Šta je novo?

Stare i napuštene železničke stanice i pruge u Srbiji i republikama bivše SFRJ

Pozdrav,

Kovin, arhiva, 2014ta...

ko1-2014.jpg


ko2-2014.jpg



ko3-2014.jpg


ko4-2014.jpg


pozdrav,

Petar
 
Stara stanica Vašarište na davno napuštenoj pruzi Vršac-Žam u naselju Irig Mala, odmah pored Vršačkog Jezera. Da li je ovo najstarija železnička stanica u gradu još iz 1850-tih?

Pogledajte prilog 216456
Najstarija jeste, da li je iz 1850-ih, već ne znam.

Inače deo pruge od Vašarišta do glavne stanice je ostatak davno ukinute pruge do Velikog Središta. Postojale su neke ideje da se tu sredi stanica i da odatle polaze i dolaze vozovi za Beograd (čime bi se ostvarila veza železnice i autobusa jer je AS sa druge strane ulice) ali nigde dalje od ideje se nije ni otišlo.
 
Najstarija jeste, da li je iz 1850-ih, već ne znam.

Inače deo pruge od Vašarišta do glavne stanice je ostatak davno ukinute pruge do Velikog Središta. Postojale su neke ideje da se tu sredi stanica i da odatle polaze i dolaze vozovi za Beograd (čime bi se ostvarila veza železnice i autobusa jer je AS sa druge strane ulice) ali nigde dalje od ideje se nije ni otišlo.
Pruga Stamora Moravica-Vršac-Jasenovo je otvorena 20. jula 1858. godine što Vršac svrstava u red najstarijih gradova sa železnicom na tlu Srbije, pored Kikinde, Bele Crkve, Subotice, Sombora, Kosovske Mitrovice i Uroševca. Dobio je prugu skoro čitave 3 decenije pre Beograda. Verovatno je onda Vašarište prva stanica u gradu.

Trebalo bi svakako obnoviti tu stanicu i krak pruge koji vodi do nje, može se zadržati i stajanje na današnjoj vršačkoj stanici, oan je ipak predaleko od centra a još dalje od glavne autobuske da bi bila atraktivna za ceo taj grad koji je inače vrlo razvučen u svim pravcima. I pored relativno uspešne linije do Beograda, železnica je i dalje teško dostupna nekome ko živi recimo duž Guduričkog Puta ili u Irig Mali, naselju gde se nalazi Stupova autobuska. Vršac od gradskog prevoza do železničke ima samo jednu kružnu liniju koja vozi na otprilike sat vremena, uopšte ne saobraća vikendom i završava rad u komičnih 14 časova (!), čak i ne čeka popodnevni špic.
 
Poslednja izmena:
Napuštena stanica Orlovat na novosadskoj pruzi, druga stanica u selu koja se i dalje koristi je Orlovat Stajalište. Zanimljivo da ovaj objekat nije bio vraćen u upotrebu čak ni kada je 2018. nakratko obnovljena linija Novi Sad - Zrenjanin.

021.jpg


020.jpg

019.jpg
 
Sećam se da sam pre jedno 6-7 godina na nekom stajalištu pročitao njen red vožnje, zadnji krug je vozila oko pola 3 popodne. Čak sam ga i slikao, smejurija od linije:

Pogledajte prilog 217075
To je ukinuto za vreme korone, sad se sprema neko javno-privatno partnerstvo ala Strela sa nekoliko linija prevoza, videćemo što će biti s tim. Inače ta kružna linija je nekada (pre 20 godina) imala takt na pola sata, posle se smanjivalo i smanjivalo da bi u toku korone spalo na komična 3 polaska dnevno, kad je i ukinuto. I danas se sećam matorog Ikarbusa koji je vozio tu liniju.

Što se Vašarišta tiče, ta stanica se ne nalazi na pravcu ka Stamori već na sporednoj pruzi ka Središtu (koja je ukinuta 50-ih), tako da nije prva izgrađena stanica u gradu ali jeste trenutno najstarija (prva stanica se nalazila na mestu sadašnje glavne ali je srušena 1903. kad je izgrađena ova sadašnja veća). Što se dostupnosti tiče tu se slažem, železnica bi bila atraktivnija kada bi bila bolje povezana sa gradom. Ohrabruje činjenica da je programom JPP predviđeno da 2-3 linije prolaze pored Ž. Stanice čime bi ceo grad bio povezan sa njom, tako da bi ta linija dostigla pun potencijal (pogotovo ako se ikada vrati temišvarska linija, pa čak i ona belocrkvanska koja se jednom godišnje pomene kao opcija).
 
Što se Vašarišta tiče, ta stanica se ne nalazi na pravcu ka Stamori već na sporednoj pruzi ka Središtu (koja je ukinuta 50-ih)
Da li je u Velikom Središtu ostala sačuvana zgrada železničke stanice? U Beloj Crkvi, Vračevom Gaju i Jasenovu još stoje stanice iz sredine 19. veka, to su najstariji objekti te vrste u celoj Srbiji. Imaju čak i železničke okretnice, pošto lokomotive iz 1850-tih nisu mogle da voze unazad.
 
Moguće, mada ne bih garantovao, nisam dugo bio u Središtu. Ipak je ta pruga ukinuta pre nekih 70-ak godina (kao i ona ka Kovinu, ili Samoš-Alibunar recimo), ova belocrkvanska je dosta kasnije izgubila putnički saobraćaj a i dalje se vodi kao lokalna pruga u našem sistemu.
 
@Užice :sesir: za ovu temu i za buske stanice.
Ko je dokon,na GE moze videti da negde i dalje postoji trup pruge i kako se sa rumunske strane mnoge pruge nastavljaju na nase koje su iz ko zna kojih razloga ugasene.

@leethium Ta pruga nije isla dalje od Velikog sredista? Koliko me pamcenje sluzi,saobracaj ka Kovinu je uginuo malo kasnije ili mozda gresim?
 
Nije išla dalje, završavala je baš u Središtu. Trasa je posle Vašarišta išla preko poteza Šinteraj (inače masovna grobnica Nemaca pobijenih 1944. danas se tu nalazi Swisslion), dok je posle toga verovatno išla trasom kanala iznad aerodroma (moja pretpostavka) do Središta. Ka Rumuniji je išla recimo pruga od Jasenova preko Jama do Oravice, ona je isto koliko znam posle 2SR ukinuta (mada su Rumuni zadržali šine i ta trasa do Jama zvanično postoji dok smo mi naše počupali odavno), mada je postojao neki projekat oživljavanja u turističke svrhe (jer od Oravice pruga dalje ide ka Anini, sa dosta tunela, vijadukata i lep pejzaž, Rumuni i dalje održavaju tu liniju) s kojim su Vršac i Bela Crkva hteli da traže pare od EU ali nešto je zapelo

Pruga Vladimirovac-Kovin je defakto ukinuta 70-ih (dakle nekih 20-ak godina posle one ka Središtu) ali je zvanično otpisana tek 2014. godine.
 
Vrh