Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Zaboravih da dodam da sam jutros naleteo na trafiku unutar tržnog centra koja ima pos terminal i koja prima kartice. Video sam nalepnicu da prodaju i bus plus. Pitao sam prodavačicu da li može dopuna za bus plus kod njih da se plati karticom i ona mi je rekla da ne može. Pitao sam je zašto ne može kada već imaju pos terminal, i dobio sam šokantan odgovor: "od bus plusa nam je stigla naredba da dopune smemo da naplaćujemo isključivo u kešu, a nikako karticama"

Bio sam šokiran, pošto sam juče nakon neuspešnog pokušaja da dopunu platim karticom pozvao call centar bus plusa i pitao ih da li postoji prodajno mesto na kome mogu da platim karticom. Rekli su mi da to zavisi od prodajnog mesta !!! Ovo je jutros dokazano da nije tačno. Očigledno je da Bus plus želi samo keš, što je em sumnjivo em nelegalno!
 
Samo jendo pitanje jos, po kom osnovu ce meni komunalci napisati kaznu, tj. gde pise da mogu da mi napisu kaznu zbog voznje s blokiranom karticom (pise da ce da me udalje iz vozila i dok su pratnji komunalne policije ja cu dozvoliti da me udalje).
 
Мислим да се прерано ушло у еуфорију око тога „како ћете ви њима ово или оно а они вама неће моћи ништа“, а ево и зашто:

1. Шта ако уведу да аутобус неће ићи даље док сви који немају исравне и оверене картице не напусте возило?
2. Шта ако на својим уређајима контролори буду имали неку врсту опције „појачаног домета“ читача помоћу кога ће моћи да очитају и „среде“ картицу и без да им се преда па макар је ви и прогутали, јер у питању је РФИД, и тако нешто је апсолутно могуће? Њима је довољно да је очитају и проследе податке и казна или тужба се пошаље на кућну адресу.

Значи и у једном и у другом случају закон је испоштован, нису вас ни пипнули, а кажњени сте, а у случају под 1 потенцијално сте се ви као група која није оверила карту, и посвађали а можда и потукли са групом која је оверила карту, зато што сте проузроковали заустављање аутобуса. :laugh: :kafa:
 
FicaBlok38":2u06muda je napisao(la):
Samo jendo pitanje jos, po kom osnovu ce meni komunalci napisati kaznu, tj. gde pise da mogu da mi napisu kaznu zbog voznje s blokiranom karticom (pise da ce da me udalje iz vozila i dok su pratnji komunalne policije ja cu dozvoliti da me udalje).

Nece ti napisati kaznu za slucaj da te zateknu u vozilu sa blokiranom dopunjenom personalizovanom karticom, nego ce te samo zamoliti da napustis vozilo na prvom sledecem stajalistu. Pored toga dok ne izvrsis deblokadu karice na nekom od mesta gde ce se vrsiti deblokada (na 10 mesta Bus+), neces moci ni da izvrsis dopunu za naredni kalendarski period, niti da izvadis novu karticu (u slucaju da je izgubis ili ``izgubis``pre deblokade).
Posto se odustalo od naplate kazne za voznju sa blokiranom karticom, kada ne budu u pratnji komunalne policije a putnik sa blokiranom personalizovanom karticom odbije da napusti vozilo, razmatra se mogucnost da se u tom slucaju vozilo zaustavi na prvom pogodnom mestu (recimo na sledecem stajalistu ili pre njega ako je to moguce po Zakonu o saobracaju) sve dok putnik(ci) sa blokiranom kartom ne napusti vozilo....(u sadejstvu sa reakcijama ostalih putnika u ovakvoj situaciji - putnik sa blokiranom kartom- brzo ce promeniti svoj prethodni (tvrdi) stav i nakon omeksavanja istog, i pod jakim pritiskom daleko brojnijeg neprijetalja :D , napustiti vozilo i bez prisustva komunalne policije).

Inace u toku su i dogovori firmi za naplatu potrazivanja koje su zainteresovane za otkup potrazivanja po osnovu kazni koje su napisali kontrolori Bus+a, a koje nisu uplacene u roku od 7 dana od dana urucenja. Tim firmama su jako bitni podaci koje su vlasnici personalizovanih kartica ostavili Bus+u prilikom izdavanja kartice (brojevi telefona, adresa i sl.) kako bi mogli duznika da zovu radi opomene i obezbedjenja naplate nastalog duga...... :shok: Biznis je biznis........ :lol: :lol: :lol:
 
Ovo pod 1 je najcesca opcija i daje rezultate, jer izaziva gnev ostalih putnika, samim tim je i najefikasnija.Neko zaista moze da pravi cirkus i da se ne pomera, da ceka da ga policija bukvalno iznosi napolje...mada mislim da se tako nesto nkiada nece dogoditi.

U drugoj varijanti ima jedna mala kvaka, koju ponavljam po stoti put, zato tvrdokorni sverceri i ne placaju kazne...stigne kazna(tj. tuzba) na kucnu adresu, a onda u kucnu kantu za smece. I tu je kraj te price, sa srecnim krajem za svercera. Nemaju nacina da im naplate (zakonski imaju, ali niko zaista nece da se mlati za 1500 dinara, ni sud ni policija (nema ovo veze za oblikom vlasnistva firme).
Zato i ima ovoliko euforije, jer ce se pritisak prebaciti na nas koji smo sve ove godine uredno placali karte.

Nego zna li neko gde mora da se ide da se otkaze ugovor o benefit programu koji su nam svima podmetnuli? Poslao sam im mail, al ne odgovraju vec dva dana.
 
Kako reče Vlahović, podatke možemo povući na prodajnim mestima personalnih kartica i kod Busšljusa. I ja ću to da uradim.
Takođe je rekao da se obratimo call centru, ali kapiram da od toga nema vajde. Ili ne odgovaraju ili će reći da dođemo zbog potpisa.
 
gosha":l3d59hmu je napisao(la):
U drugoj varijanti ima jedna mala kvaka....

Nemaju nacina da im naplate (zakonski imaju, ali niko zaista nece da se mlati za 1500 dinara, ni sud ni policija (nema ovo veze za oblikom vlasnistva firme).

Nego zna li neko gde mora da se ide da se otkaze ugovor o benefit programu koji su nam svima podmetnuli? Poslao sam im mail, al ne odgovraju vec dva dana.

Мислим да ће у овом случају наплата тих казни ићи мало другачије него до сада, свеједно колико суд „хтео да се млати“ или не, посебно зато што ће картица ономе ко не плати бити блокирана, а превоз ће морати да користи и даље, тако да врло брзо може да нагомила у збиру поприличну суму уколико не плати казну, а ни камате не верујем да су мале.

Што се бенефит програма тиче, мислим да се то из њега повлачи на местима где се картица и вади. Иди на веб страну па погледај онај примерак уговора, ту све пише.
 
belgrey":1152pj36 je napisao(la):
Zaboravih da dodam da sam jutros naleteo na trafiku unutar tržnog centra koja ima pos terminal i koja prima kartice. Video sam nalepnicu da prodaju i bus plus. Pitao sam prodavačicu da li može dopuna za bus plus kod njih da se plati karticom i ona mi je rekla da ne može. Pitao sam je zašto ne može kada već imaju pos terminal, i dobio sam šokantan odgovor: "od bus plusa nam je stigla naredba da dopune smemo da naplaćujemo isključivo u kešu, a nikako karticama"

Bio sam šokiran, pošto sam juče nakon neuspešnog pokušaja da dopunu platim karticom pozvao call centar bus plusa i pitao ih da li postoji prodajno mesto na kome mogu da platim karticom. Rekli su mi da to zavisi od prodajnog mesta !!! Ovo je jutros dokazano da nije tačno. Očigledno je da Bus plus želi samo keš, što je em sumnjivo em nelegalno!

Slagala te radnica u trafici :lol:

Kada bilo gde placas karticom, to je trosak za prodavca, njemu se uzima 2-3%, to je prosto usluga banke koja se naplacuje. Svi trgovci su to ukalkulisali u svoje cene. Znas i sam da u svetu dobijas popust ako platis kesom umesto karticom. Trafika radi za tacno utvrdjen procenat od prodaje markice i ne verujem da moze da predje 1-3%. Pa ti sad vidi, ako ti proda na karticu BusPlus dopunu moze joj se desiti da bude i na gubitku :laugh:

U ovom slucaju su provizije koje dobijaju prodavci od BusPlusa verovatno male, pa ne mogu jos da podnesu trosak placanja karticom, BusPlus bi u svakoj varijanti dobio svoj novac od prodavca i to zaista nema apsolutno veze sa njima.
 
