Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Ličilo bi na megamarket sistem, pa kako ko voli nek izvoli. Ako ti ovaj provajder nudi liniju 71 za 150 din, a drugi po istoj ceni liniju 71 koja saobraća do Vukovog spomenika, ti ćeš platiti onome sa kime si zadovoljan, odnosno čijom uslugom si zadovoljan. Ako možemo svuda da imamo konkurenciju, možemo i ovde.

Za metro se ne brini, neće biti interesenata da se švercuju, jer nije san Beograđana da se voze od Makiša do BNV, niti da obilaze lokacije budućih naselja.
 
Hvala za ovo @solecar :D

Pa da pocnemo... :D
patrick-scheming.gif
 
Evo jedan primer kako rade kontrolori bus plusa. Pre par dana ulaze u tramvaj polu prazan i bahato krecu da se deru ajmo karte. Prilaze meni traze mi kartu ja lepo kazem da nemam i on mi bahato kaze izadji odmah i ode dalje. Kada je video da ja nisam izasao uzeo je da maltretira zenu koja isto tako nije imala kartu, na kraju je odustao i od toga jer mu je kolega sugerisao da pozure da izadju na sledeceoj stanici jer je video da dolazi pun bus pozadi. Poenta moja je ta da oni biraju "zrtvu" za pisanje kazne, ne ulaze u raspravu sa onima sa kojima oni procene da ne mogu(mislim na trazenje licne karte, pisanje kazne, izbacivanje iz prevoza).
 
Pa ličnu i ne mogu da traže.

Kvalitetna kontrola u trenutnim zakonskim okvirima je moguća samo uz prisustvo Komunalne milicije.

Jutros su i mene malo začudili. Ušla dvojica kontrolora, baš onako izgledaju agresivno, ali su baš otaljali posao. Devojka dala kartu, bila neočitana, onda rekla da je aparat očitao, on joj rekao da nije i izašao napolje.
 
Pa ličnu i ne mogu da traže.

Kvalitetna kontrola u trenutnim zakonskim okvirima je moguća samo uz prisustvo Komunalne milicije.

Jutros su i mene malo začudili. Ušla dvojica kontrolora, baš onako izgledaju agresivno, ali su baš otaljali posao. Devojka dala kartu, bila neočitana, onda rekla da je aparat očitao, on joj rekao da nije i izašao napolje.
Pazi licnu kartu oni traze iako nemaju pravo na to, ali je ne traze meni nego zenama/devojkama koje mogu da izmanipulisu. A i ja sam primetio u zadnje vreme da ih bole uvo da se cimaju toliko bar muskarce kontrolore , dok zene oce da se svadjaju :)
 
U nekoliko situacija sam prisustvovao da kontrolori prvi uđu, blokiraju aparate svojim karticama i onda krenu da se raspravljaju sa ljudima koji su ušli na istoj stanici kao i oni, ali posle njih, i logičnoi nisu ni mogli da očitaju kartu. A bilo je situacija gde su na istoj stanici ušli i putnici i kontrolori, i to da kontrolori ne uđu prvi, a opet se svađaju sa putnicima koji su ušli na istoj stanici. Jedna žena im je u toj situaciji odgovorila da joj ne pada na pamet da ugrožava svoj život zbog otkucavanja karte i da istu očitava tek kada se bezbedno uhvati za neku od šipki. Nakon toga su joj omogućili da očita kartu. Za kraj jedna pomalo i smešna situacija. Ulazi žena u autobus i kreće da očita kartu, a ono joj javlja da nije moguće, jer je kontrola u vozilu. Pola minuta kasnije joj prilazi kontrola i traži kartu. Ona im kaže da nije očitana zato što je aparat bio blokiran još dok je ulazila i da joj ne pada na pamet da im da kartu, jer naskaču na te aparate da ih blokiraju, k'o panteri na žrtve, a ljudi još nisu ni ušli. Nakon toga su odblokirali aparate i produžili dalje.​
 
Ako nek ih pritisnu malo.

Postalo je jako iritantno teranje inata nestručnih političara koji bi pored očiglednog rasipanja da ti naplate lošiju uslugu, a da pritom nisu ni svesni da bi uštedom na drugi način kroz povećanje efikasnosti/smanjenjem rashoda na nivou sistema mogli da obore cenu karte i na taj način podignu stopu naplate karata (da ne govorim koliko bi istovremeno poboljšanje prevozne usuge uticalo na promenu stava putnika koji se trenutno švercuju).

Ako se iko zapitao ko ih huška evo šta je izašlo u "Vremenu" pod nazivom "Kuda ide GSP?".

