Sad ću ja kao Nikola Pašić: - U pravu si, ali su u pravu i oni koji ti protivreče. Pri tom mislim na ovu Tvoju tvrdnju da ove grede vrede čitavo bogatstvo, jer je odgovor: i da i ne. Jedna greda i nije tako skupa (to ću kasnije sračunati), ali je problem što ih treba veliki broj. Hajdemo malo sa brojkama. Tunel zasigurno neće biti ispod 300 metara dužine, pretpostavimo da je greda visoka 1m, a široka 0,4m (tako mi izgleda sa ovih fotki, a naravno da mogu biti u teškoj zabludi). Pretpostavljam visinu od 1,0 m, jer se radi o dve grede jedna za drugom (svaka za po jedan smer obilaznice), tako da je raspon svake grede ispod 8 metara. Tu bih radio neki drugi poprečni presek, nipošto pravougaoni, i moja bi visina bila oko 0,8, ali pretpostavljam da je Projektant bio "ziheraš". Osnovno pravilo srpskog projektovanja većinom je "baš me briga što sam preterao, ne plaćam ja". Dakle, ako je greda široka 0,4, a tunel je dugačak 300m, onda nam treba 750 greda da se slože jedna pored druge da bi pokrile jedan smer obilaznice. Dakle, ukupno 1500 greda. A kolika je cena jedne grede? To je sad malo teže proceniti, jer sve zavisi da li su ove grede poručene i plaćene prošle godine ili se to radi ovih dana. Hajde da probamo sa prošlogodišnjim cenama, koje takođe pretpostavljam, jer ne projektujem u Srbiji. Greda 8m dužine sa dimenzijama 0,4x1,0 daje 3,2 kubika betona. Pošto je dosta kvalitetniji (više cementa) od onog betona sa kojim mi na vikendicama lijemo staze, koštaće oko 200 evra, a možda i manje, jer ne zaboravimo tajnu jeftinoće ovih prefabrikovanih i prednapregnutih elemenata: oni se prave u posebnim radionicama, vrlo blizu fabrikama betona -> nema troškova transporta betona. Takođe, oplata koja se koristi za izlivanje nije drvena jednokratna, već metalna, prilagođena višestrukom sklapanju i rasklapanju. One imaju šarke na spojevima strana, i to ako se radi o nešto složenijim presecima. Možda je to bio i razlog izbora najjednostavnijeg, ali i najneefikasnijeg preseka - pravougaonog. Koliko nam treba ovakvih oplata? Teorijski je moguće izliti svih 1500 elemenata sa samo jednom oplatom, ali to bi trajalo decenijama. Pošto ta traka za prethodno prednaprezanje može istovremeno da primi bar 10 ovakvih greda da se liju istovremeno, onda nam treba i 10 oplata za istovremeno livenje. 10 oplata će nam pomoći da proces izrade ovih greda u radionici završimo za nekih godinu i po, što je prihvatljivo. S obzirom koliko dugo ovi radovi traju, radionica je pre 5 godina mogla da počne da radi samo sa 3 oplate
. Koliko treba obične armature, a koliko visokovrednog čelika za prednaprezanje (PN)? To zavisi od debljine tla kojim će biti tunel zatrpan jednog dana. Pošto je izabrano da tunel ide ispod Kružnog puta, cenim da bez 5-6 metara tla iznad, tunel neće proći. Da su izabrali opciju da tunel ide ispod Bulevara (Avalski put), onda im ne bi trebalo više od 1m tla iznad tunela. Tad bi im trebala i greda manjeg preseka i sa manje armature. A ovako? Ovako cenim da će im računica pokazati neko zatezanje od bar 6MPa, što mora biti pokriveno sa pritiskom u sredini pravougaonog preseka od 3MPa (na gornjoj ivici je onda 0, a na donjoj 6MPa kontra-pritiska). Uže za PN površine 1cm kvadratni može da unese silu od 140-150kN (drugim rečima: 14-15 tona, što znači da šipka prečnika malo većeg od 11mm, može da podigne jedan kamion teži od 10 tona, čisto da shvatite kakvi su monstrumi ta užad za PN). 9 takvih užadi uneće silu od približno 1400kN, što na elementu 0,4x1,0 daje pritisak u centru betonskog preseka od oko 3,15MPa. Svaki od njih 9 je dugačak kao i sama greda, dakle 8m, a svi oni ukupno teže oko 60kg. A koliko treba obične armature, kako je kod ovakvih nosača zovemo meke armature? Užad za PN praktično ukidaju potrebu za mekom armaturom u podužnom pravcu, a što se tiče armature u druga dva pravca, tzv. vertikalne armature (uzengije), takođe i njih smanjuje. Meni je obično taj odnos visokokvalitetnog i običnog čelika bio oko 1:1, ali nikad nisam projektovao pravougaoni PN presek, pa nisam siguran. Koliko obe vrste armature koštaju? Prošle godine je kupovina i ugradnja 60kg PN čelika koštalo oko 100€, a ista ta količina obične rebraste armature bilo je oko 60€. Dakle, ukupno smo došli do cene od 360€ franco radionica. Na to treba dodati transport od radionice do gradilišta, koji ne mogu da procenim, jer ne znam da li su ti elementi prave u Železniku ili u Velikoj Plani. Pošto su elementi dugački "samo" 8m, onda se ne radi o specijalnom transportu za robu velikih gabarita, pa je u ovom slučaju transport dosta jeftiniji. Jedan element je težak 8 tona, te veći kamioni (neophodne dužine prikolice od približno 8m) mogu da povezu više greda, koje se kasnije na gradilištu direktno sa kamiona dizalicom postave na definitivno mesto. Pošto se radi o velikom broju elemenata, onda se ranije proizvedene grede odlažu na posebnim odlagalištima i čekaju svoj red za ugradnju. Ponekad i troškove odlaganja elemenata treba ubaciti u konačnu kalkulaciju.
Dakle, došli smo do cene od 400-500€ po gredi.
@zgub, jasno Ti je zašto sam rekao da su grede vrlo jeftine. Da Ti pokušaš u svom dvorištu da liješ ovakve elemente i to ne prednapregnute, jer to ne možeš nikako da uradiš, već obične armirane, koštalo bi te više od tog. Gde god vidim gradilište mosta sa nekakvim skelama, ja se naježim. Ovakvim elementima ne trebaju skele, a ni oplate ni za što. A duž ovog gradilišta stalno neke skele, iako su mostovi rađeni od ovakvih elemenata; nije mi jasno koja je njihova svrha.
Svaka greda je relativno jeftina, ali njih 1500 koštaju 600-700 hiljada evra, što baš i nije jeftino. Ali je neuporedivo jeftinije u poređenju sa opcijom da Izvođači liju klasičnu betonsku armiranu ploču...