Šta je novo?

Stare i napuštene železničke stanice i pruge u Srbiji i republikama bivše SFRJ

Да ли си сигуран да је то била станична зграда? Нешто сам мислио да је објекат у позадини некада био станична зградамада не верујем да би тако велелепни обејкат био напуштен.
На овај сам мислио:
Батајница
Станичне зграде које се користе у Старој Пазови и Инђији су оригиналне из времена изградње пруге. Чак постоји и сачуван објекат старе станице Војка између две Пазове.
Војка
 
Да ли си сигуран да је то била станична зграда? Нешто сам мислио да је објекат у позадини некада био станична зградамада не верујем да би тако велелепни обејкат био напуштен.
На овај сам мислио:
Батајница
Станичне зграде које се користе у Старој Пазови и Инђији су оригиналне из времена изградње пруге. Чак постоји и сачуван објекат старе станице Војка између две Пазове.
Војка
Ne znam, ovaj veliki objekat pored silosa mi deluje preglomazno za malo mesto kakva je bila Batajnica u vreme prolaska prve železnice, a i arhitektonski stil nekako ne odgovara devetoj deceniji 19. veka, više potseća na najstarije železničke objekte na tlu Srbije, Bela Crkva, Jasenovo, Banatsko Aranđelovo, Mokrin, Kikinda koji su nastali 30 godina ranije. Dosta je i udaljena od pruge, sa druge strane Matrozove ulice, ako je najstarija pruga Novi Sad-Beograd većinom imala istu trasu kao današnja, mislim da je jedina izmena bilo izmeštanje pruge u Bežanijski Tunel i zemunske stanice iz centra zbog izgradnje novobeogradskih blokova početkom sedamdesetih.

Mislim da su ovo stare stanične zgrade u Novoj i Staroj Pazovi, današnji renovirani objekti imaju nekih pedesetak godina. Isti je stil kao u zgradi iz Batajnice čiju sliku sam postovao, manje-više sve stanice iz 1880-tih i 1890-tih izgledaju ovako.

 
Poslednja izmena:
Нису то старе станичне зграде, то су тзв. Стражаре. Скоро свака, ако не и свака, станица је имала по један такав објекат на обе стране станице, код Блока I и II. Познате су као Стражаре, а да ли су заиста коришћене за стражу не знам али знам да у њима одувек живи железничко особље.
 
Napuštena stanica Inđija Selo na triangli prema Rumi, pored nadvožnjaka. Ovde već odavno ne staje ništa, ni REx vozovi Šid/Sremska Mitrovica-Novi Sad, mislim da nisu stajali čak ni pre izgradnje brze pruge kada je i snimljena ova fotografija, bila je valjda zima 2017/2018. Objekat se verovatno koristi kao kuća ili šupa, nekakva cisterna je parkirana uz samu prugu.

APDC0600.JPG
 
Ne znam da li ovo spada u napuštene železničke objekte: Velika Župa na barskoj pruzi između Prijepolja Teretne i Lučica, do RV 2018/2019 je ovde stajao jedan par Re vozova dnevno Užice-Vrbnica, od onda stajalište nije u upotrebi pošto su sva 3 Re polaska skraćena do Prijepolja Teretne. Brodarevo i Vrbnica kao pretposlednja i poslednja stanica pre granice su u upotrebi samo tokom leta kada saobraća dnevni barac, nisam siguran da li su stajališta Velika Župa i Lučice formalno otpisana od strane Infre, ovo se inače nalazi u u selu Kovačevac koje je skoro spojeno sa Prijepoljem, mesto se ranije i zvalo Velika Župa, stajalište je do danas zadržalo naziv.

P6060116.JPG

P6060117.JPG

P6060118.JPG
 
Najstarija obrenovačka stanica iz 1908. na prvoj uskotračnoj pruzi Zabrežje-Valjevo(donja slika), i novija zgrada iz vremena Kraljevine Jugoslavije u kojoj je danas smeštena AS Obrenovac(gornja slika), nalaze se jedna prekoputa druge.

P210.JPG
P2092367.JPG
 
Stanica Jabuka(Skrobara) na zrenjaninskoj pruzi između Pančeva Glavne i Kačareva, ne koristi se za bavljenje vozova još od penzionisanja starih šinobusa pre desetak godina, mislim da sam se zadnji put šinobusom vozio proleća 2014. kada je ovde još uvek bilo stajanja. Bilo je naznaka da će se nakon povratka putničkog saobraćaja krajem prošle godine možda vratiti u funkciju, neko vreme je Jabuka stajala ubačena u padajućem listingu službenih mesta na sajtu SV, ali od toga po svemu sudeći nema ništa. Inače je lokacija jabučke stanice asfaltnim putem kilometrima daleko od istoimenog sela i zapravo se nalazi u pančevačkom prigradskom naselju Skrobara koje je formirano oko fabrike stočne hrane čije postrojenje se vidi u pozadini.

P4020002.JPG
P4020003.JPG
P4020001.JPG
 
Železnička stanica Bač, ko zna kada je prošao zadnji voz. Barem bi ova pruga mogla da se obnovi, njena krajnja stanica je Bačka Palanka koja je ipak gradić srednje veličine, a nalazi se na Dunavu i ima čak i luku. Nažalost, koliko čujem njen prostorni plan predviđa da se pruga skroz demontira kako bi se umesto nje gradile drumske saobraćajnice. Kada bi bilo volje da se železnica revitalizuje, trebalo bi izgraditi i direktnu vezu preko Čelareva i Gložana do Novog Sada kako bi putnički saobraćaj bio konkurentan, pošto ova postojeća trasa previše kruži preko Bača, Odžaka i Gajdobre.

