[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=440051#p440051:26cpbber je napisao(la):
Siniša » 15 Mar 2017 10:53 am[/url]":26cpbber]
Знам да очекују многи од мене коментар, па хајде редом.
1) Аутокоманда - Прокоп - Сајам: Одлично, то смо више пута на форуму спомињали, али није уцртано испрекиданом линијом, а најмање четвртина те везе би морала подземно. Једна од старијих скица са делом у тунелу, настала још 1970-тих, била је реалнија. Деоница није јефтина.
2) Ташмајдан-Теразије-Бранкова-Блок 45: У случају проблема за затварање пуне финасијске конструкције за метро, добра преметро траса. Остаје загонетка, зашто нису ни почели то да граде, пре 1987. када су обустављена улагања, ако су планирали отварање чак два тунела 1990.
3) Траса за центар Земуна преко Михајла Пупина: Ако се не планирају денивелисани пролази кроз прометне раскрснице (које су многи овде називали подругљиво ролер костер), онда је то овде било могуће изградити за не превелике паре и у кратком року. Наравно, свака денивелација даје нову вредност систему. Исто питање као за претходно.
4) Пруга за Вишњицу: Слично као Раковица, ту су биле на хиљаде радних места, и могло је само тим правдати градњу. Друго зашто је тада пруга била важна је због депо-а. Да ли је тај план за 1990-ту био и тада преамбициозан? У грађевинском смислу једноставна деоница јефтина за градњу.
5) Трамвајски тунел - Ботаничка башта-Економски факултет: Ни то није много спорно, можда једино у смислу компликација у грађевинском смислу које су зауставиле градњу тунела још пре другог светског рата, али је смисленост постојања тунела за јавни градски шински саобраћај одавно била неупитна.
6) Трамвај кроз Устаничку: Ја сам то предлагао независно у односу на ову студију. И тада се то планирало, што је добро. Премда су потребни скупи објекти код саме Аутокоманде.
7) Мали мокри луг: За то су одавно вршене припреме, грађани уз Смедеревац знају да ће да их руше, само не знају када?
8) Омладинских бригада: Јесте, ово интензиван ток, али није нужно трамвај водити тачно друмском магистралом Омладинских бригада. Ту би трамвај био жртва аутомобилског зеленог таласа, а на месту укрштања са пругом, аутопутем и код Општине НБГ би имали или скупа или неповољна решења. Боље је одмах трасу усмерити Булеваром уметности.
9) Мост преко Аде: И сада је "само што није готово" и има смисла таква веза.
10) Земун Горњи град: Пријатно сам изненађен оваквим планом, само је питање финансирања толико дуге подземне деонице. Мислим да би на том делу од Његошеве у Земуну до Кинеског моста требало размотрити један потпуно другачији развој на ободу лесне заравни, коју Дунав константно подкопава. То би била обалоутврда, на коју би се надовезивао терасасасти развој урбаних садржаја, што би могла бити вишеструко исплатива инвестиција. Ту је могуће применити два концепта, или Цара Душана наменити првенствено за јавни саобраћај, а ближе обали направити главну двосмерну друмску саобраћајницу, или обрнуто, при чему би трамвај морао ићи на нивоу горње ивице лесне заравни због приступа насељима.
11) Трамвај Првомајском за Алтину: Мислим да је чак и у то време тај план био нереалан. Ја сам сам сугерисао везу центра Земуна трамвајем са Железничком станицом Земун правцем некадашње пруге по ободу територија општина Нови Београд и Земун.
12) Трамвај за Бежанију: Очекивао би се преко Општине Нови Београд. Са Милутина Миланковића се не добија предност физичког скраћења трасе од Круга двојке ка удаљеном насељу, а важна је веза са локално важним садржајима. Ја сам ту предлагао затварање трамвајског круга тек код Блока 45, не код Гандијеве, за везу Бежаније са другим важним локацијама у локалу, поред свега Домом здравља. Цела Јурија гагарина је линеарни центар, и са те стране има везе са везом да нека линија дуж Јурија Гагарина заломи код Блока 45 ка Бежанији.
13) Тунелска деоница Ветеринарски факултет-Калемегдан: Није лоше, само што у првим фазама не би било прекопотребно. На том правцу има погодног уличног простора за надземну трасу.
14) Трамвај у Здравка Челара: Онда би нарушили погодну алтернативу Кнеза Милоша, и важан друмски коридор. Морамо правити избор или или, или ћемо имати погодан коридор за јавни превоз и урбане садржаје, или магистрални аутомобилски правац. Врло је лоша комбинација тога у Булевару КА. А примери боље праксе су градска Војводе Степе и магистрала Булевар ослобођења, те градска Пожешка и магистрала Лазаревачки друм. Овде би требале бити градска Рузвелтова, и магистрала Старине Новака и Здравка Челара. Са обзиром на веће критично оптерећење север-југ него истоко-запад, оправдано је укопати трамвај од Славије до Поштанске штедионице.
15) Трамвај за Кумодраж: Овде почињу већи нонсенси. Дакле, правити две паралелне пруге на тако кратком одстојању, не прави се мултифункционална мрежа, него мрежа приградског карактера за спаваонице, без погодних веза између насеља у локалу. Са те стране је супериорнији предлог Удружења љубитеља железнице са одвајањем трамваја за Кумодраж са Трошарине. Једино би у даљој будућности могао бити уведен брзи шински превоз долином Кумодрашког потока од Душановца до Јерковића, али тамо где су већ уцртали метро.
16) Јелезовац: Мислим да је и тада, као и сада, вођење Авалским друмом било без смисла. Уколико се планирају предграђа између Јајинаца и Миљаковца, онда је погодније трамвај продужити од Бањице у долину између ова два насеља. Та веза има свој пуни смисао само ако је брза (стајалишта на скоро километар), и ако иде скроз до обилазнице. И, ако се једном ос линија веже за Раковичку пругу.
17)Миријево: Чему то вишедеценијско потенцирање кружења до Миријева као киша око Крагујевца? Лепо, 400 метара трамвајски тунел код Радио индустрије, и ето на Булевару, најкраћом и најпрактичнијом везом.
18) Стари Железник: Чему ово, када иде уз зону забрањене градње, са ређом насељеношћу? Да су терали неку регионалну брзу лаку железницу до Обреновца, или макар до Умке под условом градње већих предграђа тамо, имало би смисла. Сама Ада има смисла, и за оних пар месеци у години потпуно би правдала функцију. И ван сезоне би била погодна линија за парк енд рајд.
19) Нови железник и Лабудово брдо: Овде праве конфузију за све паре. Има смисла приближавање самим насељима Скојевском насељу, Цераку, Видиковцу, које је и данас могуће, а за Нови Железник кретање Трговачком са оштрим преламањем ка Цераку код Церак Винограда.
20) Источна обилазница? Чудно да је никада нису планирали, а има смисла градити је у оквиру СМТ-Спољна магистрална тангента.
Везано за сам метро, збуњује ме градња два паралелна дуга тунела између Хиподрома и Ташмајдана, у једном плану са мотом: "покриј се колики ти је гуњ". Ту ипак план са једном издвојеном трасом која качи и Прокоп, и Сајам, и Славију има највећу употребну вредност. И чуди ме да у том неком њиховом "једног дана метро-у" нису предвидели директно спајање са већ пробијеним трамвајским тунелима, нити гранања на периферији.