Šta je novo?

Savski trg

Prica se vrti u krug. Ove dve cetvrtine su samo deo citavog trga koji bi trebao jos da se prosiri. Svidelo se nekom ili ne - projekat je zavrsen, tako da bi mozda trebalo vise vremena posvetiti ostalim delovima trga, kao sto su np. okolne zgrade ili trg u celini?

Ono sto mene trenutno vise iritira od kortena na trgu (pored saobracaja) je, recimo, ona "rupa" izmedju bolnice i poste gde fali zgrada, sivilo fasada, losa arhitektura itd.
 
Slazem se, iskreno mislim da se ceka da se izbaci tranzitni saobracaj iz savske da bi iko ista krenuo tu da gradi ili sredjuje fasadu. Evo jedne zapocete bas tu gde si rekao izmedju poste i bolnice:

 
То би требало да је стари хотел на ком се већ годинама ради...и слабо напредује. Ту је вероватно најслабија тачка Савског трга, бараке, ћевабџинице и ко зна шта још...
 
A sta mislite da vrnemo lastu mozda ce biti ljepse
lasta2.jpg
 
Barem su imali hladovinu ,gde da se sklone od sunca.. :kafa:
 
JunkieBanjica":jbd4pgj4 je napisao(la):
Slazem se, iskreno mislim da se ceka da se izbaci tranzitni saobracaj iz savske da bi iko ista krenuo tu da gradi ili sredjuje fasadu. Evo jedne zapocete bas tu gde si rekao izmedju poste i bolnice:


Ovo je jedna od starijih zgrada, kako mi se cini, samo nadzidana, godinama stoji tako.

Postoji barem deset stvari koje mogu da urade pre zatvaranja za tranzitni saobracaj, sem ako ne postoje neki drugi problemi koji ih koce tipa; imovinska prava i denacionalizacija imovine. Ako ne mogu da dizu sine i asfalt, mogli bi barem da krenu sa obnovom fasada i izgradnjom novih zgrada, taman da zavrse kada se trg oslobodi teretnjaka kolikogod je za to godina potrebno. ..

Naravno, ne bilo sta. Pitanje je i sta sagraditi na tom mestu pored bolnice? Sigurno ne jos jedan shoping centar!
Mozda bi bilo logicno da se bolnica prosiri na jos jedno odeljenje slicne arhitekture (ako za to ima potrebe), dobili bi dvoriste sa unutrasnje strane bloka.
 
To na slici je objekat hotela posta koji stoji zbog ko zna cega ,a grad nista ne preduzima ,negovori da ce kaznjavati kao metropol recimo ,dobolnice na mjestu barake dograditi bolnicu sa toplom vezom naravno da prati trg
 
Na ovom, relativno malom trgu, postoji cak 8 stanica javnog saobracaja! I jos tramvaji idu po sredini ulice, pa kada im je potrebna stanica, mora se praviti dodatni prostor izmedju dve automobilske trake. Sa neophodnim pesackim prelazima koji vode do njih. Nije ni cudo da izgleda ovako haoticno. Ovde pomaze samo temeljna rekonstrukcija citavog trga. Po mogucnosti nesto radikalno. Naprimer podici pesake na platformu koja uglavnom prekriva povrsinu iznad citavog trga, a prizemlje kompletno prepustiti automobilima i stanicama javnog saobracaja. Onda bi tu mogao da dodje i mali kruzni tok. Posto bi se pesaci spuštali direktno sa platforme na svoje stanice, mozda bi moglo da se prodje i sasvim bez semafora (mada bi ipak trebalo resiti ukrstanje automobila sa tramvajima).

Ako je ovo suviše skupo, ili suviše ružno (zbog problematicnog vizuelnog uklapanja platforme sa okolnim zgradama na prostoru koji je isuvise mali), onda bi skromnija alternativa bila uklanjanje one polazne autobuske stanice. Zasto bi trg na kome ionako nema mesta morao da bude jos i autobusko parkiralište? Ako bi ta ulica postala pešačka zona, pešački deo trga bi se mogao prosiriti sve do zgrada. Tako bi bitno povecao površinu, vizuelno imao vecu težinu, pa bi tek tako postalo moguce uraditi sa njim nesto kvalitetnije. Plus bi bio i mogucnost dodavanja par bašti pored hotela i bivseg bioskopa Partizan, pa i nesto više zelenila i malih fontana, a da to zelenilo ne izgleda kao par tužnih saksija sa cvećem izgubljenih između automobila. Kako bi to moglo izgledati možete proceniti sa ove slike.

Tu se vidi i da je citav trg formiran kao pravilan polukrug sa železničkom stanicom u centru. Zbog toga ne bi bilo loše i da se motivi sa novog dela trga ponavljaju i na pešačkim delovima susednih "kriški" ovog kruga, tako da ga naglašavaju. Takođe, umesto poprečne linije dugačke barjere izmedju stanice i trga (u trenutnom rešenju), mogli bi smo uvesti i bar neku radijalnu liniju, iz centra ka periferiji kruga. Ne treba preterivati sa simetrijom, ali bar da se vidi da zgrade formiraju polukrug. Drugim rečima, da su nam preci bili ponosni što su dobli ovako impozantnu železničku stanicu.

Savskitrg_zps5d59de60.jpg
 
Zuma imamoplan je vec dao rujesenje trga nadam se da bi o tome ozbiljnije mogli pricati 2014 vec sam ranije objasnio zasto i kako
 
Mogao bih da podržim ,ako garantuju da u projektanskoj ekipi nema ovih studenta sto su projektovali trg. :D Imaju slican rejting kao ziri Vlado i Aleksandra R.iz PGS.
 
Еволуција градског простора

Као простор који није у старту дефинисан, Савски трг је током историје прешао огроман пут комплетне трансформације. Иако је још јако давно замишњен као велики кружни трг-парк са саобраћајем у кружном току, он никада није остварен из нама познатих низа разлога. Тако је и првобитно просторно уређење трга пратило његову коначну идеју па су оформљена два симетрична четврт круга као простори вртног уређења.

Нажалост, како смо као земља срљали из крузе у рат и из рата у кризу, те је практично код нас нон стоп било ванредно стање, Савски простор никада није успео да се оствари у првобитној замисли, јер су предуслови изискивали значајна средства која никада нисмо ни имали..... а град је растао и мењао се.

Већи град тражио је и јачу инфраструктуру за коју на Савском тргу није имало места. Модернизација је и почетак краја вртног уређења Савског трга.

mk3o4.jpg


Обратите пажњу на предходну фотографију. Да ли примећујете позицију трамвајских шина у односу на површине намењене друмском саобраћају? Обратите пажњу на шине у Немањиној које немају носеће стубове контактне мреже (јер је још био трамвај на коњски погон). Обратите пажњу на ширину саобраћајне површине на месту данашње окретнице.

Прво је страдао дрворед у Немањиној јер су стубови трамвајске контактне мреже захтевали већу ширину трамвајских баштица, а потом су и саобраћајне траке ширене и то је појело зелене површине дуж Немањине. Уместо дрвореда у Немањиној на половини испред болнице Св. Сава, данас је стајалиште градског превоза.

Касније је на Савском тргу била ластина окретница која је појела пола трга испред болнице, а она је измештена после изградње колектора и црпне станице која је изграђена испод Савског трга, и због које је страдао цео дрворед на десној половини.

На левој половини је због трамвајске окретнице посечен дрворед према зградама и пробијена 3. трака.

На следећој фотографији, објављеној у Београдској ревији 1974. године, видимо поменуту ластину станицу и простор који је она заузела. Такође видимо да црпна станица још није била изграђена. Оно што је најупадљивије, је распоред саобраћајних површина који је још увек исти као и пре рата. То значи да је данашње 4 траке у смеру Газеле некада служиле за двосмерни саобраћај 2+2, док се парк простирао до трамвјаских баштица. Касније су пробијене 3 траке на уштрп парковске површине и добили смо данашњи формат трга.

209292c.jpg


Према томе, предратно вртно уређење није систематски уништавано, него је простор доживео природну трансформацију, наравно, на горе. За вртни предратни формат више нема места, јер су пешачке површине трга смањене за барем 30%. Простор трга не само да је просторно смањен, већ је и његова намена промењена, фреквенција, саобраћај. Тај трг није ни налик предратном ни по једном параметру. То више није место за парк, нити има места, нити има смисла.

Тај простор и даље није дефинисан, што је за резултат имало трансформацију у плато, која је опет привремена. Док се саобраћај не доведе у кружни ток (а том циљу нисмо ни педаљ ближи него пре рата), дотле овај простор неће бити трг.

Међутим, по предлогу Имамо план, трг ипак можемо добити одмах и за мале паре. Саобраћај може бити уведен у кружни (јајасти) ток већ 2014 (по завршетку моста Земун-Борча). Пешачке површине се повећавају за минимум 60% и коначно можемо уредити простор у место где се људи имају због чега задржавати.

