Šta je novo?

Tramvaji

Da al baš to početno investiciono ulaganje bi bilo ogromno, a za šta, da bi krpili leševe od 40 leta. Treba ti dosta veliki prostor, inženjeri, gomila majstora raznih profila kojih ima sve manje, treba ti infrastruktura. Posle tim istim zaposlenima treba obezbediti rad na nekim budućim projektima. Okrpe tipa 30 tramvaja i šta posle. Usvojiti proizvodnju tako kompleksnih vozila nije uopšte lak, jeftin i brz proces. Dok smo imali Gošu u Smederevskoj palanci, imalo bi smisla slati tramvaje na remont, jer im to nije bio jedini posao. Nisu zavisili od jednog operatera u javnom gradskom prevozu. Bez već postojeće radionice, mišljenja sam da se u tu i takvu vrstu avanture ne treba upuštati. Prosto, nema teorije da tu mogu videti neku ekonomsku računicu. Ostaje i veliko pitanje kvaliteta tog nekog proizvoda u eventualnoj budućnosti. Šta će nam težak feler od tramvaja, ma koliko god ga mi ovde pravili. Sve je to jako dug i skup proces, a bez da imamo saradnju i finansijsku podršku nekog velikog imena u toj grani industrije. Znanje se stiče godinama, kvalitetan kadar se ne stvara preko noći.
 
Znam da bi izgradnja tramvaja u prvom momentu bila neisplativa.
Ali ja sam mislio na jedan sasvim drugi nacin rada, koji je naravno nemoguc u neoliberalizmu.
Ne znam u kakvom stanju su donji strojevi KT4 tramvaja, da se barem stave nove karoserije.

Da li je moguce da se danas proizvodnja isplati samo u Kini?
Da li je kooperacija danas nemoguc koncept?

Meni se cini, da ako ima toliko novca, ako plivamo u novcu, moglo bi se pokusati.
Prvo samo karoserije, stolice...

Preporučeni životni vek šinskog vozila je 40 godina, može se produžiti za još malo, ali naše Katice već uskoro pune 50 godina tako da to otpada.
Može se rastaviti praktično celo vozilo i izgraditi novo na osnovu starog, ali to previše košta i nije isplatljivo, samo osoba koja treba da projektuje traži platu od nekoliko hiljada evra i posao za stalno, to GSP ne može da iznese.
Niti i naši remontni zavodi imaju kapaciteta i znanja da iznesu takav obiman posao (domet je ono što vidite u remontovanim Katicama).
Koliko znam od par ljudi na Mašincu, šinska vozila se gotovo ne izučavaju oism jedne Master Katedre, a nije kao da smo u Jugoslaviji iovako živeli na licencama iz inostranstva.
Propala nam je cela autobuska industrija, a mi bi da se vatamo sa tramvajima sa kojima tek lošije stojimo. Tramvajski centar u YU je bila Hrvatska pa eto Končar i pored bogate istorije ne može da izbaci baš najsjaniji model.

A što se tiče Pyongyanga, to mi više dođe primer zašto ne treba tako raditi, njihov "nov" model koštao boga oca zasnovan na Tatri, i dalje visokopodan celom dužinom, bez klime, noviteti su sve kineski delovi sumnjivog kvaliteta.
Hag je prerada prednjeg dela GTL tramvaja koštala koji milion i to samo fejslifting.

Na kraju, treba se pomiriti sa realističnim pristupom barem u ovoj sferi "Veliki rade ono što hoće, a mali trpe oni što moraju", no ako trpimo CAF / Siemens / Stadler i nije nam loše to trpljenje..


P.S. Preteko me Kesha.
 
"одржива"...

Због чега онда наша држава ДОТИРА стране компаније у Србији?

Дакле, никоме није страно да узму новац који није из профита створен.

А ми из неког разлога хоћемо да све буде као у америчком филму.

Дотације државе иду у пољопривреду па опет се, хвала Богу, до сад код нико не буни. Јер је касно да не може нешто стратешко да се пусти да пропадне.

Због чега је онда улагање у сопствену производњу (хајде да за тренутак оставимо по страни модел). И због чега дотира и произвођач кад очврсне неће бити у стању да направи извозни продукт?
 
