Ja sam ostao dužan drugog dela analize besplatnog prevoza, odnosno nekog dodatnog solidarnog doplaćivanja.
Kao što je Bobb to primetio, ono je bila najoptimističnija analiza, kada se sve stvari nategnu do maksimuma, a ni tada situacija nije bila utopijska. Naprotiv, čak i ovakav (loš) prevoz je morao dodatno da se doplaćuje čak i kad se eliminiše busplus, kontrole, viškovi radnika.
Za prethodnu analizu sam imao neke koliko-tolliko relevantne podatke, pa je ta računica imala smisla i verujem da realna situacija vrlo malo odstupa od nje. A sad ću nažalost morati da se frljam podacima
i pretpostavkom negativnih strana besplatnog prevoza.
Hajde da krenemo od opet poznate informacije, a to je da grad trenutno izdvaja 100 miliona evra godišnje samo za subvencije gradskog prevoza. Ne znam za vas, ali meni od ove brojke odzvanja u ušima. :| Verovatno ćemo se složiti da više od toga jednostavno ne sme da odvoji, a ja bih bio slobodan da kažem da ta suma ne bi smela da iznosi više od 70-80 miliona €. Ta razlika bi morala da ide na neke mnogo potrebnije stvari.
Stvari su još gore kad se u računicu ubaci kupovina novih vozila koja čak ni ne spada u tih 100M €. A nimalo ne olakšava situaciju to što suma ne ide momentalno iz budžeta, već od kredita. Makar ne dugoročno. :notok:
E sad, ja se iskreno ne razumem u ekonomiju previše, a još manje u sociologiju, ali bih se složio sa stavom kojim sam pročitao na prethodnoj strani (mislim da je u pitanju Nikola011) da bi pojava besplatnog prevoza (bilo zaista 100% budžetski subvencionisanog, bilo uplatnicama doplaćivanom) dramatično povećala broj putnika.
Mene ovo u teoriji sistema, podseća na klasičnu povratnu spregu. I to onu pogubnu, pozitivnu, koja grešku dodatno pojača umesto da je neutrališe.
Dakle, besplatan prevoz -> veći broj putnika -> potreba za dodatnim vozilima, gorivom/strujom/rezervnim delovima, ljudstvom = potreba za dodatnim novcem.
Sa druge strane imamo manje vozača -> manje novca u gradskoj i republičkoj kasi od akciza za gorivo, manja zarada od parking servisa.
U slučaju potpuno besplatnog prevoza, nadam se da je jasno, situacija je apsolutno neodrživa.
To bi podrazumevalo minimum trećinu veće troškove (kažem frljam se podacima, moja najslobodnija procena), znači trenutnih 100 miliona + 12 miliona koji moraju da se pokriju čak i sa otpuštanjem svakog radnika koji je višak = 112M i tih hipotetičkih 1/3 povećanih troškova = tačno 150 miliona €.
Znači, dodatnih 50 miliona evra od strane grada u odnosu na sadašnje stanje, a budžet bi bio još solidno "ojađen" sa manjim akcizama/porezima onih koji su se vozili/plaćali parkinge. :idea:
A sada da probamo da "uštinemo" tih 50 miliona preko uplatnica, s tim da stoji da je grad i dalje ojađen smanjenjem budžeta od akciza/poreza u odnosu na sadašnje stanje, a da mora da odvaja istu (neodrživu) sumu.
50 miliona € podeljeno sa 12 meseci, pa opet podeljeno sa 600 000 domaćinstava. Dobijamo 7 evra mesečno po domaćinstvu iliti 800 dinara. :kk:
Ja bih konkretno pevao kada bi moja četvoročlana porodica plaćala 800 dinara umesto dosadašnjih markica/pojedinačnih karti, kao i mnogi među vama, rekao bih. :wink:
Ali, znamo kako kod nas ide dodatna naplata bilo čega, naročito ako od toga nemaju neke koristi. Koliko je ono beše naplata RTS-ove pretplate? 30-35%?
Da li će tih 800 dinara plaćati svih 600 000 domaćinstava? Podsetimo se da u Beogradu ima dosta staračkih domaćinstava sa članovima koji se inače ne voze, ili u krajnju ruku imaju besplatan prevoz, pa bi njima ovo bio značajan dodatni namet.
Šta mislite kako će reagovati stanovnici prigradskih naselja koji uglavnom žive lošije od ovih u centru, a koji recimo nemaju potrebu da idu svakodnevno prevozom? Na primer, tu su im poslovi (neke zanatske radionice, npr.), škole deci. Tu bi nastao totalni revolt među takvom populacijom, a ja bih rekao i potpuno opravdan.
Hajde da pomenemo i one bogatije koji se ne bi odrekili komfora vožnje svojim automobilima čak i u slučaju besplatnog prevoza (ali da podsetimo, istog kvaliteta kao i do sada). Mislim, njih mi je najmanje žao, ali opet će mnogi reći da plaćaju već solidne poreze kroz plate i to gorivo i sad treba da dodaju još nekih 800 dinara i oni će biti revoltirani.
A ima naravno i onih koji su se do sada švercovali, pa bi to bio i za njih trenutni finansijski udar.
Grubo gledano, nek naplata bude i 70%, a zaista mislim da ne bi prišla ni 50%, neko bi morao da plati taj ostatak. Grad nema pare, ne može više, onda se poveća pretplata na 1200 dinara i plaćaju je oni koji su bili redovni. I tako, dok nekima od njih ne dune u glavu, zašto oni da plaćaju veću sumu zbog nekog ko ne da ni dinara, pa se tako smanji i taj broj na 60%.
I onda opet dolazi do pozitivne povratne sprege (koja je u našem životnom smislu negativna). Kao što je, uostalom, i sada slučaj u prevozu. Ljudi prestaju da plaćaju, jer ovi što ne plaćaju ne snose sankcije. Onda oni povećaju cenu markica da bi sanirali taj minus, pa onda još manje ljudi plaća...
Eto, to je ukratko problematika, a nisam se dotakao još nekih potencijalnih problema, ali vidim da su ih drugi izneli.
U svakom slučaju, mislim da je jasno da je besplatan prevoz neodrživ, čak i u ovim teoretskim povoljnijim okolnostima, dok bi ovaj način preko uplatnica i bio teoretski održiv (čak i da ta suma bude 2000-3000 dinara uz malu naplativost), ali se bojim da bi pukao u praksi.