Sada sam pročitao 15 stranica diskusije da uhvatim nit, i da uopšte ispratim sumanuti sled događaja. Direktor CLS mi je skrenuo pažnju na samo jedan od članaka, verovatno prvi, i ja sam mu odgovorio da sam se prijatno iznenadio zbog:
1) uprošćavanja sistema
2) besplatnog prevoza za đake i srednjoškolce, što sam u okviru raznih organizacija ili samostalno javno zagavorao još od 2013.godine.
3) nepersonalizovane karte na duži period, kao ova 1000 dinara za nedelju dana.
4) zaokruživanje cene prevoza, što jako olakšava planiranje potrošnje i plaćanje kešom.
Tek detaljnom analizom istorije događaja u poslednjih nedelju dana dolazim do zaključka da se promene uvode navrat nanos, da se cena menja iz sata u sat, a razlike u predloženim cenama ove ili one karte je +/- recimo 30 novih zglobnih trolejbusa koje ne kupujemo već jednu ipo deceniju. A javni prevoz nam je najveći gutač budžeta, pri čemu se sa vremenom samo pogoršava. U našim ekonomskim uslovima cilj tarifne politike treba da bude veći ili jednak prihod od prodaje karata, ne manji, jer i sada su investicije u tehnička unapređenja premale!
Takođe, dodao sam bio peticiju za noćni prevoz do svih predgrađa (ne da se završi u Sremčici i Pinosavi samo), i važenje dnevnih karata u noćnom. Sada, jako se bojim kvaliteta tog besplatnog noćnog.
Umesto šta ne valja, da dam neke smernice predloga rešenja:
1) Neka vrsta validacije sa brojanjem putnika i utvrđivanjem tipa poništene karte bi morala da ostane, ako zaista želimo da razvijamo metro, BG:VOZ, i integrišemo naselja van Beogradskog okruga koja gravitiraju Beogradu sa nekim skupljim, ali jedinstvenim tarifnim sistemom. BG:VOZ, metro, i autobuske linije van Beogradskog okruga moraju imati zatvoren sistem naplate. Kod autobusa za, na primer Opovo ulazak samo na prednja vrata, vozač kontrolor.
2) Karta za pola sata 60 dinara, karta za 90 minuta 100 dinara, karta za 2 zone 150 dinara, za pojedinačne karte.
3) Dnevna 200 za jednu, 300 za dve zone.
4) Za finasijski nesamostalno stanovništvo: đaci, srednjoškolci, invalidi, trudnice, majka deteta do godinu dana besplatno. Studenti, penzioneri mesečna karta 1000 dinara. Zaposleni jedna zona 3000 dinara, dve 4500. Karte za nepovlašćene kategorije nepersonalizovane.
5) Raznovrsnost mogućih sistema naplate, bankarskom kartom sa štampanjem karte, kartomati, kiosci, QR kod.
6) Sačuvati sistem sa tač skrin uređajima i praćenjem transporta.
7) Kontrolori obrađuju i primedbe. Osim pisanja prijava, primaju prijave za prljava vozila koja ne poštuju red vožnje na primer.