Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Postadoh i ja Egnatianac
Doveče radim ostalo.
20230921_132105.jpg
 
Baš da je revolucija...
Ali postojanje jednodnevne je ok i razmišljam o ceni u odnosu na naše cene. Skupi smo, i previše.
Jedino nas Hrvati šiju, a na malom uzorku i Crnogorci.
 
Baš da je revolucija...
Ali postojanje jednodnevne je ok i razmišljam o ceni u odnosu na naše cene. Skupi smo, i previše.
Jedino nas Hrvati šiju, a na malom uzorku i Crnogorci.
Na neki način jeste revolucija jer do sada je jedino Rumunija imala jednodnevne i vikend je imala Bugarska.

Radi se u stvari o kompromisu zemalja Eu iz 2018 pa naovamo u uskladjivanju načina naplate prevenstveno primemom km kao obračunske jedinice za komercijalni saobraćaj od 2027 a kompromis se sastojao u tome da sve zemlje koje imaju vinjetu zadržavaju stari sistem za putnička vozila i da pristanu na jednodevnu vinjetu koja ne sme biti veća od 9 posto od cene godišnje vinjete.

Tako da uskoro tj u 2024 možemo isto očekivati od SLO,CZ,SK,HU itd.

Već na primeru Austrije se vidi prekomponovanje cena da bi se nadomestio gubitak prvenstveno od Turaka koji preko leta tranzitiraju.
 
Zna li se kad ce tag raditi u Hrvatskoj? Pominjao se septembar pre.
 
Potpuno nerealno.

Lična procena - neće pre nego hr ukine tagove.
 
Situacija u HR je takva da su trenutno u fazi promene sistema naplate putarine a na tender gde se javilo 10 ponudjača stigle su ponude sa rasponom od 79 do čak 254 milona eura što je HAC stavilo u jako nezgodan položaj a otvorilo prostor za špekulacije koje su usijale stranačke sukobe.

Prvobitno najvljen sistem je trebao biti operativan za sezonu 2024 a sada se već stidljivo provlači 2026/2027.

U takvoj klimi teško da će imati vremena da se bave nama a druga velika prepreka je sam naziv projekta jer su oni alergični na naziv Balkan.

Treće već je bilo priče da Bina Istra neće ući u projekat zajedničke naplate tako da se i tu stvari komplikuju.

Medjutim oni su skoro potpisali interoperabilnost sa Telepass grupom i Federacijom BiH što može dati neku nadu da će ići i ka nama ali je sve u ovakvim okolnostima neizvesno.
 
Novine na našim autoputevima.

Na Subotičkoj rampi započeto je postavljanje usporivača saobraćaja,poznatijih kao ležeći policajci na brzim ENP trakama.

Obzirom da je ovo retka praksa u svetu svakako će pomoći ljudima koji tamo rade ali istovremeno ćemo videti reakciju korisnika koji su tag kupili da bi brže prošli kroz rampe.Vreme će pokazati svoje.
Screenshot_2023-10-13-15-02-37-257_com.facebook.katana-edit.jpg
 
