relja
Professional
- Učlanjen(a)
- 13.12.2006.
- Poruke
- 16.816
- Pohvaljen
- 18.881
http://www.blic.rs/vojvodina.php?id=125709
„Jat“ gasi brend stvaran šest decenija
Privredna avijacija odletela iz Vršca
Autor: ALEKSANDAR ČUPIĆ | 16.12.2009. - 10:23
Vršac - Privredna avijacija „Jata“ u Vršcu više ne postoji. Rukovodstvo nacionalne avio-kompanije jednom odlukom ugasilo je brend stvaran šest decenija. Većina zaposlenih prihvatila je program za odlazak, ali isključivo da bi ukazali na pogubne poteze onih koji im predvode struku. Međunarodni sertifikati i licence biće izgubljeni, a avioni, motori, vozila, alati, hangari postaju staro gvožđe.
U Privrednoj avijaciji „Jata“ radilo je 23 pilota i avio-mehaničara. Od 2003. godine u Vršcu je stvorena jedinstvena organizaciona jedinica. Pred zatvaranje imali su 22 plovidbene registrovane letilice, 14 motora spremnih za remont, avio-delova u vrednosti od 400.000 evra, dve avio-radionice, auto-servis, magacine, skladište goriva i maziva, diskont u Beogradu i kancelariju direkcije u centru Vršca.
Šef tehničke službe Nikola Stankov kaže da su od prošle godine zaslužili i JAR-ove sertifikate za održavanje aviona, najviše u Evropskoj uniji.
- Uspeli smo da zapadnim standardima prilagodimo istočnu tehnologiju. Avioni stari i do tri decenije su ispravni i uvek spremni za rad u svim uslovima. Naši piloti leteli su nad više afričkih zemalja, gasili smo požare u Crnoj Gori i u Grčkoj, gde smo nagrađeni i medaljama. Celu Srbiju smo ekonomski teške 1997. godine za samo 20 radnih dana zaštitili od gubara, a Beograd znamo da sa 19 aviona zaprašimo protiv komaraca za samo jedan dan. Sve to sada kao da ne postoji - rekao je Stankov.
„Jat“ je registrovao novo zavisno preduzeće. Stankov kaže da je napravljen niz propusta i da je nemoguće poslovati u takvim okvirima.
- Prvo, preduzeće nema osnovna sredstva, radionice, alate, opremu, vozila. Ubrojali su samo avione, motore i delove. To je apsurd jer te avione nemaju gde i sa čim da održavaju. Drugo, adresa firme je Surčin 59, a niko ne zna gde je to. Promenom adrese gubimo i sertifikate i licence za koje je utrošeno mnogo vremena, truda i sredstava. Treće, novi direktor je i sam, posle dodatnih informacija, zatražio program za odlazak iz stare firme, pa je nova firma ostala bez glave. U osnivački fond ušlo je i 2,5 miliona dinara novčanih sredstava, što je dovoljno samo za zarade za jedan mesec. A već u januaru potrebno je oko pet miliona dinara za produženje plovidbenosti (registracija i osiguranje) aviona kako bismo spremno ušli u sezonu. Niko nas nije pitao kako da osnuju novu firmu, šta je sve potrebno. Sve odluke donete su dekretima generalnog direktora „Jata“. Odlučili smo se da demonstrativno odemo na ulicu, iako nam svima treba bar još pola radnog veka - rekao je Stankov.
Vazduhoplovni tehnički kontrolor Jurij Vlasov i šef pilota Jon Kadarjan upozoravaju da će biti kasno ako se za 20 dana ne krene sa pripremom flote. Tvrde da će iduća godina biti izgubljena, gubici veliki, „a sve što je nekad bila Privredna avijacija, moći će na otpad“.
- Novac za otpremnine dobili smo efikasno. Tu nisu kasnili ni čas, iako nismo imali saglasnost našeg direktora iz Privredne avijacije. Zato nam se probudila sumnja da je cilj gašenje firme, a ne izdvajanje iz „Jata“. Pa medija centar ili štamparija u „Jatu“ imaju više zaposlenih nego mi. Bili smo profitabilni, iako smo prošlu godinu završili sa gubitkom od 25 miliona dinara - kaže Stankov.
Sprečiti propast državne imovine
Predlog iz Vršca jeste da se ponovo o svemu razgovara jer treba sprečiti propast velike državne imovine.
- Ova delatnost je neophodna Srbiji ne samo zbog privrede nego i zbog eventualnih vanrednih situacija. Ko će se nama naći pri ruci kao što smo mi to činili drugim zemljama u okruženju? U Grčkoj nas smatraju spasiocima, a naša zemlja viškom. Sa tim niko od nas ne može da se pomiri - kaže Nikola Stankov.
