Šta je novo?

Tramvaji

Treća sreća danas, uspeo sam konačno da se provozam od ŽS NBG do Bloka 45, ujednom tu je i završio današnji obrt i vratio se u garažu. Za sada radi samo prvu smenu, iako meni to nema uopšte smisla, i naravno, opet je samo 1532 radio.
Nisam baš uspeo sve da pokrijem unutra.

Prvo slike..

Moja prva fotka na stajalištu Đorđa Stanojevića.
20250801_144519.JPG


Na okretnici Blok 45.
20250801_151359(0).JPG

20250801_151516.JPG

20250801_151523.JPG


Na ulazu u Centralu.
20250801_153914.JPG


Srednji modul.
20250801_153919.JPG


4. modul je isti kao 2.
20250801_153921.JPG


Zadnji 5. modul
20250801_153923.JPG

20250801_153936.JPG


Sa bočne strane su displeji, rekao bih da su Novatronicovi, nisu baš najbolje uklopljeni unutra.
20250801_151305.JPG


Barem što se tiče dizajna nemam zamerku, prilično skladno i moderno, plava / crna kombinacija boja mu je zaista prijatno legla.
Nedvosmisleno u pitanju je tramvaj niskobudžetne klase, lako se odaje i iskreno do sad nisam imao toliko kontakt sa proizvodima takve klase i ne mogu ga uporediti sa ostalima.
Kao što smo već zaključili, nema obrtna postolja, no ona se pak pomeraju nešto sitno (kao na CAF-u nekoliko milimetara), mada bih rekao čak i nešto više nego na CAF-u, no ona prava obrtna postolja ostaju nedosanjan san u Beogradu.
Imao sam metarsku traku uz sebe, hteo sam na okretnici na krivini da izmerim koliko to otprilike izgleda, ali pošto je odmah krenuo ka garaži nisam bio u mogućnosti i pored dobre volje da se valjam u zemlji. :vops:
Nismo išli nešto puno brzo, rekao bih da to nije zbog tehničkog stanja već da se vozači i dalje privikavaju, interesantno da pri kraju zaustavnog puta vozač je uvek zacimao jako, nekako je bilo upadljivo pri svakom zaustavljanju.
Za sada od "dečijih bolesti", koliko sam čuo, su klima i vrata, vrlo često senzori pobrljave, u principu ništa specijalno.

Sada bitnije stvari, unutrašnjost.

Vrata, dugmad kao i sistem za zatvaranje su proizvedeni od strane IFE-a i EAO, IFE je proizveo isto vrata za CAF, zbog dizajna Bozankaye morali su da naprave duplu grbu što ne izgleda baš prijatno za oči.
EAO i IFEsu lideri u svetu, rade za Stadler, Siemens, uopšteno što se tiče tog dela prijatno sam se iznenadio izborom kooperanata s obzirom na klasu vozila.
Prva vrata su zaista ovoliko uska!
20250801_145232.JPG


I dupla, nisam slikao "invlalidska".
20250801_151134.JPG

20250801_151226.JPG


Što se tiče završne obrade, jako je upitna, Turci kao Turci unutra sve malo zbrljaju oko povezivanja delova / sklopova, plastika već kvrcka na nekoliko mesta.
Postoji dosta "blind spots", na kojima će se skupljati prašina i koji će se odvaliti i kvrckati tokom eksploatacije.
Ovako nešto..
20250801_145447.JPG


Uopšteno materijalizacija je na dosta slabijem nivou u odnosu na CAF, što i ima smisla s obzirom na klasu vozila.

Danas je po prvi put proradila najava, klasika Novatronic trčeći displej kome zaista nema mesta u ovakvom vozilu u 2025. godini, zvučna najava je ista kao i svuda.
Dobro, mora i Novatronic nešto da zaradi, u poređenju sa CAF-o, ovo je čak na neki način i korak unazad..
20250801_145209.JPG


Kabina vozača je u odnosu na CAF totalno zamračena, vozača možete videti samo kroz jedno malo prozorče, što je sa strane privatnosti vozača ok.
Kao što vidite, iako ovde postoji poprilično veliki prostor za stajanje, on je praktično neupotrebljiv, jer nemate za gde puno da se držite, ovaj random punjač mi je bio tek simpatičan.
Ovakvih nedoslednosti će biti još u putničkom prostoru, zato što se naručitelj opet nije bavio koncepcijom vozila.
20250801_145225.JPG


