Šta je novo?

Tramvaji

Кад се стара возила озбиљно ремонтују, огуле се до костура. Сав лим, гума, пластика могу да се замене.
 
Pa da, samo što za razliku od nekih, ja ne tražim nerealno. Ako ljudi ne veruju meni negativcu, evo neka pitaju Žiku, Branika ili Kešu kakve su Katice ispod limarije i karoserije. Pričano je već o tome nekoliko puta. Naravno da gotovo sve može da se restaurira, ali pitanje je cene i vremena. Neka pitaju ove upućene ljude. Pa ako grešim, korigovaću stav. Ali kao što rekoh, o tome se pričalo više puta.
 
Zato što se ne isplati bacati pare na te kante, a kad već može da se daje 600 miliona za premier ligu, zašto ne mogu da se daju pare za nove trole i tramvaje, pa da se vozimo kao ljudi
 
Zato što trolejbuse i tramvaje ne drži SBB, pa da se po lex ekspres specijalu izdaju pare za otkup licence i odradi nabavka novih vozila. A iskreno, izvinjava se na malom off - u, njihovo kukanje nad sudbinom, i time što neće da im štampaju novine i što im "preotimaju" licence za određena takmičenja, mi je smešno. Onomad RTS kukao kako nisu uopšte znali da im je SBB "uzeo" licencu za EURO u fudbalu i reprezentativne mečeve, na šta su dobili odgovor od SBB - a da su im oni nudili da se potpuno besplatno emituju svi ti mečevi na RTS - u, ali da ih je dotična TV stanica odbila. U državnom rukovodstvu su vrlo brzo uvideli šta im je činiti, i sada su u malom sportskom ratu sa SBB - om. Kada SBB obezbedi licencu za nešto, onda im je sve potaman, a kada nešto ne može, onda na sav glas kukaju na nelojalnu konkurenciju. A sve se svodi na to da li će se država dovoljno isprsiti za nešto preko MTS - a i tako pokopa SBB, ili će SBB da da bolju ponudu.

Sa druge strane, možemo mi da damo pare i za nove tramvaje, nije tu ništa sporno, ali ono što sve vreme govorim je da je sve to bacanje para, jer apsolutno je nebitno da li ćemo katice remontovati i koliko je to isplativo i da li ćemo ih menjati novim tramvajima (Siemens), kada kako god okreneš, i jedni i drugi su osuđeni na propadanje, jer mi i sa otpisom svih loših katica imamo višak tramvaja koji stoji u depoima, jer nemamo tehničkih mogućnosti (kada je mreža u punom kapacitetu i funkcionalni svi koridori) za upošljavanje svih vozila. Što kaže Bender, što je babi milo, to joj se i snilo, pa tako neki sanjaju novog Siemensa (ne mora nužno on) umesto katica, jer eto, parafraziram, mnogo lepše zvuči kada kažeš da imaš novog Siemensa koji ti stoji u depou i truli, jer nema gde da vozi, nego li kada kažeš da zakrpljene (zamaskirane) katice stoje u depou i trule. Isto i sa trolejbusima, umesto da se širi mreža i stavlja u funkciju, planiraju se kupovine novih trolejbusa, za mrežu koja je u planu da se osakati. Dakle, sve se radi pogrešno, ali neki i to vide kao pozitivno i ispravno, jer kad čuju da je planirano da se nabavljaju novi tramvaji, iako imaju zamerku što se namešta da to bude Siemens, kada to odbace, sve ostalo vide kao pozitivno. A ako 1% tih istih upšte stavi prst na čelo i zapita se gde će da voze svi ti silni tramvaji, i zar nije logičnije prvo izgraditi mrežu za te tarmvaje, pa onda kupovati vozila.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=866736#p866736:39bqmvy8 je napisao(la):
Bender Rodriguez » 23 Jul 2021 13:18[/url]":39bqmvy8]Pa da, samo što za razliku od nekih, ja ne tražim nerealno. Ako ljudi ne veruju meni negativcu, evo neka pitaju Žiku, Branika ili Kešu kakve su Katice ispod limarije i karoserije. Pričano je već o tome nekoliko puta. Naravno da gotovo sve može da se restaurira, ali pitanje je cene i vremena. Neka pitaju ove upućene ljude. Pa ako grešim, korigovaću stav. Ali kao što rekoh, o tome se pričalo više puta.
Samo što se ja nisam ograničavao isključivo na ovu temu, nego generalno pričao, jer koliko god bili realni u nekim temama, tako u nekim drugim znamo da odemo i u eksteme po pitanju maštanja i ličnih vizija.
 
