Šta je novo?

Metro

Predpostavljam da misliš na deo gde metro seče podzemnu trijanglu.
Kako će tu da sprovedu metro tunel.

To i mene buni jer tu već ima podzemni čvor na 3 nivoa.
.............

I sad tu treba ugurati još cev za metro.

Ja jedino vidim rješenje da metro bude 4. nivo i to najniži. Sama metro stanica kod Prokopa bi trebala u startu biti na -1 u odnosu na željezničku stanicu (nivo +-0). Računam da će se dobar dio kuća sa sjeveroistočne strane prokopa srušiti. Tu negdje je planirana i tramvajska pruga sa okretištem i pretpostavljam da na tom mjestu planirano tramvajsko okretište bi bilo na +1 u odnosu na željezničku stanicu (nivo +-0). To se u biti podudara sa današnjim autobusnim okretištem. Na tom istom mjestu ali na nivou -1 bi onda bila i metro stanica.

Dakle time bi u startu metro trasa bila niža za jedan nivo s time da treba računati da metro može podnijeti veće uspone te bi tima moga proći ispod sva tri nivoa čvora.
 
Poslednja izmena:
Mislim da sa planira improvizirati na naćin da stanica metro bude tu gdje je sada bus ali ispod:

L02-plan.namena_plan metro linija 1 03-Model.jpg
Nažalost time se gubi kvalitetno inicijalno riješenje sa stanicom metroa u samoj železničkoj stanici gdje su već pripremljene kasete. Šteta.
 
Станко Кантар је већ говорио да су касете испод станице неупотребљиве и да би терање метроа туда, због разлога које изнад помену гос`н Халамбек, било екстремно компликовано и скупо.

Иначе, изгледа да није превелики проблем "провући" метро вијадукт кроз шуму петљи и надвожњака - погледати метро у Дубаију, део прве линије уз аутопут.
 
Preklopio sam nacrte i primjetio sam da je sjeverni prilaz prema prokupu pomaknut prema zapadu i to omugućava da metro stanica bude bliže ulazu u kolodvorsku zgradu. Vjerojatno bi se postojeće kazete predviđene za metro mogle iskoristiti kao pješačka komunikacija sa novom pozicijom stanice tako da i dalje bude ostvarena suha veza. To bi onda vjerojatno ovako izgledalo.

prokop metro.jpg
 
Poslednja izmena:
Od toga se izgleda odustalo. Vjerojatno se boje šipova od potpornog zida koji drži klizšte i samog utjecaja prometa metroa ispod klizišta.

Inaće kao i većina ovdje nisam optimist u vezi ovog projekta metroa.
Da se plaše prometa metroa ispod klizišta, ne bi proterivali treću liniju direkt kroz klizište. Oni se plaše da im "Galerija draga" ne ostane bez prometa metroa.
 
Ne znam sto bi bilo skuplje bilo sta terati kroz vec izgradjene metro kasete, kada su , ako se ne varam, te kasete napravljene za cetvorokolosecnu prugu, tj za 2 odvojene linije koje je trebalo tu da se racvaju po starom planu. Kako moze biti jeftinije kopanje nove cele stanice plus sto bi taj deo oko prokopa tj od klinickog do prokopa isao i nadzemno. Deluje mi kao prevara.
 
Наводно због бетонске дијафрагме која је стабилизовала клизиште тамо, а коју би требало пробијати. Тако нешто. Знају Vučko, NoLimit, Boki123, причали су са Кантаром о томе.
 
Nije planirana kaseta za četvorokolosečnu prugu i 2 linije već za jednu liniju koja će imati 4 koloseka za prijem putnika a kasnije je izmenjeno da se naprave samo 2 koloseka, znači klasična metro stanica.

A tu kasetu odnosno prizmu treba samo shvatiti kao prazan prostor tj šupljinu u betonskoj konstrukciji celokupne stanice. Ništa više, ništa manje.

Sa metro stanicom ili bez stanice tu bi bili svakako bili ti isti betonski stubovi samo se ne bi pravili peroni i šuplji prostor za koloseke metroa.

