miki je sve lepo objasnio.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=895112#p895112:3v0sg2yg je napisao(la):
miki_ns » Ned Okt 31, 2021 11:01 pm[/url]":3v0sg2yg]Kako ljudi vole da prolupaju - tramvaji su u to vreme ukinuti i u Ljubljani, Rijeci, Dubrovniku, i nema nikakve veze sa Srbijom nego sa tadašnjim pomodnim trendom da se uvode autobusi kao fleksibilniji tip prevoza, u doba kada je cena nafte bila bagatelna. Većinom je trend krenuo iz SAD, ali se vrlo dobro”primio” i na zapadu Evrope, kad je udarila prva naftna kriza tek onda su mnogi shvatili šta su si napravili, ali trebalo je par decenija da tramvaji počnu da se vraćaju tamo odakle su proterani, ali taj trend ex yu još nije zahvatio.
Tačno. Plus je tada već uveliko uviđeno da autobusi mogu da imaju zaista raznolika polja primene, to jest da gradski autobus lako može po potrebi da se angažuje za vanredne situacije, posebne vožnje, prevoze radnika, prevoz vojske (po potrebi) i svašta nešto, za razliku od tramvaja koji je prikovan za šine, i to uvek u gradu i nigde više. Tada su takođe počele da se razvijaju moderne nauke i tehnike za upravljanje i ekonomisanje prevozom i po tadašnjim trendovima, autobusi su bili posmatrani kao praktičnija i svestrana sredstva. Idealna za manje gradove sa ruralnim rutama oko njih. Čitaj - seoskim putevima, brdima i selima, gde sigurno neće da se šalju trolejbus i tramvaj. Mada su Sovjeti bez problema terali i trolejbuse i u sela i planine. Ali to je trajalo dok je trajao SSSR, čim su kase presušile, 95% takvih sistema i linija su poukidane i nikad više nisu vraćene trolejbusima nego su ih zamenili autobusi ili one bangave Maršutke.
Ovo ne kažem da bih nipodaštavao tramvaje, samo kažem da je tada shvaćeno da autobus ipak ima širi dijapazon primene nego tramvaj, a o autonomiji da i ne govorim. Ista sudbina je tih godina (1960ih i 1970ih) zadesila i mnoge trolejbuske podsisteme širom sveta. Izuzev pomenutih Sovjetskih.
Moj stav o svemu tome, koji sam već ranije iznosio, je da ima mesta za sve. Samo naravno razumem da se nekim gradovima, i nekim tipovima gradova, isplati da vraćaju tramvaj, a nekima i ne. I to zavisi od svakog pojedinačnog slučaja i brojnih studija i proračuna na tu temu. Ovako odokativno govoriti e ovome treba to i to, ajde vratimo ovo, ajde kupimo ono... to je malo neozbiljno. Pošto su takve stvari uvek mnogo kompleksnije nego što se isprva čini.