Šta je novo?

Stari Sajam i naselje Staro sajmište

Pa muzej u Berlinu i jeste "na licu mesta".. ;)

Mislim da ako se muzej koncipira makar približno onome što sam izneo u više prethodnih postova.. A to što mi imamo logor u centru grada, a Nemci ne, nek crknu.. :p
 
Ja sam ili za neku vrstu - pametni su bili komusti - muzeja zrtava fasizma, ili za nesto jos sire, tipa - kao sto sam rekao - muzeja ljudskih stradanja, muzeja zrtava autokratskih rezima ili sl. A da to bude samo muzej holokausta, skroz mi se ne dopada iz vec navedenih razloga. Btw, za razliku od logora na Banjici, to nije bio nemacki logor, vec logor NDH.
 
Pa ne baš, logor je bio na teritoriji NDH, pa su Nemci 1941. tražili da im pripadne teritorija logora, tako da su u oktobru 1941 osnovali logor. Posle velikih savezničkih bombardovanja u aprilu 1944. Nemci su počeli da napuštaju logor, i tada je NDH tražila da logor pređe u njenu nadležnost što se i desilo u maju. U julu 1944. i oni su napustili logor.

Banjički logor "nije bio" nemački logor, već je bio pod Upravom grada Beograda.
 
U svakom slučaju, Muzej Holokausta, Muzej žrtava fašizma, ili Muzej nevinih žrtava II svetskog rata je za Sajmište mnogo prikladnija namena nego Muzej tolerancije.
Ne znam da li još neko tako misli, ali ne želi javno da kaže, da pojedine NVO pokušavaju da iskoriste za neke svoje "potrebe" rekonstrukciju i pretvaranje Sajmišta u Memorijal. Imam neki blagi osećaj da ćemo biti svedoci "borbe u rukavicama" izmedju predstavnika opštine, grada i republike sa jedne i predstavnika NVO sa druge strane... i da ćemo biti svedoci ljudske bede sa obe strane :(

Usput, Banjica je bila zatvor koji je sve vreme radio u službi nemaca, imao je nemačkog komandanta i srpski upravnik Vujović je odgovarao najpre njemu. Nisam siguran da je logor Sajmište prestalo da "radi" u julu 1944, ako dobro pamtim izložbu u Narodnom muzeju, dosta logoraša je poginulo u bombardovanju u avgustu 1944.
Sve je ovo još jedan razlog da se tamo otvori muzej, treba da se napravi postavka sa provrenim činjenicama o logoru.
 
Da previše ne off-ujem, ali Lucifere, ne mogu da ti opišem koliko grešiš.

Kao prvo, Staro Sajmište nije samo deo nemačke istorije, već i naše. Tu je efektivno uništena zajednica koja je 400 godina živela na prostoru Beograda, činjenica kojom se ne može pohvaliti apsolutno ni jedna grupa stanovnika grada (bivših i sadašnjih). Apsolutna većina (u odnosu od skoro 10:1) ubijenih u tom logoru su bili Jevreji, ali to uopšte nije važno - muzej bi trebao da posveti vreme i prostor SVIM žrtvama, nezavisno od njihove političke, verske ili rasne pripadnosti. Ja jednostavno mislim da je to potrebno nama OVDE i SADA, a iskreno mislim da je u ovom kontekstu bespredmetno porediti ovaj muzej sa nemačkim iskustvom.
Kao drugo, u Srbiji je u to vreme kolaboracija bila na visokom nivou, nešto što se uopšte ne spominje u modernoj istoriografiji. Da si pročitao malo bolje g-đu Applebaum, koja je jedan veoma cenjen i ozbiljan autor, a da ne spominjemo npr. Habermasove odgovore Nolteu tokom Historikerstreit u Nemačkoj, možda bi shvatio upravo univerzalnu potrebu obračuna sa prošlošću u tranzitivnim društvima. Nacional-socijalizam, fašizam, i drugi totalitarni pokreti nisu univerzalna pojava ljudskog zlouma kako ih ti karakterišeš, već u građanskom društvu se oni moraju shvatiti kao rezultat određene politike i shvatanja sveta (Kao što je Goebbels rekao, Nacional-socijalizam je Weltanschauung), ili to društvo nema šanse da stvori moralnu odrednicu koja ide uz građanske vrednosti. Upravo o tome i govori gđa Applebaum.

Inače, slažem se da izraz holokaust većina autora upotrebljava za genocid nad Jevrejima, ALI on nije tako striktno definisan, i mislim da je kontraproduktivno ne uključiti ostale žrtve (na evropskom nivou Rome, na Balkanskom Srbe) u diskurs koji prati ovu istorijsku tragediju. Stoga smatram da je Muzej holokausta ispravan naziv, ali isto tako mislim da je bilo kakva izložba koja bi isključila određenu grupu zločinaca ili žrtava zbog uskosti definicije apsolutno idiotska stvar.

Inače, malo o mojoj vezanosti sa temom - ja sam posetio dosta muzeja holokausta i bivših konc. logora u Nemačkoj i drugim državama, bio sam u Sachsenhausen-u, u Wansee muzeju, i tako, da ne nabrajam... intimno sam upoznat sa onim o čemu ti govoriš. Takođe, živeo sam u Americi kratkih šest godina, te mogu da posvedočim da termin racial discrimination koji se odnosi na veru, jezik, naciju, poreklo, itd... koriste samo ljudi koji nisu dovoljno obrazovani da koriste pravilne termine.
 
jovanovm":2xgn24i2 je napisao(la):
Da previše ne off-ujem, ali Lucifere, ne mogu da ti opišem koliko grešiš.

Kao prvo, Staro Sajmište nije samo deo nemačke istorije, već i naše. Tu je efektivno uništena zajednica koja je 400 godina živela na prostoru Beograda, činjenica kojom se ne može pohvaliti apsolutno ni jedna grupa stanovnika grada (bivših i sadašnjih). Apsolutna većina (u odnosu od skoro 10:1) ubijenih u tom logoru su bili Jevreji, ali to uopšte nije važno - muzej bi trebao da posveti vreme i prostor SVIM žrtvama, nezavisno od njihove političke, verske ili rasne pripadnosti. Ja jednostavno mislim da je to potrebno nama OVDE i SADA, a iskreno mislim da je u ovom kontekstu bespredmetno porediti ovaj muzej sa nemačkim iskustvom.
Kao drugo, u Srbiji je u to vreme kolaboracija bila na visokom nivou, nešto što se uopšte ne spominje u modernoj istoriografiji. Da si pročitao malo bolje g-đu Applebaum, koja je jedan veoma cenjen i ozbiljan autor, a da ne spominjemo npr. Habermasove odgovore Nolteu tokom Historikerstreit u Nemačkoj, možda bi shvatio upravo univerzalnu potrebu obračuna sa prošlošću u tranzitivnim društvima. Nacional-socijalizam, fašizam, i drugi totalitarni pokreti nisu univerzalna pojava ljudskog zlouma kako ih ti karakterišeš, već u građanskom društvu se oni moraju shvatiti kao rezultat određene politike i shvatanja sveta (Kao što je Goebbels rekao, Nacional-socijalizam je Weltanschauung), ili to društvo nema šanse da stvori moralnu odrednicu koja ide uz građanske vrednosti. Upravo o tome i govori gđa Applebaum.