„Jat“ gasi brend stvaran šest decenija
Privredna avijacija odletela iz Vršca
Autor: ALEKSANDAR ČUPIĆ | 16.12.2009. - 10:23
Vršac - Privredna avijacija „Jata“ u Vršcu više ne postoji. Rukovodstvo nacionalne avio-kompanije jednom odlukom ugasilo je brend stvaran šest decenija. Većina zaposlenih prihvatila je program za odlazak, ali isključivo da bi ukazali na pogubne poteze onih koji im predvode struku. Međunarodni sertifikati i licence biće izgubljeni, a avioni, motori, vozila, alati, hangari postaju staro gvožđe.
U Privrednoj avijaciji „Jata“ radilo je 23 pilota i avio-mehaničara. Od 2003. godine u Vršcu je stvorena jedinstvena organizaciona jedinica. Pred zatvaranje imali su 22 plovidbene registrovane letilice, 14 motora spremnih za remont, avio-delova u vrednosti od 400.000 evra, dve avio-radionice, auto-servis, magacine, skladište goriva i maziva, diskont u Beogradu i kancelariju direkcije u centru Vršca.
Šef tehničke službe Nikola Stankov kaže da su od prošle godine zaslužili i JAR-ove sertifikate za održavanje aviona, najviše u Evropskoj uniji.
- Uspeli smo da zapadnim standardima prilagodimo istočnu tehnologiju. Avioni stari i do tri decenije su ispravni i uvek spremni za rad u svim uslovima. Naši piloti leteli su nad više afričkih zemalja, gasili smo požare u Crnoj Gori i u Grčkoj, gde smo nagrađeni i medaljama. Celu Srbiju smo ekonomski teške 1997. godine za samo 20 radnih dana zaštitili od gubara, a Beograd znamo da sa 19 aviona zaprašimo protiv komaraca za samo jedan dan. Sve to sada kao da ne postoji - rekao je Stankov.
„Jat“ je registrovao novo zavisno preduzeće. Stankov kaže da je napravljen niz propusta i da je nemoguće poslovati u takvim okvirima.
- Prvo, preduzeće nema osnovna sredstva, radionice, alate, opremu, vozila. Ubrojali su samo avione, motore i delove. To je apsurd jer te avione nemaju gde i sa čim da održavaju. Drugo, adresa firme je Surčin 59, a niko ne zna gde je to. Promenom adrese gubimo i sertifikate i licence za koje je utrošeno mnogo vremena, truda i sredstava. Treće, novi direktor je i sam, posle dodatnih informacija, zatražio program za odlazak iz stare firme, pa je nova firma ostala bez glave. U osnivački fond ušlo je i 2,5 miliona dinara novčanih sredstava, što je dovoljno samo za zarade za jedan mesec. A već u januaru potrebno je oko pet miliona dinara za produženje plovidbenosti (registracija i osiguranje) aviona kako bismo spremno ušli u sezonu. Niko nas nije pitao kako da osnuju novu firmu, šta je sve potrebno. Sve odluke donete su dekretima generalnog direktora „Jata“. Odlučili smo se da demonstrativno odemo na ulicu, iako nam svima treba bar još pola radnog veka - rekao je Stankov.
Vazduhoplovni tehnički kontrolor Jurij Vlasov i šef pilota Jon Kadarjan upozoravaju da će biti kasno ako se za 20 dana ne krene sa pripremom flote. Tvrde da će iduća godina biti izgubljena, gubici veliki, „a sve što je nekad bila Privredna avijacija, moći će na otpad“.
- Novac za otpremnine dobili smo efikasno. Tu nisu kasnili ni čas, iako nismo imali saglasnost našeg direktora iz Privredne avijacije. Zato nam se probudila sumnja da je cilj gašenje firme, a ne izdvajanje iz „Jata“. Pa medija centar ili štamparija u „Jatu“ imaju više zaposlenih nego mi. Bili smo profitabilni, iako smo prošlu godinu završili sa gubitkom od 25 miliona dinara - kaže Stankov.
Sprečiti propast državne imovine
Predlog iz Vršca jeste da se ponovo o svemu razgovara jer treba sprečiti propast velike državne imovine.
- Ova delatnost je neophodna Srbiji ne samo zbog privrede nego i zbog eventualnih vanrednih situacija. Ko će se nama naći pri ruci kao što smo mi to činili drugim zemljama u okruženju? U Grčkoj nas smatraju spasiocima, a naša zemlja viškom. Sa tim niko od nas ne može da se pomiri - kaže Nikola Stankov.