Homere,
Način na koji je rešen ovaj trg je u tolikoj nesaglasnosti sa okolinom i stvarnim potrebama ljudi na tom mestu, da čovek može samo da se našali. Ovo je jedna od kritičnih tačaka u Beogradu, mesto gde je trebalo uraditi toliko toga, jer je toliko mnogo toga falilo, a sve zajedno izgledalo užasno, da je tu bilo ozbiljnog i dugotrajnog posla za čitav tim najboljih stručnjaka koje imamo. A i tada bi bilo pitanje šta bi uspeli da urade. Jer ovde je centralna železnička stanica Beograda, glavna autobuska stanica, Lastina stanica, pošta, bolnica, glavna apoteka, polazna stanica i okretnica lokalnih gradskih autobusa, mesto za obavezno presedanje sa jedne grane tramvajske trase na drugu, nepravilna, maltene zvezdasta raskrsnica glavnih magistrala i pomoćnih ulica sa dve razdvojene ali bliske okuke sa semaforima, sa tramvajskim šinama i tramvajskom raskrsnicom na sred ionako neprijatnog kolovoza, velika čekaonica i raskršće za čitav taj mravinjak ljudi, a usput i prvi izlog grada za sve koji u njega dođu, mesto gde se jede, gde ljudi čekaju jedni druge, i još sam Bog zna šta sve ne. A sve to zajedno u okolini koja je zapuštena, sama po sebi ružna, neugledna i prljava.
I sad, umesto da se svi zajedno uhvate za glavu od muke, pa pokrenu ozbiljnu javnu raspravu šta je u ovako teškoj situaciji najbolje uraditi, ili BAR da budu jako oprezni u onome šta nude, jednostavno se pojavi jedno hiper-estetizovano, minimalističko rešenje koje u ovakvoj okolini deluje kao da je bukvalno palo sa neba, jer blage veze nema sa realnostima mesta na kome se nalazi. Nije važno što su obnavljali jedino površinu samog trga. Mogli su bar to da iskoriste da pomognu rešenje nekih potreba koji ljudi na takvom mestu imaju. Malo više vode u tako prljavom okruženju. Česma za žedne, fontana za čistiji vaduh i "pokrivanje" buke. Neki zeleni zid, mali zaklon od haosa. Kutak koji je za nijansu humaniji od betonskog platoa i okrugle zarđale ploče sa nasutim šljunkom. Cilindar koji inače trenutno služi za bacanje pikavaca, jer mnoge potseća samo na veliku pikslu. Ili naprimer neka istaknuta vertikala kao vizuelni orjentir. Veliki elektronski informativni panel koji zaklanja autobuse, usmerava i obaveštava goste. Bilo je mnogo mogučnosti za neki akcenat koji bi delom odvukao pažnju od haotične okoline, a delom poslužio nekoj od mnoštva praktičnih potreba jednog tako složenog mesta.
Što se tiče estetskog aspekta, trebalo bi da je poznato da ovakvi modernistički pristupi čistih, minimalnih formi i velikih jednobojnih površina funkcionisu samo u kontekstu okoline koja je tome prilagođena. Zarđala ploča u prljavom i zapustenom kraju grada deluje samo kao zarđala ploča. Ista ta zarđala ploča u art galeriji ili u prostoru koji je na sličan način opran, jednostavan, jednobojan i geometrijski pravilan, izgleda sjajno. Pošto je i sve ostalo slično i neupadljivo, pažnju počinje da privlači njegova bogata tekstura, pastelne, tople i u nijansama beskrajno raznovrsne boje rđe. Uz hrabrost da idu na novo i moderno rešenje, to je jedino što im priznajem kao uspeh. Leti, kombinacija one izdužene bledo zelene trave i crveno-braon nijansi rđe igleda neverovatno lepo, prosto moraš da zastaneš da bi se divio slaganju boja i bogatstvu nijansi. Ali čim se malo udaljiš, pa pogled obuhvati haotično i klaustofobično mesto gde se to nalazi, užas. Ovakva estetika je strano telo u ovakvoj okolini, ne postoji kontekst na koji se oslanja, i to bi dizajneri morali da znaju. To mi deluje samo kao umetnost radi umetnosti, nešto što deluje jako lepo u zamislima i u sobi nekog izolovanog dizajnera bez puno praktičnog iskustva, pa se u realnoj okolini brzo pretvara u svoju suprotnost.
Kontrast između stvarnog izgleda trga ispred železničke stanice i onoga kako bi ovakav minimalistički dizajn TREBALO da izgleda na za njega prigodnijem mestu je nažalost tako veliki, da je meni izgledalo kao mnogo bolja reakcija da pošaljem one dve slike nego da opet moram da objašnjavam nešto što je na kraju krajeva lični estetski sud koji je ljudima ili unapred očigledan ili neće ni biti jer ne misle na isti način. Betonirani trg sa zarđalim, grafitima išaranim cilindrima ispunjenim šljunkom i pikavcima, pa, od svih mogućih prigodnijih sadržaja pored železničke stanice, baš sa spomenikom palim borcima (koji je jedva moguće pročitati!), to je, nažalost, nešto što je najpre duhovito. Ovo što je napravljeno ima isto toliko puno prividne, i isto toliko malo stvarne veze sa izgledom i potrebama tog trga kao i karikirani žargon art kritičara iz mog komentara sa onim što se nalazi na slici u toj poruci.
Ako je nekom zasmetalo, izvinjavam se. Nadam se da je bar slika bila dobra
A ove su stvarno sa trga, pa procenite sami da li je moglo bolje: