Ovo ti jedna vrlo velika tvrdnja za koju sam prilicno siguran da jednostavno ne moze da bude tacna.
Srbija je 1800. zaostajala za Evropom jedno 200-250 godina dok je do 1914. uspela da taj zaostatak smanji na nekih, pa recimo 20-30 godina.
Pročitaj knjigu koju sam citirao (ili bar deo o Srbiji), pa onda odgovori. Mogu da skeniram pa da ti pošaljem PDF, ali moraćeš da sačekaš neko vreme. Palaire je vrlo pedantan - ne slažem se sa njegovom analizom, mislim da je površna, da ne govori o drugim uzrocima nazadovanja od 1850. pa na dalje - posebno o ulozi Velikih Sila u tom procesu, ALI njegove brojke ne mogu da sporim, a one su vrlo precizne. Čovek je proveo dosta vremena u srpskim arhivama, a predaje balkansku ekonomiju na Univerzitetu u Edinburgu. U zadnje vreme veliki broj ekonomskih istoričara se slaže sa njim. Uostalom, imaš i ediciju Danijel Široa (Daniel Chirot) Origins of Backwardness in Eastern Europe, gde imaš odličan pregled ekonomije Balkana od strane ekonomskog istoričara Balkana (pretežno Srbije) Džona Lampea (John Lampe) koji je objavljivan kod nas još od 80tih godina (saradnik je našeg Istorijskog instituta i pisao je za Godišnjak muzeja grada Beograda).
@Ambassador
Nemam pojma gde može da se nađe. Jbg, ako nađem vremena - idem u Njujork u petak! jeej - onda ću ti skenirati pa poslati.
E sad:
@svrca
Mislim da je veoma interesantno da si me kritikovao zbog toga što živim napolju, a ispade da ti živiš u Torontu. Elem
svrca":136yuesm je napisao(la):
U takvim okolnostima ljudi hoce i od sebe da daju. Naravno i ovde ima afera, korupcije, ljudska priroda je svugde ista. Ali ovo drustvo se sa tim nosi, postoje institucije i mehanizmi kojima se drustvo od ovoga brani.
Kako se brani, na čemu je zasnovana ta odbrana? Najvažnije - da li su te institucije i mehanizmi funkcionalni zato što su transparentni i zasnovani na demokratskom izboru građana, ili zato što se zakoni poštuju tako sami od sebe? Da li možda te dve stvari imaju veze jedna sa drugom?
Pitanje modernizacije gradova je vec druga tema. Pariz 19 veka nema gotovo nikakve veze sa Parizom posle Osmanovih intervencija, kao sto i Otomanski Beograd nema gotovo nikakve veze sa modernim Beogradom, mada posle sece platana Aleksandrova lici na bliski Istok. Da li je trebalo oba grada konzervirati ili evoluirati. I koja je prava mera, jednog i drugog. Dilema jos traje.
Izvini, kako je druga tema? Regulacija života i urbanog prostora (stvaranje koncepta "nelegalnog" zauzimanja prostora, aproprijacija prava na grad od strane državnog aparata, itd itde) su deo modernizacijskog procesa. Preporučujem ti knjigu Patirka Džojsa (Patrick Joyce) Vladavina slobodom: liberalizam i moderni grad (Rule of freedom: Liberalism and the modern city). (Routledge, 2003) Pariz 19. veka pre i posle Osmanivh intervencija je sigurno različit. - pogledaj knjigu Harvija koju sam postavio, npr, pa ćeš videti kako, zašto, i kakav su efekat Osmanove intervencije imale na sam grad. Takođe tu postoji velika literatura o Parizu, ali bi mogao da počneš od recimo Waltera Benjamina (Arcades project, Passagenwerk) koji se danas smatra jednim od najkompleksnijih analitičara urbane stvarnosti Pariza pre i posle Osmanovih intervencija. On pokazuje koliko taj proces kreativnog uništenja na kome se zasniva grad sam u sebi stvara svoje suprotnosti.. ali to si već sam dotakao pa ću o tome malo niže.
Ljudi sami bez obzira na svoju prirodnu sklonost za udruzivanjem i socijalizacijom nisu u stanju da uspostave konsensus oko bilo cega.
Kako je nastala država, onda? Društvo, jezik, običaju.. odakle nam sklonost za udruživanjem? Kako je moguć postanak građanske kulture. Iako se kritički odnosim prema njemu, možda bi ti bilo korisno da pročitaš mentora našeg počivšeg premijera Đinđića, nemačkog sociologa dr. Jirgena Habermasa, i njegovu tezu o razvoju javne sfere. On se s tobom ne bi složio - a ne bi ni Đinđić. Neko će reći da su ga zato i skenjali... s tim bih možda i mogao da se složim, ali s obzirom da ga nije zeznuo narod već naoružani deo državnog aparata, zapitaću se onda... ko koči razvoj u Srbiji? Ali skrećem sa teme...
Cekaj bre, kakve krave, svinje? Znas dobro iz kog vremena su te slike? Sta smo mi, evropski cirkusanti? Tacno, iz interakcije proizilazi grad, ali i favele, smrdljivi buvljaci koji se sire kao metastaze. I to su gradjani koji su se samoorganizovali.
Te su slike neke iz sredine 19. veka, neke iz predratnog perioda, neke iz 60tih godina. Želiš li da postavim koju?
