Šta je novo?

Tramvaji

Od nedavno, na raskrsnici kod Zoo vrta su strasne guzve, sto koincidira sa rusenjem starog mosta.
To ometa kretanje tramvaja, narocito dvojke.
 
Није баш тако. Идеја има здрав корен.
А идеја је у следећем, нека ме колега Котра исправи:

1. Самостално разрадити радионичке цртеже трамваја или купити лиценцу за производњу истих
2. Пусити производњу трамваја финансирану из домаћег капитала
3. Наручивати за потребне ГСП, али и омогућити другим градовима да дођу до повољног возила
4. Самосталну технологију предложити другима на извоз - којима треба тако нешто.

КТ4 вероватно да нема патентна права, тј мого би се копирати, али само возило је већ по конструкцији застарело, данас постоје и боља решења
Лиценцна производња неких делова и склапање заједно са кооперацијом (на пример стакла, или други делов интеријера, типа столице, је већ интересатније јер се знатно скраћује време потребно да се дође до првих комада, а временом је могуће освајати све више компоненти, на пример каросерија, рам.
Каније је већ могуће самостално равити управљање,

Па ипак, да би се такво нешто десило, потребно је да у политици дође до огромног преогрета, да уместо колонијалне управе дођу домаински оијентисани политичари, који ће се потрудити да ако не све, онда макар део финансија одвоје од опште приче и направе привреду која може саму себе у већем делу да издржава.

За то је потребно да се банкарски сектор опорави, и да српске банке постану главне за сав финансијски обрт, а стране да падну испод 50% учешћа.
Даље, потребно је максимално улагати новац у енергетску независност (колико је то могуће), тј развијати своје тржиште да буде у стању да абсорбује сопствену потрошњу.
Развијати испрва мали и средњи бизнис.

А даље, за неких 15 година, следећи корак.
 
То са банкама ти је давно завршено, лично сам гледао када је тадашњи ликвидатор домаћих банака горе са прозора НБС у Краља Петра махао уз осмех запосленима који су протествовали против гашења домаћих банака, док их је полиција грувала у ребра. И памтим очај и сузе људи којима су те фирме неправедно и на силу затворене.
И тада је београдска транзициона "елита" и Влада била у фазону да је то било једино исправно и свако другачије размишљање је назадно и непожељно.
 
Ako bi već postojala inicijativa da se pokrene neka proizvodnja tramvaja onda bolje pokušati napraviti novi i savremeni model srpskog tramvaja nego da se proizvodi katica koja je zastarela u svakom pogledu i po dizajnu i po tehnologiji.
Nek se vozi dok ne stignu novi tramvaji i onda par primeraka da se sačuvu u muzej a ostalo u staro gvoždje.
 
Ено Гангула нешто малопре булазнио у контексту набавке трамваја и тролејбуса да гледају да ли ћемо да купимо "или ће неко да инвестира".

За очекивати је неки најгори могући сценарио. Типа нека шема са турадијом где ће на турски трамвај налепити префикс српски и да ће нас то на крају коштати 10мил по трамвају.


ПС: Лик се нервозно клати. Види му се на лицу тај константни грч услед покушаја пристојног обраћања и разговора а најрадије би излупао и новинарку и камермана и све, јер због њих мора да се суздржава. Кад би СНС био једна особа то би заправо био овај манијак.
 
Није баш тако. Идеја има здрав корен.
А идеја је у следећем, нека ме колега Котра исправи:

1. Самостално разрадити радионичке цртеже трамваја или купити лиценцу за производњу истих
2. Пусити производњу трамваја финансирану из домаћег капитала
3. Наручивати за потребне ГСП, али и омогућити другим градовима да дођу до повољног возила
4. Самосталну технологију предложити другима на извоз - којима треба тако нешто.

КТ4 вероватно да нема патентна права, тј мого би се копирати, али само возило је већ по конструкцији застарело, данас постоје и боља решења
Лиценцна производња неких делова и склапање заједно са кооперацијом (на пример стакла, или други делов интеријера, типа столице, је већ интересатније јер се знатно скраћује време потребно да се дође до првих комада, а временом је могуће освајати све више компоненти, на пример каросерија, рам.
Каније је већ могуће самостално равити управљање,

Па ипак, да би се такво нешто десило, потребно је да у политици дође до огромног преогрета, да уместо колонијалне управе дођу домаински оијентисани политичари, који ће се потрудити да ако не све, онда макар део финансија одвоје од опште приче и направе привреду која може саму себе у већем делу да издржава.

За то је потребно да се банкарски сектор опорави, и да српске банке постану главне за сав финансијски обрт, а стране да падну испод 50% учешћа.
Даље, потребно је максимално улагати новац у енергетску независност (колико је то могуће), тј развијати своје тржиште да буде у стању да абсорбује сопствену потрошњу.
Развијати испрва мали и средњи бизнис.

