Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Је л може неко да каже колико ГСП заради од БУСПЛУС-а?
Razumem kriterijum "neću da platim g.... od usluge", i pao mi je na pamet pravedniji pristup:
Mogućnost besplatnog prevoza za prevoz koji kasni! Sledeći algoritam:
- Svako stajalište mora da ima istaknut red vožnje. Ako prevoz kasni 10 minuta i više, postoji Džipies vezan sa BUS-PLUS aparatima. Na aparatu može biti napisano "KAŠNJENJE". Putnici koji imaju markicu, dobijaju popust 1,5% za markicu za sledeći mesec provlačenjem preko aparata. U takav autobus kontrola ne ulazi. Putnici koji su poništili kartu do kašnjenja, još jednom provlače kartu i dobijaju za tih 90 dinara do kraja dana i sutra bespkatnu kartu. Pored Kašnjenje, napraviti i obaveštenje "IZOSTALI PRETHODNI POLAZAK" sa istim pravima putnika.
- Tek tada napraviti strogu kontrolu.
- Za ekscese se kažnjavaju i prevoznici uključujući i GSP, ali tako da ipak dobiju 80% novca za polazak koji su ostvarili makar i sa kašnjenjem.

Tada će tri puta razmisliti pre nego što potpišu ugovor o izvršenju određenog reda vožnje. Za početak, u taj sistem kažnjavanja ne treba uključiti grejanje i nečistoću, već bar poštovanje reda vožnje kao minimalni kriterijum. Da 10 minuta je ogromno za liniju sa intervalom 4 minuta, ali ostavljamo prevoznicima bar neku fleksibilnost u uslovima saobraćaja.
А да ли може да се рецимо укине субвенционисање градског превоза? Да ли је неко размишљао на ту тему?
 
Ako se ukinu subvencije, to je to. :D Što ste se vozili, vozili ste se. Prosto iz razloga što gradski prevoz retko kao takav pravi profit.
 
Е видиш једну ствар... Имаш људе који никада не користе ГСП. Не купују карту, али се и не возе. Раде, примају плату, плаћају порез, а део тог новца иде на ГСП. Имаш људе који плаћају карту, а плаћају и порез. Колико кошта њихова карта: 2.900,00 за прву зону или више? Колико заправо људи плаћају то? Колико то кошта?

Шта ћемо са људима који плате карту, а не пружи им се услуга? Чекају аутобус по сат времена или га никада не дочекају? Нема поласка, отказан итд. Ти кад купиш карту за међуградски и откажу ти полазак, превозник је дужан да ти врати паре. Нпр. одеш на БАС, купиш карту, аутобус се не појави због квара, одеш назад на шалтер и вратиш карту и добијеш паре. Ко ти враћа паре од БУСПЛУС-а?

Тај проблем није једноставан као што се овде представља.
 
1. Uspostaviti predvidivost u putovanju.
2. Vidljiv pomak na bolje.
3. Održati elementarno dostojanstvo prilikom vožnje.

Prvo se odnosi na to da se od tačke A do tačke B putuje uvek isto vremena. Ne mora da bude prebrzo, ali da se ne dešava da jednom putuješ 20 min. jednom dva sata. I da, ako se na stanici bus pojavljuje na 7 minuta, nek se pojavljuje na 7, ne jednom na 5 pa za 45 minuta.
Drugo na sve ono što pričate, niko nije malouman da misli da može da se sredi javni prevoz za 7 dana. Ali da je svakim novim redom vožnje nešto bolji. Da ako se krene danas, da za deset godina bude pristojan, ne može pre. Ili može ovako kako smo ga napravili danas.
Treće se odnosi na gužve.
 
Teško je uspostaviti tu predvidljivost i nepromenljivost najpre zato što je Beograd prepun crnih rupa koje usporavaju sav saobraćaj u sebi i svojoj okolini. Recimo, na linijama 25 i 26 je nemoguće oslanjati se na bilo kakvu previdljivost kada prolaze kroz gudure i sokake iz 19. veka. Prvo uska grla na Vračaru, zatim Lekino brdo, pa Dušanovac, pa onaj deo između njega i Jerkovića... Jedino što pomaže u takvim situacijama jeste da se linija snabde sa dovoljno vozila i dovoljno polazaka, pa sad jbg nekad će se čekati 10 minuta a nekada će doći jedan za drugim.