Kad već pričate o tv pravima, red je da se pomene da je to bar 4 puta preplaćena cena i da je za te pare moglo mnogo rupa da se zapuši u ovoj jadnoj zemlji. Istovremeno, Telekom koji to plaća za Arenu, duguje već 1,7 milijardi evra. A te pare su naše. Nw zaboravite da smo svi akcionari i da će knjigovodstveno uvwk biti tako da nema nama dividende.
Za 600 milki svaki grad se u Srbiji mogao utegniut, kupiti autobusa, izlečiti dece, napraviti puteva, obezbesiti interneta...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=866594#p866594:2o0jjrzb je napisao(la):
Прле » 22 Jul 2021, 16:46[/url]":2o0jjrzb]Док не буде нових траса са шинама, не видим ни један разлог за куповину
Slazem se. Samo poslati na kompletan remont i dodati niskopodan srednji modul kao ovi na slikama ispod i to je to.
1280px-139Polnocna_wokolica.JPG

1200px-Low-middle_tram_in_Tallinn.JPG

ktnf6bw-X800.gif
 
Може ваљда и Сименс да одради ремонт/модернизацију Катица које су здраве. :)
 
Spustite se na zemlju, nema ništa od remonta zato što su u previše lošem stanju da bi se iko baktao s njima.

A Siemens je bukvalno poslednja fabrika u Srbiji koja bi pristala da radi remont Katica. To je kao da 2010. neko pita Fiat automobile Srbije da li bi radili remont starih policijskih Pežoa 307 iz 2000 kojima je duša izvađena. Pa niko normalan to ne bi uzeo na sebe. Iz brojnih razloga, od tehničkih pa sve do poslovnih.
 
Nisu sve katice u očajnom stanju. Ali nije ni sjajno stanje. Drugo, ima ona crveno - krem, koja je jedno vreme bila redovna na 6, sa elektronskim displejem.
 
Pitanje je uopšte isplativosti pravog remonta katica, jer je procena da bi koštao oko milion evra po komadu. Realno jedino smisla ima ulagati u YUB (zadnje proizvedene) i YUBM (modernizovane 2003 godine), jer je kod ostalih neophodno promeniti motore i sistem upravljanja.
 
Prve imaju skoro 40 godina, a kroz devedesete bile su noseći stub prevoza
 
Šta se isplati srediti, to srediti. Sve ostalo u otpis. Prosto i jednostavno.
 
Jasno je i meni da nema nista od ovakve modernizacije katica. Samo imate u vidu da se do skoro u Bazelu vozili tramvaji stari preko 60 godina (a mozda neki i dalje voze), da se i u Becu i dalje voze tramvaji stari po 50-60 godina, da se odrzavaju i ulaze u njih. Sinska vozila se i prave da traju desetinama godina, za raziliku od dumskih vozila. Gradovi koji su mnogo bogatiji od Beogradu su mnogo racionalniji, koriste postojece resurse do maksimuma, a kad razmislim pa mozda su zato i bogatiji.

