MTA MetroCard:
https://new.mta.info/fares-and-tolls/su ... nd-railway
Njujork ima jedan od najjednostavnijih sistema naplate prevoza. Iako je većina kartica nepersonalizovanog tipa MTA nudi i personalizovane kartice koje se odnose samo na penzionere i osobe sa posebnim potrebama. Svi ostali su u normalnoj kategoriji nepersonalizovanih kartica. Bebe i deca visine do 44 inča (oko 111cm) uz odraslu osobu s karticom imaju pravo na besplatnu vožnju. Osim toga ne treba zaboraviti ni pogodnost odabira načina korišćenja - vremenska tarifa ili tarifa po vožnji (nedeljno, mesečno, polugodišnje, godišnje ili jednostavno samo kredit uz skidanje). Takoreći nepersonalizovana kartica može da se koristi kao BusPlus nepersonalizovana, ali i personalizovana bez ikakve "parade" s dokumentima, redovima i ograničenim lokacijama izdavanja. Nabavka kartice je veoma jednostavna za sve korisnike. Svaka kartica ima jedinstveni serijski broj zbog čega je zamena izgubljene kartice laka uz blokiranje stare i prenos zatečene tarife na novu. Takođe kartica se može koristiti i kao sudski dokaz, recimo u slučaju odbrane osumnjičenih s obzirom na mogućnost praćenja.
Ovako izgleda kupovina kartice uz odabir načina korišćenja:
https://www.youtube.com/watch?v=wgZ3KgLsf60
Interesantno da Japan odlazi korak dalje.
PASMO:
https://www.pasmo.co.jp/visitors/en/normalpasmo/
JR Suica:
https://www.jreast.co.jp/e/pass/suica.html
Japan Rail Pass:
https://www.jrailpass.com/the-japan-rai ... gKe3_D_BwE
PASMO i Suica omogućavaju korišćenje u većem broju gradova ili regiona pri čemu se takođe nude prazne (nepersonalizovane) ili personalizovane. Prve se doduše ne mogu zameniti, ali se mogu koristiti i u autobuskim sistemima.
Japan Rail Pass predstavlja najsveobuhvatniju karticu koja pokriva celu zemlju, te osim čitavog sistema nacionalnih železnica bez obzira na kategoriju (bilo lokalni voz bilo kog grada ili brzi međugradski Šinkansen) obuhvata i JR fider autobuse, trajekte, čak i aerodromske linije.
Više o JR Pass-u:
https://www.youtube.com/watch?v=2Py15tggC5M
Ovu karticu koriste turisti s obzirom na to da se kupuje isključivo van zemlje (uspešna taktika privlačenja turista) uz trajanje 7, 14 ili 21 dan.
Naša zemlja je toliko mala kako površinski tako i demografski da je isključenje osnove železnice iz komuterskih sistema potpuno neprihvatljivo.
Zašto Beograđani nemaju pravo na jednu povratnu vožnju nedeljno do NS regionalnom železnicom uz mogućnost korišćenja JGSP linija 4 i 7 bez dodatnih troškova? Zašto Novosađani nemaju pravo na jednu povratnu vožnju nedeljno do BG uz slobodu korišćenja linija 2-14, 15, 16, 29, 50, 75, 85 i 95? Kragujevac, Lapovo, Planu, Palanku, Smederevo, Požarevac, Valjevo i da ne pominjem. Na relaciji KG-BG-NS, ANT-KG, BG-ANT-NS mogu saobraćati i vozovi velikih brzina, recimo Stadler SMILE (ne treba nam veliki kapacitet za unutrašnji saobraćaj, samo međunarodne kompozicije mogu biti duže sa prvom i drugom klasom, restoranom).
Ovo bi trebalo biti u interesu svih - putnika, gradova, SrbijaVoza i republike.