Inače, slažem se da izraz holokaust većina autora upotrebljava za genocid nad Jevrejima, ALI on nije tako striktno definisan, i mislim da je kontraproduktivno ne uključiti ostale žrtve (na evropskom nivou Rome, na Balkanskom Srbe) u diskurs koji prati ovu istorijsku tragediju. Stoga smatram da je Muzej holokausta ispravan naziv, ali isto tako mislim da je bilo kakva izložba koja bi isključila određenu grupu zločinaca ili žrtava zbog uskosti definicije apsolutno idiotska stvar.

Inače, malo o mojoj vezanosti sa temom - ja sam posetio dosta muzeja holokausta i bivših konc. logora u Nemačkoj i drugim državama, bio sam u Sachsenhausen-u, u Wansee muzeju, i tako, da ne nabrajam... intimno sam upoznat sa onim o čemu ti govoriš. Takođe, živeo sam u Americi kratkih šest godina, te mogu da posvedočim da termin racial discrimination koji se odnosi na veru, jezik, naciju, poreklo, itd... koriste samo ljudi koji nisu dovoljno obrazovani da koriste pravilne termine.
Da si procitao sta sam ti odgovorio prvi put, ne bi napisao da gresim i to mnogo, vec bi bio svestan da sam rekao upravo ono sto si ti rekao u ovom drugom postu, dok si se u prvom drugacije i nepreciznije izdrzavao. Ja nijednog trenutka nisam rekao da je holokoaust samo nemacka isorija. To je istorija covecanstva, ali sam rekao da mi mozemo da je negujemo i da ucimo iz nje a da je na Nemcima da dozivljavaju katarzu i da u tom smislu rasciste sa njom. Ali ako treba da ucimo na tudjim greskama onda nek ucimo na svim greskama koje istorije poznaje a ne samo na holokaustu. Upravo sam JA taj koji je napisao da to treba da bude memorijal ili muzej za sve zrtve, dakle upravo ono sto si napisao u svom drugom postu. Holokaust je genocid nad Jevrejuima u II svetskom ratu i prosirivanjem tog izraza i na Rome, homeseksulace, Slovene ne cinis nista dobro, vec bas naprotiv umanjujes stradanja Jevreja jer njihovo stradanje je neuporedivo sa svim drugim stradanjama. Oni su jedina sistematsko brisana nacija u svakom delicu Treceg rajha, pa i u Srbiji koja je za razliku od Vojvodine bila pod diretkntom upravom Nemacke/Berlina.

Neko je spomenuo borbu sa nevladinim organizacijama i za mene je upravo diskurs koji ti nameces taj NGO-manir. U Srbiji i Jugoslaviji se radilo aktivno na obelezavanju stradalnistva fasizma i pomenu zrtava aktivno pre nego sto su nevladine organizacije uopste postojale u Srbiji, i pre nego sto je neko resio u slobodno vreme da pise kolumne za New York Times. Prema tome, nista novo nece biti za ovdasnje prostore da se i Staro sajmiste transformise u muzej zrtava ili neki opomenik, spomen park ili slicno (slicni kompleksi vec postoje u Jajincima, Jasenovcu...). Prema tome nek americki novinari prosvetljuju neke druge exkomunisticke predele o odnosu prema istoriji. Ono sto bi jedino bilo novo, to je da to bude muzej holokausta odnosno ekskluzivni pomodarski projekat muzeja jevrejskim zrtvama. I meni se ta novina ne dopada. JA sam kao STO SAM VEC REKAO za muzej svih zrtava. A tu pricu o tome kako eto ipak ima sacica autora u svetu koja rec holokaust koriste za sva stradanja u Drugom svetskog ratu, i kako se sada bas misli na holokaust u tom smislu, ostavimo za neki crtani film.

Ja stvarno ne znam kako ne kapiras da je to o cemu pise Appelbaumova na potpuno drugom listu (mozda zbog njenih pomalo imbecilnih opazanja koja se nizu vec od uvoda). To o cemu ona pise vazi za Holokaust i Nemce, kao sto Goli otok vazi u kontekstu njenog pisanja za (ex)Jugoslovene, kao sto zlodela KGBa vaze za Ruse. Naravno da su svi ti toposi ujedno i opsta mesta svetske istorije, ali ona govori o odnosu onih koji su grozote stvorili i onih koji su na istim prostorima za njima ostali prema tim grozotama a ne o opstem, globalnom odnosu prema grozotama iz proslosti.
 
jovanovm":1uy374e7 je napisao(la):
Apsolutna većina (u odnosu od skoro 10:1) ubijenih u tom logoru su bili Jevreji, ali to uopšte nije važno
U interesu preciznosti, moram da istaknem da je ovo potpuno netačno. U Sajmištu je ubijeno oko 50 000 ljudi, od kojih oko 8 000 Jevreja. To kažu opština Novi Beograd, Jad Vašem i tako neke tričave institucije.

I slažem se sa onim ko je pomenuo ime Muzej žrtava fašizma. Nisu li svi koji su tamo izginuli bili upravo to, i nije li im to bilo zajedničko? A sveobuhvatniji je termin od holokausta. Da, treba u tom muzeju posvetiti jednaku pažnju svim grupacijama koje su tamo stradale, ne, ne treba ga posvetiti samo jednoj od njih. A reč holokaust u srpskom jeziku se odnosi samo na Jevreje - "Veliki rečnik stranih reči i izraza" kaže:

Holokaust (grč. holokaustos - potpuno spaljen, prema v. holo-, kaustos) 1. ist. u staroj Grčkoj i Rimu, žrtva koja se palila u čast bogova ili za duše pokojnika. 2. Genocid nad Jevrejima tokom Drugog svetskog rata u nacističkoj Nemačkoj i zemljama pod njenom okupacijom i uticajem.
 