Da al baš to početno investiciono ulaganje bi bilo ogromno, a za šta, da bi krpili leševe od 40 leta. Treba ti dosta veliki prostor, inženjeri, gomila majstora raznih profila kojih ima sve manje, treba ti infrastruktura. Posle tim istim zaposlenima treba obezbediti rad na nekim budućim projektima. Okrpe tipa 30 tramvaja i šta posle.
Uvesti tramvaje u Novi Sad i Nis.

Akoje KT prestar, mozemo li nabaviti neke od 20 godiina starosti, pa njih modernizovati.
Majstori GSP-a tvrde da znaju sve o KT4.
 
Због чега је онда улагање у сопствену производњу (хајде да за тренутак оставимо по страни модел). И због чега дотира и произвођач кад очврсне неће бити у стању да направи извозни продукт?
Odlicno pitanje.
Mislim da se radi o mentalitetu robova. Jos u skoli/fakultetu uci se da tako treba. Neoliberalne, trgovacke dogme.
Subvencioniranje sopstvene proizvodnje je tabu. A tako je radila i radi Kina.
USA/UK nisu subvencionirali proizvodnju ali su bili izraziti protekcionisti dok nisu podigli svoju industriju.

Licno bih voleo da pravim tramvaje.
 
Namere su vam dobre, ali nerealne.

To je isto kao i onaj iz Majevice što pokušava da napravi traktor, a to je traktor, zamislite tek i uz sve subvencije tramvaj.
Nije li neki lik u Hrvatskoj napravio svoj elekticni automobil?

Moze li ste tramvaj barem sklopiti, ako ne moze da se napravi ovde?
Npr kupiti donji stroj od jedne firme, karoseriju od druge.
Samo unutrasnjost napraviti prema nasim potrebama?

Izvinite sto pitam, kao mali Perica, ali zanima me.

U kojoj meri se donji stroj tramvaja haba u voznji?
 
Pa namere su dobre tu nema dileme, al i vrlo nerealne. Ne mogu se praviti paralele tek tako u potpuno različitim granama industrije. Sve ima svoje potrebe i svoje zakone tržinšnog funkcionisanja. Proizvodnja tramvaja o kojima se ovde konkretno radi, spada verovatno u onu vrlo složenu kategoriju, koja traži i veliki broj kooperanata, koje ima, na primer, jedna Turska. Pominjati tu jednu vele silu kao što je Kina, pomalo je i neumesno, jer imaju resursa i ljudstva u tolikoj meri, u kojoj mi ovako mali apsolutno ne možemo da pojmimo, a o veličini matičnog težišta tek ne trošiti reči.
Prle, jel imaš i jedan jedini primer osamostaljivanja nekog o naših ovdašnjih proizvođača u grani automobilske industrije u koju računam i kamione i autobuse, a u smislu da su sami uspeli da iznesu konkurentan proizvod? Nisu li svi nestali, ili preuzeti na kraju? Grči se jedan Mercedes, a mi verovatno možemo to mnogo bolje i pametnije. Ne mogu Rusi onoliki, al zato mi možemo. Nismo u stanju da napravimo krštenu nadogradnju furgonske šasije, a ne tramvaj ili ne daj bože železničku garnituru. Feniksbus se odvažio na korak da se širi i pokuša sa usvajanjem proizvodnje tek solo buseva na osnovama IVECO-a Urbanway. Koliko godina rade već? Jel to moglo preko noći i ko im garantuje uspeh i to na polju mnogo jednostavnijeg projekta od izrade tramvaja, koji koštaju milione evra. Zato se mogu nabrojati još malo pa na prstima jedne ruke, ovde u Evropi barem. @Jelancha je da i vrlo dobar primer iz komšiluka, koga sam spomenuo i ja, mislim na bivši Končar naravno. Postoje od kad, i jel imaju baš dobar proizvod, pa nemaju, jer to nije lako. Izvezli šačicu vozila. I sad bi mi trebali da krenemo od nule, i to u vreme verovatno najveće nestabilnosti cele ove lude planete još od Drugog svetskog rata.
Nije li neki lik u Hrvatskoj napravio svoj elekticni automobil?

Moze li ste tramvaj barem sklopiti, ako ne moze da se napravi ovde?
Npr kupiti donji stroj od jedne firme, karoseriju od druge.
Samo unutrasnjost napraviti prema nasim potrebama?

Izvinite sto pitam, kao mali Perica, ali zanima me.