Tako je i bilo do skoro ali u zadnjih par nedelja su i njih skresali posle one Šapićeve genijalne najave i plana da se pojačaju vozila i polasci u špicevima, a sve ostale putnike u ostalim periodima dana ili nedelje ko šljivi. Tako je na kraju krajeva bilo i sa trolejbusima pre nego što su ih se dokopali Ticini i Gremlinovi SMRT planeri pa ih uništiše, neke ukidanjem a neke skraćivanjem i proređivanjem.

Pored mnogih saobraćajnica u Beogradu koje su ostale na nivou 19. veka, drugi ili treći razlog zašto je teško osigurati predvidivost je to što je ovo prestonica sa mnogo masovnih dešavanja. Utakmice, koncerti, protesti, delegacije, neobjašnjive gužve karakteristične za Beograd (recimo kad pada kiša i ceo grad kolabira), manifestacije... Recimo, imaš utakmice na kojima sijaju one Arene iznad Autokomande i misliš da mora da je stadion prepun a ono skoro pa prazno. A onda imaš situacije da bez nekog većeg izveštavanja i NAgoveštavanja u medijima (o stanju u gradu) igra Partizan sa Prnjavorom i odjednom se stvore gužvetine jer je to neka jubilarna 3693. utakmica 43634. kola sa 4363 značenja i simbolike pa su se sjatili svi fanatici na stadion da ne propuste još jedan 63936. istorijski trenutak. Koliko sam primetio, tu nema pravila. Može da bude utakmica a da niko ni ne zna, a može da bude i tako da ceo grad stane zbog nje.


Za vidljiv pomak se slažem. Da sam na Šapićevom mestu i da želim da ''poguram'' narod da mi poveruje u priču o boljem prevozu, ono što bih uradio je da u narednih par nedelja ili dva meseca se postaram da sve linije i svi pogoni rade punom parom, i da ljudi nakon više nesnosnih meseci primete da se više u prevozu ne osećaju kao u mašini za mlevenje mesa. E tek onda bi moglo da se priča o nekakvom poboljšanju prevoza koje je Šapić pominjao i obećavao. A ovo ovako što rade je smešno. Vozila su prepuna čak i špicevima, jer prosto nema dovoljno ni njih ni vozača. A tek van špiceva su mu j... kevu, znači u zadnjih par nedelja malo malo pa kad kucam kod stajališta za neku liniju dobijem obaveštenje da mi je vozilo udaljeno 12 stajališta. I onda takvi misle da za dve nedelje počnu da dresiraju ljude da plaćaju svi do jednog i da ulaze na prednja vrata. Idi begaj. Završiće se propašću kao i svi prethodni ''projekti'' tih vrsta.
 
Poslednja izmena:
Postoje linije na koje u 99% slučajeva možeš da se osloniš, a ima i onih na koje maltene ne možeš uopšte. Negde je moguće rešiti problem nepouzdanosti, a negde neće moći nikada. Negde je problem u delu grada kuda ide, a negde je problem u dužini linije...

Tako kod mena imam pouzdane 34 i 36, nešto manje pouzdanu 38L i krajnje nepouzdane 40 i 41.
 
Normalno da ne može da bude uvek u milisekund niti je to sva suština, ali ne može da se desi da čekaš sat vremena na stanici bus koji treba da dolazi na 6 minuta. A svima se to dešavalo. I ne može da bude normalno da nema polazaka, i ne može da bude normalno da prođe autobus koji neće da kupi putnike nego od pola trase krene da kupi, ili samo napravi krug bez da kupi putnike.

Grad da interesuje da napravi javni prevoz da valja, platili bi ljude koji bi im nacrtali ko za decu, šta, kojim redosledom i kako da urade, i šta će to taksativno da donosi. Grad interesuje samo da poveća naplatu, ne da l će neko u 50ici dva puta da se usmrdi dok prođe prokletu lakat krivinu.
 
Da bi se neke stvari rešile, neophodno je da se svakodnevno prijavljuju, a ne da se zadovoljava pisanjem po internetu kako ih ne interesuje gradski prevoz. I ovo važi generalno, ali nažalost postalo je bitnije da se nešto objavi na društvenim mrežama i dobiti gomilu lajkova, nego li nešto konkretno uraditi. Čast retkim izuzetcima.
 