Ivan Klajn i Šipka? ;)
Prvo izdanje rečnika, imaju ljudi grešaka, treba ih pustiti da to isprave (ja sam našao još nekoliko).

Ali ako uzmemo Merriam-Webster, dobijemo:
3 a often capitalized : the mass slaughter of European civilians and especially Jews by the Nazis during World War II —usually used with the b: a mass slaughter of people; especially : genocide
Sve je stvar izvora.. I da uzmemo Vikipediju:
The Holocaust (from the Greek ὁλόκαυστον (holókauston): holos, "completely" and kaustos, "burnt"), also known as Ha-Shoah (Hebrew: השואה), Churben (Yiddish: חורבן), is the term generally used to describe the killing of approximately six million European Jews during World War II, as part of a program of deliberate extermination planned and executed by the National Socialist regime in Germany led by Adolf Hitler.
Other groups were persecuted and killed by the regime, including the Roma; Soviets, particularly prisoners of war; ethnic Poles; other Slavic people; the disabled; gay men; and political and religious dissidents, such as Jehovah's witnesses. Many scholars do not include these groups in the definition of the Holocaust, defining it as the genocide of the Jews, or what the Nazis called the "Final Solution of the Jewish Question." Taking into account all the victims of Nazi persecution, the death toll rises considerably: estimates generally place the total number of victims at nine to 11 million.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust

Međutim, ne smatram da su rečnici dovoljno merodavni da bi objasnili neki takav pojam, rečnici samo prate značenja koja ljudi daju rečima, nikako to značenje ne uspotavljaju. Jezik se menja, a samim tim i značenja, to bi ti i Klajn potvrdio. Tako da bih u prilog upotrebe reči holokaust u "širem" značenju uveo jedan deo teksta prof. Ljubiše Rajića iz njegovog dijaloga sa Aleksandrom Leblom o Izraelu, Palestini, genocidu i holokaustu. (Mislim da se dalja diskusija razvila u zanimljivo pitanje - da li treba holokaust pisati malim ili velikim slovom.) Jedan vrlo zanimljiv dijalog koji je trajao nekoliko brojeva. Vredi ga pročitati.

Ljubiša Rajić":24cbypap je napisao(la):
Holokaust je naziv za genocid koji su nemački i drugi nacisti izveli tokom Drugog svetskog rata nad određenim etničkim grupama. Reč je o genocidu nad Jevrejima kao grupi koju su smatrali zlom rasom i Romima kao grupi koju su smatrali bezvrednom rasom, te započetim genocidom nad pojedinim slovenskim grupama koje su smatrali nižom rasom (Belorusi, Srbi, Poljaci), a po broju Rusa koje su ubili bilo bi ispravno govoriti o započetom genocidu i nad njima. Pod pojam genocida lako bi se mogli podvesti i japanski zločini u Kini i delovima jugoistočne Azije, ali oni nisu obuhvaćeni pojmom holokaust.
Međutim, u cionističkoj propagandi holokaust se pokušava svesti isključivo na uništavanje Jevreja, jer je status jedine žrtve politički veoma isplativ. Romi su time izbrisani iz pojma holokausta, a to nije časno. Za dalje informacije preporučujem knjigu Norman Finkelstein: The Holocaust Industry: Reflections on the Explotation of Jewish Suffering (Verso, 2000). Tu istu taktiku danas pokušavaju sa više ili manje uspeha da upotrebe bošnjački i albanski nacionalisti, a bez ikakvog uspeha i srpski nacionalisti.
Izvor: Danas
http://www.danas.co.yu/20060907/dijalog1.html#4
 
i jos ce ovi glupi turisti misliti kada dodju da smo mi ubijali jevreje kada im kazes muzej holokausta :)
 
Ambassador":3v0f3jjv je napisao(la):
Ivan Klajn i Šipka? ;)
Prvo izdanje rečnika, imaju ljudi grešaka, treba ih pustiti da to isprave (ja sam našao još nekoliko).
Aha, frisko je i ima svojih problema, ali je recnik stranih reci u srpskom jeziku pa sam zato njega citirala a ne strane :) I to bas zbog toga sto rečnici samo prate značenja koja ljudi daju rečima - iz ovih ili onih razloga i uticaja koje Rajic i pominje, termin "holokaust" je stekao takve primarne konotacije.

Inace, sa profesorom Rajicem se apsolutno slazem (i zalim sto ih nemamo vise takvih na faksu), pa zato i mislim da bi trebalo izbeci toliko politicki nabijen termin.
 
Ambassador je otprilike istakao ono što sam ja, možda nespretno, želeo da kažem, te hvala!

Kao prvo što se broja žrtava tiče, to je diskutabilna cifra, ali priznajem da sam dotičnu uzeo od nekih istoričara koje lično cenim - nisam imao pristupa primarnim izvorima te ne mogu konkretno lično da tvrdim koliko je ljudi tu ubijeno. Jedino što bih želeo da navedem je da cifra od 48.000 ljudi, do koje je došla Državna komisija za utvrđivanje zločina okupatora i njegovih pomagača, se ne sme uzeti zdravo za gotovo s obzirom da je povećanje broja žrtava imalo ideološku i materijalnu funkciju u titoističkom periodu. Jad Vašem je brojeve po pravilu preuzimao od Komisije, što ne znači da su oni sami po sebi tačni. Odličan primer za ovo bi bio broj žrtava u Jasenovcu, koji figurira između 700.000 i 40.000 u zavisnosti od toga koga pitate.

Sledeće, moj problem sa ovom diskusijom (a ne vidim kako ja namećem neki diskurs) je to da mi jesmo ubijali Jevreje. Pomagali smo im, naravno, ali je bilo dosta kolaboracionista - to je deo naše istorije na isti način kao i nemačke. Mislim da je podela na njihovu i našu istoriju netačna, bespredmetna, i kontraproduktivna. Ne bih imao ništa protiv naziva Muzej žrtava fašizma, ali iskreno bih više voleo da se ipak zove Muzej holokausta, zbog toga što smatram hol. kao jednu specifičnu manifestaciju organizaciono-racionalnog pristupa društvu, socialnog darvinizma i totalitaristične ideologije - i iskreno, mislim da versko poreklo žrtava nema nikakve veze sa tim. Ah, dr. Rajić je to baš lepo rekao u onom citatu gore.