Nocas sam dozivela uzasno neprijatnu i neresivu,po mene,situaciju oko placanja putarine.Isla sam autom sa niskog aerodroma pravac Bgd,iskljucene ce biti za Kg.Dosla na naplatnu rampu,stajem u drugu desnu od 4 rampe,uzimam kartu,covek ispred projuruje,jer ima tag.Rampa cudno zatitra,spusta se i vise ne dize.Covek iza pritiska i pola minuta ne dobija karticu.Ja napred ne mogu,a ni ostali automobili koji su iza.U kucicama nema nikog,ima svetla,kompjuteri upaljeni,mi se svi vracamo u rikverc,sto je uzasno opasno i svi idemo na jedinu ispravnu(jedina imalo zeleno svetlo,ostala tri svetla kod rampi crveno).Ovi svi prolaze ispred mene, jer su bila iza mene,ja kap posledna na toj desnoj rampi uzimam novu i prolazim.Dakle,imam dve kartice.Nazalost,umorna,prošišam skretanje za Kg i odmah se iskljucim kod Lapova.Platim 580 din.i odmah predjem nadvoznjak,vratim se za pravac Batocine,pripremam karticu dobijenu u Lapovu i 20 din.Ali,djavo se umesao i ja,greskom,predajem u Batocini umesto ovu karticu iz Lapova,onu prvo dobijenu u Nisu kod rampe koja se nije dizala.a koju nazalost ne zguzvah.Racun za placanje 2150 din.Gledam,otvorenih usta ne verujem.Razjasnjavam im sta desilo i da samo nisam zguzvala tu prvu karticu,pa da i ne bih ni mogla pogresiti.Radnik iz kucice je neumoljiv,mora,da se plati,inace mu sistem ukocen.Iza mene trube,psuju,ka vec drhtim i pomeram se u stranu desno da ostali mogu da prodju.Istrcava taj iz kucice,urla,sad ce da zove miliciju,jer sam htela pobeci.Rekoh,jel ovo skrivena kamera??Pa,na naplatnoj rampi Nis,u trenutku nikog nije bilo,rampa se ne dize,cekam 10 minuta,niti mogu da razvalim rampu,niti u rikvrc ka Nišu.Nemoguce da nije nikog bilo,urla on.Krivo mi je sto nisam slikala,ali kamere su snimile.Platila sam,a onda odmah zvala dezurnu sluzbu i komentar je da,ko mi je kriv sto sam dala pogresnu kartu.Rekoh,dakle,Putevi Srbije ce prihodovati i mojih 580 E do Lapova i 2150 din.od Lapova do Kg?Tarifu su mi zaracunali kao da sam isla od Preseva do Madjarske.Ovo je lopovluk,cisti.Kaze mi on,samo sudu daju snimke sa nadzornih kamera.Dakle,da li da se sudim,vise zbog osecaja pravde nego inosa.Sta mi savetujete?
Skepticna sam da ce moja zalba Javnom pred.putevi uroditi plodom.Ne ide im u korist.
Hvala ako je neko imao volje da ovo iščita i jos i odgovori.
 
Poslednja izmena:
Nocas sam dozivela uzasno neprijatnu i neresivu,po mene,situaciju oko placanja putarine.Isla sam autom sa niskog aerodroma pravac Bgd,iskljucene ce biti za Kg.Dosla na naplatnu rampu,stajem u drugu desnu od 4 rampe,uzimam kartu,covek ispred projuruje,jer ima tag.Rampa cudno zatitra,spusta se i vise ne dize.Covek iza pritiska i pola minuta ne dobija karticu.Ja napred ne mogu,a ni ostali automobili koji su iza.U kucicama nema nikog,ima svetla,kompjuteri upaljeni,mi se svi vracamo u rikverc,sto je uzasno opasno i svi idemo na jedinu ispravnu(jedina imalo zeleno svetlo,ostala tri svetla kod rampi crveno).Ovi svi prolaze ispred mene, jer su bila iza mene,ja kap posledna na toj desnoj rampi uzimam novu i prolazim.Dakle,imam dve kartice.Nazalost,umorna,prošišam skretanje za Kg i odmah se iskljucim kod Lapova.Platim 580 din.i odmah predjem nadvoznjak,vratim se za pravac Batocine,pripremam karticu dobijenu u Lapovu i 20 din.Ali,djavo se umesao i ja,greskom,predajem u Batocini umesto ovu karticu iz Lapova,onu prvo dobijenu u Nisu kod rampe koja se nije dizala.a koju nazalost ne zguzvah.Racun za placanje 2150 din.Gledam,otvorenih usta ne verujem.Razjasnjavam im sta desilo i da samo nisam zguzvala tu prvu karticu,pa da i ne bih ni mogla pogresiti.Radnik iz kucice je neumoljiv,mora,da se plati,inace mu sistem ukocen.Iza mene trube,psuju,ka vec drhtim i pomeram se u stranu desno da ostali mogu da prodju.Istrcava taj iz kucice,urla,sad ce da zove miliciju,jer sam htela pobeci.Rekoh,jel ovo skrivena kamera??Pa,na naplatnoj rampi Nis,u trenutku nikog nije bilo,rampa se ne dize,cekam 10 minuta,niti mogu da razvalim rampu,niti u rikvrc ka Nišu.Nemoguce da nije nikog bilo,urla on.Krivo mi je sto nisam slikala,ali kamere su snimile.Platila sam,a onda odmah zvala dezurnu sluzbu i komentar je da,ko mi je kriv sto sam dala pogresnu kartu.Rekoh,dakle,Putevi Srbije ce prihodovati i mojih 580 E do Lapova i 2150 din.od Lapova do Kg?Tarifu su mi zaracunali kao da sam isla od Preseva do Madjarske.Ovo je lopovluk,cisti.Kaze mi on,samo sudu daju snimke sa nadzornih kamera.Dakle,da li da se sudim,vise zbog osecaja pravde nego inosa.Sta mi savetujete?
Skepticna sam da ce moja zalba Javnom pred.putevi uroditi plodom.Ne ide im u korist.
Hvala ako je neko imao volje da ovo iščita i jos i odgovori.
Niste se trebali vraćati u rikverc, eventualno upornim zvučnim signalom upozoriti radnika da dodje...Dobili ste karticu to je prvi korak a drugi je da vam se podigne rampa(jedina stvar gde mozete zahtevati pravdu u slučaju da vam je pobegao recimo avion). Rampa se nije digla zbog prethonika koji je mozda imao problem sa tagom i tu bi se krug odgovornosti zatvorio.