@overdrive
Većina evropskih gradova subvencioniše javni gradski prevoz. Što bi kod nas trebalo biti drugačije? To ne bi ni smela biti čisto profitabilna delatnost, jer predstavlja javno dobro svakog grada, i treba novcem poreskih obveznika pokrivati to, al ne sa tipa čak 70% subvencionisanog novca. Beč to čini sa nekih 30%, na primer. Jel nekome neko brani da koristi javni prevoz? Neko prosto neće da uđe u autobus, jer to mu je ispod svake časti, pa ne mora njegov problem. Jel ti koristiš lekara za svaki uplaćeni dinar od 12% bruto zarade? Neko ode kod lekara jednom u pet godina, a neko ne izbija iz ordinacije, što zbog bolesti daleko bilo, što zbog hipohondrije. Svi imaju isti tretman takođe, iako neko ima bruto platu 300000, a neko 70000. Jel to 100% pravedno? Prosto moraš shvatiti da neke stvari pripadaju društvu u celini, i ima svi na ovaj ili onaj način da izdvajaju za to, ili ne treba da budu deo tog društva. Onda lepo na pusto ostrvo, tamo nema nikakvih troškova, al si prepušten sam sebi, pa kako ti bude.
 
Drugo na sve ono što pričate, niko nije malouman da misli da može da se sredi javni prevoz za 7 dana. Ali da je svakim novim redom vožnje nešto bolji. Da ako se krene danas, da za deset godina bude pristojan, ne može pre. Ili može ovako kako smo ga napravili danas.
Treće se odnosi na gužve.
Mislim da je prvo i osnovno da naprave red vožnje koji mogu da ispoštuju. Znači ne mora da bude linija na 5-6 minuta, neka bude i na 15, ali da znam da će uvek krenuti u 9:00, 9:15, 9:30, 9:45 i 10:00. Sve ostalo se dodaje.
 
@overdrive
Većina evropskih gradova subvencioniše javni gradski prevoz. Što bi kod nas trebalo biti drugačije? To ne bi ni smela biti čisto profitabilna delatnost, jer predstavlja javno dobro svakog grada, i treba novcem poreskih obveznika pokrivati to, al ne sa tipa čak 70% subvencionisanog novca. Beč to čini sa nekih 30%, na primer. Jel nekome neko brani da koristi javni prevoz? Neko prosto neće da uđe u autobus, jer to mu je ispod svake časti, pa ne mora njegov problem. Jel ti koristiš lekara za svaki uplaćeni dinar od 12% bruto zarade? Neko ode kod lekara jednom u pet godina, a neko ne izbija iz ordinacije, što zbog bolesti daleko bilo, što zbog hipohondrije. Svi imaju isti tretman takođe, iako neko ima bruto platu 300000, a neko 70000. Jel to 100% pravedno? Prosto moraš shvatiti da neke stvari pripadaju društvu u celini, i ima svi na ovaj ili onaj način da izdvajaju za to, ili ne treba da budu deo tog društva. Onda lepo na pusto ostrvo, tamo nema nikakvih troškova, al si prepušten sam sebi, pa kako ti bude.
Идемо опет

Међуградски, као и градски превоз, је субвенционисан. Свака линија се субвенционише јер постоји јавни интерес да се неко вози од Лазаревца до Пожеге, АЛИ... Када међуградски аутобус не оствари полазак, путник може да се врати на шалтер и да добије паре назад. Да ли БУСПЛУС враћа паре када аутобус касни сат времена или не дође уопште? Да ли БУСПЛУС враћа паре када укине линију због неких радова? Да ли враћа паре када поправља скретницу цело лето или када обустави у потпуности трамвајски саобраћај у већем делу града? Враћа ли паре за укинуту трамвајску линију 3? Враћа ли паре када 12 не саобраћа како треба већи део године?

Неко купи карту са намером да се вози и рачуна на та возила и обећане линије. Онда се ГСП, град и држава реше да то не испоштују и људи не могу да добију оно што су платили. Је л то уреду?
 