А даље, за неких 15 година, следећи корак.
Da.
Mislio sam, za nase potrebe napraviti jeftin tramvaj. Podizanje iz pepela.
Projekat koji bi okupio nasiu metalnu industriju. Cak ne ni industriju, nego radionice.
Za pocetak sve kopirati. kasnije neka modernizacija, bolja sedista itd.
Nesto kao genercki jeftini antibiotici, bez patenta, kakve npr pravi Galenika.
Projekat koji ne zahteva velko ulaganje u razvoj.
Mozda poceti od karoserija i upotrebiti postojeci donji stroj Kt4.


Naizgled nemoguce i besmisleno, ali koliko kosta jedan drzavni Docek Nove godine?
 
Домаћинско размишљање. Наравно да није немогуће. А смисла итекако има.

Ја сам се возио у многима аутомобилима, али изникао сам из кеца, па југа, и на крају Ситроен Дијана.
А иначе сам возио веорватно све марке као изнајмљени ауто. Разлика наравно постоји, не треба уопште трошити речи, али ја се сећам периода када новца нисам имао, тако да ми је горе поменута тријада била итекако од користи.
Тако и Србија. Без обзира што сви знамо шта би требало, треба себе реално оценити. Сматрам да је важнија организација кретања и смањење времена путовања него шминка.

Да се разумемо, београдска трамвајска мрежа захтева значајна улагања, подстанице и денивелацију. Нове правце. То су велике паре. Али и то можемо сами, део по део. Потребно је усвојити философију: брз трансфер путника и по њој оцењивати приоритете.

Узгред, обзиром да нас даве са запада по поводу зелене агенде, све што нема директни утицај на производњу, можемо спокојно да напајамо из својих ТЕ у том смислу и градски саобраћај.
 
Домаћинско размишљање. Наравно да није немогуће. А смисла итекако има.

Ја сам се возио у многима аутомобилима, али изникао сам из кеца, па југа, и на крају Ситроен Дијана.
А иначе сам возио веорватно све марке као изнајмљени ауто. Разлика наравно постоји, не треба уопште трошити речи, али ја се сећам периода када новца нисам имао, тако да ми је горе поменута тријада била итекако од користи.
Тако и Србија. Без обзира што сви знамо шта би требало, треба себе реално оценити. Сматрам да је важнија организација кретања и смањење времена путовања него шминка.

Да се разумемо, београдска трамвајска мрежа захтева значајна улагања, подстанице и денивелацију. Нове правце. То су велике паре. Али и то можемо сами, део по део. Потребно је усвојити философију: брз трансфер путника и по њој оцењивати приоритете.

Узгред, обзиром да нас даве са запада по поводу зелене агенде, све што нема директни утицај на производњу, можемо спокојно да напајамо из својих ТЕ у том смислу и градски саобраћај.
Potpisujem. Srbi najvise nedostaju ljudi koji tako razmisljaju, kao sto gore pise. Znaci, tp je zdrav razum.
Veicna je zaglupljena neoliberalnom agendom, idejom da se sve radi iz kreditnog, brzog novca.

Moramo realno da sagledamo gde smo. Nama u ovom trenutku treba funkcija, a ne estetika. Bice vremena za estetiku.
 
KT4 je poslednja evolucija čehoslovačke licencirane proizvodnje PCC tramvaja (da, američki tramvaj iz 30-ih). Bilo je tu izmena, pojednostavljenja, umetnut zglob i slično, ali teško da bi tu mogla da se nabavi licenca, i opet bi bilo vozilo bazirano na dizajnu od pre skoro 90 godina. I uz sve potrebne izmene za moderan prevoz, bilo bi lakše početi od nule ili barem nečega niskopodnog (znaci najstarije iz 90-ih) ako bi neko baš želeo da pravi svoje tramvaje. E sad, druga stvar je da ti ubediš ljude da iz svog džepa plate da se neko igra fabrike tramvaja za 30 komada na 10 godina kako GSP kupuje, ali to je već businesses case.

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk
 
Mogli bi da pocnu sa karoserijama za KT4.

Srbi placaju radikalskoj bandi svavakve gluposti iz svog dzepa. (Expo...)
 
Upravo ovo što piše @Dusan2110, zaboravljate prvu i osnovnu stvar. Svaka proizvodnja mora biti ekonomski održiva, prosto mora biti biznis baziran na profitu. Ne možemo tek tako uzeti i praviti tramvaje. Mnogi konglomerati od fabrika su danas ugroženi, čuveni brendovi i imena. Spajaju se u velike grupe, kao Traton i Stelantis na primer. Kome bi se na ovom ludom svetu isplatilo da pravi tramvaje za jedan GSP sa stotinak vozila u inventaru? To je teško održivo za jednu Mađarsku, Češku gde u njihovim gradovima saobraća na hiljade tramvaja, a kamoli u jednoj Srbiji. Crotram opstaje verovatno uz teške subvencije, jer od provincijaskog (bez bilo kakve uvrede, već je samo grad jednostavno mali za sličnim brojem tramvaja kao u neuporedivo većem Beogradu) Zagreba teško da može da preživi. Što se tiče kola, vi teško da možete neku klotaru danas i polovnu da prodate. Te klot varijante idu samo flotno u firme. Neće niko više neugledan auto bez ikakvog šmeka, nekog detalja, ma uopšte ičega što ga prosto čini atraktivnim. Propale nam fabrike autobusa, gde se kud i kamo radi o jednostavnijem proizvodu u odnosu na tramvaj, jer nema pravih investitora, koji će jednostavno uložiti milione u proizvodni proces i samu proizvodnju, i kad ima korupcija to saplete. Nemojmo maštati da možemo ovde u Srbiji praviti tramvaje samostalno, pa istima obezbediti još i tržište. Odakle nam milioni i milioni za to, a još sve da bi GSP-u prodavali tramvaje u lotovima po 30 komada jednom u deset godina. Ne ide da takvu proizvodnju održava Grad na primer. Skupo je, bez realnih finansijskih benefita i na duge staze. A iskreno, protiv sam oživljavanja mamuta kao što je KT4. Nismo baš ni Pjongjang, iako su možda i oni bolji od nas po pitanju tramvaja, mislim na njihovo stanje pre svega. Treba kupiti jednostavno novo, i ne mudrovati tu previše. To što košta stvarno nije ne znam kakav svetski problem, jer pare se daju, i to velike, za mnogo manje bitne stvari.
 
