Šta je novo?

Naplata putarine: vinjete, naplatne rampe, TAG uređaji

Šta se dešava sa našim/OpenBalkan tagom i prolaskom kroz Hrvatsku? Bilo je govorkanja da će od septembra da krene ali ništa ne pronalazim a idem u februraru tuda…
 
Šta se dešava sa našim/OpenBalkan tagom i prolaskom kroz Hrvatsku? Bilo je govorkanja da će od septembra da krene ali ništa ne pronalazim a idem u februraru tuda…
Код Хрвата запело. Код њих је требао да се мења систем наплате 2024, али на крају ће можда тек 2025.
 
Код Хрвата запело. Код њих је требао да се мења систем наплате 2024, али на крају ће можда тек 2025.
Butković(HR ministar prometa) je najavio odluku o izvodjaču za desetak dana ,pa onda ako budu imali sreće da ne bude žalbi itd...
Uglavnom reče da se nada da realizacija kreće tek krajem godine jer se ne sme u sezoni prčkati po osetljivoj temi,plus valjda imaju i oni uskoro izbore itd...
Da ne mračim previše može se to odužiti i na 2026/7.
E sada da bi se petljali sa nama u tom periodu lično ne verujem ,jedino ako sve bude u paketu sa Bosnom(Federacija i Republika Srpska) pa da onda naprave neki pomak.
Moguće je da će nešto do sezone biti sa CG ko zna,Balkan je ovo.
 
Meni tek danas naplatili prolazak iz novembra od BG do Šapca na open baklanu. Doduše poslali su mejl juče da će to naplaćivati narednih dana.
 
Na računu piše npr. Šimanovci-Šabac, ali je cena deonice bila jednaka ceni Šimanovci-Ruma (170rsd). Efektivno, Ruma-Šabac je bilo besplatno.

Sada bi trebalo da je cena ove deonice veća, proveriću koliko za koji dan :) .
 
Zdravo svima, jedno pitanje da li je još nekome ovako na sajtu OB, naime piše da tag ne postoji za SRB.
Ukratko, tag je postpaid, kupljen preko ENPay-a u novembru '23. Kroz naplatne rampe u SRB radi bez problema, za NMK nije još ni jednom korišćen.
Zanima me vaše mišljenje da li je ovo "normalno" da tako kažem. Hvala unapred. Screenshot_20240121_152022.jpg
 
Ne postoji jer se u Srbiji koristi preko ENPay platforme, dok se u NMK koristi preko Open Balkan platforme. Dok npr tag uzet u pošti ili kod puteva Srbije se i za Srbiju koristi preko open balkan platforme. Nadam se da je jasnije.
 
Ne postoji jer se u Srbiji koristi preko ENPay platforme, dok se u NMK koristi preko Open Balkan platforme. Dok npr tag uzet u pošti ili kod puteva Srbije se i za Srbiju koristi preko open balkan platforme. Nadam se da je jasnije.
Jeste, hvala. Jedino što "bode" oči ovako što piše. Možda će srediti to nekad, nadam se..
 
Kad si u Enpay, moraš da im se prijaviš da želiš da ti konfigurišu pristup OB. Tek onda će biti vidljiv i moći ćeš da ga koristiš u Mk.
Nekoliko strana unazad, negde u septembru smo pisali o tome i postoji i uputstvo. U Enpay šalješ mejl sa podacima i oni dalje zaršavaju.
 
@StaraMo jel ovo izvodljivo uopste? secam se kada si objasnjavao da drugacije vuce podatke njihov citac (sporije jer uporedjuje sa remote bazom).

Komponente sistema su iste pa je tehnička realizacija moguća ali dalja obrada i skidanje novca zahteva angažovanje ljudskih resursa što povlači povećanje troškova.
Tamo ima 6,7 koncesionara i njima je takodje dugo trebalo da se dogovore medjusobno o interoperabilnosti takodje neke deoncice sada menjaju vlasnike a inče su u procesu nabavke novog sistema proporcionalne naplate kao i Hrvatska mada su jesenas izašli sa objavom da te aktivnosti suspenduju zbog novca koji je otišao na sanaciju od poplava 2023.

Kod nas stvari idu lakše jer imamo i ljude i volju i mazohizam.

Svi ste svedoci šta je najvljeno a šta realizovano od prošle godine u vezi ove teme i niti u jednom slučaju nije do nas.
 
Možda nije do nas, ali i možda je do naših nerealnih želja i olako datih izjava koje nisu imale rralno utemeljenje u međudržavnim dogovorima, pogotovo tamo gde sistemi nisu kompatibilni. Ovako za sada, imamo saradnju i prolazak kroz Makedoniju
 
Od ovoga ipak možda ipak nešto i bude do sezone:
Ako uspeju sa njima da ispregovaraju onda mogu reći samo svaka čast majstori!!!


Evo ovih dana je novinaraka Olga Klonzi napravila osvrt na propale pokušaje modernizacije Grčkog sistema naplate putarine i sve njegove padove u zadnjoj deceniji.

"Propuštene prilike u serijama za jeftinije, elektronske putarine

Plan od 300 miliona za elektronske putarine sa naplatom po kilometru izbačen je iz plana Fonda za oporavak.
Jer koncesionari i ministarstvo teško pronalaze plan "B".
Iako se povremeno pojavljuju informacije da je u toku novi elektronski sistem naplate putarine, uglavnom povodom poskupljenja putarine , sudbina projekta je nepoznata . Njegovo službeno povlačenje iz nacionalnog plana oporavka nije palo kao grom, budući da su teškoće projekta naplate po kilometru takve da je bilo teško pronaći modus operandi između države, koncesionara, banaka, a da se ne izgubi raspored - tako i sredstva Fonda za oporavak .


