Razumem perspektivu - iseljavaju se stanovi, u centru i starom delu grada, da bi se proterao tunel za automobile. u 21. veku. Kad se tako gleda, zaista zvuci grozno. Medjutim...
1) Novi Savski most i neka vrsta saobracajnice (konkretno, tunel EF-DS) su u planu vec 50 godina. Za one koji ne znaju (i tu nema nista sramno) u Gavrila Principa postoji ulaz u tunel koji je trebalo da ide kroz brdo do Dorcola ali je gradnja obustavljena posle 50 metara. Na telefonu sam pa me mrzi da kacim linAk ali ima na Guglu, samo potraziti "tunel Gavrila Principa".
2) Padina ispod Terazija je u
odavno skakljiv i sramotankutak grada. Nisam rekao Lomina, nego mislim na KameNJARsku i taj potez Moskva - EF. Na njoj je nemoguce graditi vece objekte jer je kliziste na povrsini, jos su se bese u vreme Kneza Mihaila baktali sa tom lokacijom i pomerili gradnju Narodnog pozorista sa te na danasnji Trg Republike. Isto tako, bulevar vrh Terazija - Karadjordjeva (sa velikim sirokim trotoarima i drvoredima) otpada jer bi bio abmormalno strm. A verovatno i skup. Stoga, ta padina je ogranicena na par opcija: parkovi, setalista, neki manji ili nizi objekti (na dzepovima koji mogu da podnesu). Park vec postoji, i trebalo bi ga srediti. Na potezu Kraljice Natalije - GP mogu ili da ostanu postojeci objekti ili da se zamene nekim skromnim, jer taj deo padine ne moze da izdrzi teske objekte na sebi. Da moze, odavno bi bio rasprodat investitorima mafijasima i pretvoren u precenjene stanove.
S druge strane, tunel u podnozju te padine je - koliko se ja laicki razumem - druga prica. Nije isti poduhvat kao gradnja NA samoj padini i to na njenoj povrsini. Posto sam laik, ne znam da li bi danasnje tehnologije omogucile uspesniju izgradnju kroz podzemne vode i gline nego u slucaju tog starog tunela iz 1971. Ali pretpostavljam da bi, jer se stosta usavrsilo i promenilo.
3) Gradnja tunela EF-DS, iako bi ostavila neke ljude bez svog starog doma (sto sigurno jeste teska promena, mogu samo da zamislim kako je), ne samo da bi rastetila saobracaj u Brankovoj, Decanskoj i Despota Stefana, nego bi omogucila da se sa smanjenim protokom te ulice malo oplemene. Recimo, da Brankova postane 2+2 i da joj se dodaju drvoredi. Isto tako, smanjilo bi se zagadjenje i buka na svim tim lokacijama, na kojima ima i stambenih zgrada. Znaci, da, neki ostaju bez doma i to jeste tesko, ali zato se otvaraju prilike da se druge lokacije rasterete i srede.
Tako da sve u svemu nije automobilizacija nego dovrsavanje necega sto je u planu 60 godina ali nikada nije na vreme sprovedeno jer ovim prostorima oduvek vladaju slepci. I nije rusenje mnostva vrednih, nezamenljivih objekata vec su na toj padini mahom objekti za koje se posle WW2 i znalo da ce kad tad biti uklonjeni ili da ce biti privremenog tipa. Na kraju krajeva, ovaj projekat ce imati vise zelenila i humanosti nego da se pravio povrsinski bulevar EF-Moskva kako je bilo zamisljeno u nekim planovima proslih decenija, koji su hvaljeni i predstavljani kao da su ne znam ni ja sta. I pritom u ovoj varijanti saobracaj ide pod zemlju, umesto da "pici" posred padine u centru centra.
Kamo srece da se jos ranije krenulo, odnosno nastavilo s ovim projektom. Danas bismo bili u daleko manjim saobracajnim g... I kao i sa metroom, svako odlaganje samo uvecava cenu i rizike sledecim generacijama koje uzmu da se bore s tim. A neizbezno je. Kad tad ce nesto od toga morati da se realizuje. Sto se vise odlaze, to ce posle vise boleti.