Izvor: Beobuild.rs
Pregled naplate Bus Plusa i rezultati ankete
Anketa: Bus Plus tarife
Sistem naplate karata u gradskom prevozu Bus Plus već mesec dana primenjuje novi tarifni model, koji je doneo brojne promene u tipovima karata, njihovoj ceni i režimu kontrole. Kako je gradski prevoz suočen sa velikom finansijskom i krizom poslovanja Grad se odlučio za reviziju tarifnog sistema. Cilj je pre svega bio da se poveća naplata, ali i da se ponude nedostajuće tarife poput trodnevne i petodnevne karte.
U tom smislu ima i pozitivnih i negativnih efekata promene, gde su konačno uvedene vremenske karte - vrlo zgodna za sve domaće i strane turiste, ali i ukinuta popularna karta za pojedinačanu vožnju. Najmanja tarifa u sistemu postala je vremenska karta od 90 minuta, koja je praktično zamenila nekadašnju kartu za jednu vožnju. Na ovaj način omogućena je mnogo pravednija naplata za sve ljude koji presedaju više puta u jednom pravcu, ali je veliko negodovanje izazvalo veliko povećanje cene najeftinije karte i ukidanje pojedinčane vožnje. Ovim su direktno pogođeni svi koji bez pretplate koriste prevoz za kraća putovanja.
Novi tarifni sistem nije bio plod kompromisa, a posebno su bili netaktični u pokušaju da disciplinuju i motivišu građane da plaćaju prevoz. Sa novim tarifnim sistemom značajno je povećana i kontrola putnika, ali nije bilo ustupaka osiromašenim građanima. Nije tajna da Grad želi da destimuliše korišćenje pojedinačnih karata, ali kada već postoji rigorozna kontrola, greška je ne ostaviti mogućnost i povoljnije pojedinačne vožnje. Pojeftinjenje te karte bi bilo kakvo-takvo opravdanje za strogu kontrolu, a uticala bi i na bolje prihode u toj kategoriji.
Prema podacima Direkcije za javni prevoz u februaru 2015. beleži se rast od 10% prodatih mesečnih karata u odnosu na februar 2014. Rast korišćenja nepersonalizovanih kartica u prošlom mesecu pokazuje značajniji rast od čitavih 53% više dopuna u odnosu na februar 2014. godine. Međutim, rezultati prodaje personalizovanih i nepersonalizovanih karata ipak pokazuju dosta blaži rast kada su prihodi u pitanju, pa je u novcu to bilo samo 6% više u odnosu na februar 2014. To govori da je ostvaren samo sitan napredak sa novim tarifama, a da je naplati više doprinela rigorozna kontrola. Uz to još uvek traje skandalozna upotreba komunalne policije pri naplati karata, iako ima jako loše rezultate u svom primarnom poslu. O privatizaciji naplate da i ne govorimo.
Sve u svemu, situacija u gradskom transportu je teška već jako dugo, međutim ni najnovjij pokušaji i metodi očigledno nisu dali neko značajno poboljšanje. Razmimoilaženje javnosti i gradske uprave po ovom pitanju je i dalje veliko, a tu sliku slično opisuje i anketa koju smo sproveli za posetioce Beobuilda. Prema rezultatima ankete u kojoj je zabeleženo 1083 glasova, preko 80% učesnika nije zadovoljan sa novim tarifiranjem, gde 33% veruje da je reforma nedovoljna a čak 48,5% veruje da je napravljen korak unazad. U ovoj anketi 18,5% učesnika je reklo da su promene zadovoljavajuće.
Javni prevoz je dobio značajnu dotaciju i za sada to sve funkcionise, međutim čini se da će pitanje GSP-a opet doći na red. Problem finansiranja GSP-a nije samo problem naplate karata, jer prihodi od karata trenutno pokrivaju samo jedan mali deo troškova. Problem para je duboko u preduzeću, korupciji, neracionalnosti i lošem upravljanju. Delotvornije je rešiti te probleme, nego zaposliti još komunalne policije za primenu sile ili beskrajno povećavati cenu prevoza kao do sada. Sigurni smo da bi javnost takvu reformu podržala.