BEOGRAD SANJA METRO VEĆ 66 GODINA Menjali su se gradonačelnici, vrste podzemne železnice, trase budućih linija i - NIŠTA!
Dobrivoje Katanić | 20. 09. 2016 - 14:00h
"Za Beograd je izgradnja metroa strateški i najvažniji projekat i nikada nismo bili bliže njegovoj realizaciji", rekao je gradonačelnik Beograda Siniša Mali u Parizu pre četiri dana. Da li će radovi zaista početi dogodine kako je najavio, i još važnije, da li će biti završeni, ako znamo da se ideja vuče kao spori teretni voz već skoro sedam decenija.
Dok je za jedne metro u milionskim gradovima "aksiom koji se ne dokazuje", drugi su metro u srpskoj prestonici okarakterisali kao "sramotu Beograda". Više puta su pisani Gradski regulacioni planovi, menjane odluke, sa teškog metroa se prelazilo na laki tramvajski sistem, a rezultat svega toga je da se Beograd, sa 1,7 miliona stanovnika, "davi" u saobraćaju, dok metro još nije završen.
PRVI PUT SPOMENUT 1950. GODINE
Prvi zvanični pomen neke vrste metroa našao se u Generalnom urbanističkom planu iz 1950. godine, koji je predviđao dve linije takozvanog "regionalnog metroa". Predviđene su bile trase od Rume do Smedereva i od Pančeva do Obrenovca, koje bi se u gradskom području spuštale pod zemlju i ukrštale u centru grada. Ovakvi radovi bili su, kao preskupi za posleratnu Jugoslaviju, samo zacrtani za budućnost, ali je GUP ostavio zemljište i ograničio izgradnju građevina i infrastrukture kako ne bi bila ometana buduća izgradnje.
SINIŠA MALI u Parizu najavio početak GRADNJE METROA 2017.
Pročitaj još
TRI LINIJE ISCRTANE JOŠ 1968. GODINE
Godine 1968. objavljena je studija kojom je rukovodio dr. inž. Savo Janjić u kojoj je predložen prvi celovit koncept metroa. Predviđao je tri linije (Zemun - Zvezdara, Kalemegdan - Banjica i Čukarica - Višnjički put) ukupne dužine približno 33 kilometara, a one bi povezivale 35 stanica.
Planovi iz 1968. godine
Foto: Promo / RAS Srbija Planovi iz 1968. godine
[pin on pinterest] [share it]
Planovi o izgradnji metro sistema u Beogradu konkretizuju se tokom mandata predsednika Skupštine grada Branka Pešića, koji je 1970. godine od Josipa Broza Tita isposlovao odluku da se Glavna železnička stanica izmesti u Prokop. Planirano je da radovi na gradnji novog Beogradskog železničkog čvora budu završeni za deset godina, nakon čega bi se počelo sa gradnjom metroa.
Od 1967. do 1972. godine urađen je Generalni urbanistički plan zasnovan na javnom prevozu građana nezavisnim šinskim sistemima, metroom i gradskom železnicom. Prema studiji iz 1976. prve dve linije išle bi od Zemuna do Vukovog spomenika i od Dorćola do Autokomande, a naknadno bi bilo izrađeno još sedam (pet klasičnih metro i četiri železničke).
Planovi iz 1976. godine
Foto: Promo / RAS Srbija Planovi iz 1976. godine
[pin on pinterest] [share it]
Projekat "Metro Beograd" je završen decembra 1981. godine da bi naredne bio dostavljen Skupštini grada, koja je 1982. raspisala samodoprinos građana od po dva odsto ličnih primanja za "razvoj javnog gradskog saobraćaja", unapređenje vodosnabdevanja i dovršetak Kliničkog centra, koji je potvrđen na referendumu.
SA PODZEMNE ŽELEZNICE PREŠLI NA TRAMVAJE
Izgradnja železničkog čvora je otpočela, izgrađen je Novi železnički most preko Save i teškom mašinerijom su probijeni gotovo svi potrebni tuneli. Međutim, pred kraj posla probijanja mreže, ponestalo je sredstava i projekat je ostavljen na čekanju. Nakon smrti Josipa Broza ekonomska situacija je počela da se pogoršava, a Beograd je počeo da se guši u saobraćaju.