Mislim da se ovde maši poenta problematike a to je način i pravac na koji će ta linija metroa da pridje Prokopu, a to je da li treba uspravno sa stanicom tj pod 90 stepeni i da se iskoristi postojeća kaseta ili paralelno pa da se napravi nova stanica, a to znači naglo skretanje pre prokopa pa metro stanica pa onda provlačenje metro tunela ispod trijangle tunela koje koristi zeleznica.
 
Poslednja izmena:
Проблем је и сам правац који се покрива. Уместо да имамо метро који иде у тунелу испод Чукаричких брда и излази из Бановог, прелази Топчидерску долину на стубовима и опет улази у Топчидерско брдо па изглази из Прокопа, прелази аутопут на стубовима па улази под земљу опет испод Ресавске поред клиничког центра, значи са само три станице на описаној траси Баново брдо-Клинички центар што значи брже кретање од Чукаричког крака ка центру и мање тунела у изградњи, усвојиће се споредни правац дуж друмско-трамвајског коридора слива булевара Војводе Мишића са више станица на већим дубинама и више тунела и то кроз блато уместо кроз стене, испод отвореног и укопаног потока, што значи скупље и компликованије.
 
Тако је. Није искоришћена предност метроа да не мора да прати уличну мрежу већ да може да има потпуно другачију трасу. Глупост оваквог решења се види у вези Чукарице са Прокопом и КЦС преседањем на Тргу републике. Видим да ће Чукаричани на воз трамвајем 13 и аутобусима 85 и 89, али не на Прокоп већ на Нови Београд.
 
Poslednja izmena:
Zanima me da li je u skorije vreme vrsana ikakva analiza opetrecenja pojedinih putnih pravaca kroz Beograd?
 
Kada god da radiš to opterećenje, uvek će jedni te isti pravci biti opterećeni, zato što se jednostavno niko nije bavio završavanje započetih projekata i planiranjem alternativnih pravaca. Shodno tome, uvek će ti Bulevar vojvode Mišića biti opterećen pravac i zbog toga će uvek moći da se vade na to da taj pravac treba pokriti metroom, a na to se odlično nadovezuju TC Galerija i BNV. A kada se spomene da izgrade i krak ka TC Galerija i krak ka Prokopu, a da treća linija ide preko Vukovog spomenika, e onda ne može jer krak prve metro linije ne može nikakvom metodologijom (nauka još nije toliko napredovala) da se odradi da vibracije vozova ne smetaju osetljivim uređajima u Kliničkom centru, ali je zato nauka u dovoljnoj meri napredovala da to može da se odradi sa trećom linijom.​
 
Preklopio sam nacrte i primjetio sam da je sjeverni prilaz prema prokupu pomaknut prema zapadu i to omugućava da metro stanica bude bliže ulazu u kolodvorsku zgradu. Vjerojatno bi se postojeće kazete predviđene za metro mogle iskoristiti kao pješačka komunikacija sa novom pozicijom stanice tako da i dalje bude ostvarena suha veza. To bi onda vjerojatno ovako izgledalo.

Pogledajte prilog 148639
Građevinski je sve izvodljivo, ali da li je isplativo? Imamo soliter u kojem eksproprijacija i iseljavanje koštaju oko 15 miliona evra. Imamo metro liniju u koju u svim kombinacijama treba uložiti preko milijardu evra. Samo grubi radovi već izgrađene podzemne stanice imaju vrednost preko 15 miliona evra, a koju nećeš da iskoristiš. Ako u nešto ulažeš milijardu, očekuješ da ćeš na makroekonomskom nivou tu milijardu povratiti, i napraviti recimno dve, ali razlike između povoljnijih i nepovoljnih varijanti se mere stotinama miliona evra.

Odnosno, to Kantarovo ne pije vodu ni u kom slučaju. Opet zaobilazimo suštinu rešavanja problema kompletne saobraćajno-funkcionalno-urbanističke celine, a to je otkup i rušenje kao ekonomski optimalan model za rešavanje infrastrukturnih problema. Duboki metroi su najskuplja rešenja za zaštitu kulturnog nasleđa, ili tamo gde visinska razlika i dozvoljeni nagib diktiraju dubinu.

