom jedva se nesto cuje. Pa dobro sad ipak nije lose to sto su to uveli. Dolazice dosta turista dosta ljudi iz razlicitih gradova. Ovo je jedini nacin da ih u vozilu obavesti kada da siđu
 
Cuburac93":2dcldsok je napisao(la):
Pa dobro sad ipak nije lose to sto su to uveli. Dolazice dosta turista dosta ljudi iz razlicitih gradova. Ovo je jedini nacin da ih u vozilu obavesti kada da siđu

Za turiste bi bilo korisnije da na ekranu validatora bude ispisan naziv sledeće stanice i na latinici, sa po mogućstvu napomenom ispred "Next stop:", nego da se upinju da razaberu tihi ženski glas koji se na momenat (ne)očekivano začuje u buci vozila, među glasovima putnika.
 
Meni ove najave otklanjaju monotoniju vožnje.
U metroima isto, jedva čekam da čujem zvuk koji najavljuje najavu sledeće stanice :)
 
Mani te se turista, sistem prvobitno treba nama koristi, pa onda i njima. Naime, nadam se da će konačno ljudi početi da govore i znaju nazive stajališta. Kada negde idete i pogledate mapu linija znate na koje trebate da siđete i pritom ne morate da brojite stajališta.

Nikoleta je na GSP forumu napisala da postoje tehnički uslovi da se novatronic displeji priključe na BusPlus sistem, te tako da unutrašnji crveni displeji konačno dobiju pravu svrhu - najavu stajališta.

StudentLL":2yey73jc je napisao(la):
Jos nisam upoznao nekog ko se slaze sa tim najavama, svi pricaju kako su neverovatno iritantne :notok:

Naravno, mi smo u Srbiji. Kod nas sve što se smatra dobrom praksom u svetu biva smatrano lošom.
 
Električna energija dobijena kočenjem mogla bi dase, umesto vraćanja u mrežu, deponuje u akumulator i da u nekom delu vožnje tramvaj iskoristi energiju iz akumulatora za kretanje. Ili da se na nekim deonicama uvede pravilo spuštenog pantografa, pogotovo na opterećenim (Slavija)
 
Felix55":1sxk7nmh je napisao(la):
Može li neko da prepozna onu ulicu u kadru gde putnici izlaze iz tramvaja?

Čini mi se da je to kolosek na jednom od ulaza u depo Dorćol, ali nisam siguran.
Logično je jer bi u sprotnom ometali saobraćaj ponavljajući kadrove
 
Vrh