Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

^^^Odlično zapažanje, verovatno zato što nabavljaju "stock" varijante vođeni pretpostavkom da će se desno krilo koristiti za kupovinu karata kod vozača uz istovremeni ulazak putnika sa markicom na levom krilu. Asimetrična šipka je praktičnija u beogradskim uslovima, mada neki gradovi poput Hamburga umesto razdelne koriste pokretnu šipku na desnom krilu vrata kako bi udaljili putnike u slučaju gužve. Tamo su prva vrata pomoćna.

Meni deluje da je prostor u BMC-u kod prvih vrata dovoljno širok da, ako se otvori i levo krilo, može fino da se prođe i uđe u vozilo. Zbog čega ne počnu praksu otvaranja i tog dela vrata?
Sama efikasnost cirkulacije umnogome zavisi i od rasporeda, pa tako single sedišta sa desne strane između prvih i drugih vrata ubrzavaju protok do "izlaznog pretprostora" u zoni drugih vrata što se takođe može zapaziti u hamburškim vozilima. BMC deluje prostrano, ali bio bi još prostraniji sa single sedištima koja bi ublažila sudaranje prilikom prolaska.

Italijani su poznati po selektivnom pristupu, davanju prioriteta stajanju i rasporedu koji olakšava cirkulaciju. Rimski Citymood u trovratnoj verziji tipičan je primer. Njihova vozila obično imaju single sedišta sa desne strane (celom dužinom), ukupan broj sedišta je (za gradske autobuse) uvek manji nego na drugim tržištima, a prostor za stajanje komotniji. Uz to ima više vertikalnih šipki kako bi nižim ljudima bilo lakše da se uhvate. Kombinacijom smanjene gustine stajanja i prilagođene ergonomije na taj način konfigurisana vozila čine vožnju za vreme gužve lakše podnošljivom, uz optimalan protok i kraća zadržavanja bez obzira na režim pristupa.

Bojim se da će postojeći raznolik vozni park samo otežati primenu novih pravila.
 
“Путници ће бити усмеравани да улазе на врата на којима се налазе валидатори, а излаз ће бити на другим вратима. Путници ће се кретати кроз возило и на тај начин ће се постићи бржа измена путника (улаз и излаз из возила), а све то ће укупно, уз остале мере, утицати на повећање комфора за путнике у јавном превозу – кажу из овог секретаријата.”🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Ako može Novi Pazar bez javnog prevoza, može li i Beograd? Videćemo uskoro...
 
Voleo bih da vidim u praksi pokušaj da se na ovakvim mestima sprovodi i nametne ulaženje isključivo na prva vrata.

Još je ovo bilo sjajno u poređenju s onim što ume da bude u toku jutarnjeg i popodnevnog špica.
1.jpg

2.jpg

3.jpg



I sad će neki pajser tamo kao da tera ljude da preskaču sve ove kioske, nadstrešnice, blatišta, rupčage i biciklističke staze samo da bi ulazio na prednja vrata. Aha, oće to.
 
^^^Ne smem ni da pomislim šta će tek na Mostaru, Sajmu, Autokomandi, Zelenjaku, kod Hajata biti (o novogodišnjim praznicima ili utakmicama i da ne govorim) ako se u Madridu oko trovratnog autobusa pravi ovakva gužva još na terminusu (očito van špica jer nema gomile ljudi sa strane).

Još nije najjasnije da li je planran jednosmeran ili dvosmeran ulaz zavisno od modela, tj. da li samo na prva vrata u svim vozilima (solo i zglob), na prva i treća u solo i prva i četvrta u zglobu ili je ulaz na prva u solo a na prva i četvrta u zglobu. Efikasna cirkulacija u mnogome zavisi od konfiguracije vozila, pa mislim da će se naići na probleme usiljenom primenom određenog režima korišćenja različitih vozila u nepovoljnim uslovima eksploatacije (ovakve su gužve za all-door access i to sa što više ulazišta ko u metrou).

Kad god pomenu ulaz na prva ne mogu zanemariti činjenicu da se u svetu praksa razlikuje od grada do grada baš kao i namenski nabavljen vozni park. Recimo taj madridski zglobni Mercedes nema četvrta vrata, pa za razliku od solo s troja vrata nije pogodan za ulaz pozadi pri većem deklarisanom kapacitetu od naših solo (100+ putnika) jer bi putnicima koji sede u zadnjem delu bilo teško da se probiju do drugih vrata, tj. morali bi da čekaju da drugi putnici prvo uđu na treća. Ulaz na prva i treća je posebno efikasan kod kratkih trovrataša najzastupljenijih u Italiji poput ovog Citara K iz Trapanija. Madrid nema tih problema jer je cirkulacija jednosmerna kao kod solo dvovrataša (od prednjih ka ostalim), pa ima sedišta naspram trećih (umesto prostora za stajanje/manja je gužva) na koja se takođe izlazi. Doduše moraju da se probijaju do zadnjeg dela, što je nadoknađeno komotnijim prednjim delom sa manje sedišta (većina je pozadi što ujedno dovodi i do pogodnosti u vidu podele putnika po dužini putovanja, takoreći singldek imitacija dabldekera pogodna za ekspres linije primenjive i kod nas ka aerodromu recimo).

