Šta je novo?

Srbija - crna strana medalje

Zar nije glupo govoriti "ja sam pravoslavac" a u realnosti agnostik ili ateista? Primetio sam kod nas se svi deklarisu kao pravoslavci cak i ko nikad ne ulazi u crkvu. Roditelji im rekli da su pravoslavci pa oni ponavljaju to kao papagaji. Za rec agnostik nikad culi naravno, verovatno previse zvuci "zapadnjacki"
Ja pitam obrnuto. Zar nije glupo reci da si ateista ako postujes i cenis sve najbitnije postulate religije, dakle, osnovne moralne vrednosti. Ne ubij, ne kradi, itd. Pa su tako mnogi "ateisti" daleko veci vernici od "vernika" i obrnuto.

Poenta je u sustini, ne u fasadi. Kako moze veci vernik biti kriminalac i cacilenda sa tetovazom Ostroga od studenta koji ne ide u crkvu, a zrtvuje se za istinu i pravdu?
 
Ja pitam obrnuto. Zar nije glupo reci da si ateista ako postujes i cenis sve najbitnije postulate religije, dakle, osnovne moralne vrednosti. Ne ubij, ne kradi, itd. Pa su tako mnogi "ateisti" daleko veci vernici od "vernika" i obrnuto.

Poenta je u sustini, ne u fasadi. Kako moze veci vernik biti kriminalac i cacilenda sa tetovazom Ostroga od studenta koji ne ide u crkvu, a zrtvuje se za istinu i pravdu?

A agnostici koji postuju postulate religije?
 
To je vec dijalog o tankim, slabo vidljivim linijama i istinski razgovor o bitnim temama.

Mi prisustvujemo eri militantnog anti-religionizma, u kojoj se religija i bilo koji simbolizam iste koristi kao jedno od sredstava podele. U Americi je to postala podela na crvene i plave, jedni svaku recenicu zavrse sa jesus lord, drugi se podsmevaju zatucanim isusoidima. "Jesus freak" kao opisa vernika. U Srbiji je tako, sve do ovih studentskih protesta, postalo, prakticno, sramota, reci da si vernik ili pravoslavac u odredjenim krugovima, slicno kao reci da si srpski nacionalista. Pogano.


Procitao sam Bekijev dugacki post na ovoj stranici i to je otprilike to, ne bih dodavao ni oduzimao, kao licni sentiment.
 
Prvi put čujem da se negde govorilo da je sramota biti vernik ili pravoslavac.
 
Pun je Tviter ljudi koji su sa nipodostavanjem gledali na religiju i tradiciju i odmah etiketirali takve ljude. To su uglavnom bili oni sa EU i ukrajinskim zastavicama, kao i razni LGBTQ+ aktivisti

Kako su krenuli studentski protesti gde dobrim delom dominaraju nacionalna / religijska obelezja, tako su se i oni preobrazili / utisali.
 
Prvi put čujem da se negde govorilo da je sramota biti vernik ili pravoslavac.
Tesko mi je da poverujem u ovo.
Meni je najbolji drug direktno rekao da je biti religiozan zatucano, nazadno, mozda i neinteligentno. A cuo sam to, u ovom ili onom obliku, pa, bar 1000 puta.
 
Daj bre ljudi da se ne zaje*******avamo, 30% urbanih obrazovanih u nekom obliku to prica za veru i vernike.
 
Mislim da je biti religiozan sasvim u redu, postujem takve ljude.
Cak je sa njima bolje poslovati jer ako su stvarno religiozni znaju da ne bi trebalo da varaju.
Ali postovanje crkvene organizacije je nesto sasvim drugo. SPC dozivljavam kao parazit na ledjima religioznih ljudi, pa i celog drustva.
 
Mislim da je biti religiozan sasvim u redu, postujem takve ljude.
Cak je sa njima bolje poslovati jer ako su stvarno religiozni znaju da ne bi trebalo da varaju.
Ali postovanje crkvene organizacije je nesto sasvim drugo. SPC dozivljavam kao parazit na ledjima religioznih ljudi, pa i celog drustva.
За 800 година постојања СПЦ је спорна само током 20ак. Није лош скор за једину српску организацију која се није урушила пратећи све мање и порозније границе српске државе а све док је константно нападају најгоре и највеће силе света.