Da bi se neke stvari rešile, neophodno je da se svakodnevno prijavljuju, a ne da se zadovoljava pisanjem po internetu kako ih ne interesuje gradski prevoz. I ovo važi generalno, ali nažalost postalo je bitnije da se nešto objavi na društvenim mrežama i dobiti gomilu lajkova, nego li nešto konkretno uraditi. Čast retkim izuzetcima.
Пријаве не помажу. Ја сам пријављивао разне ствари и никада није помогло. Ништа.

Шта сад?
 
Ја немам изговор. Ја идем пешке и ГСП-ом. Платио сам карту за децембар.
 
Ништа. Свако живи у свом свету и решен проблем.
 
@overdrive
U kom kontekstu porediš međugradski i interni gradski saobraćaj? Međugradski uopšte ne mora biti subvencionisan, i može imati ekonomsku cenu karte. Pisao negde već da mesec dana putovanja na relaciji Crepaja-Beograd staje oko 15000 dinara. Šta je tu subvecionisano? Da ti Busplus vrati pare? Oni samo vrše naplatu. Javni prevoz uređuje Direkcija, a cene diktira Grad. Ti za tu mesečnu pretplatu možeš da ideš gde hoćeš, i koliko hoćeš bez ikakvih ograničenja. Na tebi je da proceniš dal ti to treba ili ne. Povrat novca možda, al kod karata za jednu vožnju, mada, pošto su vremenske, čak i da ti vozilo ostane u kvaru, vožnju možeš da nastaviš. Ako hoćeš da ti neko vrati pare zato što si se namučio presedajući, ili zbog guranja po punim vozilima to teško. Jednostavno, sama cena tog prevoza nije ekonomska. Za jednu vožnju taksijem do aerodroma od grada, ti se ceo mesec voziš preovzom, i možeš preći i 3000 kilometara tako, ako ti to treba. Uvek je javni prevoz naklonjeniji cenom onima koji ga baš intenzivno koriste. Ok, imaš pojedinačne karte, ako se koristi retko, al kod većine korisnika javnog prevoza to nije slučaj. Sam kvalitet pomenutog u Beogradu jeste diskutabilan, al Grad ima opravdanje u vidu slabe naplate, a putnici u vidu loše usluge, pa tako imamo vrzino kolo već dugi niz godina. Ne treba Grad da izdvaja baš preterano mnogo novca iz budžeta za prevoz. Može on pametnije da se troši. Problem naplate je uglavnom jasan svima. Ostaju problemi organizacije, obnove voznog parka itd., za šta se, opet, mogu pravdati lošom naplatom. Oni već godinama pokušavaju da reše skoro pa samo naplatu, al neadekvatnim i izlizanim rešenjima, tako da ne vidim prostor za neko osetnije poboljšanje u skorijoj budućnosti.
 
Odustaješ od čega? Šta konkretno nije tačno po tebi od gore napisanog? Ne želim da produbljujem raspravu, al stvarno su tvoji zahtevi za povrat novca u slučaju radova, izmena itd., pa izvini, al krajnje smešni. To je javni gradski prevoz, i podložan je izmenama, kao i svuda u svetu. Uvek može bolje, ali i gore. Kakve veze ima Busplus, pošto moram opet da te pitam, sa radovima u Bulevaru Patrijarha Pavla? Trojka kao linija radi, ali nije tramvaj. Radove ne izvode operateri javnog prevoza, niti Direkcija, niti Busplus. Šta bilo ko od pomenutih ima sa tim? Ta skretnica u Nemanjinoj koju spominješ, nije baš samo skretnica. Solidno parče ulice je bilo raskopano. Tramvajske linije se često sakate, to je tačno, što je opet posledica nedovoljnog ulaganja u infrastrukturu, pa se svako malo nešto krpi. Taman se jedno završi, odmah se ide na drugo, jer se čeka zadnji momenat za popravke i obnovu mreže. Naravno, uvek pare, kojih očigledno nema dovoljno. Ni jedna strana ne poštuje svoje obaveze u potpunosti. Putnici se švercuju, prevoznici se krpe sa onim što imaju, a nedostaje im svega i svačega. Problem je što putnici ne poštuju svoju obavezu sa očiglednom namerom, jer im se prosto može, a prevoznici ne baš toliko iz čiste bahatosti, mada pojedini privatnici. Plaćaju se po kilometru, pa nikome, uključujući tu i GSP nije u interesu da ne ostvaruje polaske. Situacija sa vozilima i osobljem je prosto takva kakva jeste. Moguće da bi bila bolja sa boljom naplatom, al to ne možemo da znamo zasigurno. Nešto treba da se menja, al name se volje i smislenih rešenja. Neplaćanje prevoza od strane putnika, kao forma revolta, po meni nije rešenje. Prosto, i Grad može namerno da udara kontru sa rezanjem subvencija, dok se sve ne sruši kao kula od karata. Očajnici će izgleda pokušati stvarno sa suludom idejom upošljavanja jedno 3000 kontrolora, i pored postojanja elektronskog sistema naplate. Eto gde se bacaju pare, a što je najgore, za to jesu i putnici dobrim delom krivi. Nećemo da plaćamo što nam se može, pa zato će oni nas tako, da ne kažem šta, svakih par godina po malo, a umesto da ulažu u infrastrukturu i kupuju vozila, na primer.