Mislim da se srlja pošto-poto i da tako nešto sam SJP ne bi uradio bez izrade studije izvodljivosti radi nabavke pogodnih vozila, izmena najvažnijih stajališta, terminusa. Fiskalni savet je izlaprdao šta njemu smeta, a populisti bi da što brže sprovedu u delo. Recept za katastrofu.
 
Fora MasterCardom izgleda da više ne prolazi. E sad, da li svi aparati nemaju mogućnost da se prebace na MC mod ili kontroleore mrzi, to ne znam.

Ali i dalje ne viđam nikakve posledice neplaćanja prevoza jer kontrolori samo opominju.
 
Pohvala za Kosmaj sto sređuje displeje na Mercedesima iz 2005, na 180 su ugradili novatronic displej verovatno iz nekog rashodovanog 112N, a na drugima popravljaju fabričke displeje, popravljeni su na 181,182,186,198 i verovatno na još nekim
 
Fora MasterCardom izgleda da više ne prolazi. E sad, da li svi aparati nemaju mogućnost da se prebace na MC mod ili kontroleore mrzi, to ne znam.

Ali i dalje ne viđam nikakve posledice neplaćanja prevoza jer kontrolori samo opominju.
Verovatno su resili problem,uglavnom ocitava karticu svuda,jedno vreme je MC prolazila samo u najnovijim vozilia.
 
Teška nebuloza bez ikakvog efekta na prodaju karata. Razumem poentu u smislu da ulaskom na prva i treća vrata kod solo vozila, a izlaskom na druga, želi dobiti na protoku putnika unutar vozila. No, gužve su kod nas za to, plus po ko zna koji put ponovljena priča o neprilagođenim stajalištima sa isto tako neprilagođenim vozilima. Moralo bi mnogo šta tu da se promeni. Kad god neko spomene 72-jku, prođe mi kroz glavu koliko je glavni aerodrom u zemlji očajno povezan sa gradom. Da bude i jedna linija kao 72, al ne može da ide toliko okolo naokolo, i još puštaju odavno solo na liniju. Interval je, takođe, mnogo razvučen. Komotno bi mogla već iz Omladinskih brigada na autoput. S obzirom na to da ima i kasnih letova, mogla bi da ide i posle ponoći, na jedno pola sata.
 
Jedva čekam da ovo sprovedu na sve linije, već zamišljam scenu - Karađorđev park ka Slaviji, dolaze dva dupke puna autobusa, u kojima će se putnici naravno kretati u smeru ka vratima namenjenim za izlaz kroz prolaz širine za jednu osobu (najpovoljnije preko glava drugih putnika), dok ljudi na stajalištu formiraju red za ulaz na prva vrata (smanjene širine i na kojima je razapeto jedno konopče), a kojima će vozač radosno proveriti i naplatiti kartu, jer je obrtaj prilagođen povećanom dwell time-u. Oće naravno. U realnosti obrtaj će biti povećan maks. +5 minuta, RV će putnici i u periodima bez gužve (10:00 - 13:30, posle 21:30, praznici, ...) moći da okače mačku o rep, a vozače neće doticati da li neko ima kartu, jer niti će imati pravo da traži podatke za kasnu, niti će imati želju da izaziva potencijalne sukobe sa putnikom bez karte i ostalim putnicima koji zbog toga kasne. Iskreno, ne vidim poentu ulaska na prva vrata i u van vršnim periodima, kada u autobusu zna biti do 10 ljudi, zar nije logičnije da putnik koji je najbliži recimo trećim vratima uđe na ista i tu otkuca svoju kartu (kao i do sada), umesto da juri ka prvim vratima i zadržava vozilo još više na stajalištu, a da naplatu proverava kontrola, koja bi uredno pisala kazne, ne bi preskakala određene grupe ljudi i ne bi u 90% slučajeva bila na 5-6 istih poteza u gradu, u isto vreme.

Koliko su zapravo spremni za ulaz na prva vrata savršeno mi govori "zadnji" deo moje karte sa E2 i slipa koji sam dobio pri obnovi markice - na pozadini su otštampani logotipi Sekretarijata, pri čemu niti su isti u ravni, niti je između bilo koja dva logotipa razmak isti, kao da je dete uzelo i crtalo ih.
Karta by Miloš, on Flickr

I sada će me neko ubediti da ne mogu ovako jednostavnu stvar da ubodu, ali će zato savršeno isplanirati i iskordinisati ulazak na određena vrata.