Да нема те организације у културном и историјском смислу не би нас било ни на мапи, буквално.

Дакле, СПЦ је једина институција којој не можемо ни не смемо судити само на основу овог тренутка у историји, само овој поставци њених велокодостојника. Нужно је раздвојити институцију од њених тренутних узурпатора.

Са друге стране, дај да видимо историјски учинак нпр Републике Србије? 🤔
 
За 800 година постојања СПЦ је спорна само током 20ак. Није лош скор за једину српску организацију која се није урушила пратећи све мање и порозније границе српске државе а све док је константно нападају најгоре и највеће силе света.

Да нема те организације у културном и историјском смислу не би нас било ни на мапи, буквално.

Дакле, СПЦ је једина институција којој не можемо ни не смемо судити само на основу овог тренутка у историји, само овој поставци њених велокодостојника. Нужно је раздвојити институцију од њених тренутних узурпатора.

Са друге стране, дај да видимо историјски учинак нпр Републике Србије? 🤔

ja pricam o danasnjoj SPC.
Njihove eventalne zasluge u proslosti in ne aboliraju, odnosno danasnje delovanje kalja njihove zasluge.

Inace, gimnazije, jedna po jedna izlaze iz protesta/blokada.
Vrsi se ogroman pritisak na djake, recimo I beogradske.
Profesori sendvicari puni su mrznje i prete osvetom.
Mnogi roditelji su zaplaseni "gubitkom godine" koji je u stvari nemoguc jer skolske vlasti nemaju gde sa novim generacijama.


1745420345102.png
 

Prilozi

  • 1745420246924.png
    1745420246924.png
    113,3 KB · Pregleda: 7
Poslednja izmena:
ja pricam o danasnjoj SPC.
Njihove eventalne zasluge u proslosti in ne aboliraju, odnosno danasnje delovanje kalja njihove zasluge.
На то и алудирам. У духовном и културолошком смислу не постоји данашња или јучерашња СПЦ.

То не важи за њене тренутне (не)достојнике. По њима слободно удри.
 
Kod nas je većina naroda nereligiozna. Pravoslavac je u Srba identitetska odrednica, ne stav o veri.
Možda bi trebalo razdvojiti suštinu od pripadnosti nacionalnom folkloru u identitetskom smislu.

Ne bih sad da ulazim u psihološke profile, ali suštinsko posvećivanje veri kod nas ima, čini mi se, veoma malo ili malo. Primer od prošle/pretpr.god: u redu u porti stoji žena koja veće (starije) dete vozi u kolicima (dete je bolesno od cerebralne paralize), niko je ne propušta, majka ulazi da kupi sveću i dete ostavlja u kolicima ispred, niko neće devojčicu ni da pogleda, okreću glavu od nje a nije ih bilo malo, pa je...m vam sve po spisku vrli vernici, pa hoćete li se zaraziti ako je pogledate, ponudite se da je pričuvate tih 2-3', što ste došli, da li ste svesni da se sve računa ako verujete ili vam je samo bitno da ispoštujete paganske običaje i rituale koje sprovodite; uletim naravno ja nepozvana, trebalo je tako malo da se dete smiri: osmehnuti se tom nevinom detetu, pohvaliti njene šnalice u kosi, repiće koje je majka napravila, lepe cipelice...za to vreme majka je završila i bila zatečena što se bilo ko umešao (vrv je navikla na ponašanje ostalih) i u šoku mi se zahvalila, naravno da sam smatrala da nema potrebe. Inače nisam imala kontakta sa decom koja su obolela od navedenog, da predupredim nagađanja da ostali nisu imali iskustva jer nemam ni ja.

