Đilas u obilasku Busplusa - ekskluzivna reportaža od forumaša-reportera
Juče oko podne mediji su preneli da će se gradonačelnik Dragan Đilas lično uveriti u funkcionisanje Busplusa i voziti se u 8:30 sedmicom od Sava Centra do Tašmajdana. Nešto posle 18:00 B92.net je objavio ispravku vesti, da će se gradonačelnik voziti trinaesticom u 8:10 od okretnice u Požeškoj do Palate pravde. Vaš reporter odlučio je da prisustvuje istorijskom događaju. Već u osam ujutro celokupna svita GSP-a, Busplusa, novinara, na čelu sa Miletom Radojevićem, Veljkom Vlahovićem, Turcima i drugarima stajala je na terminusu Požeška, čekajući gradonačelnika. U 8:10 "katica" na liniji 13 pošla je puna, sakupivši veći broj ljudi koji su pristigli prigradskim autobusima, ali bez delegacije i novinara. Oko 8:15 španski tramvaj je prispeo na izlaznu stanicu i veći deo svite ušao je unutra da se zgreje. Oko 8:30 stigao je drug gradonačelnik i pred dvadesetak objektiva ispred tramvaja održao je govoranciju od nekoliko minuta.
Usledio je čitav niz čitav niz bezočnih kršenja gradske Odluke o javnom linijskom prevozu, sve u prisustvu Dragana Đilasa, Milete Radojevića i ostalih. Tramvaj je na izlaznoj stanici primio ogromnu količinu putnika, pedesetak članova svite, novinara i nekolicinu redovnih putnika. Gradonačelnik i najveći deo prisutnih ušao je na srednja vrata koja nisu predviđena za ulaz putnika. Gradonačelnik se naravno validirao, ali praktično niko od novinara nije viđen da je to učinio. Neko od putnika pitao se zašto tramvaj ne kreće. Mileta Radojević je inteligentno odgovorio da vozač čeka vreme. Ipak, nekoliko trenutaka kasnije, vozač je krenuo sa terminusa iako je sat u tramvaju pokazivao 8:33, ignorišući red vožnje koji predviđa polazak u 8:40.
Rukodržači - konačno obećani!
Po polasku sa terminusa Đilas i Radojević su stajali između sedišta naspram drugih vrata CAF-a. Đilas je nešto prozborio o dodatnim rukodržačima. Kroz dva minuta je neka mlada nezavisna novinarka sa amaterskom kamerom ljubazno pitala Đilasa da li stoje pored praznih sedišta da bi se identifikovali sa redovnim korisnicima gradskog prevoza, ili je nešto drugo u pitanju. Na to se otpozadi neko "hejterski" prodrao sa negativnim komentarom o gužvama u prevozu. Tada sem se i ja umešao i rekao "Ništa ne brinite, evo gradonačelnik je obećao dodatne rukodržače". Đilas je moju upadicu mogao samo da potvrdi. Mileta Radojević je dodao nešto kako su do sada pristigli CAF-ovi ipak bez dodatnih rukodržača, kao da je hteo da kaže da mu je potrebna dodatna podrška gradskih vlasti da se to pitanje izgura.
Zakona kao pijan plota? Nikad!! Živela sloboda!
Posle prve stanice Đilas i Radojević su seli. Mesto pored Đilasa bilo je slobodno i seo je neki "sumnjivo običan" čovek iz naroda, koji je bio pun samo reči hvale za progres u gradskom saobraćaju. Prvi put kada je Đilas prozborio o potrebi navikavanja na novi sistem validacije, ja sam dodao "Eh da, da li su se novinari validirali?" Osim ponekog osmeha niko ništa nije rekao, prisutni novinari su ostali nemi. Čovek iz naroda izašao je već kod McDonaldsa a Đilas je nastavio razgovor sa Radojevićem. Između ostalog, spomenuo je dilemu oko principa ulaska samo na prednja i zadnja vrata. Tu sam započeo vrlo interesantan razgovor sa gradonačelnikom Đilasom:
Ja: Zar nije već doneta odluka da se ulazi samo na prednja vrata?
