Šta je novo?

Metro

Ja nisam pominjao Hyperloop. Niti mislim da će on igde ikada zaživeti.

Što se tiče car sharinga pa i autonomnih vozila, mogu da vidim car sharing u Beogradu za 10ak godina. Npr da mi je neko 2010. rekao da će u Beogradu za 5-6 godina početi sa radom prve aplikacije za naručivanje i plaćanje vožnji preko interneta, mislio bih da to neće zaživeti u Beogradu još nekoliko decenija. Pa se ipak desilo i primilo. Neke stvari iz sveta Beograd teže preuzima i primenjuje, a neke pak lakše i brže. Car sharing bi mogao da bude jedna od njih. Ovde se lako i brzo primaju stvari koje ne zahtevaju velike infrastrukturne promene i koje ne zavise previše od spore i nesposobne države. Metro je em ogroman infrastukturni poduhvat, em zavisi od države. Car sharing infrasturkturno nije ni blizu toliki poduhvat, a od države bi bilo potrebno samo menjanje zakonskih okvira i koncesija.

Javni bicikli nisu još zaživeli ovde iz više razloga, ali sa car sharingom bi moglo da bude drukčije zato što bi se to radilo uz koncesiju sa privatnim kompanijama, tako da bi se one starale i o voznom parku, i o zaštiti svoje imovine i o malverzacijama i problemima. Jer bi im bilo u interesu da to radi kako treba, a onda bi kao investitori koji ulažu u Beograd, obavezali i nadležne da se postaraju makar u nekoj pristojnoj meri da to omoguće i garantuju. Autonomna vozila su već druga priča, i ni ja nisam lud za njima, ali kada gledam haos u koji se Beograd pretvorio, ne mogu da ne razmišljam o rešenjima i alternativama.

Najveći problemi saobraćaja u Beogradu su: 1) preveliki broj automobila 2) zakržljala infrastruktura koja se u većini slučajeva ne može unaprediti 3) javni prevoz kojim upravljaju oni koji ga ni ne koriste. Ali prvi problem je definitivno najveći i najgori, jer do pre 10-15ak godina javnim prevozom je moglo da se stigne do svake tačke u urbanom tkivu grada za manje od sat vremena. Sada to postaje pravi poduhvat i noćna mora. Radnim danom se od NBG kružnog toka do Slavije putuje i po dva sata. Ne tako davno se to prelazilo za pola sata.

S druge strane, sa svakim mesecom koji prođe, postaje sve izvesnije da Beograd neće dobiti metro, bar ne još narednih XY godina. A čak i sa ovim ratovima, krizama i inflacijom, meni je pre realnije da u Beogradu za 10 godina zaživi car sharing, nego da u narednih 10 godina krene izgradnja metroa. Jer Beograd metro najverovatnije više neće moći da izgradi. A ako bi uveo car sharing i time smanjio količinu privatnih automobila na ulicama, onda bi i (površinski) javni prevoz prodisao i oporavio se.

YT kanal Not Just Bikes je u ovom videu opisao kako funkcioniše car sharing u njegovom gradu 2021. godine. Ja mogu da zamislim ovako nešto i u Beogradu 2035. A kažem, kada takav koncept krene da se razvija u Beogradu, steći će se uslovi i za smanjenje broja automobila u Beogradu. I time će se otvoriti put za unapređenje površinskog javnog prevoza.
 
Poslednja izmena:
A otkako sam u jednoj emisiji video da su čak i u jednom Amsteradamu imali pehove i urušavanja zbog podzemnih voda i propusta u gradnji metroa... počinjem da se pitam koliko je sve to izvodljivo i održivo u jednom Beogradu u jednoj Srbiji.

Ahh Amsterdamski metro, duga priča i lekcije koje bi Beograd morao da ima u vidu.

Sve je počelo još 70tih kada je krenula konstrukcija tkzv "Oostlijn-a" ili ti Istočnog kraka, zbog urušavanja kuća/zgrada na "Nieuwmarkt-u" došlo je 1975 do nemira i protesta u neko isto vreme budžet grada Amsterdama je bio pred bankrotom. Krak je završen, ali posledice su ostale.
Naime nakon završetka, metro je bio omražena tema, niko ga nije voleo, a sam grad je obećao da novi kilometri neće više dolaziti u obzir.
No kako i obično bude, vlasti su se smenjivale te su planovi nove tkzv. "Noord-Zuid" ose postali aktuelni.
Održan je čak i jedan referendum na kojem je, pazite sad, preko 60% glasalo protiv te linije, no rezultati refernduma nisu bili obavezujući.
Nedostatak sredstava nadomešćen je učešćem Predstavničkog koji je subvencionisao neku ogromnu svotu novcu, ujedno i predstavnički dom je dao odobrenje za projekat. Prekoračenje je snosio grad Amsterdam što će kasnije grad opet zamalo gurnuti pred bankrotom.
Bilo je par grupa građana koja su pokušala da obore projekat preko pravne osnove, ali nisu uspeli.
Gradnja je počela početkom veka, završena je nakon nekoliko godina kašnjenja 2018. godine uz dosta budžetskih i finansijskih problema i dosta promena planova.
Opet je ova linija u žiži javnosti, jer je planiran nastavak do aerodroma i novog poluostrva Ijburg, ali je predstavnički dom obustavio projekat zbog smanjenje emisije azota koje utiču i na građevinske projekte kao i finansijske probleme

Gradnja Noord-Zuid ose je počela negde i kada sam se ja rodio, praktično do 2018. nisam ni znao kako izgledaju pojedini delovi Amsterdama koji su stalno bili ograđeni. Na primer glavna ulica Rokin ili kod RAI-a uvek su bile pod nekim skelama haha. Neki ožiljci su i dan danas vidljivi.

Ovako to u principu izgleda na Noord-Zuid osi.
IMG_9644.jpg


Oost-Lijn osa, 4 stanice su pod zemljom, sve ostale su nadzemno, baš ovih 4 su napravile problem.
Inače, cela stanica Nieuwmarkt je odrađena da reprezentuje tužnu prošlost, sa likvonim prikazima rušenja zgrada itd..
IMG_9159.JPG


Tabla koja opisuje događaje iz prošlosti, ovaj autor je ostavljao poruke na podu, "Stanovanje nije naklonost već pravo."
IMG_1201.JPG


Okvir sa razbijenom slikom ili pak ogledalom, takođe ima značenje.
IMG_1200.JPG


Ali pak da se vratimo na nadzemni deo mreže, čak i Amsterdam koji je reklo bi se fanatično gradio metro mrežu, njegovi najveći delovi se baš nalaze nadzemno, priča o 100 % teškom metrou je čak i za njih bila preveliki zalogaj.
IMG_1443.JPG


Šta bi bio zaključak?
Ovde je u stvari najmanji problem teren ili kopanje tunela, već moć vlasti u vidu izvršenja gradnje jednog takvog sistema.
Ako su u Amsterdamu rušili zgrade, šta li će sve raditi u Beogradu?
Ako je sam grad Amsterdam bio u finansijskim problemima, šta će se desiti sa Beogradskim budžetom?
Ako je i Amsterdam morao da gradi uz pomoć države, koliko će Srpsku unutrašnjost koštati ovaj projekat?
Ako je Amsterdam gradio u vreme manje više stabilnijih vremena, kako će Beograd završiti ovaj projekat u ovim vremenima kada ništa nije sigurno?
I još mnogo mnogo nedoumica, najrealnije je da Beograd počne da ulaže u svoje postojoće šinske sisteme i da ih razvija na pravilan način.
Inače, koga zanima o gradnji metroa u Amsterdamu, to možete i saznati dosta posetom Gradskom muzeju Amsterdama.:)
 
Ne slažem se samo da je teren u Beogradu najmanji problem. Ogroman je problem. Podzemne vode, klizišta, lagumi, pećine... su problem gotovo svuda. Knjiga Beograd ispod Beograda je lepo sumirala i mapirala veliki broj podzemnih anomalija ispod Beograda, a pritom čak i njeni autori sumnjaju da ih ima još više koji tek treba da se otkriju.