Uz prvu koncesiju u kojoj su elektronske putarine po km predviđene je novi autoput na Kritu , a koja je još u fazi tenderskog procesa, za sada jedini presedan za putarine po km na Olympia Odos . "Eksperiment" hibridne naplate kilometraže počeo je da se provodi u januaru 2021. godine , isključivo za vlasnike e- pass-a . Prosječna ušteda po prelazu za automobile po prelazu izračunata je na 0,64 eura , dok je do danas refundiran iznos redovnim korisnicima autoputa procijenjen na 5 miliona eura .

Iako se smatralo da bi uspješno usvajanje ovog hibridnog sistema moglo biti pilot i ostali ustupci zemlje, takva namjera danas još nije vidljiva. Izuzetak je Attiki Odos , jer se smatra da naplata po kilometru favorizuje kratka putovanja, stvarajući gužvu, kao i most Rio-Antirio .

Prvi pokušaj
Međutim, od 2017. godine do danas bila su dva pokušaja unapređenja projekta e-naplate , ali nijedan nije bio uspješan. Prvi tender za elektronsku putarinu po km, satelitsku tehnologiju sa optičkim prepoznavanjem , sa budžetom od 400,63 miliona evra , raspisan je krajem 2017. godine za vreme ministrovanja Hristosa Spirtzisa . Koncesionari su tada oštro osporavali proceduru, jer je predviđala centralni fond za prikupljanje i "dijeljenje" u drugoj fazi. To nisu mogli prihvatiti povjerioci koncesionara .

Banke su u pismima upozoravale da će implementacija otvorenog elektronskog sistema naplate putarine promijeniti proces naplate prihoda , koji je prioritetno namijenjen servisiranju bankarskih kredita. Istakli su da sve promjene treba pažljivo planirati i usaglasiti svi uključeni, kako se ne bi narušila finansijska ravnoteža projekata . Također, u svakom slučaju će biti potrebna izmjena ugovora o koncesiji .

Konačno, samo nedelju dana uoči nacionalnih izbora 2019. godine , tadašnji politički vrh je objavio da je, na osnovu kontrole finansijskih ponuda "i u odnosu na tehničke karakteristike koje nudi svaka šema ", šema Aktor - Intrakat - Intrasoft Inl je izabran za privremenog izvođača radova - Autostrade Tech .


Međutim, o sudbini tendera, koji je sljedeće rukovodstvo Ministarstva infrastrukture i saobraćaja pod Kostasom Karamanlisom okarakteriziralo kao faraonsko , odlučilo je Vijeće ministara , nakon žalbe Mytileneosa na način ocjenjivanja tehničke ponude.

Nedostatak simpatije
Otkazivanjem prvog tendera od strane Vijeća Evrope krajem 2019. godine , krenulo je planiranje sljedećeg tendera, u iznosu od 300 miliona eura, ovoga puta kao JPP , koji je čak bio uključen i za finansiranje u Fond za oporavak. Međutim, teškoće nisu prevaziđene, a isti problemi su potkopali i drugi tender. Pokušaji da se pronađe zajedničko mjesto između ministarstva i koncesionara nisu bili uspješni, jer ni između njih nije bilo dogovora.

Takođe je tipično da je samo da bi se kompanije dogovorile o uspostavljanju jedinstvenog transpondera na autoputevima u zemlji, bilo potrebno oko tri godine pregovora. Na finišu je bila potrebna i tehnološka "žila za spasavanje" uz doprinos Ministarstva za digitalno upravljanje.

Odgovarajuće vremenske margine , naravno, za projekat uključen u Fond za oporavak nisu postojale, pa je vrlo rano postalo jasno da je projekat na izlasku. To je potvrđeno u nedavnoj reviziji nacionalnog plana oporavka.

U potrazi za novim modelom
Potraga za novim receptom za proporcionalnu naplatu putarine nije stala. Naime, u proteklom periodu implementacija e-naplate bila je povezana i sa promocijom električne mobilnosti , što zahtijeva velika ulaganja u infrastrukturu i autoputeve u zemlji.

Podsticaj, na primjer, za ulaganje u proporcionalni sistem naplate putarine može biti produženje koncesionih ugovora, za šta je, naravno, potrebna saglasnost Direkcije za konkurenciju Evropske komisije. U svakom slučaju, procjenjuje se da će svakom dizajnu trebati dvije godine da se ostvari"
 
@StaraMo da li možeš, ako imaš vremena i informacija, da nam pojasniš šta je sve od sistema ugrađeno na Moravskom koridoru i šta se od toga koristi?
Hvala
 
@StaraMo da li možeš, ako imaš vremena i informacija, da nam pojasniš šta je sve od sistema ugrađeno na Moravskom koridoru i šta se od toga koristi?
Hvala
Nažalost nisam učestvovao do kraja na tom projektu tako da nemam prave informacije a ne bih hteo da lupam.
Ono što sam video prolazeći je ITS sličan starom , eventualno neka meteo stanica,naplatne rampe su od drugog dobavljača sa istim sistemom kao na Ruma Šabac.
 
Vrh