Svaka cast ljudima,svidja mi se kako se bore za svoj tesko zaradjeni novac
Грађевинци „преузимају” обилазницу
Главни извођач „Планум” најављује да ће наредне недеље сектор четири трајно затворити за саобраћај
Радници поручили: „Док не буде исплаћен, пут припада ономе ко га је градио” (Фото З. Анастасијевић)
Запослени у грађевинском предузећу „Планум” јуче су, по други пут у последњих 15 дана, блокирали саобраћај преко сектора четири обилазнице око Београда, незадовољни чињеницом да држава игнорише већи део њихових потраживања укупне вредности 800 милиона динара, као и најавом Министарства за НИП да ће до јуна следеће године исплатити „тек” 155,8 признатих милиона.
Револтирани грађевинци најавили су да ће следеће недеље обилазницу у потпуности ставити ван функције, позивајући се на чињеницу да јој је пре три месеца истекла привремена употребна дозвола.
– Сектор четири је по прошлогодишњем отварању добио привремену дозволу на неколико месеци, чиме је остављен период да се изведу завршни радови и поставе сигнализација и опрема на петљи Орловача, односно у тунелима Железник и Липак. Када су пресекли врпцу, председник и министри потпуно су заборавили да је за тај посао неопходно још 350 милиона динара, као и да за раније радове „Плануму” треба надокнадити 800 милиона. Дозвола је истекла, ми смо одговорни за обилазницу и не можемо да допустимо да саобраћај пролази преко небезбедне трасе. Док не буде исплаћен, објекат припада ономе ко га је градио – категорични су грађевинци.
Ратомир Тодоровић, директор „Планума”, рекао је да ће Секретаријату за саобраћај наредне седмице бити упућен допис о изузимању обилазнице из саобраћаја, као и да ће радници на улаз са Ибарске магистрале и пред тунелом Липак поставити бетонске баријере и знакове за преусмеравање.
Миодраг Миловић, председник синдиката грађевинских радника Београда, констатовао је да „Планум” није изолован случај, односно да држава избегава плаћање већини домаћих извођача.
– Пројекте за које постоји новац раде иностране грађевинске фирме, док су домаћи извођачи остављени да се самостално задужују код банака како не би обустављали радове. Накнаду од владе или чекају изузетно дуго или је никад ни не добију. Држава домаћој оперативи дугује барем 30 милијарди динара, а у међувремену су стране фирме добиле да раде нове мостове у Београду, реконструишу „Газелу”, зидају пут код Кокиног Брода, депоније у Пироту и Лесковцу, пругу Голубовци – Батајница и друге. Тендери су такви да где има пара домаће фирме не задовољавају услове – објаснио је Миловић.
Штету због дуговања „Плануму” директно трпи око 20 домаћих подизвођача међу којима су „Ратко Митровић”, „Мостоградња”, „Иван Милутиновић”, „Минел”... Тодоровић истиче намеру „Планума” да обједини домаћу оперативу и тиме је учини конкурентном за наступ на текућим тендерима, али подсећа да је за „останак у игри” потребно више од добре воље.
– Дугорочно, ми не можемо да опстанемо у игри за послове ако сваког дана бележимо штету, радницима не исплаћујемо плате и доприносе, а све приходе трошимо на намирење камата које дугујемо. У току је конкурс за деоницу Коридора 10 код Димитровграда и ми смо једино предузеће из Србије које испуњава све задате услове. Питање је да ли ћемо их испуњавати за годину дана ако у међувремену не добијемо средства која нам припадају – навео је Тодоровић
Радници су на јучерашњем протесту поновили да су последње плате примили у мају и да од тада многи „ни не одлазе кући”, него седе у колективном центру предузећа где „бар имају ручак и вечеру”. А о томе колико дугови „прождиру” „Планумов” капитал сведочи и чињеница да је 54 одсто радничких акција за годину и по дана девалвирало са 5.200 на 1.850 динара по акцији.
М. Л.
[објављено: 25/11/2009]
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Gradjevinci-preuzimaju-obilaznicu.sr.html