http://www.beograd.rs/cms/view.php?id=1363988
Petak, 23. oktobar 2009.
Potpisan predugovor za izgradnju mosta Zemun – Borča
U zgradi Vlade Republike Srbije danas je potpisan predugovor za obezbeđivanje kredita za finansiranje i izgradnju mosta Zemun – Borča. Ovaj dokument sa kineskom kompanijom „China road and bridge corporation” (CRBC) potpisali su Dragan Đilas, gradonačelnik Beograda, Verica Kalanović, ministarka za nacionalni investicioni plan, i Hue Tiežu, izvršni direktor kompanije „CRBC”. Potpisivanju ugovora prisustvovali su Mlađan Dinkić, potpredsednik republičke vlade i ministar ekonomije i regionalnog razvoja, Vei Đinghua, ambasador NR Kine, Aleksandar Bijelić, gradski menadžer, i Miroslav Čučković, član Gradskog veća.
Osnova za potpisivanje ovog predugovora je Sporazum o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture između vlada Srbije i Kine, koji je potpisan 20. avgusta 2009. godine u Pekingu. Početak izgradnje mosta planiran je za sredinu naredne godine, a vrednost cele investicije je 170 miliona evra. Dužina budućeg mosta biće 1.507 metara, a dužina pripadajućih saobraćajnica 21,6 kilometara.
Zahvaljujući na saradnji Vladi Republike Srbije i kineskoj strani, Dragan Đilas je podsetio da je prve razgovore na ovu temu, pre nešto više od godinu dana, posetom Kini započeo predsednik Tadić. Gradonačelnik je naglasio da se za veoma kratko vreme došlo do potpisivanja predugovora, na kome se, u ime grada Beograda i Beograđana, zahvalio ministarki Verici Kalanović i njenom timu.
– Danas smo potpisali predugovor za most koji će značiti novu eru u razvoju grada Beograda, koji će povezati ne samo Zemun i Borču, nego dva dela Beograda, dva dela Srbije, poboljšati saobraćaj u gradu, izmestiti veliki deo saobraćaja iz centra i, što je najvažnije, omogućiti da počnemo izgradnju još jednog dela glavnog grada, tzv. „trećeg Beograda”. Podsetiću da smo pre godinu dana, uz veliko razumevanje Ministarstva ekonomije i ministra Dinkića, zaustavili prodaju društvenog preduzeća „PKB”, tvrdeći da će nam zemljište tog preduzeća trebati upravo za ovaj most, infrastrukturu i saobraćajnice koje tuda prolaze. Zahvaljujući razumevanju republike, ta priča je zaustavljena i danas ćemo moći da za manje para uradimo most, a i sprečili smo da nam neko ko bi kupio preduzeće izađe i postavlja svoje uslove. To je sjajan primer kako možemo da uštedimo mnogo para i realizujemo ovakve projekte. Grad Beograd će u narednih nekoliko meseci uraditi sve pripremne radnje, uključujući i usvajanje planova koji će omogućiti dobijanje svih dozvola. Već smo počeli sa procesom eksproprijacije, znamo da je na zemunskoj strani 177 stambenih i određen broj poslovnih objekata, i mislim da sredinom sledeće godine može da počne izgradnja mosta. Realan rok je 2013, i posle 35 godina pauze, za pet godina imaćemo tri nova mosta, obrenovački, most preko Ade Ciganlije i most Borča – Zemun – rekao je gradonačelnik Đilas.
Mlađan Dinkić, ministar ekonomije i regionalnog razvoja, precizirao je da će od 170 miliona evra, koliko će koštati izgradnja mosta, 144,5 miliona evra biti obezbeđeno iz kineskog kredita, a 25,5 miliona evra obezbediće Republika Srbija. Ukupno zaduženje Srbije kod kineske „Eksim” banke iznosiće 145 miliona evra, sa grejs periodom do tri godine, fiksnom kamatnom stopom od tri odsto godišnje i rokom otplate od 15 godina. Dinkić je istakao da se kineska kompanija obavezala da angažuje domaće podizvođače, kao i da koristi domaći građevinski materijal do 45 odsto od ukupne vrednosti projekta.
Kineski ambasador u Srbiji Vei Đinghua rekao je da je potpisivanje predugovora značajan potez konkretizacije strateškog partnerstva Kine i Srbije, uspostavljenog za vreme posete srpskog predsednika Borisa Tadića Kini u avgustu ove godine.
Nosilac projekta izgradnje mosta je Ministarstvo za nacionalni investicioni plan, a grad Beograd ima funkciju suinvestitora. Most Zemun – Borča, sa pripadajućim saobraćajnicama, treba da bude završen u roku od tri godine od potpisivanja ugovora, za koji je predviđeno da bude zaključen do 31. decembra 2009. godine. Uz izgradnju samog mosta, izgradiće se i pristupne saobraćajnice, od Novosadskog puta do ulice Cara Dušana, od Batajničkog do Zrenjaninskog puta i od Zrenjaninskog do Pančevačkog puta.
Prema referencama „CRBC”-a, ovo kinesko preduzeće ima najviše licence za poslove projektovanja i izgradnje puteva i mostova, sa više od 600 uspešno obavljenih projekata na prostorima Azije, Afrike i Bliskog istoka.