Što se op-ed članka na koji sam linkovao tiče, molim te da obratiš pažnju da je veliki broj Srba (Jugoslovena) učestvovao u tom holokaustu, i da se o tome uopšte ne priča. Moje citiranje Applebaum-ove treba posmatrati u tom svetlu. Žena je inače odličan istoričar, ne bih joj opažanja tako lako karakterisao kao imbecilna. Moja poenta ide zajedno sa njenom u svetlu novije relativizacije Drugog svetskog rata, i napretka koji je napravljen u kasnom komunističkom periodu što se shvatanja zločina tiče. Niko ovde ne soli nikome pamet. Žena piše o regionu u kome živi, i o nečemu za šta je stručnjak. Mislim da je tvoj problem što ovo čitaš iz pera osove koja ima američko ime i državljanstvo, mada pretpostavljam da bi to karakterisao kao NVO soljenje pameti ukoliko bi to pisao neko ovde. Vidiš, i moj je problem što takve stvari pišu Amerikanci, a ne mi, i mislim da bi Muzej holokausta, posvećen svim žrtvama, u kome bi se dosta pažnje posvetilo kolaboraciji i srpskom anti-semitizmu, doprineo boljem razumevanju ovog perioda. Ne bih voleo da imamo nešto kao Terror House u Budimpešti, gde se glorifikuje nacija i od nje pravi žrtva (od strane nacista i komunista). To je upravo stav naše istoriografije koja Srbiju smatra neprikosnovenom žrtvom, dodajući taj period na amalgam žrtvenika na kojima se zasniva nacionalni mit. Mislim da smo pametniji i bolji od te posredne falsifikacije istorijskih dešavanja.
 
Cekaj, ali ovde se ne prica o Holokaustu uopste, o Drugom svetskom ratu uopste, niti o Jugoslaviji/Srbiji u to vreme uopsteno, vec o ovom jednom logoru. Banjicki logor ima svoj muzej, a mislim da i neki drugi logori imaju svoje. I da, kolaboracionizam treba obraditi, ali ne kao primarni element, jer to i nije u ovom kontekstu.

I i dalje mislim da bi termin "holokaust" upucivao samo na jevrejske zrtve, a ne treba favorizovati nijednu grupu, pa bili to Srbi, Jevreji ili Kinezi - nisu stradali samo jedni ili drugi, stradali su svi
 
U pravu si, nisam ni mislio da bi kol. trebao biti primarni element, moji postovi su samo reakcija na stav Lucifera koji kaze: Za Nemce je sigurno vazan obracun sa holokasutom jer je to njihova proslost (= deo proslosti sa kojom oni treba da se obracunaju). Ne vidim sta mi imamo da se obracunavamo sa nemackom prosloscu. Samo sam hteo da ukazem na to da je vrlo vazno da shvatimo da je ovo takodje nasa proslost.

A koliko sam ja ukapirao, oni ne govore o ovom mestu kao lokaciji za Muzej holokausta (generalno), ne specificno o ovom logoru... Gresim?
 
^^^

Lokaciji za Muzej holokausta genralno, nevezano za konkretan logor.... Dakle nesto sto bi po osudi zlodela nadzivelo i nadjacalo samo zlodelo koje se dogodilo....

takodje treba biti oprezan pri nazivu muzeja, te sam strogo protiv koriscenja termina sa uskim znacenjem.... Cak i Muzej tolerancije nije los naziv jer upravo je netolerancija pocetna grudva koja kasnije stvori lavine poput nacizma, fasizma, pa i ostalih autoritarnih rezima.... Druga stvar je sto iako je nacizam porazen u WW II on nije iscezao, i nije poenta suzavati stvar na to "eto tako je bilo od 41-45, a sad je sve kul".... E pa, nije kul.

Mislim da se monogo potcenjuje opasnost povampirenja agresivnih i destruktivnih ideologija (prvenstveno u svetu, a zatim i u konkretnim balkanskim okvirima).... Neznanje i zmirenje na kolaboraciju koja je u Srbiji bila izrazita je prvi znak takve opasnosti, ako imate mladje ukucane otmite im koji udzbenik iz istorije, pa cete videti sta ZZUNS pod vodjstvom Radosa Ljusica "sipa deci u kashu" - kako je Nedic bio jedan dobar cika koji se zarad visih nacionalnih interesa druzio sa Nacistima, a da ne govorim o stanizaciji partizana (za koje ne tvrdim da su cvecke) i glorifikacija cetnika (koji nisu bili bas toliko losi kao u partizanskim filmovima, ali svakako imaju tone prljavog vesa).

Uostalom sam odnos Srba prema zlocinu je kontroverzan u najmanju ruku, i cak kada se dovedemo do bezizlazne situacije gde svi argumenti govore da je neko ko je nase nacionalne pripadnosti okrvavio ruke, prebacuje onda na novu raspravu "oko za oko, zub za zub", gde cemo ako se ima dovoljno vrmena stici u treci vek gde su se neki Srboje i Hrvoje na karpatima potukli oko lovackog plena ili sl.

Najskandaloznije je, narocito u svetlu onoga sto se u Srbiji desava 3. februara, to sto ce svako u ovoj zemlji iz topa reci da je Gebels zlocinac (iako je koliko znam ubio samo sebe, njegova zena je imala tu "cast" da ubije svoju decu), a da se pritom zgrozavaju pred cinjenicom da se Vojvodi sudi u 'Agu "samo za verbalni delikt"
 
@jovanovm

Idealista si, kao sto sam i ja. Treba jos mnogo vode da prodje Dunavom i Savom dok ljudi u Beogradu i Srbiji ne shvate je u istoriji bilo jako mnogo zlocina koji su cinjeni i u njihovo ime, kao i da se 'nebeski narod' nije uvek ponasao u skladu sa svojim nadimkom. Ja bih voleo da se na Starom Sajmistu napravi Muzej holokausta, voleo bih da se napravi i muzej zrtava srpske agresije na Hrvatsku, BiH i Kosovo, ali u zemlji gde 1.6 mil. ljudi glasa za Nakazu-tesko.

edit: HJ, potpisujem svaku rec.
 
