Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Steta sto ce biti samo u el. obliku obzirom na rok koji ASFINAG mora da ispostuje po AT zakonu, pa se tako vinjeta moze uzeti najranije 16 dana unapred.
To je ona odluka EU o uskladjivanju i interoperabilnosti a koja je za zemlje naplatioce vinjetama propisala obavezu uvodjenja dnevne vinjete.

Naravno Austrija kao i svi ostali sem Rumunije teretnim vozilima putarinu naplaćuju na osnovu predjenog puta.

A eto na primeru koji navodiš se vidi da pokušavaju na mala vrata da zadrže nedeljnu koju će onda većina Turaka ili uopšte tranzitlija kroz AT biti prinudjena da kupi makar za neko vreme dok se informatička pismenost ne proširi u narodu.

Sama cena od 8 eura nije toliko strašna u odnosu na cenu tranzita kroz Srbiju mada su naše rute duže na tranzitnim pravcima.

Naši naravno znaju da se teretni saobraćaj mora naplaćivati po kilometru i to uvek koriste kao argument i za putnički.

Ali svako razuman se slaže da su nam putarine u odnosu na plate previsoke i tu nema spora.
Takodje nema ni popusta na količinu ili bilo kakvih ozbiljnih popusta u a i popust na tag od 6 posto je u odnosu na HR mali.
Ako bi se sagledao uticaj na bezbednost,ekologiju,uticaj na lokalne puteve i život pored njih,uticaj na poboljšanje ekonomije kao i troškove sistema ljudi i tehnike uz minimalno izdvajanje iz cene benzina od nekoliko dinara i ta neka vinjeta za vozila do 3,5t ta neka cifra koja se ubere na putničkom saobraćaju direktnom naplatom bi bila lako dostižna ako ne i premašena.

Negde sam naišao na podatak da Srbija dnevno troši 76.000 barela nafte što bi sa recimo opterećenjem od samo 3 dinara po litru i naplatu strancima na granici preko vinjete kao i domaćima već dala dve trećine ukupne ovogodišnjeg prihoda od putarine koji je iznosio 300 miliona eur .



Ostaje naravno ona primedba da autoputevi nisu svima dostupni ali ako se obistini najava da će se sve brze saobraćajnice naplaćivati onda bi u dogledno vreme i Srbija mogla da razmisli o tako nečemu a najavljene portale i kamere treba koristiti u svrhu kontrole.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: pwl
Proverio sam njihov sajt sada i ukinuli su ovaj rok ali samo za jednodnevne i 10dnevne vinjete. Mislim da je ovo bas skorasnja izmena (gledao sam pre mesec dana portal i nije bilo tako)
 
Austija uvodi i dnevnu vinjetu... Pa za 2249km autoputeva treba 8,60e, a za 10 dana 11,5e.
link

Poređenja radi Subotica-Preševo je 20,5e. Ako ćeš i da se vratiš 41e. Zašto su ono beše vinjete nepravedne prema onome ko malo putuje?

Zavisi od primera do primera, ali uglavnom su nepravedne kada pričamo o ljudima u tranzitu. Dodatno kroz Austriju zavisno od pravca dodatno plaćamo tunele. Pre nekoliko nedelja sam putovao na relaciji Graz - Linz i platio sam 17eur samo za tunele.

Sa druge strane, mislim da Srbiji ne treba sistem vinjeta iz više razloga. Prvo, za domaće verovatno bi bila uvedena neka naknada na godišnjem nivou ali nije fer da istu cenu plaćaju gradjani Beograda, Niša ili Čačka kao i oni iz Priboja, Kikinde ili Negotina. Jednostavno, ne koriste autoput u proseku u istoj meri jer nam mreža autoputeva nije razgranata. Drugo, verujem da ovim sistemom mogu da naplate više nego vinjetama.
 
Sa druge strane, mislim da Srbiji ne treba sistem vinjeta iz više razloga. Prvo, za domaće verovatno bi bila uvedena neka naknada na godišnjem nivou ali nije fer da istu cenu plaćaju gradjani Beograda, Niša ili Čačka kao i oni iz Priboja, Kikinde ili Negotina. Jednostavno, ne koriste autoput u proseku u istoj meri jer nam mreža autoputeva nije razgranata. Drugo, verujem da ovim sistemom mogu da naplate više nego vinjetama.
Zašto odmah pretpostavka da mora isključivo godišnja vinjeta?

Koliko košta bugara, mađara, austrijanca, rumuna, slovaka... da izađe na autoput? Od ekstremnih 3e za 7 dana u Rumuniji do ekstremnih 15e za 7dana u Sloveniji. Koliko košta nekoga iz Priboja da odbaci rođaka do Surčina i da se vrati nazad? Ili nekoga iz Kikinde da ode na vikend do Zlatibora. Ne vidim šta je tu nepovoljno za njega.

Moguće su i lokalne, županijske vinjete, kao u Mađarskoj. Za ljude koji izlaze na autoput u okviru jedne regije za put na posao, vikendicu... i košta 15e za godinu(!) dana.

Da zarađuju više jasno je. Zato i beže od njih. A ljudi iz Vrbasa, Inđije, Pazove.... stavljaju glavu u torbu po lokalnim putevima.
 
Poslednja izmena:
Jedno pojašnjenje, u Bugarskoj vinjeta nije ograničena na autoput, već je potrebna za maltene celokupnu putnu mrežu. Teoretski ti kod nas ako ne žuriš, ne moraš ništa da platiš, a čak neke delove autoputa možeš da koristiš besplatno.
 