Upravo ovo što piše @Dusan2110, zaboravljate prvu i osnovnu stvar. Svaka proizvodnja mora biti ekonomski održiva, prosto mora biti biznis baziran na profitu. Ne možemo tek tako uzeti i praviti tramvaje. Mnogi konglomerati od fabrika su danas ugroženi, čuveni brendovi i imena. Spajaju se u velike grupe, kao Traton i Stelantis na primer. Kome bi se na ovom ludom svetu isplatilo da pravi tramvaje za jedan GSP sa stotinak vozila u inventaru? To je teško održivo za jednu Mađarsku, Češku gde u njihovim gradovima saobraća na hiljade tramvaja, a kamoli u jednoj Srbiji. Crotram opstaje verovatno uz teške subvencije, jer od provincijaskog (bez bilo kakve uvrede, već je samo grad jednostavno mali za sličnim brojem tramvaja kao u neuporedivo većem Beogradu) Zagreba teško da može da preživi. Što se tiče kola, vi teško da možete neku klotaru danas i polovnu da prodate. Te klot varijante idu samo flotno u firme. Neće niko više neugledan auto bez ikakvog šmeka, nekog detalja, ma uopšte ičega što ga prosto čini atraktivnim. Propale nam fabrike autobusa, gde se kud i kamo radi o jednostavnijem proizvodu u odnosu na tramvaj, jer nema pravih investitora, koji će jednostavno uložiti milione u proizvodni proces i samu proizvodnju, i kad ima korupcija to saplete. Nemojmo maštati da možemo ovde u Srbiji praviti tramvaje samostalno, pa istima obezbediti još i tržište. Odakle nam milioni i milioni za to, a još sve da bi GSP-u prodavali tramvaje u lotovima po 30 komada jednom u deset godina. Ne ide da takvu proizvodnju održava Grad na primer. Skupo je, bez realnih finansijskih benefita i na duge staze. A iskreno, protiv sam oživljavanja mamuta kao što je KT4. Nismo baš ni Pjongjang, iako su možda i oni bolji od nas po pitanju tramvaja, mislim na njihovo stanje pre svega. Treba kupiti jednostavno novo, i ne mudrovati tu previše. To što košta stvarno nije ne znam kakav svetski problem, jer pare se daju, i to velike, za mnogo manje bitne stvari.
Pa sto onda ne kupimo novo sa shmekom kad ima toliko para?

>Nismo baš ni Pjongjang
Mislim da smo daleko daleko ispod nivoa Pjongjanga.
 
Pa zato što smo debili, mislim vode nas budale, ne sad nego decenijama unazad. Šta, nema se para za 30 tramvaja jednom u desetak godina. Kome se prodaje ta priča. Nema se para za trole punih 13 godina. To ne bi progutao ni neko intelekta na nivou Foresta Gampa. To što ti predlažeš, iako je namera i ideja na mestu, koštalo bi neuporedivo više nego prosta nabavka novih tramvaja. Prosto nešto neće, nije da ne mogu, nego neće, jer su trome birokratske korumpirane amebe. Odvoje novac taman, kao, i odjednom kad počnu da stižu ponude na tender para nema dovoljno. Kao što rekoh, prosto debili, jer nema ko da proceni vrednost ponuda na tenderu, ili prosto i nisu hteli u nadi da će tender stvarno i pući na kraju, čemu je dokaz da se novi potom ne raspiše, pa nekad i godinama kasnije.
 
Znam da bi izgradnja tramvaja u prvom momentu bila neisplativa.
Ali ja sam mislio na jedan sasvim drugi nacin rada, koji je naravno nemoguc u neoliberalizmu.
Ne znam u kakvom stanju su donji strojevi KT4 tramvaja, da se barem stave nove karoserije.

Da li je moguce da se danas proizvodnja isplati samo u Kini?
Da li je kooperacija danas nemoguc koncept?

Meni se cini, da ako ima toliko novca, ako plivamo u novcu, moglo bi se pokusati.
Prvo samo karoserije, stolice...
 
Vrh