Ja bi vise voleo da se i umesto 30 kupljenih spanaca, remontovale i modernizovane sve raspolozive katice i svima dodata po dva niskopodna modula, cime bi ukupna duzina bila 36m i dupliran kapacitet. Recimo ovako nesto da izgleda

02.JPG


Jos da su izgradjene niskopodne prikolice za donirane svajcarce, imali bi ceo vozni park niskopodan i modernizovan. Nista ne znaci ni kupovina najmodernijeg vozila, pa da se ne odrzava kako treba.
 
To jedino da se angažuje Šinvoz, Želvoz ili ako je išta ostalo od Goše, pa da urade jeftin remont za jedno 20ak komada. Od 100 i nešto koliko je već u upotrebi, uzme se 30ak pa se međusobno kanibalizuju za delove i remontuje se 20. Tako da ostane 50 starih neremontovanih u boljem stanju i 20 novih remontovanih. Ostalo ide u rashod.

Mislim ovo je samo ilustracije radi. Za precizne i realne brojke morao bi da se zna ne samo inventar GSPa nego i stanje u kanalu i radionici.
Ali to je otprilike neka najrealnija opcija. I ne bi bio ni prvi ni poslednji takav remont ovde. Pogotovu kad se radi o starim vozilima za koja je sve manje dostupnih delova a i znanja.


Što se tiče niskopodnih segmenata za hendikepirane, definitivno radije glasam za izvedbu u vidu prikolice nego umetanja segmenta između postojećih prednjih i zadnjih modula. Napraviti vučenu prikolicu na točkovima je relativno lako i jeftino. Napraviti umetajući modul koji će se kačiti na postojeće zglobove, i time menjati celokupnu konstrukciju vozila, je skroz druga priča. Mislim, itekako ostvariva, ali zahteva sigurno složenije radionice, opremu i delove nego proizvodnju vučenih prikolica koje se samo zakače.

Plus, prikolica kapaciteta 100 putnika koju vuče ''standardna'' Katica je mnogo optimalnije rešenje za naše potrebe i linije nego dve Katice uparene. Zato što se ne sećam kad sam zadnji put video duple uparene Katice a da su napunjene skroz. Nego uglavnom idu poluprazne. Ovako kada bi norma za Katice bila: 1 standard Katica + 1 prikoliva, to bi bilo više nego idealno za uslove i linije poput 7 ili 9.
 
Predhodni remot katica je radjen u Gosi u saradnji sa Alstomom oko elektronike koliko se secam. I uradjen je jako dobro. Sve se moze kad se hoce. Mislim znam da ovo nije realnost, kupovace nova vozila koja opet nece odrzavati, ali makar kao ideja neka ostane ovde.

P.S evo ukrajinci su 2015.g radili komplet remont katica kosta 145.000e (samo remont bez modula), sa dodatim modulom 300.000e. Naziv modela KT4UA "VinWay"
DSC_0328.JPG

v-vinnitse-prezentovali-novyy-tramvay-9.jpg

https://www.vinnitsa.info/news/u-vinnitsi-zrobili-tramvay-maybutnogo.html
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NyNqO2IxvJU[/youtube]
 
Znam, ali je Goša svake godine sve više raskomadana i oglodana. Radila je ona i remonte Zijača 90ih. Ali ne znam u kakvom su sad stanju i mogućnostima. Ako bi oni mogli da remontuju 20-30 Katica, to bi bilo fantastično.


P.S.
Pusti umetnute module. Niskopodne prikolice za 100 putnika su ono što nama treba. Kao na Švajcarcima, samo niskopodne. Evo jedne Tatre sa takvom:
8224210177_0a845b8fd8_b.jpg
 
Za umetnute module govorim jer vec postoje gotova resenja, sama Tatra ima uradjenu projektnu dokemntaciju za to za katice, na osnovu nje su i radili ove umetnutne module. Nije to nauka, to je zapravo prikolica u sredini. Svajcarci ne mogu lako da se dele, postolje im je u sredini, to je mnogo komplikovanije, zato su za njih prakticnija resenja posebne prikolice.