Ne zaboravite da je dubina Prokopske klisure 40 metara, što znači da bi neka nova podzemna stanica Prokop bila recimo 50 metara visinske razlike od ulaza u Klinički centar i solitera u Stevana Filipovića, oko 30 metara ispod perona železničke stanice. Glupi Jovini, Vukani nisu bili dovoljno napredni da tako nešto smisle, nazivali su Prokop vukopustahija, a ako smo već toliko uložili u Prokop, da se prilagođavamo prelazima između brda i da metro stanica bude što tešnje integrisana. Nisu bili dovoljno napredni.
 
Poslednja izmena:
Sto ce potrositi? Pa lepo zapocinju metro pred svake izbor. Moze tako u nedogled! Sad su jos napravili i preduzece da uhlebe par desetina svojih pulena.

"Jer sreća je lepa samo dok se čeka, dok od sebe samo nagoveštaj da."​

Standardno ih vade penzosi koji neće doveka svojim komunističkim pogledom na svet da terorišu mlade. A sve će više mlađim ljudima da idu na živce. Ja sam mislio da će isterati bar prvu fazu kao što su i BnV, ali metro je ekonomski poduhvat potpuno drugog kalibra. Zato sam sada skeptičan oko basnoslovnog trošenja. Moraće nekako da pokriju što veći deo grada istovremeno pokrivši i Prokop i BnV. Rekao sam da može sa 40 i kusur km što je ekvivalent prve i druge linije. Skresalo bi 1/3 ukupnih troškova (korekcijom trasa i načina gradnje nesumnjivo više) istovremeno postigavši veći efekat bez čekanja na upitnu treću liniju.

Recimo umesto da grade Makiš-P.Most i u produžetku P.most-Zemun bolje bi bilo da izgrade Jablanička-P.most i T.bunar-Dušanovac sa tehničkim veznim tunelom kod Tašmajdana, a depoom kod toplane Cerak. Ali džabe sad kad je depo u Makišu. Morao bi i taj krak što bi podiglo kilometražu na cca 50km, no ipak nije neizvoljivo jer ne treba otbiti i uslovno kompromisno rešenje u vidu skraćene prve linije između Makiša i Karaburme ukoliko se BG:Voz duplikacijom i podizanjem perona konvertuje u gradski sistem.

Poželjna mreža dužine L=44,4km:
Metro_A_44,4km_Rail_1_1200x900.jpg

Kompromisna varijanta sa depoom u Makišu L=40,2km:
METRO_A_40,2km_Rail_1200x900.jpg

M4 može biti odvojena, i to ona koja može da sačeka kasnije faze. Svakako bi veći prioritet bi dao gradskoj Železnici do aerodroma, Vidikovca i Zrenjaninskog puta. Blok 42 je izbegnut logikom koju su oni primenili na primarni Prokop. Jeste tamo nova BAS, ali treba imati u vidu sekundarni karakter, postojeći tramvaj i dužinu bežanijskog kraka, što nije izgovor za Prokop. Ne mora tako, dao sam samo primer kakav bi tip mreže u ovom momentu bio najoptimalniji imajući u vidu sagledanu situaciju.

Srednjoročno gledano takva Y železnica bi dogradnjom istočnog kraka čvora mogla da se reorganizuje na dve ose sa jačim taktom, ukidanjem veze Prokopa i K.parka, odnosno četvorokolosečnim ukrštanjem na autokomandi sa direktnim (ostrvskim) presedanjem u nivou. Moguće pripajanje batajničkog kraka (do N. Pazove preko LC aerodroma), produženje od Vidikovca do Obrenovca, Borče i Pančeva, a na istok do Vrčina i Grocke. Na taj način bi staru prugu i postojeći dedinjski tunel osim međugradskih koristili samo prigradsko-regionalni dabldekeri do Mladenovca/Plane, odnosno Lazarevca/Valjeva.
Прошао је воз да би метро са једном линијом могао да реши и минорне саобраћајне проблеме Београда.