едит: тек сад видим драганов пост. нисам знао да је тако. знам да је кредит годинама уплаћиван искључиво готовином. си сигуран да је тако? ипак банка има велику корист што се плаћа преко њих?
 
Kako naplata za preksaj moze da ide mimo sudskog resenja? Mislim moze, kao u americi 30-ih godina, sto me iskreno, ne bi zacudilo uopste, drzava je pocela da se ponasa ko izgladnela besna zver (oce to kad se ostane bez para). Mada, ko sto rekoh, ona dvojica koju poznajem imaju gomilu i kazni i tuzbi, imate ljudi koji ne placaju infostan, sa sve dugovima i kamatama...sudovi jednostavno ne rade svoj posao, ne kazem da je to dobro, nego da se oni ponasaju tako upravo zato sto to znaju.
Izvesnost kaznjavanja daje daleko bolje rezultate od visine same kazne.
Setite se kad su im trebale pare (za kratko vreme), pa kaznjavali za nevezan pojas u kolima,iz svakog zbuna su iskakali, zaustavaljali i naplacivali. Kad su uzeli koliko im treba, nastavilo se po starom. Tome i sluze ti propisi za koje znaju da niko nece ni postovati i ni kontrolisati (prohibicija, pusenje i sl.). Kad zafali para u budzetu, pustaj pse s lanca, dok se ne nakupi. Nazalost...

Zahvaljujem na odgovoru u vezi sa ugovorom, otici cu ovih dana da 'raskinemo' :)
 
@gosha

Због таквих ствари се и уводе приватни судски извршитељи.
 
@Astrotrain
Koji rade po nekom resenju suda,a ne po mom licnom nalogu.
 
zelja87":282boms3 je napisao(la):
едит: тек сад видим драганов пост. нисам знао да је тако. знам да је кредит годинама уплаћиван искључиво готовином. си сигуран да је тако? ипак банка има велику корист што се плаћа преко њих?

Pa zasto mislis da banke toliko reklamiraju kartice, pa Viza organizuje nagradnu igru ako izvrsis toliko i toliko transakcija... Banke zive od raznih transfera novca, sve sto radis sa karticama oni dobijaju proviziju, zato su ih i smislili. U okruzenju postoje marketi koji su najjeftiniji i u njima ne mozes da koristis ni debitnu karticu, samo kes, jer njima znaci i tih 2%. Kod nas je savremeni bankarski sistem tek u nekom povoju, prodavci su se ugradili i briga ih, narodu zanimljivo i simpaticno i koristi te usluge... Kad se budemo osvestili koliko nam zapravo bankari uzimaju, pocece i kod nas da se pojavljuju marketi koji prodaju samo za kes.

Ne drzi me za rec, mislim da mi je neko nekad rekao da Metro ne prihvata nista osim kesa, ali nisam siguran.
 
Ја лично мислим да ће од обавезне валидације господа из БУСПЛУСА брзо одустати...

наиме ако сам добро разумео господина Градоначелника 8% од месечне наплате карата иде БУСПЛУСУ... а то је како је он рекао око 500.000 евра месечно!
уговор од 10 година...значи 500.000 еврића пута 120 месеци...то је...(ко се оно хвалио да је добар у математици) .... то су енормне паре за услугу која ова фирма пружа грађанима овог града...

да ли им се исплати да таласају или ће да ћуте и да се смешкају?

и на крају...расправља се о валидацији...а не о начину како је ова фирма добила овај уговор...
 
Just smile and wave boys! smile and wave!


Just-smile-and-wave-boys-smile-and-wave-penguins-of-madagascar-24910030-804-600.jpg
 
Astorian":31wgvzpt je napisao(la):
@gosha
Због таквих ствари се и уводе приватни судски извршитељи.
gosha":31wgvzpt je napisao(la):
@Astrotrain
Koji rade po nekom resenju suda,a ne po mom licnom nalogu.

Ali sada sasvim legalno postoje i firme koje se (pored ostalog) bave i otkupom i naplatom potrazivanja, (dakle ne sudski izvrsitelji). Ove firme ne moraju da cekaju izvrsne sudske presude, cak ne moraju da cekaju ni obicno utuzenje. Jednostavno otkupe bilo koje potrazivanje (bilo da je dospelo ili nedospelo) od poverioca i onda duznik duguje njima kao novom poveriocu (naravno uz ostvarivanje odgovarajuceg ekonomskog interesa). E te ce firme biti smrt za tapetare i bacace kazni u kantu. Uskoro, veoma uskoro vlasnici dospelih kazni sa kamatama (bilo da su od busplusa, infostana, edb-a, banaka i sl. ) bice u velikom problemu, a tapete ce se promeniti u stanu novih vlasnika :D :D :D . Proverite ovo po okolnim zemljama.
 
milanobelgrade":1jvi2k3x je napisao(la):
Ја лично мислим да ће од обавезне валидације господа из БУСПЛУСА брзо одустати...