Ako je u pitanju veća stanica bar dvoje zaposlenih rade noćnu.

Uzeli ste drugu karticu čime ste im direktno napravili još jedno vozilo koje je ušlo na autoput pa bi vas po toj kartici kasnije pronašli i mogu vas teretiti da ste izašli na divlji izlaz(u slučaju da bacite karticu).

Ovaj gore na Batočini iz pravca Beograda je nemoćan jer kada takvu karticu iz prvaca Niša dakle (nelogičan pravac) ubaci u sistem a on ne moze znati odakle idete ,ima samo jednu opciju a to je da potvrdi da je dobio trazeni iznos od te 2 hiljade(kaznena tarifa) da bi se rampa digla i oslobodila traka a to mu samo vi mozete platiti ili on iz svog džepa ili neko iza vas da plati umesto vas što prizanćete nije pošteno.

Ukratko vaš slučaj je česta pojava,JP je zaštićeno usvojenim pravilnicima i odlukama vlade i moj savet je drugi put pazite i budete koncetrisani.

Ta kaznena tarifa koliko je meni poznato postoji već preko 40 godina a problem je što ni u jednom udzbeniku i auto školi ne postoji jedan čas posvećen naplati putarine.
 
Још кад би постојала казнена тарифа за нераднике у ЈП Путеви Србије. Вечерас око 19:30 на улазу на ауто-пут код Врбаса ка Новом Саду (дакле, само узимање картице), се направила колона од око 100 метара. Хајде да разумем што радник није одмах био ту (мада се питам ко онда наплаћује у истој кућици путарину из смера Суботице), али што нису способни да прошире наплатну рампу. Тренутно постоји само по један канал за наплату за један смер и по један канал за узимање картица за један смер. Недавно је овде окачен снимак како изгледа излаз са ауто-пута из смера Новог Сада, тј. наплата, стварају се колоне на самом ауто-путу.
Толико о наплати без заустављања.
 
Још кад би постојала казнена тарифа за нераднике у ЈП Путеви Србије. Вечерас око 19:30 на улазу на ауто-пут код Врбаса ка Новом Саду (дакле, само узимање картице), се направила колона од око 100 метара. Хајде да разумем што радник није одмах био ту (мада се питам ко онда наплаћује у истој кућици путарину из смера Суботице), али што нису способни да прошире наплатну рампу. Тренутно постоји само по један канал за наплату за један смер и по један канал за узимање картица за један смер. Недавно је овде окачен снимак како изгледа излаз са ауто-пута из смера Новог Сада, тј. наплата, стварају се колоне на самом ауто-путу.
Толико о наплати без заустављања.
Jedan od fenomena doba modernog.

Stanica Pećinci 1989 sa tadašnjim isključenjem za nekoliko sela projektovana sa 4 trake,dve ulazne i 2 naplatne,tj 3 kabine

Rampe Žednik,Topola,Feketić, Vrbas i Zmajevo 2015 projektovane sa po 1 ulaznom i izlaznom trakom iako je ENP naplata počela 2008 u Sremu a 2012 u celoj Srbiji a povezuju čitave regije na koridor i da ne govorimo o povećanju saobraćaja.

Šta reći.
 
Nocas sam dozivela uzasno neprijatnu i neresivu,po mene,situaciju oko placanja putarine.Isla sam autom sa niskog aerodroma pravac Bgd,iskljucene ce biti za Kg.Dosla na naplatnu rampu,stajem u drugu desnu od 4 rampe,uzimam kartu,covek ispred projuruje,jer ima tag.Rampa cudno zatitra,spusta se i vise ne dize.Covek iza pritiska i pola minuta ne dobija karticu.Ja napred ne mogu,a ni ostali automobili koji su iza.U kucicama nema nikog,ima svetla,kompjuteri upaljeni,mi se svi vracamo u rikverc,sto je uzasno opasno i svi idemo na jedinu ispravnu(jedina imalo zeleno svetlo,ostala tri svetla kod rampi crveno).Ovi svi prolaze ispred mene, jer su bila iza mene,ja kap posledna na toj desnoj rampi uzimam novu i prolazim.Dakle,imam dve kartice.Nazalost,umorna,prošišam skretanje za Kg i odmah se iskljucim kod Lapova.Platim 580 din.i odmah predjem nadvoznjak,vratim se za pravac Batocine,pripremam karticu dobijenu u Lapovu i 20 din.Ali,djavo se umesao i ja,greskom,predajem u Batocini umesto ovu karticu iz Lapova,onu prvo dobijenu u Nisu kod rampe koja se nije dizala.a koju nazalost ne zguzvah.Racun za placanje 2150 din.Gledam,otvorenih usta ne verujem.Razjasnjavam im sta desilo i da samo nisam zguzvala tu prvu karticu,pa da i ne bih ni mogla pogresiti.Radnik iz kucice je neumoljiv,mora,da se plati,inace mu sistem ukocen.Iza mene trube,psuju,ka vec drhtim i pomeram se u stranu desno da ostali mogu da prodju.Istrcava taj iz kucice,urla,sad ce da zove miliciju,jer sam htela pobeci.Rekoh,jel ovo skrivena kamera??Pa,na naplatnoj rampi Nis,u trenutku nikog nije bilo,rampa se ne dize,cekam 10 minuta,niti mogu da razvalim rampu,niti u rikvrc ka Nišu.Nemoguce da nije nikog bilo,urla on.Krivo mi je sto nisam slikala,ali kamere su snimile.Platila sam,a onda odmah zvala dezurnu sluzbu i komentar je da,ko mi je kriv sto sam dala pogresnu kartu.Rekoh,dakle,Putevi Srbije ce prihodovati i mojih 580 E do Lapova i 2150 din.od Lapova do Kg?Tarifu su mi zaracunali kao da sam isla od Preseva do Madjarske.Ovo je lopovluk,cisti.Kaze mi on,samo sudu daju snimke sa nadzornih kamera.Dakle,da li da se sudim,vise zbog osecaja pravde nego inosa.Sta mi savetujete?
Skepticna sam da ce moja zalba Javnom pred.putevi uroditi plodom.Ne ide im u korist.
Hvala ako je neko imao volje da ovo iščita i jos i odgovori.

