^^^Da je samo do tramvaja. Mi nemamo infrastrukturu obnovljenu prema dozvoljenim odstupanjima za niskopodna vozila. Preko skretnica hoće da se poraspadaju i stari i novi, preko mosta talasaju. Moj utisak je da su stari "Švajcarci" trenutno najudobnija lakošinska vozila u funkciji, i pored starosti. Mislim čak da bi kombinacija novih, remontovanih najnovijih KT4 sa umetnutim niskopodnim modulom, i BLT Šindleri sa umetnutim niskopodnim modulom pšredstavljali dobro rešenje. Takođe smatram da se "pružaju više nego što treba", da se "napinju" iz prostog razloga što hoće da šire mrežu iako zbrda-zdloa rekonstruišu postojeće deonice. O lufterima i da ne govorim. KT4 i Urbos 3 kao nebo i zemlja, i to samo zbog svesno stvorenih nepovoljnih uslova infrastrukture za eksploataciju novih niskopodnih vozila (svi bi se vukli i bili neudobni, ne samo CAF), odnosno tenderske dokumentacije (kip lufteri).
Ne znam jel ova vest (o nabavci novih 30 tramvaja) sa
http://www.srbijadanas.com već bila:
https://www.srbijadanas.com/vesti/beogr ... 2021-07-24
Prema navedenom postoji mogućnost da CAF otvori fabriku u Srbiji, a bilo bi super, pošto je vlasnik Solarisa da napravbi i prvu fabriku autobusa van Poljske. Bio bi fazon Bolechowo - Boleč. Inače, pošto CAF proizvodi i vozove, mogao bi jeftinije da ponudi automatske metro kompozicije, ali i kvalitetnije vozove od Ruskih za gradsku železnicu.
Ja sam već pominjao politiku "kupujmo domaće", odnosno "Made in America" u SAD. Tamo proizvođač ne može da učestvuje na tenderu ukoliko ne otvori fabriku u zemlji, uz propisan procenat lokalno proizvedenih delova (mora da ima ugraviranu tablu sa natpisom "Made in USA of domestic and foreign components"), što ne uključuje samo šinska vozila, niti vozila uopšte. Recimo da takve table "krase" Caterpillar, (John) DEERE (Hitachi), Komatsu NA građevinske mašine, odnosno Kone, Schindler i Mitsubishi, čak i Otis liftove (i Otis uvozi iz svojih pogona u Kini kako bi održao konkurentnu cenu). Osim toga kanadski autobusi izlaze iz SAD pogona kao skoro 100% domaći proizvod, izuzev pojedinih opcionalnih komponenti.
Sad glume neko ludilo s malim šinskim tržištem, mada nije na odmet s obzirom na cenu pojedinjačnih vozila. Da su pomenutu praksu preneli na autobuse i liftove ne samo što bi možda i od Ikarbusa nešto bilo, već bi izbegli i ugradnju liftova lošeg kvaliteta natrpanih turskim i kineskim komponentama niže klase. U svakom slučaju politiku "kupujmo domaće" treba da prošire i na druge oblasti industrijske proizvodnje, od kojih zemlja i njeni građani mogu imati neke realne koristi.