O poštovanju reda vožnje ne vredi mnogo diskutovati. Donekle to bude i do isključenja, al mnogo češće do katastrofalnih gužvi na mnogim pravcima u Beogradu. Uzmimo 59 kao primer. Ujutru ranije idu u pravilnom razmaku, al zato popodne nema 20 minuta ništa, pa tri odjednom. Šta vredi veći broj vozila na liniji, kad se redovno glave na Autokomandi, kod Dragiše Mišovića, na Kanarevom brdu i na kraju Vidikovcu. Toliki čepovi moraju da izbace liniju iz svakog iole normalnog takta. I što su krivi prevoznici, Direkcija ili Busplus u tom slučaju? Koliko sam samo puta video nekoliko 23-jki zaglavljenih u Takovskoj. Putovao ponekad i po 40 minuta od Bulevara despota Stefana do Londona. Kakav god red vožnje tu da postoji, ne služi apsolutno ničemu.
 
Види овако, ја сам рекао шта сам имао и немам намеру више да понављам. Ви наставите по старом и верујте у то да је све оправдано што се ради и што се уводи и нема проблема.
 
Opet sa onom izlizanom pričom o marketima. Ja ako nisam zadovoljan sa nečim u Maxiju, imam Ideu. Ako nisam zadovoljan sa Ideom, iamam Aromu. Ako nisam zadovoljan sa Aromom, imal Lidl... Dakle, mogu da odem u drugi market (koji pruža istu vrstu usluge), i da izaberem šta me interesuje.

Što se tiče gradskog prevoza, ja imam jednog operatera, koji rukovodi GSP - om i privatnicima. Ako nisam zadovoljan sa njihovim uslugama, ja nemam alternativu koja je identična. Taxi nije Linijski javni prevoz, zato što ne vozi na određenoj ruti, nego svaki put drugom rutom, koju mu je zadala stranka u kolima. Analogno Maxiju, ovaj primer bi zvučao kao nekome ko nije zadovoljan sa Maxi, kažeš da ima restoran u okviru BNV (primer uzet zbog visina cena i toga što se smatraju fensi i sl.).

Jedino što bi moglo da se podvede pod alternativu su "E" minibus linije. U suštini, jedini pravi vid alternative, poput Maxi - Idea - Aroma... je bio kada su uvedeni privatnici, i kada su oni imali svoje linije, i kada njihove karte nisu važile kod GSP - a i obrnuto.​
Па на шта би то личило кад би се увело “слободно тржиште” у овој области? У 71-цу би карта била 150 динара јер је држи приватник, у 65-ици 89 рсд јер је држи ГСП, у 601 200 рсд јер је држи приватник а иде чак до Сурчина…

Просто нема смисла да то функционише по том принципу.

Дати већа овлашћења контролорима, да се третирају као службена лица и то је то.
Рачунати на свест људи да ће они нешто платити јер су ето задовољни услугом а имају могућност да се провуку и не плате… слаба вајда.

Ево и кад метро буде готов за 20 година и замислимо да беспрекорно функционише, ако систем контроле буде какав и данас, и ту ће се људи масовно шверцовати.
Ја капирам кад си млад човек, до неке 22-25 (максимум) године па и ајде, али да неко има 30 нешто 40 нешто и да се без срама шверцује, неће ми бити јасно никад.
 
Vrh