Читајући о случају који сте описали, размишљам како би се могле избећи овакве ситуације у будућности и решити овакве ситуације.
Мој предлог се заснива на Технологији која је напредовала (Брзина 5Г мрежа, процесора, камере високе резолуције, харддискови за складиштење велике количине података...).
Претпостављам да сте упознати са аутоматским (камере постављене на П носачима изнад аутопута) очитавањем купљених вињета у Словенији,
Систем, на пар места где има укљ/искљ на аутопуту, проверава у бази података да ли имате купљену Вињету која је повезана са Вашом регистрском таблицом возила.
Значи ово постоји а захтевало би постављање таквих портала са камерама на сваком улазу/излазу.
На овај начин се може претити неко возило, нпр кад буде пуштен саобраћај на Моравском коридору, које је кренуло из Београда аутопутем А2, скренуло на А5 па опет скренуло на А1 и искључило се на Баточини ка Крагујевцу, и наплатити заиста права превежена километража (зашто би неко тако ишао немам појма; грешка или промена места доласка, доставно возило курирске службе, вожња ради вожње...)
Да ли је довољно само препознавање/очитавање регистарске таблице или је потребно и препознавање типа и боје возила то је већ разрада плана...
Овим се добија:
1. Затворен систем наплате без непотребних међу рампи код укрштања 2 или више аутопутева (признајем да нисам упознат како то планирају да реше):
1.1 Смањење трошкова ЈКП, јер немају потребу за израду/одржавање наплатних станица и немања потребе за запосленим радницима
1.2 Уштеда времена за самог корисника
3. Плаћање стварних превежених километара
4. Регистровање излаза са аутопута на "дивљи" излаз (не мислим на снимак камере него на постојање податка да је возило ушло али није изашло са аутопута)
 
Sve to već imamo i preko tog sistema se meri prosečna brzina.
Aposolutno svako vozilo je u bazi.
Upravo to što ste izneli ke Free Flow sistem koji će jednog dana biti uveden.

Prednosti su jasne sve je brze,manji troškovi itd.

Mane su organizacija drzavnih JP,informatički nepismeno stanovništvo, postojanje ljudi koji bi bili spremni da prevare sistem,
polozaj Srbije kao tranzitne zemlje na relaciji gde su u pojedinim mesecima Turci koji takodje slabo barataju tehnologijama,zatim direktive EU itd.

Znaci da zaključam u ovom trenutku mi imamo svako vozilo na autoputu koje je sistem očitao sa sve tablicama i ispratio koliko je km to vozilo prevalilo na autoputu....Sve ostalo je obrada tog podatka i uručivanje računa korisniku.
 
Ja da sam poverenik za zaštitu podataka, malo bih se pozabavio procedurama uvida i pristupa toj bazi, logovima istih i postoje li uopšte, pravima pristupa, deljenjem naloga itd. Zanimljiva materija.

Naravno, nisam naivan i nemam iluzija. :D
 
Čekamo.
Hrvati dotle treba da uvedi svoj novi sistem naplate.
Za sada samo Makedonija.
 
Vesić rekao od 1. septembra prošle godine. Čudo da on ne ispoštuje datu reč hehe.
 
Na poslednjoj sednici skupštine usvojene su izmene zakona o načinu plaćanja javne naknade pa samim tim i putarine.

Ovo su neke dve stvari koje će mnoge interesovati ali verovatno se čeka da sada ministarstvo donese pravilnik.

1.Popusti

Po odobrenju upravljača javnog puta putarina se plaća u umanjenom iznosu:

1) od 10% za mesečnu, odnosno godišnju pretplatnu kartu koju nabavljaju poljoprivrednici koji su upisani u Registar poljoprivrednih gazdinstava u skladu sa propisima koji uređuju upis poljoprivrednih gazdinstava u registar;

2) do 10% za pravna i fizička lica koji putarinu plaćaju putem uređaja za ENP u pripejd ili postpejd sistemu;

3) do 10% za korisnike vozila sa "EURO" emisijskim razredom, za vozila IV kategorije, putem uređaja za ENP;

4) do 13% za korisnike vozila na električni pogon od prve do četvrte kategorije, koji koriste uređaj za ENP.

Popusti ili sniženja ne mogu se odobriti nijednom korisniku javnog puta u pogledu elementa putarine koji se odnosi na naknadu za eksterne troškove.

Način ostvarivanja prava na popust, kao i kriterijumi za ostvarivanje prava na popust bliže se uređuju podzakonskim aktom koji donosi ministar u čijoj su nadležnosti poslovi saobraćaja.

2.Obaveza za kamiondžije

Za 1A kategoriju vozila nije predviđena usluga elektronske naplate putarine.

Korisnici motornih vozila 4 kategorije dužni su da plaćaju putarinu isključivo upotrebom uređaja za ENP(taga).
 
Vrh