Hm, ta ideja je privlacna s jednog stanovista, ali jopet bi se realizacije iste dovela u vezi sa zakljuckom da je biti Srbin "po defaultu" zlocin... Znam da to nisi zelo da kazes, druze, ali veruj mi ljudi su vrlo osetljivi (narocito sto vecina nije imala direktni kontakt sa zlocinima) i tako ce shvatiti... A dolazimo i do teme vaganja gde ce se naravno postaviti pitanje tudjih zlocina... nekakav konsenzus o regionalnoj akciji kao posveti svim "zrtvama idioskog rata od 1991-1999" (a da bas to pise na postamentu) je mozda i najhumanija ideja, ali svi opet po vec pominjanom "defaultu" negiraju sopstvene baljezgarije, i nije za svakoga rat idiotski (buduci da su neki ostvarili proklamovane ciljeve, iako su, kada bi mene pitali, to mogli da ucine na daleko berzbolnijinacin)....

Trudim se da se u ovakvim temama klonim dnevno-politickih ocena, ali samim tim sto one isplivaju se dokazuje da nije u pitanju dnevna politika, vec znatno ozbiljnija stvar....
 
To sto takve stvari isplivavaju pokazuje da guranje ruznih stvari pod tepih nije resenje, nego se treba suociti prosloscu, koja nam, ruku na srce, nije uvek bila svetla.
 
Ma batalimo politiku i ratove iz 90-tih, iz toga i proizlazi ovo celo poredjenje zlocina. Svaki je strasan na svoj nacin, nema veze kad se desio i kome. Ime je tu najmanji problem - mogu se to zvati zrtve fasizma, Drugog svetskog rata, ili cega god (vec sam rekao svoj izbor). Ono sto je vazno je da se tome pristupi kao nasem internom problemu i delu srpske istorije, da bismo shvatili zasto je danas opasno kad Albancu pale pekaru u Novom Sadu, i vandalisu Arhiv grada Beograda... I zasto je vazna javna osuda takvih dela, jer je kratak put od nacionalizma do gasnih komora (pitajte Ustase).

U svakom slucaju, da malo vratim temu na ispravniji kolosek - da li bi onda muzej bio samo renoviranje Starog Sajma ili izgradnja posebne muzejske zgrade? Mislim da bi bilo lepo postaviti izlozbu predratnog stanja, da bi mogli na licu mesta da uporedimo strahotu koju su donele te 40-te sa jednom humanom namenom samih gradjevina. S obzirom na centralno mesto, i samu prirodu zgrada na Sajmu, da bi to imalo vaznu ulogu u artikulaciji kolektivne odgovornosti. Primena gradjanskih vrednosti tako ima svoju ulogu u istorijskom secanju kroz prisvajanje urbanog prostora.

//ova zadnja recenica je odlika teorije koju proucavam za MA tezu, obicno nisam toliko pun glupih teorijskih baljezgarija, ali ovaj put stvarno prilici po znacenju..
 
jovanovm":1453enhi je napisao(la):
Ambassador je otprilike istakao ono što sam ja, možda nespretno, želeo da kažem, te hvala!

Kao prvo što se broja žrtava tiče, to je diskutabilna cifra, ali priznajem da sam dotičnu uzeo od nekih istoričara koje lično cenim - nisam imao pristupa primarnim izvorima te ne mogu konkretno lično da tvrdim koliko je ljudi tu ubijeno. Jedino što bih želeo da navedem je da cifra od 48.000 ljudi, do koje je došla Državna komisija za utvrđivanje zločina okupatora i njegovih pomagača, se ne sme uzeti zdravo za gotovo s obzirom da je povećanje broja žrtava imalo ideološku i materijalnu funkciju u titoističkom periodu. Jad Vašem je brojeve po pravilu preuzimao od Komisije, što ne znači da su oni sami po sebi tačni. Odličan primer za ovo bi bio broj žrtava u Jasenovcu, koji figurira između 700.000 i 40.000 u zavisnosti od toga koga pitate.

Sledeće, moj problem sa ovom diskusijom (a ne vidim kako ja namećem neki diskurs) je to da mi jesmo ubijali Jevreje. Pomagali smo im, naravno, ali je bilo dosta kolaboracionista - to je deo naše istorije na isti način kao i nemačke. Mislim da je podela na njihovu i našu istoriju netačna, bespredmetna, i kontraproduktivna. Ne bih imao ništa protiv naziva Muzej žrtava fašizma, ali iskreno bih više voleo da se ipak zove Muzej holokausta, zbog toga što smatram hol. kao jednu specifičnu manifestaciju organizaciono-racionalnog pristupa društvu, socialnog darvinizma i totalitaristične ideologije - i iskreno, mislim da versko poreklo žrtava nema nikakve veze sa tim. Ah, dr. Rajić je to baš lepo rekao u onom citatu gore.

Što se op-ed članka na koji sam linkovao tiče, molim te da obratiš pažnju da je veliki broj Srba (Jugoslovena) učestvovao u tom holokaustu, i da se o tome uopšte ne priča. Moje citiranje Applebaum-ove treba posmatrati u tom svetlu. Žena je inače odličan istoričar, ne bih joj opažanja tako lako karakterisao kao imbecilna. Moja poenta ide zajedno sa njenom u svetlu novije relativizacije Drugog svetskog rata, i napretka koji je napravljen u kasnom komunističkom periodu što se shvatanja zločina tiče. Niko ovde ne soli nikome pamet. Žena piše o regionu u kome živi, i o nečemu za šta je stručnjak. Mislim da je tvoj problem što ovo čitaš iz pera osove koja ima američko ime i državljanstvo, mada pretpostavljam da bi to karakterisao kao NVO soljenje pameti ukoliko bi to pisao neko ovde. Vidiš, i moj je problem što takve stvari pišu Amerikanci, a ne mi, i mislim da bi Muzej holokausta, posvećen svim žrtvama, u kome bi se dosta pažnje posvetilo kolaboraciji i srpskom anti-semitizmu, doprineo boljem razumevanju ovog perioda. Ne bih voleo da imamo nešto kao Terror House u Budimpešti, gde se glorifikuje nacija i od nje pravi žrtva (od strane nacista i komunista). To je upravo stav naše istoriografije koja Srbiju smatra neprikosnovenom žrtvom, dodajući taj period na amalgam žrtvenika na kojima se zasniva nacionalni mit. Mislim da smo pametniji i bolji od te posredne falsifikacije istorijskih dešavanja.
Naravno da nameces jedan diskurs koji nikuda ne vodi - sa jedne strane pokusavas da nametnes upotrebu termina holokaust u znacenju stradanja svih zrtava u II svetskom ratu pod palicom 3. Rajha, a sa druge strane u citavom tvom ovde ispisanom komentaru vidi se da muzej holokausta shvatas iskljucivo kao muzej jevrejskih zrtava. To je kontradiktorno - ako smatras da termin holokaust treba da obuhvati sve zrtve, onda ne mozes da koncipiras muzej holokausta kao borbu protiv antiocionizma.