Ako izistinski verujemo, da li se tako i ponašamo? Ne govorim ovde o rigidnom posvećivanju (ko želi i to je ok), redovnim odlascima na službe, ne propuštanju liturgija, ne propuštanju posta na ulju, vodi itd. Ovde je reč o tome ako smo ljudi koliko smo zaista vernici?! Koliko stanemo u odbranu istine i pravde, zaštitimo nevinog, pomognemo hendikepiranom, unesrećenom, bolesnom...koliko puta uradimo ispravnu stvar iako mora na teži način i remeti nam komfor? Pa u svojoj familiji imam primerke onih koji nisu hteli da posete nekog jer ne mogu da se potresaju ( a mogli su da se okoriste o tog nekog dok im je trebao), stoga nisu mi strani, kao što mi nisu strani ni oni vrli vernici koji poste ceo post a varaju ženu sa kojom dobiju vanbračno dete i oni su se eto pričestili. Da li su ubice i ratni zločinci bolji i ispravniji ljudi od neverujućih zato što posno slave a po ratištima sejali nesreću da bi im se kasnije udovice proglašavale srpskim majkama?! Pa gde je suština braćo i sestre ili ćemo svesno raditi što ne treba, obmanjivati, krasti, otimati, varati ubeđeni da smo se sa malo ribe i pasulja rešili svega što smo uradili?

Moj najbolji drug je agnostik: u samom startu nije da nije bilo pokušaja sa njegove strane da skrene pitanje vere u drugu stranu, ali kada je uvideo kakva sam i kakvi su mi pogledi na život, više nikada nije ništa ružno ni provocirajuće rekao. U međuvremenu je i sam počeo da praktikuje srpske običaje.

Ne možemo svi biti verujući (možda ni ne treba): lepo je i poštovati tradiciju, osećati nac.identitet, primenjivati lepe običaje...
Ne treba na osnovu jednog lošeg poistovećivati da su svi takvi jer nisu.
Ima ljudi koji veruju a ne odlaze u crkvu i to je u redu: imati i negovati duhovnost na poseban način. U manjim sredinama se više gleda na posvećenost crkvi, kao da je bilo in u većim sredinama pogrdno govoriti o religiji izjednačujući je sa sujeverjem i zatucanošću što naravno ne mora da bude.

Ali možemo da se trudimo svi da budemo bolji ljudi bez obzira na versku pripadnost i običaje, da negujemo toleranciju, kosmopolitski duh, pravimo zdravije društvo, bolji svet za nas i za generacije koje dolaze.

P.S. Kod nas pravoslavnih hrišćana na Slavu i rođendane su dolazili: katolici, muslimani, različiti narodi i narodnosti (nije SFRJ fazon 😃), sumnjamo da je bio i jedan komunista, i svi su se međusobno poštovali, uvažavali, niko nikog nije vređao; a svim tim ljudima smo čestitali njihove praznike i nikom ništa tu nije bilo čudno ni strano (jedino meni 😁pošto je dosta tih fotki nastalo pre mog rođenja i ne mogu da ukapiram ko je ko za one koji su se kasnije vratili u svoje matične zemlje).
 
Poslednja izmena:
Zar nije glupo govoriti "ja sam pravoslavac" a u realnosti agnostik ili ateista? Primetio sam kod nas se svi deklarisu kao pravoslavci cak i ko nikad ne ulazi u crkvu. Roditelji im rekli da su pravoslavci pa oni ponavljaju to kao papagaji. Za rec agnostik nikad culi naravno, verovatno previse zvuci "zapadnjacki"
Zato što to nisu egzaktne stvari.

Zamisli neko tebe pita da skupiš sve svoje stavove o društvu, ekonomiji i politici (što je i samo za sebe poduhvat), i da onda izabereš u koji od 3 ponuđena kalupa i etikete ćeš da ih smestiš. Jel si striktno levičar, striktno centrista ili striktno desničar? Nema ništa četvrto i nema "blagi" ili "tvrdi". Nego samo 1 ili 2 ili 3. Pa naravno da je teško tako simplifikovati i ukalupiti.

Takođe, religija i tradicija su usko povezani i isprepleteni tako da neko ko ne veruje u ljudskog Boga može da učestvuje u tradicijama i okupljanjima za Uskrs i Božić i da onda za sebe, kada ga pitaju, kaže instinktivno da je Pravoslavac. Ne ulazim ovde u to DA LI on ima pravo i kredibilitet da to kaže. Samo kažem da ima i dosta ljudi koji tako rade. I koji poistovećuju pravoslavnu veru sa srpskim i slovenskim tradicijama i identitetima.

Takve teme su multidimenzionalne i kompleksne. Nego mi moderni ljudi volimo sve da iskategorišemo, iskalkulišemo i kvantifikujemo. Mislim volim i ja, ali ne kad se radi o veri, i o stvarima koje su em unikatne kod svakog čoveka, em relativne i neopipljive, nemerljive...

