Dosta je izdvojen tramvajski kolosek, ne treba onda i žuta traka, pogotovu ne jedna od dve po smeru.
Neka se sjaše više sa tim antiautomobilskim šitom - na muškom forumu. Žene će vas naučiti pameti, to je uteha.
Što se mene tiče, kada bi u nekom ŠBB KBB bilo moguće, velika većina ulica u gradovima bi bile 2+2 ili više. Čak i one ulice koje prolaze kroz naselja, i gde je protok 5 automobila na 1 sat, imale bi kolovoz širine 2+2, pa nebitno da li kola prolazila tu stalno ili tek ponekad. Kao što je npr
pre 50 godina bila situacija sa
Bulevarom Vojvode Putnika. Ili sa mnogobrojnim blokovima na NBG tokom izgradnje. Eto, ja da se pitam, i da sam svemoguć, i najmanja ulica sa de jure jednom trakom po smeru, bi de facto imala prostora za 2 trake po smeru odnosno bila bi kao ovaj gore BVP. I više nikada ne bismo brinuli brigu šta se dešava ako npr rade šaht nasred ugla Molerove i Krunske, a automobil, ili kamion Čistoće, ili vatrogasci, ili ko god... nema gde da prođe jer je cela širina kolovoza zauzeta. Imali bismo kolovoza za svaku moguću situaciju i potrebu.
Problem je samo što je to neodrživo. Nemoguće. Neizvodljivo. I to se vidi iz dana u dan kako se ovaj grad bolesno puni ljudima i automobilima, a njegove saobraćajnice - i samim tim njegova privreda - se sve više guše i sve više vremena provode šlajfujući u mestu. A stavovi i izjave u smislu ''saobraćajne gužve su uobičajena propratna pojava grada koji raste'' - koje sam čuo nebrojeno puta ovde - su za mene kao kada bi neko rekao ''gojaznost / sklonost ka alkoholu / sklonost ka cigarama / duvanje trave je uobičajena propratna pojava odraslog čoveka koji radi, ima obaveze, stresove i nepredvidive okolnosti u životu. Jbg, taki' ti život''. Da, slažem se, svakako su uobičajena pojava. Ali to ne znači da su i normalna i zdrava pojava. Isto to važi i za saobraćaj. Nije ovo Menhetn ili Tokio pa da se tešimo ''a dobro de, ima nas 10 miliona, naravno da mora ponekad da bude gužva''. Ovo je Beograd. Još uvek nas nema ni 2 miliona a u roku od 10 godina stanje saobraćaja se srozalo neverovatnim tempom. Zašto? Pa zato što su skoro svi pokupovali kola, ne razmišljajući uopšte ni upola dovoljno o tome šta sve ta odluka donosi. Kažem to jer iz prve ruke
znam takve ljude, koji kod posedovanja automobila vide samo one lepe stvari, recimo kada im prijatelj preveze stolicu, a ne vide sve one loše. I onda sutra (odnosno pre Korone i ostalih sranya) skupiše par stotina evra i kupiše sebi auto. I tako 700.000 puta. I, šta je rezultat? Pa, ovo:
Ja sam i inače razmišljao za par svojih predloga da uradim baš tako - samo odštampam, stavim u poveću kovertu i pošaljem na adrese. Zavod za Urbanizam, Direkcija za javni prevoz, Sekretarijat za saobraćaj, gde god... i nema veze šta urade s time (što se mojih predloga tiče), sve i da ih prisvoje...
forum.beobuild.rs
Pritom,
to je bilo st(r)anje 23. novembra. Ne pred Novu godinu, ne pred Svetog Nikolu, ne pred početak škole... nego neki glupi nasumični dan kada je toliko Srbendi selo u kola i izašlo na ulice da je ceo grad prosto kolabirao na dva sata. Stao. Zamrz'o se. I on i njegova ekonomija, o kojoj se takođe često priča na ovom forumu. A sada za praznike je još gore. I ono što je sada situacija samo za praznike, za 6 meseci će biti situacija uobičajenog dana. A tada će praznične gužve i zastoji biti (još) 2X gori i duži.
Elem, reći ''to je očekivano'' ili ''to je normalno'' je kao kada bi neko rekao ''ah pa dobro, jedem puno slatkog i sad mi glukoza 10, to je normalno''. Pa ne. Nije normalno, prosto nije.
Da stvar bude... konfuznija, bizarnija, ne znam kako to da nazovem a da ne zvuči napadno ili svađalački... imamo situaciju da neki ljudi oni delove grada koji su pravljeni tako da budu milina za automobil - preziru i ističu kao zlo od koga treba bežati. A one delove grada, i one modele njegovog razvoja, koji su prosto nespojivi sa konceptom masovne upotrebe automobila, njih veličaju i priželjkuju u što većem broju. Da, govorim o tome da vam s jedne strane smeta stil gradnje i urbanizma nalik Novom Beogradu jer vas sve u njemu podseća na komunizam (verovatno su i otvoreni blokovi Airport Cityja ili Bloka 26 produkti komunizma)... A s druge strane ste fascinirani i željni toga da Beograd dobije što je moguće više kanjona od ulica po uzoru na Mediteran. Mahom sa profilom 1+1 a često i manje od toga, pošto je to prosek desne obale Save, i sa zgradama što više u visinu, a da opet budu što bliža jedna drugoj. A kada ja ili neki drugi ludak bez dlake na jeziku napišemo da je takav stil gradnje i urbanizma debilizam i ništa drugo do kopija izvikanih precenjenih Mediteranskih favela, dobijamo lekcije kako smo neuki i glupi jer ne kapiramo da je to ''šmek Mediterana''.
Ok, neka je to ''šmek Mediterana'' i neka sam ja glup i neobrazovan. Iako sam bio tamo, video i s jedne strane se divio, al sa druge (urbanističke) strane se grozio, te mislim da znam o čemu pričam. Ali dobro, evo neka bude da ne znam. Prihvatam to, jer polazim od onoga da znam koliko ne znam neke stvari. I sve je to ok.
Samo...
j'š mi sve ako neko misli da u ovakav profil ulice i grada smesti 700.000 automobila (800.000 dogodine ovim tempom) i da to svakodnevno funkcioniše:
Samim tim, dolazimo do raskršća gde mora da se donese jasna, konkretna i dugoročna odluka na nivou celog društva. Da li hoćemo da:
1) pravimo kanjone i ''lice u lice'' stil naselja i stanova koji će imati minimalni broj automobila, ili ćemo da
2) pravimo grad i naselja sa širokim ulicama i otvorenim profilima i blokovima, koji mogu da izdrže masovnu upotrebu automobila.
Kombinacija i jednog i drugog je prosto nemoguća. Održiva je taman koliko i spajanje baze i kiseline.