U BROD-MUZEJ NA PROLEĆE Gde je monitor "Sava" sa kog je započet PRVI SVETSKI RAT?
Monitor "Sava", poznat i kao "Bodrog", sa kog je započet Prvi svetski rat, trebalo je da bude pretvoren u brod-muzej i dopremljen u luku-sidrište "Ušće" u novembru, ali to se neće dogoditi sve do proleća, potvrđeno je "Blicu" iz Ministarstva odbrane Republike Srbije.
Radnici u brodogradilištu "Apatin" zaduženi su za remont broda "Sava". ...
Tri puta potapan i bio u vlasništvu četiri države
Monitor "Sava" ili "Bodrog" je ima zanimljivu istoriju zbog čega ga neki smatraju najmisterioznijim srpskim brodom. Naime, bio je u vlasništvu austrougarske vojske koja je 28. jula 1914. ispalila prve granate na Beograd čime je i počeo Veliki rat. Potom je postao ratni plen srpske vojske, po završetku rata i umesto "Bodrog" dobio novo ime - "Sava". Tokom Drugog svetskog rata srpska vojska ga je potopila da ga se Nemci ne bi dokopali, ali su ga 1942. izvukli iz reke pripadnici NDH. Samo dve godine kasnije ponovo je potopljen, da bi od ponovo isplivao na površinu i to zahvaljujući JNA. Posle remonta je plovio sve do 1959. godine.
https://www.blic.rs/vesti/beograd/u...va-sa-kog-je-zapocet-prvi-svetski-rat/n88qd39
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=590687#p590687:xaufr093 je napisao(la):Drakche » 24 Dec 2018 08:43 am[/url]":xaufr093]Izgleda sjajno! Malo je napravljeno kao za diznilend, ali je majstrorski uradjen.
Kalemegdan se sprema za Unesko
Ministarstvo odbrane prepušta gradu Beogradu nadležnosti nad vojnim i vazduhoplovnim muzejom. Uslov za upis na listu je pravna "selidba" vojnih objekata na tvrđavi.
VOJNI muzej na Kalemegdanu ove godine bi trebalo da iz nadležnosti Ministarstva odbrane pređe u nadležnost Grada Beograda. Izmeštanje vojnog objekta pod kapu civilnih organa vlasti preduslov je za to da Beogradska tvrđava obnovi zahtev za upis na listu Svetske kulturne baštine Unesko.
Istovremeno sa ovim, razmatra se i prelazak Muzeja vazduhoplovstva u Surčinu pod kapu Grada Beograda. Ovim potezom bila bi omogućena obnova i stabilno finansiranje ove ustanove, koja se pre više decenija našla na "ničijoj zemlji nadležnosti" - između Ministarstva odbrane i nekoliko civilnih preduzeća i ustanova.
- Pravna priroda muzeja na Kalemegdanu godinama je bila prepreka da se ova celina nađe na Uneskovoj listi - navode u vrhu gradske vlasti. - Vojni muzej je pod punim ingerencijama Ministarstva odbrane i Vojske Srbije. Uneskova praksa je da ne garantuje zaštitu objekata i celina ukoliko se na njima nalaze vojni objekti. Promenom nadležnosti bili bi ispunjeni svi uslovi da Kalemegdan i formalno postane deo svetske kulturne baštine.
U vrhu beogradske vlasti ukazuju i da se ova promena neće odraziti na rad kalemegdanskog muzeja, niti na strukturu zaposlenih. Svi kustosi i ostalo osoblje ostaće i dalje na svojim radnim mestima. Gotovo jedina promena ticaće se izbora prvog čoveka - umesto ministra odbrane postavljaće ga Skupština grada.
Za Muzej vazduhoplovstva u Surčinu ovaj potez mogao bi da označi kraj dugogodišnjeg pravnog lutanja i praktičnog propadanja. Zaposleni u ovoj ustanovi pozdravljaju inicijativu i ističu da bi mogli da daju veliki doprinos kulturnoj i turističkoj ponudi Beograda.
- Problemi se gomilaju godinama - od podeljene nadležnosti, nesposobnih uprava pa do propadanja zgrade i ugroženosti eksponata od kojih su mnogi svetski rariteti - objašnjava član Upravnog odbora Muzeja Aleksandar Kolo. - Muzeju je za redovan rad potrebna jasna nadležnost i primena propisa. To bi omogućilo i veće zahvate na obnovi i uređenju naše ustanove koja je u svetskim muzeološkim i građevinskim standardima - pravi dragulj.
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/dr ... -za-Unesko
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=591395#p591395:3u6odohb je napisao(la):Дошљак » 26 Dec 2018 07:31 pm[/url]":3u6odohb]По мом мишљењу тзв. Дорћолска марина је као створено место за излагање старих пловила, којих нажалост и немамо пуно - монитор Сава, подморница 911, пароброд Жупа, пароброд Сплит (у Кладову на сувом), пароброд Војводина (исто на сувом у Кладову), пароброд Србија (на Ади Хуји, има парну машину али не и точкове), Драгор (који је у најгорем стању, али верујем да би могао да се реконструише у оригинални изглед), Сип (који је нажалост предат за сплав), и можда још неколико мањих старијих бродова и тегљача, знам да ДГА има један из 20'их моторни.
Та колеквија историјских пловила усидрена код старе електране би била на сигурном од наноса леда, a у комшилуку би имали нови музеј Николе Тесле у старој електрани, што би заједно био леп комплекс научно-техничке баштине.