Bender Rodriguez
Professional
- Učlanjen(a)
- 12.03.2017.
- Poruke
- 22.705
- Pohvaljen
- 49.505
Ja nisam pominjao Hyperloop. Niti mislim da će on igde ikada zaživeti.
Što se tiče car sharinga pa i autonomnih vozila, mogu da vidim car sharing u Beogradu za 10ak godina. Npr da mi je neko 2010. rekao da će u Beogradu za 5-6 godina početi sa radom prve aplikacije za naručivanje i plaćanje vožnji preko interneta, mislio bih da to neće zaživeti u Beogradu još nekoliko decenija. Pa se ipak desilo i primilo. Neke stvari iz sveta Beograd teže preuzima i primenjuje, a neke pak lakše i brže. Car sharing bi mogao da bude jedna od njih. Ovde se lako i brzo primaju stvari koje ne zahtevaju velike infrastrukturne promene i koje ne zavise previše od spore i nesposobne države. Metro je em ogroman infrastukturni poduhvat, em zavisi od države. Car sharing infrasturkturno nije ni blizu toliki poduhvat, a od države bi bilo potrebno samo menjanje zakonskih okvira i koncesija.
Javni bicikli nisu još zaživeli ovde iz više razloga, ali sa car sharingom bi moglo da bude drukčije zato što bi se to radilo uz koncesiju sa privatnim kompanijama, tako da bi se one starale i o voznom parku, i o zaštiti svoje imovine i o malverzacijama i problemima. Jer bi im bilo u interesu da to radi kako treba, a onda bi kao investitori koji ulažu u Beograd, obavezali i nadležne da se postaraju makar u nekoj pristojnoj meri da to omoguće i garantuju. Autonomna vozila su već druga priča, i ni ja nisam lud za njima, ali kada gledam haos u koji se Beograd pretvorio, ne mogu da ne razmišljam o rešenjima i alternativama.
Najveći problemi saobraćaja u Beogradu su: 1) preveliki broj automobila 2) zakržljala infrastruktura koja se u većini slučajeva ne može unaprediti 3) javni prevoz kojim upravljaju oni koji ga ni ne koriste. Ali prvi problem je definitivno najveći i najgori, jer do pre 10-15ak godina javnim prevozom je moglo da se stigne do svake tačke u urbanom tkivu grada za manje od sat vremena. Sada to postaje pravi poduhvat i noćna mora. Radnim danom se od NBG kružnog toka do Slavije putuje i po dva sata. Ne tako davno se to prelazilo za pola sata.
S druge strane, sa svakim mesecom koji prođe, postaje sve izvesnije da Beograd neće dobiti metro, bar ne još narednih XY godina. A čak i sa ovim ratovima, krizama i inflacijom, meni je pre realnije da u Beogradu za 10 godina zaživi car sharing, nego da u narednih 10 godina krene izgradnja metroa. Jer Beograd metro najverovatnije više neće moći da izgradi. A ako bi uveo car sharing i time smanjio količinu privatnih automobila na ulicama, onda bi i (površinski) javni prevoz prodisao i oporavio se.
YT kanal Not Just Bikes je u ovom videu opisao kako funkcioniše car sharing u njegovom gradu 2021. godine. Ja mogu da zamislim ovako nešto i u Beogradu 2035. A kažem, kada takav koncept krene da se razvija u Beogradu, steći će se uslovi i za smanjenje broja automobila u Beogradu. I time će se otvoriti put za unapređenje površinskog javnog prevoza.
Što se tiče car sharinga pa i autonomnih vozila, mogu da vidim car sharing u Beogradu za 10ak godina. Npr da mi je neko 2010. rekao da će u Beogradu za 5-6 godina početi sa radom prve aplikacije za naručivanje i plaćanje vožnji preko interneta, mislio bih da to neće zaživeti u Beogradu još nekoliko decenija. Pa se ipak desilo i primilo. Neke stvari iz sveta Beograd teže preuzima i primenjuje, a neke pak lakše i brže. Car sharing bi mogao da bude jedna od njih. Ovde se lako i brzo primaju stvari koje ne zahtevaju velike infrastrukturne promene i koje ne zavise previše od spore i nesposobne države. Metro je em ogroman infrastukturni poduhvat, em zavisi od države. Car sharing infrasturkturno nije ni blizu toliki poduhvat, a od države bi bilo potrebno samo menjanje zakonskih okvira i koncesija.
Javni bicikli nisu još zaživeli ovde iz više razloga, ali sa car sharingom bi moglo da bude drukčije zato što bi se to radilo uz koncesiju sa privatnim kompanijama, tako da bi se one starale i o voznom parku, i o zaštiti svoje imovine i o malverzacijama i problemima. Jer bi im bilo u interesu da to radi kako treba, a onda bi kao investitori koji ulažu u Beograd, obavezali i nadležne da se postaraju makar u nekoj pristojnoj meri da to omoguće i garantuju. Autonomna vozila su već druga priča, i ni ja nisam lud za njima, ali kada gledam haos u koji se Beograd pretvorio, ne mogu da ne razmišljam o rešenjima i alternativama.
Najveći problemi saobraćaja u Beogradu su: 1) preveliki broj automobila 2) zakržljala infrastruktura koja se u većini slučajeva ne može unaprediti 3) javni prevoz kojim upravljaju oni koji ga ni ne koriste. Ali prvi problem je definitivno najveći i najgori, jer do pre 10-15ak godina javnim prevozom je moglo da se stigne do svake tačke u urbanom tkivu grada za manje od sat vremena. Sada to postaje pravi poduhvat i noćna mora. Radnim danom se od NBG kružnog toka do Slavije putuje i po dva sata. Ne tako davno se to prelazilo za pola sata.
S druge strane, sa svakim mesecom koji prođe, postaje sve izvesnije da Beograd neće dobiti metro, bar ne još narednih XY godina. A čak i sa ovim ratovima, krizama i inflacijom, meni je pre realnije da u Beogradu za 10 godina zaživi car sharing, nego da u narednih 10 godina krene izgradnja metroa. Jer Beograd metro najverovatnije više neće moći da izgradi. A ako bi uveo car sharing i time smanjio količinu privatnih automobila na ulicama, onda bi i (površinski) javni prevoz prodisao i oporavio se.
YT kanal Not Just Bikes je u ovom videu opisao kako funkcioniše car sharing u njegovom gradu 2021. godine. Ja mogu da zamislim ovako nešto i u Beogradu 2035. A kažem, kada takav koncept krene da se razvija u Beogradu, steći će se uslovi i za smanjenje broja automobila u Beogradu. I time će se otvoriti put za unapređenje površinskog javnog prevoza.
Poslednja izmena: