Pametne karte menjaju navike putnika
Za razliku od vlasnika dosadašnjih mesečnih markica, sada će svi putnici morati da idu „na poklonjenje” pred aparat za poništavanje karata, takozvani validator
Od 1. januara ništa neće biti isto
Prilikom ulaska u vozilo putnik će morati „bus plus” karticu, koju god da ima, personalizovanu ili nepersonalizovanu, da prinese validatoru. Dakle, za razliku od vlasnika dosadašnjih mesečnih markica, sada će svi putnici morati da idu „na poklonjenje” pred aparat za poništavanje. Ukoliko to ne urade, ili su „šverceri sa predumišljajem”, dužni su da u slučaju provere kontroloru pokažu ličnu kartu. Do sada su lične isprave morali da pokažu jedino policajcu ili, odskora, komunalnom policajcu.
Ovo su samo neke od izmena predviđenih Odlukom o javnom linijskom prevozu, o kojoj će raspravljati odbornici Skupštine grada na sutrašnjoj sednici.
Ako putnik ne poseduje važeću ili ispravnu kartu ili odbije da je pokaže, dužan je da ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu. Na licu mesta dužan je da plati doplatnu kartu u iznosu od 2.500 dinara. Ako to ne uradi odmah, mora da napusti vozilo, a da dug izmiri u roku od sedam dana. Ukoliko to ne učini, rizikuje da „završni račun” bude uvećan za sudske troškove i iznos zateznih kamata.
Nove elektronske karte, koje će početi da se primenjuju od 1. januara 2012. godine, umnogome će izmeniti ponašanje putnika, ali i zaposlenih u javnom gradskom prevozu. Sadašnje poništivače karata zameniće validatori koji su već instalirani u sva vozila GSP-a, „Laste”, privatnih prevoznika i „BG voza”. Vozači će prodavati pojedinačne karate koje se ne poništavaju na validatoru, a prema slovu Odluke o javnom linijskom prevozu, imaće i zadatak da kontrolišu da li su putnici koji su ušli na prednja vrata „overili” kartu.
Osim mesečne „bus plus” kartice, postoji i nepersonalizovana kartica na kojoj ne piše ime i prezime putnika i nju mogu da koriste svi članovi porodice, kao i turisti. One će početi da se prodaju od sledeće nedelje i namenjene su putnicima koji često koriste javni prevoz, ali im više odgovara da karte po potrebi dopunjuju na kiosku.
Kupovina funkcioniše po „pripejd” sistemu, skidanjem cene karte za jednu vožnju prilikom overe na automatu. Cena karte je 60 dinara.
Postoje dve vrste nepersonalizovanih kartica, papirne koje traju tri meseca i čije vađenje košta 40 dinara, kao i plastificirane čiji je rok trajanja tri godine i mogu se izvaditi po ceni od 250 dinara. Na papirne nepersonalizovane kartice može se uplatiti najviše 500 dinara. Dopune će se vršti na 800 prodajnih mesta, iako u „Bus plusu” očekuju da u bližoj budućnosti omoguće i dopunu kartica mobilnim telefonom.