Ali se slažem da Beograd treba da ulaže u svoje postojeće šinske sisteme, i mislim da je uz površinski javni prevoz i car sharing, vraćanje gradske železnice na obim nekadašnjeg BEO voza, sledeći logičan korak. Time bi se omogućilo desetinama hiljada ljudi iz predgrađa, satelitskih naselja pa čak i drugih gradova (Valjevo) da u Beograd stižu brzo, lako i udobno. Umesto da se klackaju u gužvama u preskupim autobusima koji su do skora bili u očajnom stanju (ne znam kako je sad, nisam ispratio). Naravno, u tom slučaju bi bio imperativ da se konačno obnovi jedinstveni tarifni sistem između Pančeva i Beograda, kao i sa Valjevom i Velikom Planom. Što mi opet deluje realnije i izvodljivije nego gradnja metroa u Beogradu na ovakvom mestu, sa ovakvim ljudima na čelu, u ovakvim uslovima i okolnostima.

U svakom slučaju, kako populacija grada bude nastavila da raste (ne nešto drastično, ali stabilno) tako će rasti i pritisak na nadležne. Ne samo kroz apele građana (za koje oni i ne mare mnogo), nego će sami nadležni i država imati sve većih problema zbog gužvi i zastoja. I nešto će morati da se menja. A mislim da je smanjivanje broja privatnih automobila prvi i najvažniji korak, a to će biti moguće između ostalog uvođenjem car sharinga za jedno 10-15 godina.
 
Poslednja izmena:
Sigurno će biti car sharinga u Beogradu ali da li će on dovesti do smanjenja broja automobila, to je već upitno. Pogotovo jer jedan autobus menja bar deset takvih automobila. Slažem se da svaki od vidova može i treba da postoji kod nas.

S druge strane, ne treba zaboraviti da je sve zastupljenije shvatanje da ako nemaš kola nešto s tobom nije u redu koje je uvek postojalo samo se cementira. Ne slažem se sa time ali prosto budimo realni da društvo to tako posmatra.

Javni prevoz i što masovniji je rešenje u svakoj kompaktnoj sredini a ovde treba dosta zainteresovanosti nadležnih da bi se sve postavilo kako treba.

U pravu si da postaje nemoguće da se stigne za sat s kraja na kraj grada. Ako i nema gužve, jedna od linija se čeka bar 15 minuta, ona druga deset i hop sat i petnaest do sat i po vremena u putu.
 
CarSharing је за неког ко нема ауто и зна да може да преживи 345 дана годишње без њега, па тих дана када му треба исцима неког пријатеља па у замену за ручак или тако нешто заједно оду и одраде то нешто.
Мислим да би то смањило број приватних возила за макс 1%, али верујем да ни толико.
Аутономна возила би само још више отуђила улице од људи. Нпр у екстрему када би нам 100% возила била самовозећа онда би за нас улице биле оно што су магистрале и аутопутеви за дивље животиње.
 
Da budemo realni, car sharing neće nikad da zameni u potpunosti posedovanje ličnog automobila.
To je utopija ljudi koji žele da prave od nas robove koji ce morati da rade samo da bi mogli da plaćaju silne pretplate na razne usluge.
 
Vreme je da se otvori tema car-sharing, da nas "sveznalice" tamo zabavljaju svojim neznanjem o tom vidu posla.
 
Је ли регистрација није годишња претплата ?
Мсм ја се слажем да неће никад ни близу да замене лична возила, али ова друга реченица је лоша.
Морам да додам да много интернета некако прави људе у те скептичне либерале, оне који подсећају на неког стереотипног амера који је против свега новог
 
Uh, nisam očekivao ovoliki otpor prema car sharingu na ovom forumu i ovako izvitoperene slike o njemu. Pogotovu što su na forumu predlagana i mnogo radikalnija i totalitaristička rešenja, kao što su zabrana automobila u potpunosti, par-nepar, ograničenja na 30km/h svuda, menjanje automobila biciklima (u brdovitom gradu koji počiva na infrastrukturi 19. veka), zabranak ulaska automobilom u širi centar, pešačke zone od Ušća do Autokomande i svašta nešto.

