Bivis
Higher intermediate
Politika
Одлазећа влада не може да смањи акцизе на гориво ГСП-у
Градоначелник у писму премијеру упозорио да је поскупљење јавног превоза за више од 20 одсто једина опција уколико влада не растерети цену нафтних деривата које купује ГСП. – Постојећом регулативом није прописана могућност умањења износа акцизе на деривате нафте за појединачне кориснике деривата, одговорио је Цветковић уз констатацију да се – прописи могу мењати
Од 1. јула, градски превоз у Београду поскупеће за више од 20 одсто, уколико влада не умањи акцизу на гориво које купује Градско саобраћајно предузеће „Београд” – сиже је писма које је градоначелник Драган Ђилас упутио премијеру Владе Србије. Наде да би одлазећа влада брзопотезно могла да помогне највећем градском саобраћајном предузећу, развејана је јуче дописом кога је, у својству министра финансија, потписао Мирко Цветковић:
„Обавештавам вас да су стручне службе Министарства финансија детаљно анализирале постојећу регулативу и дале своје мишљење. Из мишљења следи да постојећом регулативом није прописана могућност умањења износа акцизе на деривате нафте за појединачне кориснике деривата. Међутим, наравно, прописи се могу мењати.
По питању политичког става да се Закон о акцизама измени у предложеном правцу, влада у техничком капацитету нема мандат да се о томе изјашњава”.
Док се у одајама Владе Србије не окупи тим у пуном капацитету за одлучивање, граду остаје да учини шта је у његовој моћи како се ново поскупљење не би свалило на већ повијена плећа грађана.
Да је при садашњем односу цене горива и прихода од наплате услуга дошло у питање даље нормално функционисање ГСП-а, недвосмислено је закључено на састанку Управног одбора одржаном крајем прошле седмице. Како „Политика” сазнаје „озбиљна реорганизација ГСП-а” коју је Ђилас поменуо у писму Цветковићу, односи се на „прекоманду” око 500 запослених на послове контролора. У овом предузећу има 6.200 запослених, око хиљаду више него што су садашње потребе. Из тог „корпуса” би највероватније били „регрутовани” будући контролори.
Друга мера појачане контроле односи се на улажење путника у возила искључиво на предња и задња врата, на којима би стајали контролори и проверавали да ли је сваки путник очитао карту на валидатору. И треће, Дирекција за јавни превоз разматра могућност да у току летњег реда вожње (од 1. јула до 1. септембра) додатно редукује број возила јавног превоза, у првом реду аутобуса.
Даље инсистирање да ће само грађани који плате карту моћи и да се возе ГСП-ом, свакако је најбржи пут до прикупљања недостајућих средстава.
Према речима Жељка Ожеговића, члана Градског већа, примена електронског система наплате („Бус плус”) од 1. фебруара до 1. јуна довела је до повећања прихода за 13,5 одсто у поређењу са истим периодом прошле године:
– Примера ради, у априлу је допуњено 327.000 персонализованих бус плус картица, док је у априлу прошле године продато 277.000 месечних маркица. У мају је допуњено 315.000 персонализованих бус плус картица, а у истом периоду лане – продато је 269.000 месечних маркица – каже Ожеговић.
Да је сузбијање шверцовања у возилима ГСП-а нужно за побољшање финансијске „крвне слике” јавног превоза потврђује и чињеница да је прошлог месеца преко омладинске задруге ангажовано још стотину контролора, тако да их тренутно има триста. До сада је укупно издато 39.000 налога за наплату доплатне карте а око 1.000 их је наплаћено на лицу места.
----------------------------------------------
Поскупљења јавног градског превоза:
8 одсто – 1. септембра 2008.
30,2 одсто – 1. фебруара 2009.
20 одсто – 1. јануара 2011.
20 одсто – 1. новембра 2011 – поскупљење се односило само на појединачне карте са 50 на 60 динара)
----------------------------------------------
Возни парк ГСП-а
216 трамваја – 12 линија
131 тролејбус – 8 линија
810 аутобуса – 125 линија (у дневном саобраћају) ГСП на 21 линији превози децу и одржава шест линија у току лета према Ади Циганлији
1,6 милиона путника дневно користи услуге ГСП-а
----------------------------------------------
Учинак аутобуса
300 километара дневно у просеку пређе сваки аутобус ГСП-а
100.000 литара горива је просечна дневна потрошња
400.000.000 динара месечно се издваја набавку 3.000.000 литара горива
----------------------------------------------
Издаци и дотације
105,22 динара коштао је ГСП литар горива 1. јануара 2011, на дан када су месечне маркице и појединачне карте поскупеле 20 одсто.
