Неопходно смањити број путничких аутомобила који свакодневно улазе у центар
Недостатак паркинг места у главном граду, нарочито у најужем језгру, никако не би требало решавати изградњом јавних гаража. То је јасан став Секретаријата за саобраћај, али и саобраћајних стручњака који предлажу изградњу паркиралишта на ободима центра, одакле би возачи пут наставили јавним градским превозом.
Оваква идеја већ је једном спроведена у дело и то у склопу акције „Паркирај и вози”, али није дала резултате. Градске власти су прошле године најављивале да би могле на неки начин да оживе овај пројекат, али се од тога, бар за сада, одустало.
Милан Милосављевић, саобраћајни стручњак који је три и по деценије провео у Секретаријату за саобраћај, сматра да би на улазима у центар требало изградити паркинг места, која би возачи могли бесплатно да користе.
– На тај начин би људи били подстакнути да не иду колима у центар, већ да користе услуге јавног превоза који би, у том случају, морао чешће да саобраћа. Док такав систем не буде успостављен имаћемо велики проблем јер возачи сада масовно иду аутомобилима у најуже градско језгро где је протеклих година изграђен велики број паркинг места – сматра Милосављевић и додаје да ни у ком случају не би требало уводити забрану улазака путничким возилима у центар.
То би, према његовом мишљењу, била рестриктивна мера, а знатно је боље људима пружити другу могућност у виду повећања броја паркиралишта, али на прилазима центру.
– Таква паркинг места засад постоје само код „Сава центра”, али шта ћемо ако неко у град долази из правца Бановог брда? Он једноставно нема где да се паркира на ободима најужег језгра – наглашава Милосављевић.
Недавно је и Ђорђе Бобић, бивши градски архитекта, упозорио да Београду недостаје око 12.000 паркинг места и то само у централној зони, али градске власти не намеравају да овај проблем реше изградњом паркиралишта и јавних гаража, свесне да би то само повећало гужве у саобраћају.
Тако је Драгољуб Ђаконовић, секретар за саобраћај, иначе оштар противник изградње јавних гаража, рекао да би ове објекте у центру требало правити искључиво унутар стамбених зграда. Тако би станари, који ионако свакодневно муку муче са проналажењем паркинг места, имали где да оставе аутомобил, док би остали грађани морали да се уздрже од уласка колима у центар. Због тога из Секретаријата свакодневно апелују на возаче да не иду аутомобилом у „круг двојке”, али чини се да на ове апеле мало ко хаје.
Осим мањка паркинг места додатни проблем представља и недостатак простора за паркирање намењеног инвалидима. Тако у главном граду постоји свега 824 паркинг места резервисаних за ову категорију суграђана који су од градских власти више пута тражили помоћ, а од Секретаријата за саобраћај недавно су добили обећање да ће им, за почетак, бити обезбеђена два места за паркирање испред Палате правде.
Н. Миковић
[објављено: 13/01/2009]