Državi je po ovim cenama mnogo isplativije, jer jedan prolaz od Horgoša do Bugarske ili Makedonije košta dosta više od recimo bugarske na 7 dana (7,5€, 15lv, ili još gore, mesečne 15€ - 30lv). A da imaju dnevnu, bila bi još jeftinija.
Naša putarina je dranje. Konkurencija nam je možda samo Hrvatska.
 
Meni se čini da sve zemlje koje naplaćuju po kilometru osim MK deru sa cenama.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: sev
Ja sam se iznenadio putarinama u Hrvatskoj. Doduše koliko su im kompleksni u kuda prolaze ni ne čudi me.
 
Zašto odmah pretpostavka da mora isključivo godišnja vinjeta?

Koliko košta bugara, mađara, austrijanca, rumuna, slovaka... da izađe na autoput? Od ekstremnih 3e za 7 dana u Rumuniji do ekstremnih 15e za 7dana u Sloveniji. Koliko košta nekoga iz Priboja da odbaci rođaka do Surčina i da se vrati nazad? Ili nekoga iz Kikinde da ode na vikend do Zlatibora. Ne vidim šta je tu nepovoljno za njega.

Moguće su i lokalne, županijske vinjete, kao u Mađarskoj. Za ljude koji izlaze na autoput u okviru jedne regije za put na posao, vikendicu... i košta 15e za godinu(!) dana.

Da zarađuju više jasno je. Zato i beže od njih. A ljudi iz Vrbasa, Inđije, Pazove.... stavljaju glavu u torbu po lokalnim putevima.

Postavlja se pitanje da li sa vinjetama možemo prikupiti više novca u odnosu na sadašnji model. I koji je najpravedniji sistem naplate u tom slučaju za naše gradjane.

Dodatna napomena, sve zemlje koje si nabrojao (izuzev Bugarske) imaju puno razgranatiju mrežu autoputeva. Mi smo daleko od toga.

Dodatna napomena 2, mi svoje autoputeve silom prilika finansiramo pod drugačijim uslovima i kao zemlja koja ima najlošiji kreditni rejting u pomenutom društvu.

Hrvatska je svakako van konkurencije sa cenama u odnosu na sve.

Mene više brine kako se i na šta utroši tih 300ak miliona koje se godišnje skupe od putarina. Jasno, jedan deo ide na održavanje ali ne ide valjda sve.
 
Tačno je ovo odozgo, većina zemalja koje naplaćuju po km deru sa cenama. Sve koje ja znam i vozio sam, tako je. Ne znači da i neke vinjete nisu skupe, ali da nas naplatom po km deru svi, bogami deru.

Možda je pravedno, platiš koliko voziš, ali je skupo (i sporije).
 
Meni se čini da sve zemlje koje naplaćuju po kilometru osim MK deru sa cenama.
Cena po km je skuplja nego u SRB (173 km = oko 8 eur ako se dobro secam), bez da ulazimo u detalje poput kvaliteta asfalta i skakaonice, a kamoli deonice do velesa iz pravca SK (stara magistrala), zatim cigansku kulturu policije koja te ceka na svim 'gradilistima' na kojima nema zive duse apsolutno nikad, na izlazu iz tunela, na svakoj nizbrdici. I na to se nekako navikne covek, pa onda ode jednom do Ohrida i vidi za sta placa putarinu od Tetova do Gostivara, necu ni komentarisati.

Open Balkan je najbolja stvar koja mi se desila kao vozacu ove godine, jos kad bi postojalo placanje goriva preko QR koda da ni tad jednom jedinom prilikom ne izlazim iz kola u tranzitu.
 
Cena po km je skuplja nego u SRB (173 km = oko 8 eur ako se dobro secam), bez da ulazimo u detalje poput kvaliteta asfalta i skakaonice, a kamoli deonice do velesa iz pravca SK (stara magistrala), zatim cigansku kulturu policije koja te ceka na svim 'gradilistima' na kojima nema zive duse apsolutno nikad, na izlazu iz tunela, na svakoj nizbrdici. I na to se nekako navikne covek, pa onda ode jednom do Ohrida i vidi za sta placa putarinu od Tetova do Gostivara, necu ni komentarisati.

Open Balkan je najbolja stvar koja mi se desila kao vozacu ove godine, jos kad bi postojalo placanje goriva preko QR koda da ni tad jednom jedinom prilikom ne izlazim iz kola u tranzitu.
Mislim da je tehnički izvodljivo da ENP Tagon možeš da plaćaš gorivo, točiona mesta pod rampom.
 
Има на НИС-у плаћање преко апликације. Не знам за друге пумпе.

U SMK nijedna to ne nudi.

Зато тренутне цене:

дизел МКД 1,24 eвра, СРБ 1,71 eвра
бензин 100 октана МКД 1,32 евра, СРБ 1,69 евра
бензин 95 октана МКД 1,29 eвра, СРБ 1,52 евра

'беш апликацију ако ћеш на пун резервоар и до 30 евра да уштедиш.
 
Да ли зна неко да ли у Хрватској ХАЦ ЕНЦ важи и на ауто-путу А2 (Загреб - Мацељ)?
 
N.S. Jagodina kolaps - 1 traka samo otvorena, kolona 1.5-2km izlilo se na A1
Proširenje naplatnih stanica ide jako sporo.
Od 26 stanica proširene tek 3.

IMG_20231208_163808.jpg


IMG_20231208_163741.jpg
 
pa kad ni sami nisu sigurni hoce li ih drzati ili stavljati video pracenje - placanje, s obzirom da pola tehnologije vec imaju na portalima
 
Može li paušalno, koliko će poskupeti recimo od BG do ČA?
 
Vrh