наиме ако сам добро разумео господина Градоначелника 8% од месечне наплате карата иде БУСПЛУСУ... а то је како је он рекао око 500.000 евра месечно!
уговор од 10 година...значи 500.000 еврића пута 120 месеци...то је...(ко се оно хвалио да је добар у математици) .... то су енормне паре за услугу која ова фирма пружа грађанима овог града...

да ли им се исплати да таласају или ће да ћуте и да се смешкају?

и на крају...расправља се о валидацији...а не о начину како је ова фирма добила овај уговор...


Ne bih rekla da ta firma, konzorcijum...šta god, pruža bilo kakvu uslugu građanima ovog grada!
Oni prikupljaju lovu, za sebe zadržavaju 8,53%, a resto, valjda, ide prevoznicima koji pružaju uslugu prevoza građanima ovog grada. Čovek bi rekao da je BP neka vrsta "protočnog bojlera", ali ne baš sasvim protočnog jer je ušur tih 8,53%!
Mislim da je član "contradictive" pisao da je jak matematičar (ili barem da voli matematiku), ali je pao tvrdeći da validacija "ni za milisekundu" neće usporiti kretanje putnika i vozila :notok: . Pominjao je i nekih 80m od stanice (?!? otkud mu ova cifra Bog zna) što je po mom računu oko 10 sekundi od zatvranja vrata i polaska. Trice i kučine!
Jedan drugi član ("GOJE") se ne hvali svojim znanjem matematike ali "zakiva" :kk:
http://www.beobuild.rs/forum/viewtopic.php?pid=167390#p167390
 
Pa nije baš tako. Njihova je nabavka i ugradnja svih validatora i ostalih delova sistema, softwarska i harwarska podrška celom sistemu, održavanje...Dosta para je već uloženo i to je samo delimično vraćeno inicijalnom prodajom personalizovanih karata, ostatak tek treba da se isplati. Tek za nekoliko meseci treba da počne da pristiže pravi profit, koji će sigurno biti mastan.
 
Samo da kažem da sam pomenuo da volim matematiku (i da sam uvek bio dobar iz iste) u trenutku kad mi je rečeno da bih dobio 1 i to ne od profesora matematike, već i od pijačnog prodavca. Pri tom sam citiran za stvar koja je apsolutno tačna! Isto kao da sam rekao nekom filologu da treba da dobije jedan iz srpskog jer je napisao "ne znam" odvojeno.

Sad što se tiče Gojeovog citata. Može da se posmatra tako. A može i ovako:

Prevoznici su dobijali 5 miliona €. Sad kad su oštećeni za 675 000 €, dobijaće (100-8,53)%* 7,5 miliona = 6,86 miliona €.
Neko možda izvuče zaključak da će dobiti 1,68 miliona € više, neko da će zarađivati 675 hiljada € manje.

Treba još napomenuti da GSP više neće plaćati plate kontrolorima, već Busplus, pa to ispadne još veća razlika, ali da ne idemo u detalje.

Što se računice vezano za prihode bus plusa, ne bih opet da odužim sa postom, pa da navučem kritike, ali evo ukratko.
Od te sume valjda postoje i neki rashodi? Nije valjda da ništa ne plaćaju, a sve uzimaju (tj. tih 8,53%)?
U krajnjem slučaju, ako skupština grada smatra da je profit preveliki, nek otkupe ceo projekat (imaju to pravo po ugovoru) i sami uzimaju taj "kajmak".
 
Naravno, inicijalna ulaganja - ipak i samo kao dimna zavesa..., a posle nekoliko meseci - "čista krtina", ako me razumeš. Može i "masno" - šta već ko voli.
BP je, kako god okreneš, "kamen u cipeli" i građanima i prevoznicima, na koji:
1. Treba da se naviknemo, kako nekolicina ovde predlaže, ili
2. Moramo (?!?) da se naviknemo, kako tvrde oni najostrašćeniji.
Kamen iz cipele ili ispadne ili se izbaci, pre ili kasnije.
 
