Bilo kako bilo - nekom vidu nezavisnog šinskog sistema nikada nismo bili bliže od 70-ih do danas. Planovi su daleko odmakli i postoje veoma ozbiljne šanse da izgradnaj počne u naredne dve godine (dakle, nema nikakve šanse da dobijemo nešto "u jednom mandatu" jer je za početnu fazu potrebno bar četiri godine).
Trasa, bar kada je prva linija u pitanju, teško da će biti promenjena.
Međutim, prostora za napredak i neke izmene svakako ima, iako zaista verujem da se neki veći pritisak javnosti u vezi sa metroom ne može očekivati. No, dovoljno je i da postoji intersna grupa poput "Imamo plan" grupe u užem, tj. Beobuilda u širem smislu - i nekog kruga entuzijasta koji nas prate. Tu su naravno i ostali stručni krugovi - arhitekte, inženjeri, građevinci, saobraćajci, ekonomisti, Jovin, Maletin, stranke, banke itd - svi oni na neki način utiču na metro.
Za vozila vredi pokušati jer ako na prvoj liniji dobijemo prava metro vozila, verujem da to obavezuje ozbiljan pristup u planiranju narednih linija jer ih, je li, treba prilagoditi teškom metrou. Vučkove ideje o pravljenu paralele CAF-a i Citadisa deluju vrlo razumno jer će tako ljudi najlakše shvatiti šta se konkretno zamera LRT (tram) vozovima - brzina i komfor. Pominje se npr. mogućnost da u nekim periodima dana idu čak tri vezane kompozicije Citadisa - logično je postaviti pitanje zašto praviti takav cirkus - zašto jednostavno ne ide obično metro vozilo većeg kapaciteta.
Ono na šta se isto može uticati jeste broj stanica. Manje stanica = veća brzina. Koliko sam shvatio ima pomaka na ovom polju, Trg Nikole Pašića verovatno leti. dobro je što je i Bulevar od Vuka ka Ustaničkoj u narednoj fazi, pa se ima više vremena za eventualne ispravke.
Isto važi za drugu i treću liniju, kao i krak ka blokovima, one su za sada samo trasirane i još su na dugom štapu. Tu će biti daleko više prostora za uticaj, naročito ako se saradnja i sugestije na prvoj liniji pokaže delotvornom.
Mislim da postoji još jedna značajna oblast u kojoj "Imamo plan" grupa može predložiti sjajne ideje - a to su nus produkti metroa. Dakle, šta se sve to ostalo u gradu može promeniti izgradnjom metroa - npr. Trg republike - da li se može sad akompletno zatvoriti za saobraćaj, da li se može formirati pešačka zona u Vasinoj itd. Gde se mogu napraviti pjacete oko ulaza u metro stanice, gde se mogu napraviti garaže, šta raditi sa prostorom ispod metro vijadukta na Novom Beogradu, šta raditi sa nekadašnjim tramvajskim ostrvom na bulevaru - širiti trotoare ili kolovoz, formirati zeleno ostrvo ili napraviti biciklističke staze? Kako reorganizovati GSP linije posle metroa, kakva je budućnost tramvajskog sistema itd?