„Sada se radi studija po kojoj će u Amfiteatru biti izgrađen veliki komercijalni centar”, kaže za „24 sata” Žaklina Gligorijević, direktorka Urbanističkog zavoda
OBALA - Preduslov za to je da se izmeste železnička i autobuska stanica, da se proširi Savska ulica i da bude završena obilaznica oko Beograda. Deo savskog priobalja, Savski amfiteatar, nastao je nasipanjem močvara uz reku. Zahvaljujući tome, sredinom 19. veka dobijen je prostor u obliku amfiteatra, dok je pri njegovom dnu 1884. godine izgrađena Glavna železnička stanica.
Samo nekoliko godina posle otvaranja te robno-tehničko-putničke stanice bilo je jasno da je ta ideja nepraktična. Još tada, predloženo je izmeštanje Železničke stanice. Tako se o izmeštanju diskutuje više od veka, a ozbiljno razmišlja poslednjih 30 godina.
U idejno rešenje projekta uređenja Amfiteatra sigurno će biti uvršćene i ideje iz projekta „Varoš na vodi”, starog 17 godina. On predviđa da Amfiteatar bude centar sa ulicama, trgovima, kejovima, javnim građevinama, poslovnim i stambenim zgradama.
Prema drugom projektu, nazvanom „Za treći milenijum”, predvidviđena je izgradnja gradskog centra od Savske ulice, na desnoj obali Save do ulice Milentija Popovića na Novom Beogradu. Povezali su ih mrežom kanala i veštačkim ostrvom nasred reke, nazvanim Menhetnom Beograda. Reč je o tri miliona kvadrata, stambenih, poslovnih, turističkih, sportskih, ugostiteljskih, parkovskih sadržaja.
Prošle godine Društvo urbanista Beograda je, u saradnji sa gradskim Urabnističkim zavodom, uradilo idejno rešenje i uvrstilo sve što je iz njih moglo da se iskoristi. Inicijativa Društva urbanista Beograda je da se u Amfiteatar uvrsti i Staro sajmište.
Obilaznica će izvući kamione iz centra grada
Obilaznica oko Beograda biće duga 47 kilometara i činiće je obilazni put od Batajnice, preko Dobanovaca, Ostružnice, Železnika i Belog Potoka, za vezu sa međunarodnim putem E70. Na taj način ona će povezati dva važna koridora. Jedan od njih treba da poveže zapadnu Evropu sa Grčkom i Turskom (E75), a drugi Evropu sa Rumunijom (E70). Očekuje se da će rasteretiti saobraćaj u centru grada. Kada bude gotova, 2011. godine, napraviće se prsten oko Beograda.
TRAKE Savska ulica je 15. jula pretvorena u gradilište. Radovi na proširenju te saobraćajnice trajaće 570 dana, a posle toga ulica će dobiti još dve trake. Ideja je da se poboljša protočnost saobraćaja od Karađorđeve ulice do mosta Gazela, u pravcu Novog Beograda. Dodavanjem dve saobraćajne trake u velikoj meri biće smanjeno čekanje za uključenje i isključenje na Gazelu.
PROKOP Savski amfiteatar biće izgrađen kada Železnička stanica bude preseljena na Prokop. Na mestu Glavne železničke stanice, ostaće nekoliko koloseka i zgrada stanice, kao muzej. Preseljenje Železničke stanice potvrđeno je nedavno protokolom o nastavku izgradnje. Unutar stanice planirano je da se izgradi pet perona, 10 opremljenih koloseka i oko njih još 10.000 kvadratnog prostora.
BUVLJAK Autobuska stanica biće premeštena na mesto na kojem je sada parking Otvorenog tržnog centra, a ispod železničke stanice u Novom Beogradu. Na polovini današnjeg parkinga predviđeno je da se parkiraju autobusi. Otvoreni tržni centar bi, zbog izgradnje nove autobuske stanice, trebalo da bude izmešten. U planu je i izgradnja tri manje stanice.
CENA Stara koliko i prva naselja na Kalemegdanskoj tvrđavi, više od 2.000 godina, Karađorđeva ulica u 19. veku bila je centralna trgovačka zona, u kojoj su živeli ministri i gosti iz inostranstva. Karađorđeva je uvek bila prvi pogled na Beograd sa reke, pa se o njenom izgledu ranije posebno vodilo računa. Izgradnja obilaznice jedini je način da kamioni više ne prolaze ovom ulicom.