133,50 динара коштао је литар горива 11. јуна 2011. У тој цени, акциза учествује са 35,57 динара.
10.000.000.000 је у градском буџету предвиђенo за јавни превоз, што чини петнаестак одсто укупног обима градске касе. Од тог новца, највећи део одлази на субвенционирање разлике између економске цене и оне коју плаћају корисници. Остатак је намењен у првом реду ГСП-у, али и приватним превозницима, за набавку горива, резервних делова, текуће одржавање....
----------------------------------------------
И таксисти би исту олакшицу
Иницијатива градоначелника Драгана Ђиласа је добра али непотпуна, кажу у такси-фирмама, где сматрају да би и њихова делатност требало да буде обухваћена иницијативом за умањење акциза на гориво.
– И ми спадамо у градски превоз. Та олакшица би нам омогућила да смањимо садашњу цену, која је у Београду већа него било где другде у Србији. Без укидања или смањења акциза, ако још и цена горива настави да расте, неће нам остати ништа друго осим да затражимо поскупљење. Већ смо, пре два месеца, тражили да цена такси-услуга скочи за осам одсто. Одбијени смо, мада је прошло годину дана од последњег формирања цене а од тада је гориво поскупело за двадесет динара. И паушални порез нам је повишен – истиче Миша Бојић, пи-ар менаџер „Београдског таксија”.
Цена таксија је одавно морала да оде навише, оцењује Теодор Гаћеша, власник „Пинк таксија”.
– Дај боже да и ми будемо у извесном проценту ослобођени акциза, али сумњам да ће тако бити. Последњи захтев за промену цена наших услуга смо послали у октобру и нису нам га услишили. Чим буде формирана нова градска власт, мислим да ћемо морати да упутимо још један захтев – казао је Гаћеша.
В. В.
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Vlada-ne-moze-da-smanji-akcize-na-gorivo-za-GSP.sr.html
Одлазећа влада не може да смањи акцизе на гориво ГСП-у
Градоначелник у писму премијеру упозорио да је поскупљење јавног превоза за више од 20 одсто једина опција уколико влада не растерети цену нафтних деривата које купује ГСП. – Постојећом регулативом није прописана могућност умањења износа акцизе на деривате нафте за појединачне кориснике деривата, одговорио је Цветковић уз констатацију да се – прописи могу мењати
Од 1. јула, градски превоз у Београду поскупеће за више од 20 одсто, уколико влада не умањи акцизу на гориво које купује Градско саобраћајно предузеће „Београд” – сиже је писма које је градоначелник Драган Ђилас упутио премијеру Владе Србије. Наде да би одлазећа влада брзопотезно могла да помогне највећем градском саобраћајном предузећу, развејана је јуче дописом кога је, у својству министра финансија, потписао Мирко Цветковић:
„Обавештавам вас да су стручне службе Министарства финансија детаљно анализирале постојећу регулативу и дале своје мишљење. Из мишљења следи да постојећом регулативом није прописана могућност умањења износа акцизе на деривате нафте за појединачне кориснике деривата. Међутим, наравно, прописи се могу мењати.
По питању политичког става да се Закон о акцизама измени у предложеном правцу, влада у техничком капацитету нема мандат да се о томе изјашњава”.
Док се у одајама Владе Србије не окупи тим у пуном капацитету за одлучивање, граду остаје да учини шта је у његовој моћи како се ново поскупљење не би свалило на већ повијена плећа грађана.
Да је при садашњем односу цене горива и прихода од наплате услуга дошло у питање даље нормално функционисање ГСП-а, недвосмислено је закључено на састанку Управног одбора одржаном крајем прошле седмице. Како „Политика” сазнаје „озбиљна реорганизација ГСП-а” коју је Ђилас поменуо у писму Цветковићу, односи се на „прекоманду” око 500 запослених на послове контролора. У овом предузећу има 6.200 запослених, око хиљаду више него што су садашње потребе. Из тог „корпуса” би највероватније били „регрутовани” будући контролори.