Meni se ne svidja u ovoj celoj prici sto se - kako sam i ocekivao - pored nekoliko razumnih ljudi pojavilo i nekoliko onih koji misle zato sto su na history chanelu odgledali neku emisiju ili zato sto su slusali neku pricu od brata koji zivi u Pragu ili na casu sociologije citali neki clanak iz nekog americkog naucnog casopisa (ne pricam ovde o tebi), da mogu i da treba svako racionalno razmatranje neke pojave i svako misljenje koje je spremno da pita kada je u pitanju holokaust "sta kosta", da proglase nazadnim, balkanskim... Ja sam prvi ziveo u Nemackoj godinama i svakako se ne mogu svrstati u tu kategoriju.

Ta prica o kolaboratorima je vrlo naivna. Termin kolaborator upravo i postoji da oznaci nesto izuzetno i devijantno, dakle pojedinca koji svojim psotupcima odstupa od vecniskog individualnog stava i kolektivnih uverenja i teznji. Nisu na primer u Norvoskej ili u NDH za vreme drugog svetskog rata postojali kolaboratori, vec su to bile fasisticke zemlje. Dakle, kolaborator fasizma po definiciji moze da postoji samo tamo gde se ne gleda naklonjeno na fasizam. Samo u takvom svetlu se moze posmatrati i uloga nasih kolaboratora koji su radili sve sto su im Nemci govorili i izmedju ostalog ubili i hiljade svojih sugradjana bez obzira na to sto nisu bili ni Jevreji ni homoseksualci i sl. U nasem narodu postoji mrznja prema kolaboratorima i pricati da je to deo istorije sa kojima nismo raskrstili je besmislica.

Pogledao sam u mnogo boljim recnicima nego sto je Klasn/Sipka (koji je skandal). I u velikom Dudenu, holokaust se definise iskljucivo kao genocid nad Jevrejima. Siriti taj pojam i na druga stradanja znaci potcenjivati stradanja Jevreja, jer im se time uzima svaka posebnost a ona su po svom obimu i ideji koja ih je izrodila, te rezultatu jedinstvena. No kao sto rekoh, i ti prihvatas izraz holokaust kao izraz koji se odnosi samo na jevrejska stradanja ako sve vreme pricas o muzeju holokausta kao o muzeju borbe protic anticionizma.

Neka je cifra od 50 000 ubijenih na Starom sajmistu napumpana (mada nju navodi i Jevrejska zajednica), neka je ubijeno svega 20 000 ljudi... Ali ako je samo 8 000 bilo jevrejskog porekla onda ne postoji nijedno opravdanje da to bude muzej samo holokausta - jevrejskih stradanja.

A sto se tice toga da meni navodno smeta nacionalnost pominjane autorke... daleko od toga... meni smeta americki manir na koji obradjuje stvari - povrsno i priuceno, na osnovu onoga sto je slusala od prijatelja i prodavaca na pijaci. Steta samo sto je propustila da kaze da je antisemitizam, primerice, bio pre II svetskog rata najrosprastranjeniji u Nemackoj i Americi gde su Jevreji 20ih godina, pa i 30ih prolazili kroz slicna zigosanja kao u Nemackoj, i steta sto je propustila da kaze da su za vreme istih tih komunistickih zlocina o kojima pise, ljudi u Americi gubili psoao, studenti izbacivani sa fakulteta, ljudima zabranjivan pristup robnim kucama samo kada bi neko pokazao u njih i rekao da je nacuo da su komunisti. Svako izlgeda vise voli da pametuje o tudjoj proslosti.

WIKIPEDIA on American antisemitism:

In the first half of the twentieth century, in the USA, Jews were discriminated against in employment, access to residential and resort areas, membership in clubs and organizations, and in tightened quotas on Jewish enrollment and teaching positions in colleges and universities. The Leo Frank lynching by a mob of prominent citizens in Marietta, Georgia in 1915 turned the spotlight on antisemitism in the United States and led to the founding of the Anti-Defamation League. The case was also used to build support for the renewal of the Ku Klux Klan which had been inactive since 1870.

Antisemitism in America reached its peak during the interwar period. The pioneer automobile manufacturer Henry Ford propagated antisemitic ideas in his newspaper The Dearborn Independent. The radio speeches of Father Coughlin in the late 1930s attacked Franklin D. Roosevelt's New Deal and the notion of a Jewish financial conspiracy. Such views were also shared by some prominent politicians; Louis T. McFadden, Chairman of the United States House Committee on Banking and Currency, blamed Jews for president Roosevelt's decision to abandon the gold standard, and claimed that "in the United States today, the Gentiles have the slips of paper while the Jews have the lawful money."[41]

In the 1940s the aviator Charles Lindbergh and many prominent Americans led The America First Committee in opposing any involvement in the war against Fascism. During his July 1936 visit he wrote letters saying that there was “more intelligent leadership in Germany than is generally recognized.”

"While I still have my reservations, I have come away with great admiration for the German people. .. Hitler must have far more vision and character than I thought….With all the things we criticize he is undoubtedly a great man…. He is a fanatic in many ways and anyone can see there is fanaticism in Germany today…. On the other hand, Hitler has accomplished results (good and bad), which could hardly have been accomplished without some fanaticism."

America First avoided any appearance of antisemitism and voted to drop Henry Ford as a member for the same reason. Ford continued his good friendship with Lindbergh. Lindbergh visited Ford in the summer of 1941. “One month later; Lindbergh gave a speech in Des Moines, Iowa in which he expressed the decidedly Ford-like view that, ‘The three most important groups which have been pressing this country towards war are the British, the Jews, and the Roosevelt Administration.’” In an expurgated portion of his published diaries Lindbergh wrote: “We must limit to a reasonable amount the Jewish influence….Whenever the Jewish percentage of the total population becomes too high, a reaction seems to invariably occur. It is too bad because a few Jews of the right type are, I believe, an asset to any country.”

The German American Bund held parades in New York City during the late 1930s where Nazi uniforms were worn and flags featuring swastikas were raised along side American flags. The zenith of the Bund's history occurred at Madison Square Garden in 1939 . Some 20,000 people heard Bund leader Fritz Kuhn criticize President Franklin Delano Roosevelt by repeatedly referring to him as “Frank D. Rosenfeld”, calling his New Deal the "Jew Deal", and espousing his belief in the existence of a Bolshevik-Jewish conspiracy in America. The New York district attorney prosecuted Kuhn. The US House Committee on Un-American Activities (HUAC) was very active in denying the Bund's ability to operate. With the start of US involvement in World War II most of the Bund's members were placed in internment camps, and some were deported at the end of the war.

