Elektronske karte za GSP?!
Beograđani bi uskoro mogli u gradskom prevozu da koriste elektronske karte koje će čekirati u autobusu i tako plaćati tačno onoliko koliko se voze. Kupovina karte SMS porukom samo jedna od mnogih novina
Posle nekoliko godina priče o modernizaciji sistema naplate karata, Direkcija za javni prevoz konačno je pokrenula proces uvođenja „tiketinga" i elektronskog monitoringa. Raspisan je konkurs za nabavku neophodne tehnološke opreme koja će modernizovati ne samo plaćanje, već i koordinaciju gradskog prevoza u prestonici. Kada će dugoočekivana modernizacija profunkcionisati biće poznato krajem leta.
Tiketing je, zapravo, elektronski sistem naplate vožnje gradskim autobusima, tramvajima, trolejbusima, minibusevima, ali i vozovima u gradskoj železnici. Kada taj sistem zaživi, Beograđani će u gradskom prevozu moći da koriste elektronske karte koje će čekirati u autobusu i tako plaćati tačno onoliko koliko se voze. Plaćanje karte SMS porukom mogla bi da bude samo jedna od mnogih novina.
Daljinsko praćenje vozila
- Konkurs za uvođenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu putnika u Beogradu je raspisan 11. juna i otvoren je 60 dana, odnosno do 10. avgusta. Nakon toga slede izbor izvođača, izrada glavnog projekta, implementacija sistema po fazama, probni rad i konačan prijem sistema - rečeno je Pressu u Direkciji za javni prevoz.
U Direkciji ističu i da je značaj novog sistema i u tome što će, pored naplate karata, obuhvatati i „praćenje i upravljanje vozilima javnog prevoza i informisanje putnika". Iako je odranije poznato da je reč o veoma skupoj tehnologiji,
nadležni u Direkciji za javni prevoz će, kako kažu, sačekati 10. avgust i tek onda građanima saopštiti finansijske, ali i tehničke detalje.
I VOZAČI KONTROLIŠU KARTE PUTNICIMA
Posle „kružnih" i „tačkastih" kontrola, kao i nove akcije u kojoj kontrolori proveravaju putnike na polaznim stajalištima, od juče se na manjim okretnicama GSP-a „Beograd" sprovodi najnoviji način provere karata. Naime, vozači na početnoj stanici otvaraju samo prva vrata i od putnika traže karte ili pretplatne markice na uvid. Ukoliko nema ispravu, putnik je dužan da je kupi kod vozača na licu mesta, ili da izađe iz vozila. U GSP-u „Beograd" jedva čekaju novi sistem i nadaju se da će, kada konačno proradi, davati dobre rezultate.
- Procedura je počela nedavno, to se zna, ali sav posao oko uvođenja tog sistema je na Direkciji za javni prevoz. Mi smo samo krajnji korisnici te buduće tehnologije pa njeno uvođenje ne zavisi od nas - kaže Slavica Stevanović iz GSP-a.
Uvođenje monitoring sistema trebalo bi da omogući daljinsko praćenje vozila gradskog prevoza pomoću mreže mobilne telefonije i putem interneta. Tako će se omogućiti praćenje kretanja, pozicioniranje i komunikacija između vozila javnog prevoza.
Dve godine čekanja
Pomoću monitoringa biće prikupljani podaci o opterećenju pojedinih linija u određenom vremenskom periodu, tako da će Direkcija za javni prevoz i GSP moći da pojačaju linije na kojima je to potrebno.
Novi sistem naplate javnog prevoza sugrađanima se obećava već duže od dve godine, a GSP je prošle godine, kroz akciju „Plati koliko se voziš„ praktično najavio plaćanje karata putem SMS-a. Tada je najavljivano i da će putnici putem mobilnog telefona moći da provere i vreme koje će provesti na stanici čekajući autobus, tramvaj ili trolejbus.
Tiketing i elektronski monitoring već dugo se primenjuju i daju dobre rezultate u Francuskoj, Portugalu, Italiji, Hrvatskoj i drugim zemljama Evrope.
Inače, GSP „Beograd" saopštilo je juče da je predalo prvi kontingent tužbi za dužnike po osnovu neplaćenih doplatnih karata za korišćenje usluga prevoza u periodu od 1. do 31. maja 2010. godine.
U saopštenju se napominje da se svima koji nisu platili doplatne karte na vreme glavni dug uvećava za administrativne i sudske troškove.
GSP apeluje na korisnike da izvade legitimaciju za prevoz i kupe pripadajuću markicu, jer je to, kako navode, najjednostavniji i najekonomičniji način plaćanja usluga javnog gradskog prevoza. www. pressonline rs.