A moderni Srbi pogotovu vole da banalizuju i kvantifikuju takve teme. Ostala im navika i dresura, Četnici vs. Partizani, Titovi blizanci, Zapad vs Istok, Kapitalisti vs Komunisti, i slično...
 
Sto? Svi veliki vJernici u provinciji?
Ma kakvi. Pravi vernici su retkost u Srbiji. Ali jos ređi su ateisti. Kolko mi se cini, ljudi ovde prave sliku na osnovu twittera i kruga dvojke. To nije uopšte većinska Srbija. Većinsku Srbiju vidiš po unutrasnjosti kad odes. A tamo vidiš ljude koji nemaju blage veze o pravosljavlju, ali znaju šta ,,valja" i šta ,,ne valja". Oni se od nereligioznih zapravo baš malo razlikuju, ali je ipak veliki tabu da kažeš da si ateista.
 
Poslednja izmena:
Par stvari koje mi nikad nisu imale smisla:

Da nedelju dana ne jedem ništa od životinja u ime Hrista i Boga - čak ni mleko, jaje ili sir - a da onda proslavim Božić tako što zakoljem prase ili jagnje?

Ili da u doba kad radimo ko konji za crkavice od plata i imamo sve manje vremena, po Bibliji ne smem da šijem na Uskrs jer je neko pre 2000 godina pisao nju i živeo tako, pa očekuje da ljudi rade i žive isto tako i danas?


Svakako sam pri stavu da Hrišćanske crkve moraju da se modernizuju i prilagode okolnostima, a ne da se slepo drže pravila od pre 2000 godina. Mnogo se polaže na formalnosti a suština se gubi sve više svake godine. Naravno, ista modernizacija je neophodna i za druge dve dominantne religije. Njima tek treba modernizacija i sazrevanje.

Edit - sad sam video naknadno ubačen citat pa sam izmenio i svoj post.
 
Poslednja izmena:
Ateista ima samo među urbanom srednjom klasom i njih većina običajno religioznih posmatra kao da su zabludele ovce u kandžama degenerisanog liberalizma.

Pravog vernika koji je ozbiljno posvećen božjoj reči i koji živi život u skladu sa hrišćanskim načelima još nisam upoznao. Znam neke jače verujuće kojima je crkva forma psihoterapije, verovatno da ne bi zglajznuli u potpunosti.

U svakom slučaju, vrlo malo je tu preostalo metafizike, ostala nam je jedna jako lepa ljuštura od običaja i identiteta, ali očišćena od sadržaja.
 
Sto? Svi veliki vJernici u provinciji?
U provinciji postoji kalupljenje, i izlazak iz istog se komentarise i odrazava na tu osobu prilicno negativno. Taj kalup slabo tolerise izlete poput ateizma, natoizma, poricanja Nemanjica, poricanja slavne srpske istorije, velicanja zapada, mrznje prema Rusiji, i slicno.

Takodje, koncentracija onoga o cemu ja pricam, militantnog, reaktivnog antireligionizma ( a par ljudi kategoricno porice), je koncentrisano u uskom geografskom i socioloskom krugu. I potpuno je drugacije od neke predjasnje mrznje prema religiji, iz titoizma, koja se sad srece samo u obrisima kod najokorelijih titonostalgicara.
 
Možda bi trebalo razdvojiti suštinu od pripadnosti nacionalnom folkloru u identitetskom smislu.

Ne bih sad da ulazim u psihološke profile, ali suštinsko posvećivanje veri kod nas ima, čini mi se, veoma malo ili malo. Primer od prošle/pretpr.god: u redu u porti stoji žena koja veće (starije) dete vozi u kolicima (dete je bolesno od cerebralne paralize), niko je ne propušta, majka ulazi da kupi sveću i dete ostavlja u kolicima ispred, niko neće devojčicu ni da pogleda, okreću glavu od nje a nije ih bilo malo, pa je...m vam sve po spisku vrli vernici, pa hoćete li se zaraziti ako je pogledate, ponudite se da je pričuvate tih 2-3', što ste došli, da li ste svesni da se sve računa ako verujete ili vam je samo bitno da ispoštujete paganske običaje i rituale koje sprovodite; uletim naravno ja nepozvana, trebalo je tako malo da se dete smiri: osmehnuti se tom nevinom detetu, pohvaliti njene šnalice u kosi, repiće koje je majka napravila, lepe cipelice...za to vreme majka je završila i bila zatečena što se bilo ko umešao (vrv je navikla na ponašanje ostalih) i u šoku mi se zahvalila, naravno da sam smatrala da nema potrebe. Inače nisam imala kontakta sa decom koja su obolela od navedenog, da predupredim nagađanja da ostali nisu imali iskustva jer nemam ni ja.

