Javni prevoz: Novac kasni, ali nema štrajka
N. VUKIĆ | 30. maj 2014. 16:24 | Komentara: 0
Uglješa Mitrović, direktor Direkcije za javni prevoz, o privatnim prevoznicima, GSP, Tarifnom sistemu: Ugovor sa privatnim prevoznicima je štetan po grad, novi konkurs već 2015.
DUG od 1,4 milijarde dinara za neisplaćene subvencije saterao je privatne prevoznike na korak do provalije, javni gradski prevoz u Beogradu do ivice kolapsa, ali najavljeni štrajk i obustava rada još jednom su odloženi. Od pada u ponor spasla ih je moć ubeđivanja gradskih čelnika, koji su juče održali sastanak sa dobavljačima goriva i lizing kućama. Dogovoreno je da naplatu svojih potraživanja sačekaju do usvajanja budžeta, krajem juna.
Prema rečima Uglješe Mitrovića, direktora Direkcije za javni prevoz, „Lasti“, „Arivi“ i ostalim privatnim prevoznicima isplata subvencija kasni tri meseca, jer je stanje koje je pre šest meseci zatekao kada je došao na čelo direkcije - neodrživo.
- To se odnosi na novac koji se izdvaja iz budžeta za subvencije za javni gradski prevoz u visini od 12,5 milijardi dinara - objašnjava Mitrović. - Ako se uzme u obzir da je budžet grada 60 milijardi, suma je prevelika. Zato je neophodna rekonstrukcija sistema.
Mitrović smatra da je sve posledica toga što je u jednom trenutku ukinuta validacija i drastično smanjena naplata.
- Nasledili smo štetan ugovor sklopljen sa privatnim prevoznicima, prema kojem dobijaju subvencije po pređenom kilometru. Oni ne preuzimaju nikakav rizik naplate i svejedno im je da li je neko platio kartu ili ne - dodaje Mitrović. - Ti ugovori ističu krajem 2015, pa ćemo u skladu sa zakonskom regulativom morati da raspišemo novi konkurs.
Osim što su privatni prevoznici na tankom ledu, i ostali delovi sistema javnog prevoza stoje na staklenim nogama.
- Predstoji nam restrukturiranje GSP, promena tarifne politike i tarifnog sistema, što će doprineti boljoj naplati - očekuje prvi čovek Direkcije. - Takođe, neophodno je da se preispitaju besplatne kategorije, a tu je i sistem kontrole, koji mora biti efikasniji. Mere neće biti popularne i svi ćemo bar naredne dve godine da trpimo, ali moramo da budemo solidarni kako bismo dobili kvalitetan i komforan prevoz.
BEZ KOLAPSA NA ULICAMA
U Direkciji za javni prevoz smatraju da štrajk, koji su privatnici najavili ukoliko im se ne isplate zaostale rate, ne bi doneo dobro ni prevoznicima ni gradu. - Osnovno je da se građani prevezu - kazao je Mitrović. - Sigurno ne bismo dopustili da korisnici javnog prevoza trpe. Našli bismo način i angažovali one koji imaju autobuse da nadomestimo nedostajući broj vozila.
BROJAČI U VOZILIMA
Mitrović je najavio da će do kraja godine biti kupljeni i postavljeni brojači u vozilima, koji će svakodnevno pružati realne podatke o broju prevezenih putnika, i na osnovu kojih će stručne službe moći da prave odgovarajući raspored vozila na linijama, kao i uvođenje video-nadzora za vozače.
NE MOGU SVI DA SE VOZE ZA DžABE
U planu je izrada socijalnih karata korisnika javnog prevoza.
- Nije u redu da neko ostvaruje pravo na besplatnu vožnju samo na osnovu godina ili zbog toga što je penzioner - objašnjava Mitrović. - Neki imaju penzije veće od prosečne plate u Beogradu, a voze se besplatno. Na drugoj strani, nezaposleni svakog meseca plaćaju bar 1.120 dinara.
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... ma-strajka