U kojoj meri se donji stroj tramvaja haba u voznji?
Nije tramvaj baš lagana slagalica, pa ćemo da se igramo kao deca u vrtiću. Nemoj zaboraviti da su svi oni po raznim rešenjima, što tehničkim, što onim estetskim, što onim u enterijeru, najčešće unikati za svakog kupca, odnosno grad posebno, pogotovu sada u vreme svih ovih silnih tehnologija, gde imao stotine različitih varijanti svega i svačega. Pričamo o tramvajima, nisu nikada bili jednostavni, ni u vreme kad je ČKD radio punom parom, a danas su kompleksniji jedno 20 puta. I ja bih voleo da izrađujemo tako zahtevna vozila u Srbiji, al prosto znam da je to samo u domenu teške fantazije, sem kad dođe neka strana firma, poput Siemens-a naravno.
 
Koliko sam upucen, Rimac je od RH dobio onu stvar da izbije oci

Na stranu sto nije uporedivo trziste na kojem se on probijao sa trzistem tramvaja koje je debelo zacementirano

Nema potrebe da bacamo pare na takav suludi poduhvat koji bi od strane vecine ucesnika bio iskoriscen samo za licno bogacenje i nista drugo, ukupan rezultat bi bio visemilionski gubitak na racun svih nas


Imamo Simens ispred nosa, evo ti snimak iz Kragujevca od sinoc

 
Dobijao je Rimac nešto i od države, malo al je dobijao, a ima i gomilu partnera kao ulagača, pogotovu za projekat Verne.
 
Zasto ga nasi strucnjaci za tramavje ne pitaju to?
Који стручњаци?! Ми не можемо да одржавамо трамвај (ЦАФ), колико њих није у собраћају. А не да нправимо ново и савремено шинско возило са неким веком трајања.
 
Који стручњаци?! Ми не можемо да одржавамо трамвај (ЦАФ), колико њих није у собраћају. А не да нправимо ново и савремено шинско возило са неким веком трајања.
Mislio sam na ove sa saobracajnog.
Jer Sapic toliko srbuje, a nece d akupi tramvaje koji se prave u Srbiji.
Na to ga treba uhvatiti.
 
2 stvari

Prvo, tramvaj baš i nema karoseriju koja ide na rešetkasti ram, nije to autobus iz 30-ih, pa ni naš stari KT4. Neki rade facelift, ali to je samo malo limarije i fiberglasa/plastike. Negde su im umetali dodatni modul u sredini. To je opet dodavanje na postojeće vozilo, kod nas staro 40 godina, pa i nije neka industrijska prilika.

Drugo, skoro sve firme su neprofitabilne na pocetku, fazon baš i jeste da počnu da zardjuju kasnije i opravdaju ulaganje. To je koncept nastao pre neoliberalizma, ali i komunizma i običnog liberalizma (za dotičnog ideologa). Zapravo se pominje u Bibliji i pre. Proizvodnja KT4 leta gospodnjeg 2025. nema teorije da bude profitabilna ikada. Ajde licencirana proizvodnja nečeg modernog još i nekako, CAF je licencirani Alstom pa zaradjuje - nije nemoguće. Ne znam zašto bi NS i Niš otvarali tramvajske linije samo da održe tu jednu firmu u poluživotu. Firma se otvara jer nešto treba, ne kupuješ nešto jer ti je proizvodjač drag. Čak i da hoće tramvaje, ima više smisla da uzmu kršten, dokazan, moderan tramvaj, nego Ikarbus/Neobus na šinama koji je neizbežan ako mu pristupimo kao da smo mi dužni njega da kupimo, kako je BG dugo tretirao Ikarbus.

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk
 
Ovo nama treba
g3248eyws5v91.jpg

Uz malo truda i marketinga, bilo bi i za izvoz. Otimali bi se po svetu.
 
Evo, Kubanci opet dominiraju i pokazuju kako se to radi. Imaju čak i varijantu sa našim Ikarusima. Oni su u stvari 30 godina ispred ostatka sveta.
Screenshot_20241218-005729~2.png

 
Uvesti tramvaje u Novi Sad i Nis.

Akoje KT prestar, mozemo li nabaviti neke od 20 godiina starosti, pa njih modernizovati.
Majstori GSP-a tvrde da znaju sve o KT4.
Baš vidim kolko znaju kad im 20 španaca od 30 kao i 5 diwaga ne radi...o oplati na tramvajima da ne pričam svaki drugi je ofarban pogresnom nijansom preko gita
 
Ima nešto i do nedostatka zamenskih delova i odbijanja gradske vlasti da za iste izdvoji novac.
 
Vrh