Izgleda da je vreme da ponovo crtam. Ovo je dakle cela moja suština:
Metro ekstremi.jpg


Ono što mene ovde i sada jedino zanima jeste:
1) kako u Beogradu smanjiti količinu privatnih automobila na: trotoarima i kolovozima (automobili koji stoje u garaži preko radnih dana me manje zanimaju sada)
2) da li uopšte započinjati izgradnju metroa kada je jasno da Beograd ne može to da ostvari

Jer mi da menjamo ovaj grad više ne možemo. S'eban je do koske u svakom pogledu, pogotovu desna obala Save. Ono pak, što se menja iz godine u godinu, jeste količina automobila na njegovim ulicama, koji onda srozavaju i ometaju ostatak saobraćaja i protočnost oko sebe. Bilo time što leže na kolovozima koji bi mogli da budu nove trake, žute trake, staze ili trotoari, bilo time što i sami učestvuju u saobraćaju i time zauzimaju mesto u već tesnoj i preotperećenoj mreži saobraćajnica. Do skora nam je svima bila uteha da će se to donekle rešiti kada se izgradi metro. Pošto vreme teče, a izgledi da će Beograd imati metro pre 2035. postaju sve tanji, a i sve je veća bojazan da ako bi se i izgradio taj metro, da bi mu linije bile promašaj... ja samo kažem da bi bilo dobro da se uradi studija da li uopšte nastavljati sa metroom - pogotovu ovim aktuelnim projektom i pogotovu pod ovim aktuelnim režimom ponavljača i gluperdi - ako se do 2035. ne završi prva linija. Pošto se pojavljuju nove tehnologije i novi koncepti koji mogu na druge načine da smanje gužve, a Beograd još uvek nije toliko veliki (niti će biti u skorijoj budućnosti) da bez metroa apsolutno ne može.

To je cela suština. Do ovoga sam došao ne tako što sam počeo od car sharinga, nego tako što sam premotao film, pogledao trenutno st(r)anje i shvatio da Beograd 99% neće imati metro do 2035. a imaće do tad još brdo novih problema. Te da li je uopšte racionalno gurati metro priču i dalje ili je bolje preorijentisati se na druga rešenja i opcije. Takođe, ja sam od ljudi koji bi voleli da Beograd ima metro i smatram velikom sramotom što ga još uvek nema. Ali sam shvatio da ga po svemu sudeći, najverovatnije nikada neće ni dobiti. A u najboljem slučaju, dobiće liniju koja će imati mnogo mana i biti mlitavo iskorišćena, a koštaće društvo strašno puno, i materijalno i nematerijalno.

Ono što je sigurno, imali metro ili ne, i da li porasli za još 100.000 ljudi ili se smanjili za 100.000 kao što je bilo do pre par godina... jeste da Beograd ne može da izdrži 700.000 privatnih automobila na ulicama svakog dana. Po tom pitanju, nešto mora da se menja. Inače će svakog radnog dana od 7 do 19h sve od Zemuna do Konjarnika da stoji u mestu. A već smo imali takvu situaciju nekoliko puta u zadnjih par meseci, poslednji put kad je počela studentska školska godina. I biće sve gore i gore, kako bude još više automobila i još više stanovnika, a infrastruktura (barem desne obale Save) bude ostajala ista, većinski nepromenjena od 19. veka.


@Pumba - slažem se sa time što si napisao u zadnjem postu.
 
Poslednja izmena:
Беше у СССР било неко правило дељења превоза, да мора стопер да се покупи ако има места у ауту?
 
Ne znam sad čemu pominjanje toga, valjda da se i razmatranje uvođenja car sharinga poistoveti sa komunizmom i diktaturom...

A neki drugi ljudi ne uspevaju da skapiraju da neće imati nikakvu vajdu od posedovanja svog automobila kada 5 od 7 dana nedeljno neće nigde moći da ga voze. Ne može Beograd da drži 700.000 vozila. Prosto ne može, nije održivo. A metro 99% nećemo nikad dobiti.
 
Za to mora da se uradi studija.

Kao i za pitanje opravdanosti nastavljanja sa projektom metroa koji po svemu sudeći ni 2035. neće imati gotovu liniju, a biće ogroman trošak i opterećenje za društvo.
 
