Od ovoga ipak možda ipak nešto i bude do sezone:
<strong>Kako bi do leta profunkcionisao integrisani sistem naplate putarine između Srbije i Grčke, u Atini je danas održan prvi sastanak predstavnika resornih ministarstava i preduzeća za naplatu putarina dve zemlje.</strong>
www.blic.rs
Ako uspeju sa njima da ispregovaraju onda mogu reći samo svaka čast majstori!!!
Evo ovih dana je novinaraka Olga Klonzi napravila osvrt na propale pokušaje modernizacije Grčkog sistema naplate putarine i sve njegove padove u zadnjoj deceniji.
"Propuštene prilike u serijama za jeftinije, elektronske putarine
Plan od 300 miliona za elektronske putarine sa naplatom po kilometru izbačen je iz plana Fonda za oporavak.
Jer koncesionari i ministarstvo teško pronalaze plan "B".
Iako se povremeno pojavljuju informacije da je u toku novi elektronski sistem naplate putarine, uglavnom povodom poskupljenja putarine , sudbina projekta je nepoznata . Njegovo službeno povlačenje iz nacionalnog plana oporavka nije palo kao grom, budući da su teškoće projekta naplate po kilometru takve da je bilo teško pronaći modus operandi između države, koncesionara, banaka, a da se ne izgubi raspored - tako i sredstva Fonda za oporavak .
Uz prvu koncesiju u kojoj su elektronske putarine po km predviđene je novi autoput na Kritu , a koja je još u fazi tenderskog procesa, za sada jedini presedan za putarine po km na Olympia Odos . "Eksperiment" hibridne naplate kilometraže počeo je da se provodi u januaru 2021. godine , isključivo za vlasnike e- pass-a . Prosječna ušteda po prelazu za automobile po prelazu izračunata je na 0,64 eura , dok je do danas refundiran iznos redovnim korisnicima autoputa procijenjen na 5 miliona eura .
Iako se smatralo da bi uspješno usvajanje ovog hibridnog sistema moglo biti pilot i ostali ustupci zemlje, takva namjera danas još nije vidljiva. Izuzetak je Attiki Odos , jer se smatra da naplata po kilometru favorizuje kratka putovanja, stvarajući gužvu, kao i most Rio-Antirio .
Prvi pokušaj
Međutim, od 2017. godine do danas bila su dva pokušaja unapređenja projekta e-naplate , ali nijedan nije bio uspješan. Prvi tender za elektronsku putarinu po km, satelitsku tehnologiju sa optičkim prepoznavanjem , sa budžetom od 400,63 miliona evra , raspisan je krajem 2017. godine za vreme ministrovanja Hristosa Spirtzisa . Koncesionari su tada oštro osporavali proceduru, jer je predviđala centralni fond za prikupljanje i "dijeljenje" u drugoj fazi. To nisu mogli prihvatiti povjerioci koncesionara .
Banke su u pismima upozoravale da će implementacija otvorenog elektronskog sistema naplate putarine promijeniti proces naplate prihoda , koji je prioritetno namijenjen servisiranju bankarskih kredita. Istakli su da sve promjene treba pažljivo planirati i usaglasiti svi uključeni, kako se ne bi narušila finansijska ravnoteža projekata . Također, u svakom slučaju će biti potrebna izmjena ugovora o koncesiji .
Konačno, samo nedelju dana uoči nacionalnih izbora 2019. godine , tadašnji politički vrh je objavio da je, na osnovu kontrole finansijskih ponuda "i u odnosu na tehničke karakteristike koje nudi svaka šema ", šema Aktor - Intrakat - Intrasoft Inl je izabran za privremenog izvođača radova - Autostrade Tech .
Međutim, o sudbini tendera, koji je sljedeće rukovodstvo Ministarstva infrastrukture i saobraćaja pod Kostasom Karamanlisom okarakteriziralo kao faraonsko , odlučilo je Vijeće ministara , nakon žalbe Mytileneosa na način ocjenjivanja tehničke ponude.
Nedostatak simpatije
Otkazivanjem prvog tendera od strane Vijeća Evrope krajem 2019. godine , krenulo je planiranje sljedećeg tendera, u iznosu od 300 miliona eura, ovoga puta kao JPP , koji je čak bio uključen i za finansiranje u Fond za oporavak. Međutim, teškoće nisu prevaziđene, a isti problemi su potkopali i drugi tender. Pokušaji da se pronađe zajedničko mjesto između ministarstva i koncesionara nisu bili uspješni, jer ni između njih nije bilo dogovora.
Takođe je tipično da je samo da bi se kompanije dogovorile o uspostavljanju jedinstvenog transpondera na autoputevima u zemlji, bilo potrebno oko tri godine pregovora. Na finišu je bila potrebna i tehnološka "žila za spasavanje" uz doprinos Ministarstva za digitalno upravljanje.
Odgovarajuće vremenske margine , naravno, za projekat uključen u Fond za oporavak nisu postojale, pa je vrlo rano postalo jasno da je projekat na izlasku. To je potvrđeno u nedavnoj reviziji nacionalnog plana oporavka.
U potrazi za novim modelom
Potraga za novim receptom za proporcionalnu naplatu putarine nije stala. Naime, u proteklom periodu implementacija e-naplate bila je povezana i sa promocijom električne mobilnosti , što zahtijeva velika ulaganja u infrastrukturu i autoputeve u zemlji.
Podsticaj, na primjer, za ulaganje u proporcionalni sistem naplate putarine može biti produženje koncesionih ugovora, za šta je, naravno, potrebna saglasnost Direkcije za konkurenciju Evropske komisije. U svakom slučaju, procjenjuje se da će svakom dizajnu trebati dvije godine da se ostvari"