Vrata vozača, baš ne odaju utisak da će dugo.
20250801_150518.JPG


Neki mr. inž. je mislio da je čitav PP Aparat pametno staviti samo tek tako ispod sedišta, prvo što oduzima prostor za noge, drugo što je svakakvim likovima na korak da ga ukradu.
Ja nisam našao PP Aparat, da li je on već uklonjen, jer mu je pozicija zaista glupa ili je već ukraden, što ne isključujem, ne znam.
Na CAF-u PP aparat je upakovan u mali omarčić koji je zaključan, staklo na njemu se može razbiti u slučaju opasnosti, u principu dosta "pismenije" rešenje..
20250801_151058.JPG


Stolice su plastične, nisu klizave kao na CAF-u i nešto su šire u odnosu na CAF, meni lično nedostaje onaj položaj stolice na CAF-u, jer je anatomski bio prijatan za leđa..
Fiksacija sedišta je potencijalna slaba tačka, nekako je slabo izvedena, ja hodajući baksuz sam već naišao na rasklimatanu do prozora, nešto što je ipak na CAF-u bolje rešeno.
20250801_151004.JPG


Opet isti mr. inž. je mislio da je grejač dovoljno staviti samo eto tako ispod stolice, nikako da zamaskira ili tako nešto, ovde mi je već mr inž. počeo da ide na nešto, ali dobro sve u skladu sa klasom vozilom.
Na CAF-u je i ovo bolje rešeno.
20250801_151009.JPG


Nabavka Bozankaya je imala istorijsku šansu da ispravi višedecensijsku grešku u naručivanju šinskih vozila u Srbiji, šipke i držači.
Guess what, na prvu loptu sam pomislio da idemo u tom smeru, naravno, bilo je to kratkog veka dok nisam shvatio da ovde imamo strašno velike budalaštine.
Naime, veliki plus su dodati viseći fiksirani držači, međutim šipka ide, ide, ide jedno metar i najednom staje, onda ide prazan prostor nekoliko desetina centimetara, pa opet šipka.. Ozbiljno? Da li se mr. inž. uplašio da šipka sa većom dužinom neće izdržati gore zakačena?! (sarcasm)
Dodatan problem jeste visoka šipka, svi ispod 170cm nemaju šanse da se uhvate za nju sem za ove viseće držaće i eto nama manjeg potencijalnog prostora za stajanje, takođe nekako je nakrivljena i neprijatno je držati se za nju.
Iako je na prvu loptu delovalo da je Bozankaya ipak za koplje ispred CAF-a za rukohvate i šipke, na kraju je napredak poprilično neznatan.
I dalje mi nije poznato zašto se svi plaše da stave šipku i na sredini putničkog prostora, u KT4 nalazim nju prilično korisno.
20250801_151048.JPG

20250801_151235(0).JPG


Mesto za invalide komada 2 (moduli 2. & 4.)
Opet ova šipka za naslon invalidna lica "guši" prolaz putnika, moglo je to malo drugačije da se reši.
20250801_150959.JPG


Pravu "revoluciju" u prevozu donosi ovaj naslon, nešto što zaista gotovo da nemamo šansu da vidimo u Srbiji, a po meni je jako korisno.
Materijalizacija ovog elementa je jako upitna, neka jeftina plastika.
20250801_151252.JPG


Generalno, u 2. & 4. modelu u organizaciji prostora Bozankaya može da položi test, u 1. & 5. modelu fali dosta mesta za stojanje, kao što smo već utvridili.
Neka inspirancija može se uzeti za preraspodelu mesta u potencijalnoj reviziji CAF-ova.
20250801_150953.JPG

20250801_151027.JPG

20250801_151044.JPG


Odavde duva (glasna) klima, doduše i nešto slabije u odnosu na CAF, bila je podešena na 23 stepeni. Deluje dosta teško pristupačna.
20250801_151242.JPG