Te privatne firme za uterivanje dugova postoje (uglavnom u privredi), i bice ih jos (nije tesko pretpostaviti ko ce da radi u njima), ali ne moze sa za sva potrazivanja to raditi (zastarela,kao sto je infostan pokusao da zezne ljude pre nekoliko godina,pa ko se upecao upecao,al ubrzo su odustali, kad su ih raskrinkali) kao i za one ciji ugovor nema validnost izvrsne isprave (koliko je meni poznato za sad to postoji samo u novom zakonu o hipoteci,sto ne znaci da nece uvesti i za ostale stvari),sto ce reci mora da prodje proceduru. Nije to bas tako, naoruzaju se i upadnu ti u stan.
Nisam pravnik, pa mi ne zamerite,a i mirna mi je savest,da ne pomislite da branim 'ove druge'. :)

Sto se tice ulaganja, prihoda i rashoda...pa u tome i jeste problem, sto je privreda ove drzave 'burazersko-partijska'. Trosak busplusa je 500e za registraciju, a ostalo se finansira iz kredita. A ko obezbedjuje naplatu kredita u slucaju loseg poslovanja? Ne znam detalje, ali verovatno grad Beograd.
Ne znam koliki im je period porvracaja investicije, ali ako uzmemo u obzir da im je ustupljen gotov monopol za male pare, imam utisak da ce da se povrate brze nego narko kartel, i predju u zonu cistog dobitka. Fiksni trosak im je relativno mali, varijabilni jos manji... Lako je biti biznismen kad ti drzava maltene pokloni monopol, pa jos garantuje za tebe.
 
Vidim da sam isprozivan, mada taj post je samo moje ukazivanje na ne baš bistri novinarski tekst. Još ranije sam prikazao grubu računicu prihoda i rashoda konzorcijuma BusPlus:

GOJE":2nomm1i8 je napisao(la):
prostorni planer":2nomm1i8 je napisao(la):
@ Goje - pa ti nas prosvetli ako znas.

Ja mislim da su ovo odgovori. Sistem je kupila firma Apex odnosno BusPlus. Sistem se sastoji od 1)tajkuna, 2) validatora, pri cemu je drugaciji onaj kod vozaca, koji u sebi ima i gps, 3) nekog centra za pracenje vozila, 4) uplatnih mesta za busplus sa potrebnim uredjajima, 5) kontrolora. Sto se tice koliki je ta firma imala profit na dan 31.12.2012, koliko ja znam imala je 0 rsd i jednog zaposlenog, jer je i bio cilj da samo fiktivno postoji. A bas me zanima da racunamprojekciju njhovih prihoda, jer je bitno sta ce nam uzeti a ne sta pre nisu imali da uzmu...

Hvala na odgovorima. E sad, ti si na početku ove diskusije napisao da firma ima 1 zaposlenog i 600-700 hiljada Eura mesečnog prihoda. Zapitao si se koliki će biti mesečni profit tajkuna iza te firme.

Sad imaš jedan deo troškovne strane (sam si naveo):

- Oprema (validatori, uređaji za kontrolore, serverska i mrežna infrastruktura....). Ove je višemilionski iznos
- Održavanje opreme (pošto je oprema đubre, realno je da se svake godine izdvoji ogroman iznos kao prilikom inicijalne nabavke).
- Zaposleni (ova cifra je sigurno 6-cifrena).
- Softver i održavanje (možda čak i najam u vidu procenta od naplate). Verovatno lepa cifra.
- Redovni operativni troškovi, provizije i troškovi izdavanja, dopuna, prodaja, marketing...

Po mom skromnom mišljenju, najveća troškovna stavka ovde trebalo bi da bude tehnički i politički rizik. To skoro sigurno vodi ka 2 varijante:

1. Iza firme zaista stoji neko blizak gradonačelniku (tj. meni (kopirajt by p.planer)). To odmah nameće pitanje korupcije i deo profita koji ide nekom gore.
2. Iza firme stoji bilo ko drugi. Sistem bez podrške grada nema šanse da zaživi, i samim tim taj bilo ko drugi postaje blizak gradonačelniku. To svakako nije besplatno i vraća nas na stavku 1.

