spatiotecte":38nlvmir je napisao(la):
Cagliari 150 000 stanovnika
Bratislava 400 000 stnovnika.
Uporedjenje opet ne stoji.
A kad vec pominjete te manje gradove, navescu primer Sarajeva koji ima 520 000 stanovnika i tramvaj sa sirokim kolosekom.
Spatiotecte, nije mi bila namera da upoređujem manje gradove od Beograda, već da ukažem da tramvaji sa metarskim kolosekom mogu da imaju šira vozila, kao i da mogu razviti veće brzine. Ali ako već hoćeš, Helsinki (metropolitan area) ima preko 1,3 miliona stanovnika i ima metarski kolosek.
Tačno je da se na širem koloseku mogu razviti veće brzine, ali brzine koje su potrebne tramvaju (misilim na eksploatacionu brzinu) su sasvim dovoljne i sa metarskim kolosekom. Uostalom, i obični tramvaji sa standardnim kolosekom su lake konstrukcije i nisu predviđeni za neke ekspresne brzine.
Ako bi gradio neki novi sistem u Srbiji, kao u Novom Sadu, Nišu i Subotici, onda bi to svakako bio standardni kolosek. Prva dva grada su imala tramvaje sa standardnim kolosekom, Subotica je imala metarski. Ona je dobila tramvaj znatno ranije, 1897, dok su Novi Sad i Niš dobili 1911, odnosno 1930. Za Suboticu bi naravno bio standardni kolosek, posebno zbog toga što takvom gradu ne samo da je potreban tramvaj, već mu treba i tram-train, koji bi bio povezan sa postojećim železnikim kolosecima, prema Paliću i Kanjiži, i naravno, prema Somboru, ali to je već druga tema.
Ovde je takođe bilo govora o tram-trainu prema Obrenovcu, neki smatraju da treba uvesti metarski kolosek, da bi bila kompaktibilna sa postojećom mrežom. Ovo ima jednu prednost, ne moraš da gradiš novi depo. Ipak, više naginjem ideji da to bude standardni kolosek, odnosno da to bude zaseban sistem, koji bi iskoristio postojeće koloseko uz obalu.
Na kraju, Pantograf je lepo pomenu da bi menanje postojećeg metarskog u standardni kolosek bi neracionalan posao. A po mojoj gruboj proceni koštao bi sigurno više od jedne milijarde evra.