Друга мера појачане контроле односи се на улажење путника у возила искључиво на предња и задња врата, на којима би стајали контролори и проверавали да ли је сваки путник очитао карту на валидатору. И треће, Дирекција за јавни превоз разматра могућност да у току летњег реда вожње (од 1. јула до 1. септембра) додатно редукује број возила јавног превоза, у првом реду аутобуса.
Даље инсистирање да ће само грађани који плате карту моћи и да се возе ГСП-ом, свакако је најбржи пут до прикупљања недостајућих средстава.
Према речима Жељка Ожеговића, члана Градског већа, примена електронског система наплате („Бус плус”) од 1. фебруара до 1. јуна довела је до повећања прихода за 13,5 одсто у поређењу са истим периодом прошле године:
– Примера ради, у априлу је допуњено 327.000 персонализованих бус плус картица, док је у априлу прошле године продато 277.000 месечних маркица. У мају је допуњено 315.000 персонализованих бус плус картица, а у истом периоду лане – продато је 269.000 месечних маркица – каже Ожеговић.
Да је сузбијање шверцовања у возилима ГСП-а нужно за побољшање финансијске „крвне слике” јавног превоза потврђује и чињеница да је прошлог месеца преко омладинске задруге ангажовано још стотину контролора, тако да их тренутно има триста. До сада је укупно издато 39.000 налога за наплату доплатне карте а око 1.000 их је наплаћено на лицу места.
----------------------------------------------
Поскупљења јавног градског превоза:
8 одсто – 1. септембра 2008.
30,2 одсто – 1. фебруара 2009.
20 одсто – 1. јануара 2011.
20 одсто – 1. новембра 2011 – поскупљење се односило само на појединачне карте са 50 на 60 динара)
----------------------------------------------
Возни парк ГСП-а
216 трамваја – 12 линија
131 тролејбус – 8 линија
810 аутобуса – 125 линија (у дневном саобраћају) ГСП на 21 линији превози децу и одржава шест линија у току лета према Ади Циганлији
1,6 милиона путника дневно користи услуге ГСП-а
----------------------------------------------
Учинак аутобуса
300 километара дневно у просеку пређе сваки аутобус ГСП-а
100.000 литара горива је просечна дневна потрошња
400.000.000 динара месечно се издваја набавку 3.000.000 литара горива
----------------------------------------------
Издаци и дотације
105,22 динара коштао је ГСП литар горива 1. јануара 2011, на дан када су месечне маркице и појединачне карте поскупеле 20 одсто.
133,50 динара коштао је литар горива 11. јуна 2011. У тој цени, акциза учествује са 35,57 динара.
10.000.000.000 је у градском буџету предвиђенo за јавни превоз, што чини петнаестак одсто укупног обима градске касе. Од тог новца, највећи део одлази на субвенционирање разлике између економске цене и оне коју плаћају корисници. Остатак је намењен у првом реду ГСП-у, али и приватним превозницима, за набавку горива, резервних делова, текуће одржавање....
----------------------------------------------
И таксисти би исту олакшицу
Иницијатива градоначелника Драгана Ђиласа је добра али непотпуна, кажу у такси-фирмама, где сматрају да би и њихова делатност требало да буде обухваћена иницијативом за умањење акциза на гориво.
– И ми спадамо у градски превоз. Та олакшица би нам омогућила да смањимо садашњу цену, која је у Београду већа него било где другде у Србији. Без укидања или смањења акциза, ако још и цена горива настави да расте, неће нам остати ништа друго осим да затражимо поскупљење. Већ смо, пре два месеца, тражили да цена такси-услуга скочи за осам одсто. Одбијени смо, мада је прошло годину дана од последњег формирања цене а од тада је гориво поскупело за двадесет динара. И паушални порез нам је повишен – истиче Миша Бојић, пи-ар менаџер „Београдског таксија”.
Цена таксија је одавно морала да оде навише, оцењује Теодор Гаћеша, власник „Пинк таксија”.
– Дај боже да и ми будемо у извесном проценту ослобођени акциза, али сумњам да ће тако бити. Последњи захтев за промену цена наших услуга смо послали у октобру и нису нам га услишили. Чим буде формирана нова градска власт, мислим да ћемо морати да упутимо још један захтев – казао је Гаћеша.
В. В.
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Vlada-ne-moze-da-smanji-akcize-na-gorivo-za-GSP.sr.html