Dakle, ja uopšte ne sporim da ste svi vi u pravu, samo bih voleo da se koriste argumenti koji imaju smisla,

PS: Prostornog planera bih zamolio da pogleda moje postove na prethodnih nekoliko strana.
 
^Upravo tako, osnovali firmu za 500e, posle nekoliko meseci dobijaju ugovor, onda podignu kredit da bi mogli da rade. Banka koja daje kredit je ista ona iz benefit programa :)

Apeks, koji je osnovan sa 500 evra što je zakonski minimum, 2009. godinu završio je, prema podacima APR, sa isto toliko. Pa ipak, ovo malo preduzeće sa jednim zaposlenim koje je 2010. godinu dočekalo sa 500 evra, nepunih devet meseci kasnije, tačnije 20.9.2010. pod vođstvom Vlahovića, dobija višemilionski posao naplate Bus plus kartica u Beogradu. I tu nije kraj finansijskim čudima koja se dešavaju u Apeksu. Samo deset dana posle potpisivanja ugovora sa Beogradom, Apeks uzima kredit od dva i po miliona evra sa zalogom od 500 evra osnivačkog kapitala, pa 2010. godinu završava sa oko dva i po miliona evra na računu.

U registru založnog prava Apeks je, pod datumom 1.10.2010, upisao dva kredita, a u februaru 2011. još jedan. Prvi kredit od 2,54 miliona evra, jedan od dva podignuta deset dana posle potpisivanja ugovora, Apeks uzima kod Erste GCIB Finance I B.V. iz Holandije, kompanije koja se bavi davanjem zajmova, registrovane kao društvo sa ograničenom odgovornošću u stopostotnom vlasništvu Erste banke iz Austrije. Istoga dana Apeks je u upisao i kredit u iznosu od 116 hiljada evra podignut u Erste banci a.d. Novi Sad, istoj onoj u kojoj je Aleksandar Vlahović član Upravnog odbora. Ova dva kredita Apeks treba da vrati za 54 meseca. Dva meseca kasnije u založbenom registru Apeks upisuje još jednu, kratkoročnu pozajmicu, od 50 miliona dinara uzetu takođe kod Erste bank a.d. Novi Sad. Sva tri kredita ukupno od oko tri miliona evra Apeks je dobio a da nije imao prihode!

Pod kojim uslovima je Apeks dobio kredit i ko je i kakve garancije dao bankama da će im novac sa kamatom biti vraćen, ostaće verovatno tajna. Na pitanje Pištaljke da li je možda te garancije za Apeks dao Beograd, nadležni u Direkciji za javni prevoz su odgovorili negativno.

http://getosrbija.wordpress.com/2012/02/03/nejasan-ugovor-o-bus-plus-u/
 
Ne tvrdim, da ce se sa ovakvim vidom (prinudne) naplate krenuti zdusno i odmah, posebno ne kada se radi o naplati potrazivanja od fizickih lica, ali sudeci po onome sto sam video po okolnim zemljama (BJRM ili SLO, ili HR recimo), u ovoj oblasti ce doci do veoma, veoma krupnih promena u veoma, veoma kratkom roku. Naravno prvo u vidu donosenja odgovarajucih propisa, sto je vec uveliko pocelo (i u toku je).
Izbegavanje placanja (tapetarenje i gadjanje kanti) za preuzete novcane obaveze je relikt 90`tih koji ce nestati kao dinosauri....Nestajanje ce biti izvedeno prilicno brutalno i transparentno ( :D ) kako bi se dao opsti primer ukupnoj populaciji (plebsu)......To narocito ukljucuje fizicka lica, bez obzira sto su njihova dugovanja manja od privrede, ali fizicka lica i njihove navike i ponasanje su u fokusu novog poretka....
Retko ce se desiti da nekome dug zastari, a da nije naplacen pre nastajanja zastarelosti (sto je u socijalizmu i pred-kvazi-kapitalizmu bilo pravilo opravdano ``visim``drustvenim interesom). Jednostavno novi svetski poredak se zasniva na tome da ``gazdu`` tj. poverioca ne mozes da izbegnes tako lako kao u hippi 70`tim, new wawe 80`tim, ili u trash-folk 90`tim. Pogledaj samo kako je resen taj zanos 70`tih i 80`tih iz Zuccoti parka, ili juce ispred katedrale u Londonu....... :lol: :lol: :lol:
U stripovima iz serije Alan Ford je uopsteno - nesto vise receno o tome.......da ne duzim... :laugh:
 
Vrh