Fiskalni savet je jedna od retkih institucija koja se u više navrata detaljno i temeljno bavila problemom GSP-a. Poslednji put su to uradili 2017. godine kada su jasno ukazali na goruće probleme u naplati karata, višku zaposlenih i neefikasnom upravljanju firmom: “Preduslov za trajno ozdravljenje javnih finansija Beograda je rešavanje problema gradskog prevoza. Od naplaćenih karata za prevoz budžet Beograda prihoduje manje od 10 milijardi dinara, dok ga troškovi finansiranja gradskog i prigradskog prevoza koštaju oko 24 milijarde dinara. Glavni razlog za ovako neuspešno funkcionisanje gradskog prevoza je niska naplata karata – gotovo polovina putnika ne plaća karte za prevoz. (…)

Glavni uzrok prevelikih troškova GSP-a predstavlja višak zaposlenih. Rashodi za zarade čine preko 40 odsto svih poslovnih rashoda GSP-a, što je za skoro 10 procentnih poena više u odnosu na ‘Arivu Litas’, najvećeg privatnog prevoznika. Glavni razlog za ovakvu razliku predstavlja postojanje velikog viška zaposlenih. Konkretno, od oko 5.500 zaposlenih u GSP-u na kraju 2015. godine, preko 1.200 ljudi bilo je zaposleno na poslovima tekućeg održavanja vozila. (…)

Problem je toliko složen da je u njegovo rešavanje, pored gradskih vlasti, verovatno potrebno da se uključe republičke institucije (nadležna ministarstva – lokalne samouprave i privrede) i da se usvoji i sprovodi plan zasnovan na stručnim i kredibilnim merama”, pisao je Fiskalni savet te 2017. godine.

Blesavi ekonomisti umesto da kritikuju rasipanje na sve strane osim na održavanju koje je neophodno upravo radi sprečavanja ugrožavanja bezbednosti (otkazivanje kočnica, otpadanje točkova). Jadna li vam majka kad vam je višak na održavanju. A kako bi bilo da iskritikuju recimo mrežu linija, strukturu voznog parka, zapostavljenost šinskih i postojećih elektro sistema, preveliki budžet za nabavke sa malim uticajem na sistem poput preskupih solo elektrobusa, o rasipanju van sistema JGP i da ne govorim? Nikako jer su to ekonomisti, ne profesionalci koji se bave planiranjem saobraćaja. Tako je to kad vam Siniša Mali kolo vodi.

A što se 10/24mld rsd tiče ni mnogi drugi nisu nušta bolji.
 
Ako sam dobro rastumačio nedavno pisanje na forumu, opet je u planu izrada neke nove Nove mreže linija, pa će kad dođe vreme za njeno prezentovanje, doći i kritika postojeće. Ovo drugo se kritikuje po potrebi, odnosno hvali, kao uostalom i 99% stvari i dešavanja koje su bitne ljudima na vlasti.​
 
Danas u 18-ici u Kumodraškoj nesvakidašnji prizor. Solaris popunjen jedno 30-ak procenata, ulaze dva kontrolora na prva vrata. Dok nisu došli do trećih dosta švercera uspelo da umakne na sledećem stajalištu. Među njima jedna Kineskinja. Kad ih je videla ustala, izvadila karticu došla do validatora pa se predomislila i izašla.

Pretpostavljam da bi je ignorisali. Inače po svemu sudeći u pitanju je žena koja živi ovde (imaju oni dosta prodavnica kod nas) duže vreme. Kako mi smeta kad de fakto ne važe ista pravila za sve. Romi, druge manjine, samo većina mora da se pridržava i finansira sve ostale na svojoj grbači, one koji u drugim zemljama ne mogu tako da se bahate.
 
Ajde ne podmeći rasizam i šovinizam, ako kontrola nekome ne prilazi u BG, to su muškarci u punoj životnoj snazi, mejnstrim izgleda i ponašanja. Bukvalno arhetipski predstavnik većine je najpovlašćenija kategorija putnika, i vozi se besplatno samo ako to želi.
 
Ajde ne podmeći rasizam i šovinizam, ako kontrola nekome ne prilazi u BG, to su muškarci u punoj životnoj snazi, mejnstrim izgleda i ponašanja. Bukvalno arhetipski predstavnik većine je najpovlašćenija kategorija putnika, i vozi se besplatno samo ako to želi.
Ovo je tačno. Imam 24 godine, izgledam tako i u 90% slučajeva mi ne prilaze.
 
Ajde ne podmeći rasizam i šovinizam, ako kontrola nekome ne prilazi u BG, to su muškarci u punoj životnoj snazi, mejnstrim izgleda i ponašanja. Bukvalno arhetipski predstavnik većine je najpovlašćenija kategorija putnika, i vozi se besplatno samo ako to želi.
Onda lepo probaj njima da objasniš ko je povlašćen. Možda ti i uspe ukoliko već na sledećem stajalištu ne zasviraju tandaramandara profi muzičari kojim će kontrolori da očitaju bukvicu i za to što zarađuju (ne plaćajući porez) na grbači onih koji plaćaju kartu, odnosno svih ostalih koji pune poresku kasu a ni ne voze se.