Sometimes, during race riots, as in Detroit in 1943, Jewish businesses were targeted for looting and burning. http://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism#Twentieth_century
 
... a sto se tice eventualnog izgleda buduceg muzeja... hm... meni se ne bi dopalo da bude onakav sajam kakav je bio pre rata jer je to nedovoljno atraktivno bilo da se radi o zabavnom parku, bilo da se radi o muzeju bilo koje vrste. To su ipak pre rata bile - hale, i kako te hale nisu bile izgradjene u logorsku svrhu ne vidim nijedan razloga, zasto bi svaka hala morala da ostane takva kakva jeste. Ne moze ni bilo koja organizacija koja se bavi negovanjem uspomene na zrtve da zahteva isti odnos prema objektu koji se nalazi u nekoj preriji Poljske i prema objektu koji se nalazi u centru glavnog grada. Ono sto rade Grci za Nebojsinu kulu je cisto izivljavanje.

Ne vidim nijedan razloga da se muzejski prostor ne skoncentrise pre svega na jednu halu (glvcnu) i da protka u odgovaracoj meri i "park" odnosno prazan prostor izmedju hala. Ali ostatak hala po meni bi se mogao srusiti i ostaviti im samo procelja ili uz ostavljanja procelja sazidati nesto potpuno drugo i ispuniti takodje primerenim sadrzajem. Ne vidim zasto na primer tu ne bi mogao da bude smesten i muzej Jugoslavije ili grada Beograda ili nesto tome slicno ili neka galerija ili biblioteka koja bi prikupljala gradju o stradanjima, genodima i slicno iz citavog sveta.

U svakom slucaju, meni bi se dopalo da taj prostor razlicitim instalacijama, stepenicama, slapovima, vodenim povrsinama bude potpuno reorganizovan.

MOJ PREDLOG:

Ipak, obnoviti hale onako kako su psotojale pre Rata, uz mogucnost da procelja ostanu ista, a ostatak hala da se odradi u savremenom pristupu, prema potrebama muzejskog kompleksa.

Muzej odnosno kompleks bi fizicki mogao da se podeli u tri dela, tako da kroz istoriju Starog sajmista bude zapravo predocena istorija Jugoslavija i Beograda u 20. veku sa posebnim akcentom na okupaciju i civilna stradanja. Delovi bi zauzimali po nekoliko hala koje bi bile povezane tako da se bez izlaska iz zatvorenog prostora ide iz hale u halu (negde tunel pod zemljom, negde mostic, negde prosto stakleni tunel). Prvi deo bio bio koncipiran retro, na primer mogla bi da stoje ispred prvih hala kola od pre rata, a unutra postavke o prvom svetskom ratu is tvaranju Jugoslavije, izgradnji Starog sajmista. Drugi deo i proporciji centralan bio bi posvecen transformaciji Starog sajmista u logor, postupanju sa logorasima u njemu, stradanju logorasa, narocito holokaustu (jevrejskom stradanju) uopste dakle bilo gde, te stradanju i u ostalim delovima Beograda, od Banjice do Terazija u manjoj meri. Treci deo mogao bi da bude posvecen oslobodjenju uz osvrt na zrtve bombardovanja u Beogradu (valjda 10 ili 20 000) i obnovu grada posle Rata, izmedju ostalog i stvaranju Novog Beograda na kome se Staro sajmiste i nalazi i tako sve do nestanka Jugoslavije i ratova na jugoslovenskom podrucju (sto je za nas odnos prema proslosti trenutno goruca tema), gde akcenat ne bi bio na vojnim desavanjima vec ljudskim zrtvama.

Citava ta koncepcija medjutim bila bi sprovedena onako kako je to sve prezivljavao pojedinac svih tih godina a ne razni kolektivi. U toj masi prostora i informacija bilo bi mesta za razne egzibicije (tipa na primer pravljenje modela srusenog mosta Kralja Aleksandra koji je na polovini srusen ali ipak moze da se predje po gotovo nevidljivom staklu koje povezuje srusene delove), i naravno za brojne isntalacije ne samo edukativne vec i umetnicke prirode.
 
Lucifer":2q8hknm0 je napisao(la):
Ne vidim zasto na primer tu ne bi mogao da bude smesten i muzej Jugoslavije ili grada Beograda ili nesto tome slicno ili neka galerija ili biblioteka koja bi prikupljala gradju o stradanjima, genodima i slicno iz citavog sveta.

U svakom slucaju, meni bi se dopalo da taj prostor razlicitim instalacijama, stepenicama, slapovima, vodenim povrsinama bude potpuno reorganizovan.
Ja sam na istom ovom topicu vec predlagao nesto slicno - muzej moderne istorije Beograda, a unjemu izlozbe o sudbonosnim dogadjajima u njegovoj istoriji, samo npr. 27. mart - lep uvod u pricu o desavanjima koje su dovele do otvaranja logora, mozda i galerija starih fotografija Beograda, sta je bilo nekada a vise ne postoji, makete grada iz raznih perioda, deo posvecen cuvenim Beogradjanima... Prostor je suvise veliki da bi ceo bio posvacen samo jednoj temi, a sa druge strane, u gradu jos uvek ne postoji neki veci izlozbeni prostor otvoren za posetioce posvecen upravo - Beogradu. Idealno i za turiste i za skolske posete. I na ovom forumu se vidi koliko ljudi u stvari malo znaju o svom gradu, idealna sansa da se nesto uradi na edukaciji.