Треба градити брзо оно што може у великој мери помоћи открчењу чепова у шпицевима. Имаћемо следеће године (ваљда) готову обилазницу до Бубањ Потока и саобраћајницу Блокови - Милош Велики. Треба радити по хитном поступку Т6 и оно што је најважније СМТ од Моста на Ади до Шумица.

У метро треба улагати постепено и константно, као Беч, па кад буде, буде. И треба улагати симултано у прве две линије, како би се у првој фази отвориле централне деонице прве две линије, а онда се у следећој фази оне проширивале ка периферији, као у плану из 80-их, јер ће то имати директан импакт на побољшање саобраћајне ситуације. Никако градити линију по линију. Увести буквално закон, ма унети у устав ако треба, да се држава и град обавезују да сваке године уложе у метро минимално толико и толико, како се ова вековна агонија са вечитом причом и 0 улагања у метро не би наставила.

Такође, оно што би морало хитно бити (пре свега) је побољшање БГ воза као првенственог начина преласка реке. Увођење краћих линија, Земун - Раковица, Земун - Карабурма (изградити коначно тај патрљак до Карабурме у већ постојећем тунелу) за прелазак преко Саве уз бесплатно паркирање уз Бус плус, па чак и бесплатан превоз БГ возом уз бесплатну паркинг карту и нове паркинге поред станица. Интервал полазака на овој централној деоници БГ воза 15 минута у шпицу и 30 минута ван шпица.

Дакле, потребан је свеобухватан план свих вида транспорта који би заједно имали улогу у максималном смањивању саобраћајне агоније у Београду, а не посматрати сваки систем (метро, БГ воз, друмски саобраћај) засебно, без узимања у обзир тренутног нивоа развитка другог система.
Sreća pa nisam jedini. Ni ja ne vidim drugačiji način rešavanja problema, osim paralelnih ali ravnomerno raspoređenih multisistemskih ulaganja u što povoljnija i brže ostvariva rešenja razvoja šinskih sistema. Imajući u vidu trenutne i očekivane saobraćajne prilike grada čije rešavanje nesumnjivo zavisi od ekonomsko-geopolitičkih zbivanja u regionu i šire, ne bih rekao da je odabran način najracionalniji u ovom momentu.
 
Kada god da radiš to opterećenje, uvek će jedni te isti pravci biti opterećeni, zato što se jednostavno niko nije bavio završavanje započetih projekata i planiranjem alternativnih pravaca. Shodno tome, uvek će ti Bulevar vojvode Mišića biti opterećen pravac i zbog toga će uvek moći da se vade na to da taj pravac treba pokriti metroom, a​
eto, tu je nekad postojala pruga....
 
Постојале три пруге - трамвајска, узани колосек (ћира) и нормални железнички. Данас имамо само трамвај.
 
Pominje se u tekstu i neki laki šinski sistem ali deluje da je greška.
Grad ce samo preči na šinski sistem kao dominantni vid prevoza.
 
Poznavajući Vesićevo standradno ponavljanje na ovu temu i PGR šinskih sistema gotovo sigurno se misli na proširenje BG Voza i tramvajske mreže.
 
Konačnooo, inače je taj ugovor o depou trebao biti potpisan u decembru 2021. pa u martu 2022. pa onda u julu 2022. a sad kažu kraj novembra. Da je bar treća sreća 🙏🙏🙏

Ipak, mora im se priznati da je ovo jedan mali koračić napred. Ako stvarno zaključe ugovor o izgradnji depoa, to će im biti prvi pravno obavezujući dokument koji je potpisan u vezi metroa. Do sada su sve bili neki bezvezni memorandumi o razumevanju koji nikog ne obavezuju ništa.

Što se tiče "lake gradske železnice" koju gremlin spominje u tekstu, i tramvaj spada u porodicu lake(uskotračne) železnice. I vozić Ćira :ROFLMAO: Verovatno ne misli na BG Voz, jer on koristi standardnu širinu koloseka 1435 mm.
 
Poslednja izmena:
Вероватно мисли на постојећу железницу а у мислима му је: лако ћемо то...
 
Vrh