Problem bi resili a ne bi ni postojao kada bi se metro gradio na racionalan, pravilan i logican nacin. Car sharing ko zeli nek izvoli.
 
Kombinacija bandoglave a nesposobne vlasti, užasnih geografskih odlika u Beogradu i tekućih okolnosti u Srbiji i svetu znače da Beograd najverovatnije nikad neće ni dobiti metro, a ako ga i bude dobio, biće promašaj i to sa zakašnjenjem. To je problem.

A ja lično preferiram javni prevoz. Problem je samo što taj javni prevoz blokira masa buzdovana na kolovozu koji pale automobil čak i za odlazak do trafike i druga masa buzdovana koji te automobile ostavljaju tako da ometaju druge. Naravno, nisu svi takvi, ali mnogi jesu. A i opet ostaje činjenica da desna obala Save ne može da iznese toliki broj automobila. Sve i kada bi svi fanatično poštovali svaki zakon i bili maksimalno obzirni i odgovorni, veći deo Beograda prosto fizički ne bi mogao da podnese ovoliki ili još veći broj automobila.
 
Budimpešta krajem 19. veka i Beograd početkom 21. veka, da li je moguće da smo toliko nazadna zemlja i grad? :( :( :(
Moguće je, zbog ova 3 razloga

Razlog br. 1: 50 godina smo imali komunjare na vlasti koje su unazadile zemlju. Pre drugog svetskog rata Srbija je bila u drastično boljoj ekononskoj situaciji i da se tako razvijala mi bismo sada bili ekonomski u rangu centralnoevropskog zemalja u najmanju ruku.

Razlog br. 2: loše podeljene karte 90-ih, Sloba, sankcije, bombardovanje.

Razlog br. 3: Žuti na vlasti 12 godina
 
Kombinacija bandoglave a nesposobne vlasti, užasnih geografskih odlika u Beogradu i tekućih okolnosti u Srbiji i svetu znače da Beograd najverovatnije nikad neće ni dobiti metro, a ako ga i bude dobio, biće promašaj i to sa zakašnjenjem. To je problem.

A ja lično preferiram javni prevoz. Problem je samo što taj javni prevoz blokira masa buzdovana na kolovozu koji pale automobil čak i za odlazak do trafike i druga masa buzdovana koji te automobile ostavljaju tako da ometaju druge. Naravno, nisu svi takvi, ali mnogi jesu. A i opet ostaje činjenica da desna obala Save ne može da iznese toliki broj automobila. Sve i kada bi svi fanatično poštovali svaki zakon i bili maksimalno obzirni i odgovorni, veći deo Beograda prosto fizički ne bi mogao da podnese ovoliki ili još veći broj automobila.
Geografija je uslovno pogoršala situaciju, ali moram priznati da me od neplanskog divljaštva iritira više samo plansko. Eno uzmi Rakovicu na primer. Stanica skuplja paučinu dok se autobusi gužvaju po sokacima na uzbrdicama. Ovde na Brdu smo mogli imati stanicu milion puta kod Hipodroma ali ne, počupali šine. Tamo gde je bila zgodna za presedanje morali su da je skrajnu bez pasarele preko Tošinog, inače bi izgubili dotične tačke sa štetočinskim mentalitetom.

Kamo devet sreća da su doveli gradsku železnicu na metro standard (samo sa ponekim međugradskim na istim kolosecima) i izgradili premetro na kritičnim deonicama i jedna bi kraća metro linija bila dovoljna da spoji različite krake čvora (recimo Blok 42-Vuk-Dušanovac-Vitanovačka). To bi nas nekako krpilo i do 22. veka, ovako nam ni atomska pomoći neće, gledano u retrospektivi kako su gotovo svaki put i na grinfild projektima pravili iste greške over&over again.
 
U takvim ''naseljima'' nasiljima obično nema mesta ni za čačkalicu, a kamoli za stubove, stanice ili prostor za pristup tokom održavanja i radova.
Mislim što se mene tiče, nek probaju. Ali ne očekujem neki uspeh. A ima razlgoa zašto je monorail slabo prošao i u drugim delovima svet, ne samo na Balknu.
 
Vrh