P7230896.JPG
P7230894.JPG
 
Poslednja izmena:
Železnička stanica Bač, ko zna kada je prošao zadnji voz. Barem bi ova pruga mogla da se obnovi, njena krajnja stanica je Bačka Palanka koja je ipak gradić srednje veličine, a nalazi se na Dunavu i ima čak i luku. Nažalost, koliko čujem njen prostorni plan predviđa da se pruga skroz demontira kako bi se umesto nje gradile drumske saobraćajnice. Kada bi bilo volje da se železnica revitalizuje, trebalo bi izgraditi i direktnu vezu preko Čelareva i Gložana do Novog Sada kako bi putnički saobraćaj bio konkurentan, pošto ova postojeća trasa previše kruži preko Bača, Odžaka i Gajdobre.
Logična veza Bačke Palanke je preko Gajdobre, sa trijanglom. To je za opslugu luke, industrijske zone, i NS:VOZ.

Za sam Bač ja ne vidim neku logičnu perspektivu.
 
Stanica Bač pre skoro 25 godina.
Бач је била станица на прузи Бачка Паланка - Каравуково.
Колико знам саобраћај на тој прузи је обустављен крајем седамдесетих/почетком осамдесетих а онда накратко поново успостављен, на деоници пруге од Бача до Каравукова.
 
Bivša stanica Mladenovac. Modernistički objekat koji se koristi i danas je verovatno izgrađen u periodu Kraljevine Jugolsavije ili najkasnije tokom prve dve posleratne decenije, a ova zapuštena istorijska zgrada je stara koliko i pruga.

P1090238.JPG
 
Pogledajte prilog 231977
Zgrada na mirjevu podseća na z stanicu iako pruga nije sigurno išla ovuda iza omlad stadiona
Železnica uzanog koloseka je pre Prvog Svetskog Rata u Srbiji bilo mnogo više nego standardnih, možda je neka išla i ovim pravcem iako nisam uspeo pronaći podatak da je ijedna pruga ikada prolazila kroz Mirijevo. Gde se tačno nalazi ova zgrada?

Zanimljivo da je standardna pruga Lapovo-Smederevo izgrađena već 1886. a Beograd-Mala Krsna tek dvadesetih godina, iako bi hipotetički najbrža železnička veza Beograda i Smedereva bila uz Dunav preko Grocke.
 
Železnica uzanog koloseka je pre Prvog Svetskog Rata u Srbiji bilo mnogo više nego standardnih, možda je neka išla i ovim pravcem iako nisam uspeo pronaći podatak da je ijedna pruga ikada prolazila kroz Mirijevo. Gde se tačno nalazi ova zgrada?

Zanimljivo da je standardna pruga Lapovo-Smederevo izgrađena već 1886. a Beograd-Mala Krsna tek dvadesetih godina, iako bi hipotetički najbrža železnička veza Beograda i Smedereva bila uz Dunav preko Grocke.
Узани колосек је ишао до Обреновца и од Обреновца до Ваљева са везама за пруге Лајковац - Чачак, Младеновац - Лајковац и преко њих за друге. Кроз исток Београда нажалост није било железнице.
 
Zanimljivo da je standardna pruga Lapovo-Smederevo izgrađena već 1886. a Beograd-Mala Krsna tek dvadesetih godina, iako bi hipotetički najbrža železnička veza Beograda i Smedereva bila uz Dunav preko Grocke.
Пруга Велика Плана - Смедерево изграђена је као помоћна пруга у сврху градње главне пруге Београд - Ниш. Материјал за градњу главне пруге великим делом допреман је из Смедерева, железницом.
1003456795.jpg
 
Пруга од Топчидера до Мала Крсне изграђена је као деоница на правцу Београд - Пожаревац - Мајданпек - Бор - Зајечар као и како би преузела део саобраћаја са пруге Београд - Ниш где је један колосек постао недовољан.
Доградња другог колосека вршена је тамо где је то релативно једноставно.
Због релативно тешког терена између Београда и Младеновца од Ресника до Велике Плане и данас постоји само један колосек.
Кроз Сталаћку клисуру такође.
 
Poslednja izmena:
Можда није најпогоднија подтема за овај данашњи чланак из Новости, али је јако интересантан са историјског аспекта. Реч је о Лајковцу, познатом железничком градићу.

ЛЕГЕНДЕ И ИСТОРИЈА ИЗАТКАНИ НА ШИНАМА: Богата прошлост Лајковца, познате железничке вароши, сабрана у књизи Томислава Петровића
ЗА Лајковац, надалеко познату железничку варошицу, важи анегдота једног од најпознатијих савремених српских књижевника Радована Белог Марковића, који је у њој живео и стварао, да је настала када је на том месту кондуктер из воза избацио мушкарца и жену који нису имали возну карту, па се они ту настанили, створили породицу, окупили фамилију, пријатеље...

https://www.novosti.rs/c/reportaze/...cke-varosi-sabrana-knjizi-tomislava-petrovica

Железничка ложионица и окретница у Лајковцу
zeleznicka-lozionica-za-vreme-uzane-pruge-lajkovac-1202-2014-01-foto-d.-medenica_iff.jpg
 
Vrh