2a00ox1.jpg
 
Ne menja ništa o trgu, ali crno bela fotografija je iz 1934, sa sahrane kralja Aleksandra.
Tramvaji sa konjskom vučom su povučeni sa beogradskih ulica pre I svetskog rata.
Kontaktna mreža je u Nemanjinoj je visila na sajlama koje su bile razvučene između stubova postavljenih uz ulicu.

Nemanjina.jpg
 
209292c.jpg


Fasada na stanici i danas može "lako" da se sredi da lepše izgleda (boja na ovoj slici deluje umirujuće dok mi je sadašnja žuta nekako drečava). S druge strane, čini mi se da je Ekonomski fakultet krečenjem i dogradnjom trajno unakažen :(
 
Boja fasade Železničke stanice kao da je birana na osnovu neke ručno bojene stare razglednice.

view_photo.php


Ova fotografija Riste Marjanovića je namreno "izbleđena" za objavljivanje na internetu, ali se vidi da današnja boja fasade ni približno nije nijansa kao od pre rata.
 
stf":3k99sijd je napisao(la):
Еволуција градског простора

Међутим, по предлогу Имамо план, трг ипак можемо добити одмах и за мале паре. Саобраћај може бити уведен у кружни (јајасти) ток већ 2014 (по завршетку моста Земун-Борча). Пешачке површине се повећавају за минимум 60% и коначно можемо уредити простор у место где се људи имају због чега задржавати.

2a00ox1.jpg

Mnogo mi se sviđa ovo rešenje za trg i uvođenje jajastog toka saobraćaja. Mnogo više pešačkog prostora i mogućnosti za zelenilo znatno bi promenilo sliku samog trga. Ostaje pitanje, da saobraćaj ne bi bio malo preblizu zgradama?
 
Данашња фасада станице је ужасавајућа. Та конкретна нијанса усраножуте је нападна за људску психу и додатно атакује на перцепцију Савског трга, нарочито ако имамо у виду да је она репер целог простора. Потпуно је саблазњавајућа одлука да се бојадише у овај ужас!

Реља,

Па заправо ја нисам погрешио за трамвај. :) Профилација улице је трасирана док је трамвај био запрежни. Када је трамвај електрификован, инфраструктура није мењана, тј. шине нису померане све док носачи контактне мреже, доста касније, нису пребачени у средину улице.

Железничар,

Психички је утисак, јер би саобраћај био на стандардној удаљености од зграда, што се види и по тренутном управном паркирању, јер дужина паркинг места треба да буде преко 5 метара.
 
Saobracajni polukrug se mirne duse moze pomeriti i 5 m unutra, da ostanu siri trotoari trotoari a i dalje bi ostao dosta veliki prostor u sredini. No ma kako to dobro i lepo izgledalo na papiru mislim da su nekakva preterano "pastoralna" ocekivanja i aspiracije tu nerealisticne. Ipak je tu zeleznicka stanica i jedna jako, jako prometna tacka u gradu a ne neka umetnicka galerija, botanicka basta, ili fakultet.

Po meni je najracionalnije probati nesto sa desne strane gde su one velike zardinjere ocigledan neuspeh i problem a ostatak raditi kad se jednog dana dignu sine i bude pravio kompletan krug a ne polukrug. A i da pustimo ovo sadasnje resenje da malo "zazivi"...

Sto se tice tog velikog resenja celog tog prostora oko zgrade stanice, naravno, voleo bih zelenilo, ali ne po sadasnjoj matrici Trga republike i Trga Nikole Pasica sa nekakvim mini sumarcima i siprazjem nego bih voleo da vidim revalorizaciju koncepta DRVOREDA. Ima tu dosta pravih i kruznih linija koje bi se tako mogle naglasiti.

PS Slazem se za zgradu Ekonomskog, ona jeste izgledala malo spartanski ali i dostojanstveno i cak elegantno ranije a onda je pretvorena u cistu permatranziciju... Nije bas kao Tirsova ali ni puno bolje :(
 
@stf
Ja sam do sada mislio da tramvaj sa konjskm vučom nije išao Nemanjinom... za suštinu nije ni bitno, tvoj predlog pije vodu, a iz čiste radoznalosti ću pokušaću da proverim.
 
Велика грешка што се у Београду,барем у улицама изложеним великом обиму саобраћаја није ишло на светло сиве нијансе фасада као рецимо у Паризу. Добар пример је само стари Генералштаб а лоше имамо свуда.Погледајте само Зелени Венац где се већ после годину или две након реконструкције могло закључити да су џаба кречили цео онај потез од Беобанке до тунела.

Капирам да би редовно прање фасада помогло али знамо да од тога нема ништа и да су једино решење боје фасада које боље подносе издувне гасове и наравно метро који би у доброј мери ограничио саобраћај у центру.
 
Vrh