A i Sajmiste je do rata je imalo i fontane, i stepenista i bazencice, to bi samo trebalo ponovo izgraditi kako je nekada bilo. Kamo srece da su prethodne generacije obnavljale ono sto je sruseno u ratovima (Generalstab u Kneza Milosa, palatu uz Hotel Moskvu, Stari dvor)


dodatak - posto sam procitao edit prethodnog posta - izgleda da o ovoj temi G. pinc tame :) i ja imamo dosta blisko misljenje, a to mi se retko desava na ovom forumu.
brrrr, jeza...:)
 
Lucifer":3ua1atlj je napisao(la):
Naravno da nameces jedan diskurs koji nikuda ne vodi - sa jedne strane pokusavas da nametnes upotrebu termina holokaust u znacenju stradanja svih zrtava u II svetskom ratu pod palicom 3. Rajha, a sa druge strane u citavom tvom ovde ispisanom komentaru vidi se da muzej holokausta shvatas iskljucivo kao muzej jevrejskih zrtava. To je kontradiktorno - ako smatras da termin holokaust treba da obuhvati sve zrtve, onda ne mozes da koncipiras muzej holokausta kao borbu protiv antiocionizma.
Ja mislim da si ga ti totalno pogrešno razumeo.. Ne znam da li još neko stekao takav utisak.
U nasem narodu postoji mrznja prema kolaboratorima i pricati da je to deo istorije sa kojima nismo raskrstili je besmislica.
I zato se Nediću daju ulice po Srbiji? Zato se Ljotić veliča? Home Jay je spomenuo istorijske udžbenike, da li si ti video šta u njima piše?
Siriti taj pojam i na druga stradanja znaci potcenjivati stradanja Jevreja, jer im se time uzima svaka posebnost a ona su po svom obimu i ideji koja ih je izrodila, te rezultatu jedinstvena.
Upravo obratno, sužavanje pojma znači brisanje drugih koji su stradali u holokaust. Jer osnovna ideja nacizma nije bila - zbrišimo Jevreje, već mi smo superiorni, hajde da uništimo sve inferiorne rase, a tu su naravno spadali i Romi i mnogi drugi.
Time si nikako ne umanjuju jevrejske žrtve.
 
Ambassador":2wvzpwwr je napisao(la):
Lucifer":2wvzpwwr je napisao(la):
Siriti taj pojam ("holokaust") i na druga stradanja znaci potcenjivati stradanja Jevreja, jer im se time uzima svaka posebnost a ona su po svom obimu i ideji koja ih je izrodila, te rezultatu jedinstvena.
Upravo obratno, sužavanje pojma znači brisanje drugih koji su stradali u holokaust. Jer osnovna ideja nacizma nije bila - zbrišimo Jevreje, već mi smo superiorni, hajde da uništimo sve inferiorne rase, a tu su naravno spadali i Romi i mnogi drugi.
Time si nikako ne umanjuju jevrejske žrtve.
Jevreji su jedini etnikum cije je brisanje i istrebljivanje bila fiks ideja 3. Rajha i jedini etnikum koji je zaista na prostoru 3. Rajha istrebljen. Samo po jevrejskim prodavnicama su crtane oznake (Davidove zvezde), samo Jevreji su nosili trake i samo Jevreji nisu ni mogli da budu "kolaboratori", vec su svi smatrani jedino vredni smrti.

Ne mozes da kazes da umanjujem stradanje dva coveka koja si ubio ako kazem da nad njima nisi izvrsio genocid. Isto tako ne mozes da kazes da umanjujem stradanje Srba na primer u drugom svetskom ratu ako otvoreno kazem da njihovo stradanje nije holokaust. Ja bas mislim da je onako kako sam i rekao. Sirenjem termina holokaust na razne slucajeve koji su cist soft core u odnosu na ono sto se desilo Jevrejima, gubimo mogucnost da adekvatno jednim terminom oznacimo stradanja kroz kakva su prosli Jevreji i, koliko je meni poznato, jedino jos Jermeni.

A sto se tice kolaboratora, oni su pobedjeni 1945. godine, bas kao i okupator. Ko to ne uvidi, brka babe (kolaboratore nacistickog rezima koji su pojedinci) i zabe (u narodu legitimne fasisticke rezime - Norveska, Spanija, NDH...).
 
Lucifere,
mislim da me stvarno nisi dobro razumeo. Kao prvo, zamolio bih te da ne koristiš termin "nametanje", jer smatram da je ovo javna diskusija na forumu - ja izražavam svoje mišljenje, i dotično argumentujem, i mislim da se trudim da ga ne prisiljavam drugim ljudima. Kada koristiš tu reč, sugerišeš određenu strukturu odnosa snage između nas dvojice, što mislim da je ipak netačno. Nadam se da ćemo se oboje složiti da su ovo ipak prijateljski komentari svih koji žele da vide pristojno uobličenje jednog važnog prostora u gradu.

Lucifer":2b9l82n3 je napisao(la):
A sto se tice kolaboratora, oni su pobedjeni 1945. godine, bas kao i okupator. Ko to ne uvidi, brka babe (kolaboratore nacistickog rezima koji su pojedinci) i zabe (u narodu legitimne fasisticke rezime - Norveska, Spanija, NDH...).
Iako se slažem da fašistički pokreti nisu imali veliko uporište u narodu K. Jugoslavije, ipak mislim da trenutan apologetski odnos istoriografije o Nediću i Ljotiću ipak označava da kolaboratori nisu pobeđeni, bar što se tiče istorijskog sećanja. O njihovom antisemitizmu, ili tom vladike N. Velimirovića, ne želim da govorim, jer mislim da je očigledan.

Tvoj predlog zvuči interesantno sa praktične strane ali imam dve zamerke. Kao prvo, plašim se da konstrukcija modernijih zgrada ne umanji važnost samog mesta, tj. mislim da bi Staro Sajmište lepo izgledalo u slobodnom prostoru, ili prost. niže spratnosti. Kao drugo, mislim da je veoma opasan taj duži istorijski pristup, jer upravo dovodi do a) relativizacije stradanja i stavljanja ga u lokalni istorijski kontekst, bez demonstracije vanistorijskog i nespecifičnog aspekta onoga što se tu desilo b) može da dovede do dodavanja na već preodređeni šablon nacionalnog mita Srbije kao žrtve. Naravno, to se može izvesti i tako da se to veoma lako izbegne, ali mislim da je teže tako iskriviti poruku Muzeja ukoliko bi se koncentrisao na kraći period.
 
Lucifer":cruccei1 je napisao(la):
Jevreji su jedini etnikum cije je brisanje i istrebljivanje bila fiks ideja 3. Rajha i jedini etnikum koji je zaista na prostoru 3. Rajha istrebljen. Samo po jevrejskim prodavnicama su crtane oznake (Davidove zvezde), samo Jevreji su nosili trake i samo Jevreji nisu ni mogli da budu "kolaboratori", vec su svi smatrani jedino vredni smrti.
:shok: Da li si ti čuo za ružičasti trougao? Da li su Romi mogli da budu "kolaboratori? (Uostalom, postoje slučajevi u kojima neki Jevreji nisu slati u koncentracione logore, bili su naučnici.)
 
Vrh