Ima jedna lepa sa kravom na shmeksijevom blogu, mnogo mi se sviđa. Inače, konji su bili prisutni kao životinje za vuču kolica prodavaca voća, sira, mleka itd itd na Njujorškim ulicama u isto vreme. Mi smo cirkuzanti samo koliko su i Njujorčani.
Mi zaostajemo. Mozda se to tebi dopada, mnogima ne.
U nekim stvarima zaostajemo, u nekim ne. Ne mislim da zaostajemo u svemu, niti mi se dopada ideja da napredak kao neko svetlo dolazi sa "Zapada" (koji je zamisljena kategorija, no dobro), te onda mi siroti ovamo moramo da pratimo korak... Da, potrebna nam je reforma, ali ne pukom imitacijom - neka je i sporije, ali hajde da razumemo šta radimo i zašto ukoliko želimo održiv razvoj. Inače ćemo da jurimo kao budale, pa ćemo kao u 19. veku poseći 70% šume jer nam je potreban ekonomski razvoj industrijskog tipa (to je bio tad "Zapadni" projekat), i onda ćemo imati poplave i plavljenja reka, ekonomsku katastrofu kad je ponestalo resursa (1860 tih pada izvoz svinja i ekonomski rast Srbije staje)... i još mnogo problema koje tek sad shvatamo da će biti mnogo skuplji da se isprave.
Takva su bila vremena, nije se znalo ono sto se sada zna. Kriterijumi inzenjera i urbanista su potpuno legitimni.
Ja ti pričam koji su kriterijumi urbanista sad i šta se sada zna. Tvoja logika je logika tih vremena.... "metastaze"... kao da čitam Emilijana Josimovića...
Grad se razvijao, sta je trebalo da rade, da zasticuju potleuse? Tebi je to privlacno, vecini nije. Na zalost zrtvovane su i mnoge vrednosti.
Nije trebalo da ih štite - ne verujem ni u taj pristup. Ali ako su im obećali da će ih negde preseliti, nisu trebali da ih prevare, da ih ne obeštete, i da im ponovo poruše kuće kad je na njih opet došao red. To se desilo, nažalost, jer ti ljudi su smatrani eto tako nekom fukarom koja ima tu neke kuće od drvenog materijala, pa njih ne treba ni brojati niti obraćati pažnju, jerbo oni - mlekari, pekari, radnici nadničari, nosači u luci... e oni ne doprinose razvoju grada, samo ovi kulturni iz "Ćesarije"...
Ali slicno su prosle mnoge sredine. Da ne govorimo o ratovima, razaranjima I nedostatku bilo kakvog kontinuiteta. Bilo bi lepo da Beograd ima vise zasticenih ambijentalnih celina, ali ih nema. Dobro je da je Skadarlija i Kosancicev venac zasticen. Uostalom nije daleko dan kada cemo ceo centralni deo Beograda smatrati ambijentalnom celinom koju treba zastititi. To se vec i radi. Ali i to je potpuno druga tema.
Bilo bi lepo, ali ih nema jer je neko nekad mislio da su i to metastaze koje se šire gradom, šire nam "duh Orijenta" koga brzo moramo da se otarasimo. I zadnji tragovi Beograda kao antičkog grada, grada koji je imao skoro 100.000 stanovnika u 17. veku.. oni su nestali, a ostala je nova tabula rasa gde je neko morao da pravi svoju priču. Rekao si o nedostatku kontinuiteta.. zar nije Dorćol (da, baš to ćoše), zar to nije kontinuitet par ekselans? Taj ugao 4 puta postoji na istom mestu već dva milenijuma, pre nego što su Srbi uopšte postojali.. ali bar pre nego što su postojali u obliku u kome ih sada poznajemo)... Ima mnogo toga što ratovi nisu razorili - nešto od toga je ispod šina u Francuskoj, zabetonirano pod nogama (nečijeg) progresa i potrebe grada - tj. gradskih čelnika - za održavanjem vlasti i očuvanjem svoje "vampirske" pozicije koja zavisi od korupcionih prihoda. Isti razlog zašto kaldrma nije vraćena među te šine - ali bez brige, prodaće je Beču (kao što već prodaju), jer kod njih nema dovoljno da rekreiraju istoriju koju su isto tako pod pritiskom "progresa" morali da unište.
Uklanjanje ovakvih objekata traje vec godinama pa je i na ovaj dosao red. Niko ovde ne govori o imitaciji i pukom podrazavanju Zapada. Javnost da, ali dobro i istinito informisana.
Uklanjanje kojih objekata? Onih koji nisu platili dovoljno visok mito? Misliš da je to u redu? Zašto se ne sklanjaju nadgradnje, kiosci u dvorišti crkve Nevskog, prokleta poljoprivredna apoteka?? Zato što je neko platio ili drugačije sredio da oni stoje tu. E ZATO ne napredujemo - ne zato što dovoljno brzo ne uklanjamo kioske, nego zato što dozvoljavamo da postojanje posla na gradskom prostoru ne zavisi od potrebe i želje građana, nego od (finansijskog) odnosa sa elitama na vlasti. Ako hoćemo lep, uređen i čist grad - to se tako ne radi. Radije, imaćemo ga samo kad nekom to bude odgovaralo, i prestaće da bude takav čim taj neko ode - kao što se i desilo 90tih. Tako se ne razvija već uništava gradska kultura.