Siniša":2kzmez5v je napisao(la):
Znam, ali bi bio od koristi. Uostalom, i kad su na maloazijskoj strani Istanbula otvrili heritage liniju Kadikoy-Moda uvezli su dva Gota type tramvaja iz bivseg DDR-a, jer nisu imali stare. A drugi gradovi su uvozili stare tramvaje iz drugih gradova (prvenstveno Melbourne i Lisabon), a da ti tramvaji uopste nisu tamo vozili.
Sto je bezveze, jer to onda veze s mozgom nema. Ako je u pitanju ocuvanje neceg sto je bilo ranije, OK. Ako samo nabavljamo stare sarene tramvaje da bi pravili luna park za turiste, to ne moramo da radimo po gradskim ulicama. To mi onda dodje kao oni vozici za klince sto idu po Kalemegdanu. Onda sagradimo mini-diznilend negde u Surcinu (sa sve preseljenim zoo vrtom) i nek tamo voze ti tudji stari tramvaji. Uvek sam za ocuvanje neceg sto je istorijski autenticno, ali nisam za simulaciju istorije - mislim i to je OK, ali za postavke u muzejima i za zabavne parkove. OK je sagraditi moderno etno-selo na nekom brdu po uzoru na stara sela, kao neki zabavni park, ali nije OK npr. ceo NBG preraditi u etno fazonu koji tamo nikad nije postojao, ako shvatas sta hocu da kazem.
Sinisa, znam da si ljubitelj zeleznice i izuzetno cenim tvoje predloge, ali licno ne vidim preteranu prednost od "heritage" tramvaja. Da je u pitanju nesto sto je do juce funkcionisalo pa je sad ocuvano kao atrakcija, OK, ali vracanje tramvaja od pre 20-30 godina na ulice, to je "fora" koja je vec "provaljena" u previse gradova. Mislim, ako ne smeta, OK, ali zasto forsirati tako nesto?
Ja bi za pocetak voleo da vidim muzej GSPa gde bi primerci tih starih vozila bili konzervirani da mogu da se vide...
Dalje, specificno za nas, par stvari zbog kojih sam trenutno protiv heritage tramvaja u Beogradu:
- da bi heritage linija bila uspesna, recimo Kalemegdan - Topcider, potrebno je prvo srediti ceo taj potez (Karadjordjeva ulica npr.) da tu imas sta da vidis. Koja je korist od turisticke tramvajske linije koja ide pored skladista, ruiniranih zgrada i kamiona u tranzitu?
- odrzavanje. GSP bas nije najbolji sto se odrzavanja tice, a ta stara vozila je potrebno vrlo detaljno odrzavati. Plasim se da bi u nasem slucaju ona izgledala pre kao stare kante koje bi doprinosile ruznoci grada nego kao nesto sto bi grad ulepsalo, pa bi neki posetioc kada bi bih video pre pomislio "vidi kakav je ovaj grad raspad jos voze krseve od pre 100 godina" umesto "uuu vidi turisticki tramvaj, bas slatko"
- uticaj na red voznje. U Beogradu bi se heritage tramvaji kretali prugom koja se i dalje koristi za redovan saobracaj. Oni bi bili sporiji od "normalnih" tramvaja sto zbog starosti, sto zbog potrebe jer treba da sluze primarno za razgledanje a ne za prevoz. Kakav je onda uticaj na red voznje, npr. linije 2, 3? Tramvaju u Beogradu nemaju gde da se obidju, kada stane jedan na toj trasi staju svi.