Izobličavaš istinu jer nije da takvima ne prilaze već se sa njima ne nastavljaju da ne bi dobili po nosu kao nenaoružani. Zato postoji prevozna policija koja bi trebalo da zavodi red primoravanjem svih putnika na jednake obaveze (zato sam pomenuo bahaćenje koje na drugim mesrima ne prolazi).

Pa sad nisam siguran ko podmeće dehumanizujuće ideologije, građanin alergičan na njih i nepravdu bilo kakve vrste, ili možda njegova država koja nije u stanju da obezbedi ista prava i obaveze svih svojih građana zagarantovana ustavom (da sam pomenuo penzose opet bi bio grbav, a ti kod američkih feminista ostao politički korektan i upiranjem prsta na muškarce kao "jači pol" koji inače eno "maže nokte" u Ukrajini svojevoljno).
 
Ево и кад метро буде готов за 20 година и замислимо да беспрекорно функционише, ако систем контроле буде какав и данас, и ту ће се људи масовно шверцовати.
Ја капирам кад си млад човек, до неке 22-25 (максимум) године па и ајде, али да неко има 30 нешто 40 нешто и да се без срама шверцује, неће ми бити јасно никад.
Šverc u metrou ne bi bio fizički moguć, zato što na ulazu u svaku stanicu postoji turniket, očitaš karticu, rampa se otvori i prođeš. Nešto slično kao validatori za BG Voz na Karađorđevom Parku i Vukovom Spomeniku, rampe se same otvaraju putnicima koji izlaze iz stanice. To je zatvoreni sistem naplate, koji nije moguće primeniti na buseve, trole i tramvaje, tu će uvek morati da postoje kontrolori i očitavanje karte u vozilu. Ali Šapićeva ideja da u dvomilionskom gradu može funkcionisati ulaz na prednja vrata i kontrola karata sistemom "jedan po jedan" je najveća glupost koju sam čuo u skorije vreme. Ako se to uvede, vožnja GSP-om će postati sporija od pešačenja, i to za one koji budu imali ludu sreću da im prevoz stigne čim izađu na stajalište. A oni koji ne budu, sledeći će čekati od sat vremena naviše.

Švercuju se svi ljudi čije ekonomsko stanje je katastrofa, a javni prevoz koji imaju na raspolaganju još gori od toga. Ja sam samom sebi svečano obećao da ću prestati da se švercujem onog dana kada Beograd dobije makar jednu liniju metroa. To važi za sve ostale vidove prevoza, pošto vožnju metroom moraš platiti hteo ne hteo. Ni sada se ne švercujem uvek, samo onda kada su baš bezobrazni sa nepoštovanjem reda vožnje, desetka koja vozi na 40 minuta umesto na propisanih 12, sedmica često na 25 minuta umesto na propisanih 8, trola 41 posle 20 minuta čekanja na okretnici Studentski Trg, itd. Ali uvek kod sebe imam karticu sa jednom ili dve dopune, ako slučajno primetim da kontrola ulazi u vozilo.

Ne bih imao problema da redovno plaćam korišćenje prevoza, kada bih znao da je mojih 90 dinara otišlo u fond za nabavku novih tramvaja, više zglobnih autobusa i trolejbusa. Nijedan novi tramvaj nismo videli zadnjih 13 godina, zglobnih trola ima na prste jedne ruke, a ni zglobnih buseva nema na polovini linija gde bi ih zbog broja putnika moralo biti. Zaista ne vidim u čemu je interes mene kao građanina ovog grada da ulažem u profit privatne firme Apeks ili Kentkart?
 
“Путници ће бити усмеравани да улазе на врата на којима се налазе валидатори, а излаз ће бити на другим вратима. Путници ће се кретати кроз возило и на тај начин ће се постићи бржа измена путника (улаз и излаз из возила), а све то ће укупно, уз остале мере, утицати на повећање комфора за путнике у јавном превозу – кажу из овог секретаријата.”🤡🤡🤡🤡🤡🤡

 
“Путници ће бити усмеравани да улазе на врата на којима се налазе валидатори, а излаз ће бити на другим вратима. Путници ће се кретати кроз возило и на тај начин ће се постићи бржа измена путника (улаз и излаз из возила), а све то ће укупно, уз остале мере, утицати на повећање комфора за путнике у јавном превозу – кажу из овог секретаријата.”🤡🤡🤡🤡🤡🤡

A jel? A kako će to da funkcioniše na modelima IK112LE na kojim ne rade zadnja vrata? Mislim jeste da ima šiber, ali će to trajati.
29 vozila ukupno tog modela.
Znači da će biti selektivno gde može.
Ulazak na prva kod njih će stvarati kolaps.
Biće incidenata u kojima će isključivo vozači biti krivi.