Takođe koliko vidim Kosmaj i Novi Beograd vredno prebacuju validatore na zadnja vrata (što je još jedna besmislica, jer pored toga što služe za naplatu karata, validatori obaveštavaju i o sledećem stajalištu, preporuci o ulazu na prednja vrata i prikazuju informacije o izmenama, pa onaj ko se nalazi u srednjem delu vozila, u kome je i najviše putnika, neće moći da čuje ili pročita poruku, informaciju, i sl., a onaj ko se nalazi kod zadnjih vrata imaće priliku da sluša simfoniju često ne sinhronizovanih validatora, koji mu poručuju da uđe na prednja vrata, iako je odavno ušao, a niko se nije setio i zahtevao da se zvučne najave povežu sa zvučnicima, a tekstualne informacije ispisuju na unutrašnjim displejima ili još bolje ekranima), dok Karaburma još nije započela.
 
Poslednja izmena:
Је л' ово неко испробавање новог система? Или нешто друго?
Иначе, 72 је стварно ужасна линија за одлазак на аеродром. А1 је незгодна за преседање до одређених делова града. Ја највише волим 860И и 860МВ, стају код робног терминала. Иду нешто ређе од 72, али брзо стигну ауто-путем и лако се преседа код Сава центра. Незгодно је унети већи кофер кад наиђе високоподни соло, али нископодни зглоб је пун погодак.
 
Mi pričamo firmi gde vozilima ne rade displeji, gde ne mogu da podese vreme na časovnicima u vozilu, gde je stavka održavanja i higijene vozila na poslednjem mestu u budžetu...

Plus sve navedeno oko logističkih problema ulaska na prednja vrata (već sada loše projektovane stanice, obaveza vozača da proda kartu...)

Ja bih rekao da je problem u menadžmentu koji ne može osnovne (gore navedene) stvari da dovede u red.
 
Nedugo nakon incidenta na stanici kod Dragiša Mišović, kada je deda bacio kamen na autobus 94, i razbio bočno staklo, iznerviran teranjem na ulaz na prva vrata, a autobus prethodno čekao 30 min, odustalo se od ulaska na prednja vrata. Čisto onako kao zanimljivost navodim.​
 
Sve po zaslugama (ako mislimo na političare).
Ma šta njih briga, oni se ionako vozikaju službenim i nemaju dodira sa gužvom, čekanjem po pola sata i ostalim propratnim problemima.
Žao mi je što nemaju ni vida ni sluha za naše realne probleme.
On redukuje red vožnje i kaže "snimanjem je utvrđeno".

A narod zatutkalisan i sluša, šta može drugo.
 
мени је вађење на закон само изговор. у закону стоји да локалне самоуправе могу да се удруже за заједничко обављање комуналне делатности (мада сам о томе већ писао раније). дакле, законски ништа не спречава Панчево да уђе у систем БусПлус-а, потребна је само воља и да се договоре колики % финансирања ће бити обавеза Панчева

да се надовежем на ово, пошто је остатак везан за ову тему. дакле, не постоји законска препрека да се локалне општине укључе у београдску ДЈП и БусПлус систем. када би постојала (политичка) воља, све околне општине и градови који су, реално, део широке београдске агломерације (Смедерево, Панчево, Опово, Стара Пазова и Пећинци) могле би слободно и без икаквих законских препрека да уђу и ДЈП и БусПлус. чак и систем финансирања јавног превоза би могао да се уради на два начина:

1: свака општина подједнако учествује у финансирању превоза. дакле, 22 општине (17 београдских за које Београд плаћа збирно и ових 5 раније наведених) по 4,54% учествовања у финансирању (77,27% плаћа Београд и по 4,54% свака од наведених). предност би била што би линије могле да се уводе по потреби сваке општине, могле би да се уведу линије с једног на други крај система (нпр. Панчево-Обреновац или Смедерево-Пећинци), које би се водиле као регуларне градско/приградске линије. мана, вероватно би за неке општине то био већи трошак, али свакако би им био и већи добитак у смислу боље повезаности. БГВ би могао слободно да иде до Панчева и Старе Пазове, јединствени је систем;

2: финансирање се врши по броју путничких километара, и сходно учешћу сваке општине у укупном броју путничких километара, толико процентуално плаћају своје учешће. предност, општине плаћају онолико колико учествују у превозу, мана, теже увођење нових линија, с обзиром да би то повлачило повећање издатака за финансирање. питање је да ли би се БГВ продужио, јер Панчево и Стара Пазова не би повећали своје учешће у финансирању (поготово Панчево).
 
Vrh