Trenutno se petina gradskog budžeta izdvaja na javni prevoz, jer zaposleni u direkciji nisu dovoljno stručni. Novac se rasipa, postojeći kapaciteti se dupliraju, tripliraju itd. i imamo potpuno neodrživ sistem, i pitanje je dana kada će javni prevoz u prestonici da stane. Predstavljam svoj projekat koji je započet otvorenim pismom, lično uručenim, nesposobnim i nestručnim saopbraćajnim inženjerima, i ujedno predstavljam najveću bruku, da ja, kao stručnjak iz neke sasvim druge oblasti, podučavam i informišem potpuno izgubljene saobraćajne inženjere, u neke osnove oblasti za koju su plaćeni da se njome bave. Neverovatno, i za svaku osudu.
Izneću još dosta toga, i učiniti sve da projekat uspe, i pozivam sve da se, kako uz moju podršku, tako i individualno uključe, jer niko drugi neće za nas učiniti ono što moramo sami da učinimo, odmah i sad.
ОТВОРЕНО ПИСМО ДИРЕКЦИЈИ ЗА ЈАВНИ ПРЕВОЗ
Дирекцији за јавни превоз...
Поштовани,
Нисте схватили суштину на коју сам покушао да вам укажем, јер нисам био довољно прецизан, али Вас молим да пажљиво прочитате све што ћу написати, и да размислите о реорганизацији тарифног система.
Политика коју водите је крајње неекономична и неисплатива. Због тога имамо јако скуп јавни превоз са веома слабо искоришћеним постојећим ресурсима.
Мора се под хитно престати са увођењем све дужих и дужих ИТС1 линија, и под хитно објединити два ИТС-а у један јединствени и исти поделити на зоне. Највећи је проблем тај што су ИТС1 и ИТС2 два тарифна система која су потпуно независна један од другог, а на огромном подручју се преклапају, што доводи до дуплирања капацитета и повећања трошкова.
Замислимо хипотетичку ситуацију да су аутобуске линије 704, 706 и 707 линије ИТС2 тарифног система, док је линија 84 која иде до Галенике, ИТС1 линија. Шта би се тада десило? Путници који путују са Зеленог венца за Земун не би користили линије 704, 706 и 707, јер им послодавци не би уплаћивали месечну карту и за ИТС1 и за ИТС2, већ само за ИТС1. Због тога би они пропуштали аутобусе са линија 704, 706 и 707, иако исти пролазе кроз Земун, и чекали би линију 84, јер је она ИТС1 и у њој важе њихове маркице.
Линије 704, 706 и 707 би имале много мање путника, јер би у њих улазили само они који иду у Батајницу или Земун Поље, док би возила на линији 84 била увек препуна и не би била довољна да задовољи потребе Земуна. Због тога би ДЈП морала да уводи додатне поласке на овој линији, и више зглобних возила, што би повећало трошкове. Онда би се јавила бројна удружења грађана који живе између Галенике и нпр. Геомашине или било где дуж Батајничког друма и тражили да се продужи линија 84, јер не могу толико да пешаче, а не исплати им се да плаћају карту у 704 и 706, кад већ имају маркице. Онда би ДЈП уводила нове ИТС1 линије, које би саобраћале до тих насеља, трошкови би били све већи и већи.
Но, да се вратимо у реалност, све линије на овом потезу су у истом тарифном систему, и 84, 704, 706 и 707, па је превоз одличан, сви користе све линије, и ситуација је готово идеална.
На потезу од Главне железничке станице до Умке возе линије 551, 552 и 553 (ИТС1) као и веома фреквентне линије 860 и 861А (ИТС2). Међутим, линију 860 користе само они који иду даље од Умке, јер им постојеће легитимације не важе у овој линији. Због тога морају да чекају 551, 552 или 553. Када би се тарифни системи изједначили, и вожња до Умке била у истој тарифној зони за све линије, тада би веома фреквентна линија 860 веома растеретила ову деоницу, па би линија 552 могла да се укине. Линије 551, 553 и 860 у потпуности би задовољавале све потребе.
На потезу Раља-центар града је иста ситуација. Линије 450 и 491 иду потпуно празне. Путницима на овој деоници не важе ИТС1 маркице за прву зону, па путују линијом 408. С друге стране, путници који иду за Сопот и Младеновац не користе линије 450 и 491 јер иду предугачким путем, већ користе само 465 и 493. Линије 450 и 491 овакве какве су, имају сврху само да превозе пензионере, основце, шверцере, као и путнике који иду од Раље до Сопота/Младеновца, с тим да би за ове последње била довољна и локална линија (Раља-Сопот, односно Раља-Младеновац), а не линије које 30 км возе а немају никакав приход.
Сутра ће вам грађани Парцана тражити ИТС1 линију, и ви ћете увести нову линију 409 која ће имати 35 км, и поново нови огромни трошкови.
Ако се, пак, тарифни системи споје у један, путници који путују у Раљу, користиће и линије 450, 451, 491 итд. Линију 408 са истим бројем возила, моћи ћете да продужите за Парцане, а да јој смањите број полазака, јер сада то неће бити проблем, када је то подручје покривено и линијама 450 и 491, за које свима важе маркице. Линију 474 тада можете укинути, и њоме појачати мало линију 408.
Конкретно ја у последње време често путујем на Петлово брдо. Путујем 56-ицом јер ми у њој важи месечна карта.
Често би ми много више одговарала линија 581, јер је бржа, и мање има гужве него у 56. Међутим, када би ми ушла контрола, написали би ми казну, јер мени моја маркица не важи ни до Петловог брда.
Дакле, имамо линију која туда пролази, дакле постојећи ресурс, међутим, не користи се на том подручју у свом пуном капацитету.
Смарт електронски системи управо зато и служе, да се искористи сваки атом постојећих ресурса.
И, сада, ви уместо да стимулишете путнике да користе све линије које имате, ви их демотивишете, линије вам возе и по 20 км деонице на којој немају никакву зараду (деонице у којима се преклапају ИТС1 и ИТС2).
У Барајеву имамо случај «челичне завесе». Становници једне половине Улице Миодрага Вуковића имају линију 405Л која је ИТС1 (карта од 73 динара), док су становници друге половине исте улице осуђени на АС Барајево, где је само перонска карта 55 динара, и прескупу линију 560 (карта до Бановог брда је 183 динара).
Линије ИТС1 (које немају зоне) понекад досежу и до четврте зоне за појединачне карте ИТС2 па имамо случајеве где се до једне тачке може доћи за 73 динара, а већ до следеће станице која је удаљена 500 метара одатле, карта кошта три пута скупље.
Кад су месечне карте у питању, линије прве и једине зоне ИТС1 долазе скоро до треће зоне ИТС2, дакле, дубоко залазе у другу зону.
То доводи до огромних социјалних разлика међу становницима истог насеља.
Спојите два ИТС-а у један, јединствени, поделите га на 3 или 4 зоне, и да сви можемо да користимо оно што смо платили и колико смо платили. Биће исплативије и економичније и нама и вама.