A da... Neće im to proći, to može u gradovima u kojima je prevoz sređen a automobilske gužve iole normalne.Beograd je suprotno.
 
Ko šta radi, gradska vlast na svakih nekoliko godina pokušava sa ulaskom na prednja vrata. Obzirom na brojnost ponavljanja akcije, postoji opasnost da narod trajno zapamti ovo, poput toga da danas znamo da su bili I i II svetski rat, građanski rat u BIH i Hrvatskoj...
 
Ja sam primetio da su krenuli u opasnu kampanju za ulazak na prednja vrata, malo, malo pa tekst na Blicu o tome.

Verovatno su i oni svesni da nema leba od toga, pa pokušavaju sa nekim kampanjama da uđu u glavu putnicima...
 
A jel? A kako će to da funkcioniše na modelima IK112LE na kojim ne rade zadnja vrata? Mislim jeste da ima šiber, ali će to trajati.
29 vozila ukupno tog modela.
Znači da će biti selektivno gde može.
Ulazak na prva kod njih će stvarati kolaps.
Biće incidenata u kojima će isključivo vozači biti krivi.

A da... Neće im to proći, to može u gradovima u kojima je prevoz sređen a automobilske gužve iole normalne.Beograd je suprotno.
Biće veselo imajući u vidu da namere zasnivaju na teoriji bez opsežnih testova u praksi (počev od poligona sa zaposlenima u krugu pogona, završno sa radom na linijama različitih karakteristika). Nisu isti uslovi ni na različitim linijama, kamoli gradovima.

Viđao sam skoro kako IK112LE sa neispravnim trećim kako se pun prazni na Mostaru usput stvorivši kolonu, tako i Higerov dvovratni kapabus na EKO1 za vreme kolapsa kada nije bilo ni tramvaja ni 95. Baš se dugo zadržavaju jer redovi vožnje nisu pravljeni za 50-80 putnika po polasku. Sa druge strane razbacujemo se sa trovratašima koji pokrivaju antibiotike (38L je izuzetak jer ume da se napuni u špicu) pogodne upravo za dvovratna rešenja.

Naravno da im neće poći za rukom, kao što nije dosad. Efikasnost i komfor će zavisiti od ergonomije različitih modela, kojih u ovom gradu ima sve više. Stari zglobni Urbino i zglobni BMC su pogodni za izlaz u sredini, ali podstiču na izbegavanje zgloba što dovodi do manjeg kapaciteta ili veće gužve u prednjem i zadnjem delu. Novi M.A.N je kao kompromisno rešenje izuzetak (veći ali gotovo izjednačeni razmaci napred i nazad, srednji razmak između Mercedesa/kraćeg Otokara/novog Solarisa i BMC/starog Solarisa).

Autobusi sa velikim razmakom između prvih i drugih vrata (Mercedes, novi Solaris, Otokar) zavisno od rasporeda pogodni su za ulaz na sva vrata sa prvim kao pomoćnim (Wiener Linien) ili ulaz na prva i treća sa većim prostorom za stajanje između prvih i drugih (TEC). Međutim za opterećene koridorske linije sa izlaskom u sredini, ipak mislim da je Capacity L sa 5 vrata najoptimalnije rešenje (35-37 sedišta, naslon iza zadnjih, ulaz na prva, druga i peta, izlaz na treća i četvrta, tako da su prva pomoćna).

U svakom slučaju (bez obzira na režim pristupa) trebalo bi da porade na unifikaciji voznog parka, uz posebnu pažnju na odabiru konfiguracije sa povoljnom ergonomijom enterijera. Smanjenje rashoda efikasnijom organizacijom prevoza i da ne pominjem.
 
Meni deluje da je prostor u BMC-u kod prvih vrata dovoljno širok da, ako se otvori i levo krilo, može fino da se prođe i uđe u vozilo. Zbog čega ne počnu praksu otvaranja i tog dela vrata?
 
Koliko znam, dva su razloga:

1) neki vozaci bukvalno ne mogu da voze ako im je blokiran taj ugao. Sto razumem donekle
2) mislim da po nekom zakonu ne moze putnik da stoji tik uz staklo nego mora da bude odmaknut ili da postoji neka sipka izmedju njega i stakla.

I jedno i drugo po meni imaju smisla, samo se onda pitam zasto se pri svim nabavkama uzimaju vozila u kojima je sipka tacno na sredini izmedju dvoje krila vrata, umesto da bude postavljena tako da bude na 2/3 prolaza. Dakle pitam se zasto je podela prednjih vrata i prolaza: | 50% sirine - sipka -50% sirine , umesto da bude: 70% sirine - sipka - 30% sirine.
 
Vrh