I nešto za kraj, moram da pozajmim sliku, jer je meni loše ispalo, a imam neopisivu želju da prikažem.
Već utvrđeni mr. inž. je umislio da bude "izumitelj" pa je umesto normalnog naslona za ruku "kočničara", stavio čitavu kontrolnu tablu, zbilja ovakvo rešenje je uveo Stadler, međutim, na veliku žalost mr. inž.-u, to je tako odrađeno da tačno padaju prsti na nju, a ne da čitava ruka leži na dugmićima!
Onako fin dodatak je kamionska sirena, današnji vozač je umesto zvonca koristio sve vreme nju.
Screenshot (1240).png


Na kraju, u odnosu na šta je sve dolazilo u Beograd (BKM Trole / Akia Autobusi), i nije loše vozilo, ima zaista neke gafove, ali opet u svojoj klasi verujem da je OK. Naravno i uz trenutni vozni park ovo je ipak korak napred.
Stvarno je cena zamerka, jer je 2, 8 miliona evra neprihvatljivo visoka za ovakvu klasu vozila.

Mnogo odužih, tako da sorry. :sesir:
 
Знам али више приличи трамвају него Контињеру на 4 точка.
 
Jel uopšte bezbedno da ovi grejači stoje na dohvat ruke ispod sedišta?

Smešno mi je što na njima stoje znakovi opasnosti od opekotina i strujnog udara, a oni bukvalno nezaštićeni stoje.
Ma ništa strašno, sem što će neko da se opeče tokom zime. Ti kaloriferi trebaju da budu smešteni negde kod nogu, a ne toliko visoko.
 
Samo da ne dođe do realizacije ukidanja pruge u Pariskoj i u ulici Pjarona de Mondezira. Nije mi samo do kruga dvojke kao takvog, već je to jedan jako lep i koristan krak mreže. Prvobitni plan sam i mogao da razumem, da se pruga samo spusti podno Kalemegdana. Mislim da nema potrebe ni za tim, al to mi je i nekako prihvatljivo, al samo presecanje kruga dvojke nikako nije. Tramvaj lagano može i kroz pešačku zonu, rečeno već više puta. Nije bilo lako ni smesti prugu na toj lokaciji, i potpuno je suludo sad to samo počupati. Nadam se da ovaj mališa sa slike gore neće postati jedna u nizu slika kao uspomena da smo imali tramvaj uz samu Kalemegdansku tvrđavu.
 
Dvojka je ionako difsunkcionalna i propala tako da za njeno ukidanje i nemam neke velike emocije. Pripala bi mi muka kad god bih morao da je koristim, jer je spora, nepouzdana i sramotno zapostavljena. Uostalom, može da se vrati kad se ovaj režim skine i da se tada dovede u red, da bude bolja i pristojna. Ukidanje samo linije nije ništa trajno i nepopravljivo.

Ali ne treba vaditi prugu oko Kalemegdana. Da je neka zbudževina i da remeti saobraćaj pa i ajde. Ali ide po svojoj izolovanoj trasi od Pristaništa do Zoo vrta a i tamo gde se meša sa saobraćajem, ne ometa ga.

Mnogi kažu da SNS izrodi mrze Beograd a pogotovu centar i Stari grad. I ovakve imbecilne odluke idu u prilog toj tezi.
 

Prilozi

  • IMG_2205.png
    IMG_2205.png
    200,6 KB · Pregleda: 35
А шта је са 11? Укидање подразумева и прекид везе Дорћола и НБГ?! И директну везу центра са аутобуском станицом?! Никакве потребе нема за укидањем 2. Трамваји удобно пролазе кроз европске централне, трговачке зоне.
 
Платили смо их као да смо узели премиум производ а узели смо како је и Јеланча навео, нискобуџетни производ. Милиони евра су некоме отишли у џеп и то је једини разлог зашто су узели ове трамваје. Значи језиво.
 
Dao sam izjavu za NIN u vezi štetne ideje Šapića da se ukine pruga oko Kalemegdana i ukine tramvaj 2.

Beograd trenutno boluje od bolesti zvane gangulitis.
Dvojku ka liniju vidim isključivo kao pomoćno-istorijsku liniju. Dakle, da na njoj voze remontovane Katice. Uzeti najbolje Katice, obnoviti ih, a ostale da služe za rezervne delove.
Zato treba pojačati druge linije, poput 11.
 
Poslednja izmena:
Vrh