Đilas: Ne, nije. Mi još uvek razmišljamo o svim varijantama i tražimo rešenje.
Ja: Treba proveriti da to nije već usvojeno. Zar nije 23. decembra usvojila Skupština i Antić potpisao?
Đilas: Mi tu odluku ne tretiramo... Ako je potrebno, izmenićemo...
Tim rečima! Tu se naš razgovor završio. Građani, radujte se! Baš kao ni mišljenja revizora, ovaj grad ne tretira ni svoje odluke objavljene u Službenom listu... U tom duhu, pretpostavljam da ni građani više ne moraju da tretiraju deo odluke koji se odnosi na validiranje kartica. Gradonačelnik je na javnom mestu izrekao preporuku o netretiranju!
Presedanje? Hvala, ne...
Vožnja se nastavila u pravcu mosta na Adi. Neko je dobacio gradonačelniku pitanje da li je krenuo u obilazak mosta. Ja sam opet nešto dobacio na temu nesrećnog validiranja. Neko iz svite je prišao Đilasu i obavestio ga da će sići kod Gospodarske mehane, iako je prvobitno planirana maršruta do Palate pravde. Neko je pitao zašto se režira vožnja CAF tramvajem kada je stanje u drugim vozilima gradskog prevoza bitno drugačije. Ponovo sam se obratio Đilasu:
Ja: Zašto ne presednete ovde na 23? Ide u pravcu Skupštine...
Đilas: Eh, dvadeset tri... Kud ću sad na dvadeset tri...
Ja: Pa, evo, staje tu, bukvalno preko puta stanice.
Đilas je odgovorio da ne preseda, odnosno da se vraća nazad istom rutom. Nekoliko trenutaka kasnije ponovo sam se obratio Đilasu:
- Možete i da presednete na 37. Staje vam bukvalno kod Skupštine, ispred Doma sindikata... Bićete tamo u 9 i koji minut...
Gradonačelnik više ništa nije rekao. Očigledno sam potpuno pogrešno pretpostavio da gradonačelnik tog jutra kao i mi žuri na posao. Đilas i Radojević su kod Gospodarske mehane ustali da izađu iz vozila, a zajedno sa njima i 90% novinarske svite. U tramvaju je ostala još samo ekipa Studija B.
Detaljnije u Vestima u 7 i 10
Kod železničke stanice prišao sam reporteru Studija B (sa isključenim kamerama) i ponovo sam pitao da li se novinari validiraju. Rekao sam da mogu biti u problemu ako se švercuju, da nije dobro što izbegavaju validaciju ako treba promovisati novi Busplus sistem i da se tako nešto ne bi uklapalo u saopštenja koja idu u Vestima u 7. Takođe sam ga pitao ko piše saopštenja za Vesti u 7. Reporteru nije bilo jasno na koja saopštenja ja mislim, rekao sam da mislim na saopštenja koja se čitaju u Vestima u 7, a zbog kojih stariji novinari sa Studija B gledaju da više ne sede u Vestima, već da umesto njih rade mlađi spikeri. Odnosno, interesuje me da li im ta saopštenja stižu iz Kabineta ili imaju sopstvene pisce za to. Reporter nikako nije mogao da razume o čemu ja pričam, s obzirom da se u informativnoj emisiji emituju vesti, a ne saopštenja. Tako smo završili naš off-record razgovor, ja sam izašao kod Ekonomskog fakulteta dobacivši još jedanputa da teško njima ako se ne validiraju, a ljudi sa Studija B potom uzeše da snimaju izjave uljudnih, čestitih i dobronamernih putnika tokom dalje vožnje ka Novom Beogradu.
Druga potpuna, zvanična, netendenciozna i objektivna verzija ovih događaja biće emitovana 1. februara na Studiu B u 19:00 i 22:00 časova. Pogledajte.