Svakako resenja postoje i to jako dobra, racionalna i jestina. Recimo da jedna katica sa dva niskopodna modula i kompletnim remontom u proseku (zavisi od stanja i sanacije postojece katice) kostala 700k (u poredjenju sa 300k kod ukrajinaca), to znaci 3 katice za 1 spanac. Za kupljenih 30 spanaca moglo se kompletno srediti 90 niskopodnih katica. To su ooogromne razlike. Ukoliko bi bilo jeftinije od 700k, recimo blize 500-600k, moglo bi se i izraditi i prikolice za svajcarce i imati zaokruzen sistem koji je niskopodan i modernizovan.

Ovo je cisto radi poredjenja cena i brojeva
 
Umetnuti moduli na Katicama izgledaju odvratno. Ali ako imaju specifikacije i gotove modele za serijsku proizvodnju, onda bi se i moglo razmisliti o tome.


Što se CAFova tiče, meni je drago što je bila želja da se kupi nešto novo i moderno. Samo što sam besan na način na koji su to uradili. Imbecilna sedišta koja niti su udobna, niti otporna na vandalizam; rukovati nepostojeći; tesno; preosetljivi na sve.

Ali generalno podržavam nabavku novog s vremena na vreme. Dosta smo se vozili u starudijama na svakom koraku. Pa čak i ako su očuvane.
Vreme ide. Ne mogu Katice, Divazi, Zijače, Ikarusi... doveka da traju i voze. Iako znam da bi GSP voleo, pošto oni još uvek žive u doba SFR Jugoslavije.
 
Sve sto ne moze da se modernizuje i da bude po novim standardima, ja podrzavam da se zameni :) pogotovo drumska vozila kao trole trole a svakako i autobuse gde pritom su svake godine sve stroziji ekoloski kriterijumi. I mnogo mi je drago sto nema onih zijaca, i jedva cekam da se one stare kante od ikara zamene, ali isto tako i RVR da se zameni. Njemu nema pomoci :D
 
Kad smo kod RVR, misliš da njima ne može da se uradi neki lepi veliki generalni remont? Pitam ozbiljno. :? Ne pratim železnice i šinska vozila, pa ni ne znam.

Ja imam viziju da jednog dana, kada bi bilo volje, pamet i para (opet kažem - kada bi bilo... dakle čiste lepe želje) BG voz ponovo preraste u nekadašnji BEO voz, koji bi kao i nekada povezao sve od Inđije do Smederevske Palanke i od Pančeva do Valjeva . I da jednu polovinu njegovih garnitura čine remontovani i sređeni RVR, a drugu polovinu neke nove moderne garniture.


Inače, čisto da se zna, ja sam voleo i Zijače i Ikare. Pored prvih sam bukvalno odrastao, a u drugima sam se vozio prvih 20 godina života. I dragi su mi i jedni i drugi. Ali naravno, slažem se da kad nečemu dođe kraj, ili postane nedovoljno za uslove i potrebe, da ga treba zameniti. Volim nostalgiju, ali volim i zdrav razum i funkcionalnost. :D
 
Mislim da se zbog svoje konstrukcije RVR ne moze prepraviti da bude niskoodan sa podom na 600mm, cak i da su delovi iznad samog postolja visi. Ali bolje ce znati Rile ili neko ko je upuceniji u samu konstrukciju RVR-a. I ja bi voleo jednog dana da se obnovi i beovoz, da ostane i Bg voz, kao gradska zeleznica i Beovoz ponovo da zazivi kao prigradska zeleznica sa taktnim rednom voznje.

Inace niskopodnost je mnogo bitna za gradski saobracaj, nije u pitanju samo za osobe sa invaliditetom, vec i roditelji sa decom, stare osobe, bicikli, unosenje kolica, kofera, ljudi koji putuju negde, brza izmena putnika i sl. U dansasnje vreme, za gradski transport to je postalo must have.
 
Vrh