Gradska vlast menja namere i 1982. tadašnji predsednik IO Skupštine grada Radoje Stefanović proglašava planove i projekte za metro "sramotom Beograda". Sektor za metro rasformiran je iste godine, a izrada novih urbanističkih planova poverena je Zavodu za planiranje razvoja grada Beograda, te se kreće u probijanje tramvajskih mreža. Na poduhvat "tramvaja za 21. vek" utrošeno je 200 miliona dolara prikupljenih u samodoprinosu građana iz 1982. godine.
Metro stanica kao ova u Madridu je i dalje samo san
Foto: Daniel Gillaspia / Flickr Metro stanica kao ova u Madridu je i dalje samo san
[pin on pinterest] [share it]
Ipak, Sektor za metro je rehabilitovan 1986. godine, a 1989. je raspisan konkurs za izbor radne organizacije za "vođenje poslova na upravljanju pripremom i izgradnjom metroa u Beogradu".
Prva linija prigradske železnice, od Batajnice do još nezavršenog Prokopa, puštena je u promet 1984. godine. Četiri godine kasnije, završen je i južni krak železničkog čvora i vozovi su počeli da saobraćaju na liniji Batajnica - Rakovica, a 1995. godine otvorena je i podzemna železnička stanica Vukov spomenik, koja je uključena u sistem prigradske železnice Beovoz.
ĐINĐIĆEVA IDEJA: OD MERKATORA DO VUKA
Metro projekat 1997. godine odmrzava novi predsednik Skupštine grada Zoran Đinđić, koji dogovara da se odmah pristupi izradi programa, raspiše tender, završi Regulacioni plan centralne zone sa metroom suspendovan 1982. i otpočne izgradnja.
Stanica Vukov spomenik
Foto: M.Mitrović / RAS Srbija Stanica Vukov spomenik
[pin on pinterest] [share it]
Skupština Grada Beograda usvojila je u julu 1999. godine, mesec dana nakon završetka NATO bombardovanja, Odluku o pripremanju regulacionog plana za izgradnju linije metroa M1 "Merkator - Vukov spomenik". Ovaj plan predviđao je liniju dugačku 7,5 kilometara, koja bi u celosti išla ispod zemlje, sa izuzetkom šinsko-drumskog mosta preko Save.
U 21. VEK UŠLI SA TRI NOVE LINIJE
Nakon lokalnih izbora 2000. godine, novoizabrane gradske vlasti donose Odluku o izradi novog Generalnog urbanističkog plana. Ovo je bio sedmi put od 1982. da se naručuje pisanje novih urbanističkih planova.
Prokop kao sastavni deo metroa
Foto: Petar Marković / RAS Srbija Prokop kao sastavni deo metroa
[pin on pinterest] [share it]
Novim Generalnim planom odbačena je ideja o izgradnji klasičnog metroa i predviđen je laki šinski sistem, nazvan "Beogradski laki metro", sa tri linije (Tvornička - Ustanička, Hipodrom - Pravni fakultet i Banovo brdo - Novi Beograd). Međutim, 2008. ispostavilo se da ponovo nedostaje novac.
ĐILAS POTPISAO I PREDUGOVOR SA FRANCUZIMA
U planovima za metro najdalje se otišlo krajem 2011. godine kada je tadašnji gradonačelnik Dragan Đilas potpisao neku vrstu predugovora sa francuskom firmom "Alstom". Prva linija trebalo je da vodi od Ustaničke ulice do Tvorničke u Zemunu, druga od Banovog brda do Pravnog fakulteta, a treća da preko novog Mosta na Adi poveže Čukaricu i Novi Beograd.
Planovi iz 2011. godine
Foto: Promo / RAS Srbija Planovi iz 2011. godine
[pin on pinterest] [share it]
Nažalost, ni ovaj plan nikada nije zaživeo...
http://www.blic.rs/vesti/beograd/beogra ... ne/8877dm2