Ako izistinski verujemo, da li se tako i ponašamo? Ne govorim ovde o rigidnom posvećivanju (ko želi i to je ok), redovnim odlascima na službe, ne propuštanju liturgija, ne propuštanju posta na ulju, vodi itd. Ovde je reč o tome ako smo ljudi koliko smo zaista vernici?! Koliko stanemo u odbranu istine i pravde, zaštitimo nevinog, pomognemo hendikepiranom, unesrećenom, bolesnom...koliko puta uradimo ispravnu stvar iako mora na teži način i remeti nam komfor? Pa u svojoj familiji imam primerke onih koji nisu hteli da posete nekog jer ne mogu da se potresaju ( a mogli su da se okoriste o tog nekog dok im je trebao), stoga nisu mi strani, kao što mi nisu strani ni oni vrli vernici koji poste ceo post a varaju ženu sa kojom dobiju vanbračno dete i oni su se eto pričestili. Da li su ubice i ratni zločinci bolji i ispravniji ljudi od neverujućih zato što posno slave a po ratištima sejali nesreću da bi im se kasnije udovice proglašavale srpskim majkama?! Pa gde je suština braćo i sestre ili ćemo svesno raditi što ne treba, obmanjivati, krasti, otimati, varati ubeđeni da smo se sa malo ribe i pasulja rešili svega što smo uradili?

Moj najbolji drug je agnostik: u samom startu nije da nije bilo pokušaja sa njegove strane da skrene pitanje vere u drugu stranu, ali kada je uvideo kakva sam i kakvi su mi pogledi na život, više nikada nije ništa ružno ni provocirajuće rekao. U međuvremenu je i sam počeo da praktikuje srpske običaje.

Ne možemo svi biti verujući (možda ni ne treba): lepo je i poštovati tradiciju, osećati nac.identitet, primenjivati lepe običaje...
Ne treba na osnovu jednog lošeg poistovećivati da su svi takvi jer nisu.
Ima ljudi koji veruju a ne odlaze u crkvu i to je u redu: imati i negovati duhovnost na poseban način. U manjim sredinama se više gleda na posvećenost crkvi, kao da je bilo in u većim sredinama pogrdno govoriti o religiji izjednačujući je sa sujeverjem i zatucanošću što naravno ne mora da bude.

Ali možemo da se trudimo svi da budemo bolji ljudi bez obzira na versku pripadnost i običaje, da negujemo toleranciju, kosmopolitski duh, pravimo zdravije društvo, bolji svet za nas i za generacije koje dolaze.

P.S. Kod nas pravoslavnih hrišćana na Slavu i rođendane su dolazili: katolici, muslimani, različiti narodi i narodnosti (nije SFRJ fazon 😃), sumnjamo da je bio i jedan komunista, i svi su se međusobno poštovali, uvažavali, niko nikog nije vređao; a svim tim ljudima smo čestitali njihove praznike i nikom ništa tu nije bilo čudno ni strano (jedino meni 😁pošto je dosta tih fotki nastalo pre mog rođenja i ne mogu da ukapiram ko je ko za one koji su se kasnije vratili u svoje matične zemlje).
Veoma lep post.

Zanima me da li smatras da su verujuci hriscani vise empaticni od ostalih, recimo od pagana?

Da li nerazumevanjeni hladnoca prema devojcici iz tvig primera potice od toga sto su prisutni bili vise pagani negomprav hriscani?

Mogu.li pagani biti humani?
 
svaka kuca/stan je puna ikona. pogledajte oglase za stanove, sve je jasno

to sto niko bibliju nije tako a kamoli procitao je drugo

pravom verniku crkva nije ni potrebna, sta vise treba dalje od nje
 
Vrh